فواید چهار مغز برای کودکان چیست؟

فواید چهار مغز برای کودکان

تغذیه کودک در سلامت و آینده او تاثیر زیادی خواهد گذاشت، به همین خاطر اهمیت بالایی هم داره و بسیاری از والدین به دنبال تغذیه‌ای سالم برای کودک خود هستند تا سلامت او را در حال و آینده تضمین کنند. اگر شما هم از این دسته والدین هستین خوبه که بدونین چهار مغز برای کودکان شما یکی از بهترین گزینه‌هاست.
چهار مغز مخلوطی از چهار نوع مغز: پسته، فندق، بادام هندی و بادام درختی هست و به دلیل طعم و خواص مغذی آن محبوبیت زیادی داره. هر کدام از این مغزها دارای فواید زیادیه که برای بدن بسیار مفیده. آجیل چهار مغز برای کودک سرشار از خواصه و نیازهای بدنش رو تامین می‌کنه. توی این مطلب میخوایم به صورت کامل درباره خواص آجیل چهار مغز برای کودکان صحبت کنیم.

6 مورد از فواید چهار مغز برای کودکان

چهار مغز یک آجیل کامله که برای کودکان خواص و فواید متنوعی داره. توی این بخش فواید چهار مغز برای کودکان رو بررسی می‌کنیم.

         6 مورد خاصیت چهار مغز برای کودکان

1- استخوان سازی بدن کودک

یکی از خواص چهار مغز برای کودکان، استخوان سازیه. آجیل چهار مغز شامل چهارتا مغز: بادام درختی، بادام هندی، پسته اکبری درجه یک و فندق هست که منابع عالی مواد مغذی ضروری برای استخوان سازی کودکان به حساب میان. این مغزها حاوی کلسیم، ویتامین D، منیزیم، فسفر، روی، ویتامین K و اسیدهای چرب امگا 3 هستن که برای افزایش تراکم استخوان، تقویت استخوان‌ها، کاهش درد مفاصل و بهبود سلامت کلی کودکان بسیار حائز اهمیته.

2- جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آجیل 4 مغز از قلب و عروق کودکان در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنه و خطر بیماری‌های قلبی رو در کودکان کاهش میده.

3- کارکرد بهتر مغز و فعالیت‌های ذهنی

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آجیل 4 مغز برای کودکان تقویت حافظه و قدرت یادگیری رو به همراه خواهد داشت. این اسیدهای چرب به ساخت و ترمیم سلول‌های مغزی کمک می‌کنن و همچنین باعث بهبود جریان خون در مغز می‌شن.
ویتامین E و منیزیم موجود در آجیل چهار مغز به افزایش تمرکز و توجه کمک می‌کنه و ویتامین B کمپلکس هم به کاهش استرس و اضطراب منجر میشه. این ویتامین‌ها به تولید هورمون‌های سروتونین و دوپامین در مغز کمک می‌کنند که به احساس آرامش و شادابی مرتبط هستن.

4- تقویت سیستم ایمنی بدن

مغز‌های موجود توی آجیل چهار مغز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستن که به تقویت سیستم ایمنی منجر میشن و کودک شما در صورت مصرف مداوم این آجیل‌ها، از خیلی از بیماری‌ها در امان خواهد بود. ویتامین E، زینک و سایر آنتی اکسیدان‌های آجیل چهار مغز به خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد بر سلول‌های بدن موثره و حسابی کمک کننده است.

5- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

تمام مغزهای آجیل چهار مغز فیبر دارن که حسابی روی عملکرد دستگاه گوارش تاثیر میزاره و باعث میشه که هضم و دفع بهتر و راحت‌تری داشته باشین. علاوه بر اون فیبر جلوی پرخوری بی مورد بچه‌ها رو می‌گیره و اینجوری هم به سلامت معده کمک می‌کنه.

6- جلوگیری از افزایش وزن

درسته که بسیاری از کودکان به خصوص اونهایی که زمینه چاقی دارن، با مشکل اشتهای کاذب دست و پنجه نرم می‌کنن. اما خبر خوب اینه که یکی از فواید 4 مغز برای کودکان از بین بردن اشتهای کاذبه. شما می‌تونین چهار مغز درجه یک رو به عنوان میان وعده به بچه ها بدین و جلو اشتهای کاذب و اضافه وزنشون رو بگیرین. فقط خیلی حواستون باشه که توی این موضوع زیاده روی نکنین تا کالری بالای آجیل منجر به اضافه وزن نشه!

خواص مغزهای آجیل چهار مغز برای کودکان

هر کدام از مغزهای تشکیل دهنده این آجیل یعنی فندق، پسته، بادام درختی و بادام هندی خواص مختلفی برای بدن دارن. توی این بخش به بررسی خواص هر کدام از مغزها میپردازیم.

