طبع انواع آجیل | کدام آجیل مناسب طبع ماست؟

طبع انواع آجیل چیست؟

آجیل‌ها و خواص اون‌ها برای سلامت انسان‌ها اثبات شدند و افراد برای اینکه تغذیه سالمی داشته باشن، آجیل‌ها رو توی برنامه غذاییشون می‌ذارن. در مورد مغذی و مقوی‌بودن آجیل‌ها حرفی نیست؛ اما هر کدوم از اون‌ها طبع خاص خودشون رو دارن و ممکنه مصرف بیش‌از اندازه اون‌ها برای بعضی از افراد مفید و برای بعضی مضر باشه. افراد باید بدونن مصرف آجیل با طبع سرد برای اون‌ها مفیده یا استفاده از آجیل با طبع گرم برای اون‌ها مناسب‌تره. برای اینکه بتونین با طبع انواع آجیل آشنا بشین و از ضررها و فواید اون‌ها برای بدنتون مطلع بشین، در ادامه با معرفی طبع آجیل برای بدن‌های متفاوت با ما همراه باشین.

طبع انواع آجیل

اگه تصمیم دارین آجیل‌ها رو توی برنامه غذاییتون بذارین باید بهترین و باکیفیت‌ترین نوع مغزها رو خریداری کنین. خرید آجیل آنلاین می‌تونه به شما کمک کنه، خریدی راحت‌تر و انتخابی بهتر داشته باشین. پیش‌از خرید انواع آجیل‌ها لازمه اطلاعاتی در مورد خواص و طبع اون‌ها به‌دست بیارین؛ همان‌طور که می‌دونین مصرف آجیل‌ها ارتباط مستقیمی با سلامت و طبع بدن افراد داره. باید بدونین که طبع انواع آجیل ها متفاوته و تنها در صورت مصرف درست و اصولی اون‌ها می‌تونین سطح سلامت بدنتون رو افزایش بدین و تاثیر مثبتی روی مزاج و طبع بدنتون داشته باشه. حالا برای روشن‌شدن مطلب بهتره با طبع آجیل ها و مغزها هم آشنا بشین.

طبع پسته

پسته یه نوع آجیل با طبع گرم و خشک محسوب می‌شه که طبع اون از طبع گردو گرمتره. جالبه بدونین طبع پوسته قرمز نازکی که روی مغز پسته قرار داره معتدله و پوست سبزرنگش طبعی سرد و خشک داره. تقویت قوای جنسی، خوش‌بوشدن دهان، خون‌سازی، تقویت حافظه و … از خواص پسته محسوب می‌شن. همچنین مصرف پسته برای خانم‌های شیرده و افرادی که دارای زخم دستگاه گوارش هستن، توصیه می‌شه. پسته چربی زیادی داره؛ برای همین مناسب افرادی با طبع سرد نیست. همین‌طور مصرف اون برای افرادی که به بیماری نقرس و ناراحتی‌های کلیوی دچار هستن منع شده.
طبع پسته خام گرم و خشکه، اگه از خوردن پسته بوداده لذت بیشتری می‌برین باید بدونین طبع پسته بو داده با پسته خام هیچ فرقی نمی‌کنه و شما می‌تونین از هر طعمی که دوست دارین استفاده کنین؛ خرید پسته آنلاین می‌تونه روش راحت‌تر و آسون‌تری برای تهیه این مغز باشه. اگه از اون دسته از افراد هستین که باید پسته رو به‌صورت شور مصرف کنه باید بدونین طبع پسته شور هم گرم و خشکه؛ اما مصرف پسته شور باعث افزایش فشار خون و مشکلات عمده‌ای در بدنتون می‌شه. به‌طور کلی مصرف بیش‌ازحد پسته می‌تونه عوارض مختلفی داشته باشه؛ برای همین بهتره پس‌از مصرف این مغز از خوراکی‌هایی با طبع سرد مثل انار ترش، آلو ترش و زردآلو ترش استفاده کنین.