1- خواص پسته برای کودکان

منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین B6، ویتامین E، فسفر، منیزیم، پتاسیم و چربی‌های سالم، از جمله اسیدهای چرب امگا 3 است. که همگی در کنار هم برای بهبود عملکرد مغز و حافظه و افزایش تمرکز، بهبود کم خونی، استحکام استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنه.
پسته سرشار از کالری و چربی‌های سالمه که می‌تونه به تامین انرژی مورد نیاز کودکان برای فعالیت و بازی در طول روز کمک کنه. منیزیم موجود در پسته می‌تونه به بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب و استرس در کودکان ب مفید باشه. با توجه به خواص پسته خام پیشنهاد میشه که مصرف پسته خام رو به عنوان میان وعده در طول روز برای کودک در نظر بگیرین.

خواص پسته برای کودک

2- خاصیت بادام درختی برای کودک

بادام درختی، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست و برای سلامتی کودکان معجزه می‌کنه. این مغز دوست‌داشتنی دارای ترکیبات معجزه‌آسایی مثل ویتامین E، کلسیم، منیزیم و فیبره که به تقویت حافظه و هوش، سیستم ایمنی، استخوان‌ها، عضلات، پوست و مو و همچنین تنظیم قند خون و کنترل وزن در کودکان کمک می‌کنه. اگر قصد خرید بادام درختی رو دارین تو سایت ناتژی میتونی قیمت بادام درختی در دو نوع ایرانی و خارجی ببینین و با کیفیت بالا خرید کنید.

خاصیت بادام برای کودک

3- فواید بادام هندی برای کودک

بادام هندی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست که فواید بسیاری برای سلامتی کودکان داره. این مغز خوشمزه به تقویت حافظه و هوش، سیستم ایمنی، استخوان‌ها، عضلات، پوست و مو و همچنین تنظیم قند خون در کودکان کمک می‌کنه.
بادام هندی حاوی فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب سالمه که به بهبود گوارش کودک کمک زیادی می‌کنن. همچنین زینک و ویتامین ب موجود توی بادام هندی به کاهش گرفتگی عضلات که ناشی از بازی‌های کودکانه است کمک می‌کنه و می‌تونه تا حدی اضطراب کودکان رو هم کاهش بده. برای تهیه بادام هندی خام یا شور با کیفیت بالا و قیمت مناسب فقط کافیه رو کلمه خرید بادام هندی کلیک کنید.

فواید بادام هندی برای کودک

4- خواص فندق برای کودکان

فندق، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین B1، B6، منیزیم، مس و منگنزه که برای سلامتی کودکان بسیار مفیده. این مغز خوشمزه و مقوی به تقویت حافظه و هوش، سیستم ایمنی، استخوان‌ها، دستگاه گوارش و سلامت قلب کودکان کمک می‌کنه. مغز فندق همچنین می‌تونه به کنترل وزن و جلوگیری از چاقی در کودکان کمک کنه. به دلیل خطر خفگی، بهتره فندق رو به صورت خرد شده یا آسیاب شده به کودکان زیر 5 سال بدین. فندق با پوست یا مغز فندق رو میشه به صورت خام، بو داده یا آسیاب شده به کودکان داد و ازش در تهیه انواع غذاها و دسرها استفاده کرد.

خواص فندق برای کودکان

چهارمغز رو با چی ترکیب کنیم؟

پیش‌تر فواید آجیل چهار مغز برای کودکان رو گفتیم، حالا می‌خوایم درباره ترکیب آجیل چهار مغز با چیزای دیگه صحبت کنیم که هم مفیده و هم بچه‌ها رو به خوردن این آجیل تشویق می‌کنه.

  • چهار مغز با عسل

اگر فرزند شما چهار مغز رو به صورت خالی دوست نداره، میتونین اون رو با عسل به شکل شکلات بار بهش بدین. ترکیب چهار مغز با عسل، سرشار از انرژیه و فواید بی‌نظیری برای سلامتی و رشد کودکان داره. این ترکیب به تقویت هوش و حافظه، سیستم ایمنی، استخوان‌ها، عضلات، پوست و مو و همچنین تنظیم قند خون و کنترل وزن در کودکان کمک می‌کنه. شما می‌تونین از این ترکیب به عنوان میان وعده یا صبحانه استفاده کنین. فقط توجه داشته باشین که طبع این ترکیب گرمه و مصرف زیادش هم باعث اضافه وزن خواهد شد. شما می‌تونین ترکیب چهار مغز و عسل رو با موز و کورن فلکس و شیر به عنوان یه صبحانه فوق مقوی به بچه‌ها بدین.

ترکیب مغزها با عسل

  • چهار مغز و خرما

خرما طبع گرمی داره و سرشار از پتاسیم و پروتئینه که در کنار چهار مغز تبدیل به یه بمب انرژی‌زا و مواد مغذی میشه. تقویت هوش، تقویت عضلات و سیستم ایمنی از مهمترین خواص ترکیب چهار مغز و خرماست. یکی از مهمترین خواص خرما و چهار مغز استخوان سازیه! این ترکیب غنی از کلسیمه که به استخوان‌ها کمک می‌کنه استحکام بیشتری داشته باشن. شما میتونین خرما رو له کنین و با مغزهای خرد شده چهار مغز، یه شیرینی سالم و خوشمزه برای بچه‌ها درست کنین.