طبع پسته

طبع بادام زمینی

بادام زمینی یه آجیل با طبع گرم و تره که برای تقویت ریه و طحال مفیده، سرفه خشک رو از بین می‌بره، از ایجاد لخته خون و سکته قلبی جلوگیری می‌کنه، ریسک ابتلا به سنگ صفرا رو کاهش می‌ده و به حفظ وزن سالم کمک می‌کنه. در واقع خرید بادام زمینی و گذاشتن این مغز توی سبد غذاییتون فواید زیادی براتون داره؛ اما حواستون باشه مصرف بیش‌از اندازه بادام زمینی عوارضی مثل خارش، التهابات پوستی، کهیر، تپش قلب، تنگی نفس و … رو به همراه داره.

طبع گردو

اگرچه گردو در مناطق سردسیری پرورش پیدا می‌کنه؛ اما طبع گردو در طب سنتی گرم و خشکه؛ طبع گردو تازه باعث ازبین‌بردن بلغم مزاج می‌شه و برای افرادی که سردمزاج هستن می‌تونه مفید باشه. در واقع خواص گردو برای افراد سردمزاج بیشتر از افراد گرم‌مزاجه. طبع مغز گردو باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شه و سیستم ایمنی بدن رو تقویت می‌کنه. گردو از اسیدهای چرب امگا 3 سرشاره و با تامین مواد و املاح معدنی مورد نیاز بدن، به اکسیژن‌رسانی بافت‌های بدن کمک می‌کنه. افرادی که طبع گرم دارن، نباید بیش‌ازحد از گردو استفاده کنن؛ چون دچار عوارضی مثل تنگی نفس، التهاب، افزایش فشار خون و … می‌شه.
افرادی که ریفلاکس معده دارن یا کلیه و صفرای اون‌ها سنگ‌سازه، می‌تونن از گردو با طبع گرم و خشک بهره ببرن. افرادی که طبع سرد دارن یا به دیابت مبتلا هستن، مصرف گردو می‌تونه بهترین خشکبار برای بهبود اون‌ها باشه. اگه از دردهای مفصلی، گودی لگن و مفصل ران رنج می‌برین، جالبه بدونین به‌دلیل طبع سرد و تر بدونته؛ برای همین می‌تونین از روغن گردو استفاده کنین. طبع روغن گردو گرم و خشکه و برای رفع بیماری‌های سرد و تر مفیده. مصلح گردو مواد غذایی با طبع سرده؛ شما می‌تونین انار ترش، سکنجبین، سرکه و ترشی‌های طبیعی رو در کنار گردو استفاده کنین. خورش فسنجان بهترین غذا با طبعی مناسبه که گردو و رب انار در کنار هم قرار می‌ده.

طبع گردو

طبع بادام درختی

ممکنه براتون سوال باشه که طبع بادام درختی چیه، در واقع تنوع بالای بادام درختی باعث می‌شه فکر کنین بادام درختی چه طبعی داره؟ طبع بادام درختی شیرین با طبع بادام درختی تلخ چه فرقی می‌تونه داشته باشه؟ جالبه بدونین طبع بادام درختی در طب سنتی گرمه؛ اما تفاوت‌هایی در انواع بادام درختی و طبع اون‌ها وجود داره. بادام درختی شیرین دارای طبع گرم و خشکه و بادام درختی تلخ، طبعی گرم و تره داره؛ همین‌طور چغاله بادام دارای طبعی سرده. گرمی طبع مغز بادام درختی شیرین باعث افزایش میل جنسی در مردان و کاهش میل جنسی در زنان میشه، همچنین از خواص بادام درختی می‌توان به تقویت لثه و دندان، جلوگیری از سنگ کلیه و … اشاره کرد. با اینکه طبع بادام درختی خام گرمه و خواص زیادی برای افراد با طبع بدن سرد داره؛ اما استفاده بیش‌از حد اون مشکلات مختلفی مثل افزایش وزن، یبوست و نفخ شکم، کاهش جذب مواد غذایی و … رو به بار میاره.

طبع بادام هندی

طبع مغز بادام هندی در طب سنتی گرم و خشکه، برای همین افراد گرم‌مزاج باید از مصرف این مغز خوشمزه دقت کنن. در صورت استفاده بیش‌ازحد از     این نوع مغز، ممکنه با علائمی مثل کهیر