ترکیب چهار مغز با خرما

  • چهار مغز با موز

با ترکیب چهار مغز (بادام، پسته، فندق و گردو) و موز یک میان وعده یا صبحانه فوق العاده مغذی و خوشمزه میشه برای کودک درست کرد. این ترکیب سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم و روی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنه. تازه موز منبع عالی پتاسیم و منیزیم هم هست که به عضلات کودکان انرژی می‌ده و کمک می‌کنه تا احساس خستگی نکنند. ترکیب شیر موز با چهار مغز یه ترکیب خیلی خوشمزه و جذاب برای بچه‌هاست.

چهار مغز با شیر موز

  • سویق چهار مغز

برای بچه‌های خیلی کوچیک نمیشه از مغز‌ها استفاده کرد، از طرفی نمیشه که فواید چهار مغز رو هم نادیده گرفت. سویق یا همون سرلاک چهار مغز برای کودکان یه پودر مقوی از چهار مغز پرخاصیته که می‌تونین توی تغذیه بچه‌های زیر 3 سال ازش استفاده کنین. همچنین میتونین با این سویق یه فرنی چهار مغز برای نوزاد درست کنین تا به رشدش کمک بشه.

سرلاک چهار مغز

طرز تهیه سویق چهار مغز برای کودکان:
سویق‌های زیادی توی بازار وجود داره که نمیشه مطمئن بود توی اون‌ها از آجیل چهار مغز درجه یک استفاده شده یا نه. به همین خاطر بهتره که خودتون آجیل مخلوط چهار مغز رو بخرین و سویق رو توی خونه درست کنین. قیمت آجیل مخلوط تو سایت ناتژی نسبت کیفیت بالایی که داره به صرفه هم هست. پیشنهاد میکنم سری بزنید و در صورت تمایل خرید کنید.
برای تهیه سویق چهار مغز در خانه، اول مغزها رو پاک کنین و پوست بکنین، بعد اون‌ها رو به طور جداگانه آسیاب کنید تا پودر بشن، سپس پودرها رو با هم مخلوط کنین و توی ظرف در بسته در جای خنک نگه دارین.

  • چهار مغز و بستنی

بستنی یه خوراکی خیلی محبوبه که بچه‌ها عاشقشن، شما می‌تونین از ترکیب چهار مغز و بستنی یه معجون چهار مغز برای کودکان درست کنین و ازش برای تشویقشون به خوردن آجیل چهار مغز استفاده کنین. فقط شاید این ترکیب برای عصرها و آخر شب خیلی انتخاب خوبی نباشه چون سرشار از کالریه و بهتره که کالریش سوزونده بشه تا منجر به اضافه وزن نشه.

چهار مغز و بستی برای کودک

کره چهار مغز چه خاصیتی داره؟

شما می‌تونین از کره چهار مغز هم توی صبحانه به بچه‌ها بدین. از خواص کره چهار مغز برای کودکان اینه که در طول روز انرژیشونو تامین می‌کنه و عملکرد مغزشون رو توی مدرسه افزایش می‌ده. تازه طولانی مدت هم سیر نگهشون می‌داره و نمی‎زاره که سمت پرخوری و هله هوله‌های مضر برن.

خاصیت کره چهار مغز

بهترین زمان خوردن چهار مغز برای کودکان

بهترین زمان برای دادن چهار مغز به کودکان صبح، همراه با صبحانه است.اینجوری بچه‌ها انرژی لازم برای شروع روز و فعالیت‌هاشونو دارن. تازه چون جذب مواد مغذی صبح‌ها بالاتره، آجیل چهار مغز ناشتا به تقویت سیستم ایمنی، تمرکز و سلامت گوارشی هم کمک می‌کنه.

سوالات متداول

1- چهار مغز شور بهتره یا چهار مغز خام؟
آجیل چهار مغز کالری بالایی داره، اگر که میخواین به صورت روزانه اون رو توی رژیم غذاییتون بزارین، بهتره که سمت چهار مغز شور نرید و از چهار مغز خام استفاده کنین تا به فشار خون مبتلا نشید.

2- آجیل چهار مغز چاق کننده است؟
بله، آجیل چهار مغز کالری بالایی داره و در صورت استفاده بی‌رویه می‌تونه منجر به اضافه وزن و مشکلات چاقی بشه.

3- آیا آجیل چهار مغز می‌تونه حساسیت‌زا باشه؟
بله، بادام هندی موجود توی این آجیل جزو آجیل‌های حساسیت‌زا به حساب میاد.

4- از چه سنی می‌توان آجیل چهار مغز به کودکان داد؟
از سن 2 سالگی به بعد می‌تونین آجیل چهار مغز رو به صورت آسیاب شده و در مقدار کم به کودک بدهید.

5 – مقدار مصرف آجیل چهار مغز برای کودکان چقدر است؟
مقدار مصرف آجیل چهار مغز برای کودکان به سن و وزنشون بستگی داره. به طور کلی، می‌تونید روزانه حداکثر 20 گرم آجیل چهار مغز به کودکتان بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *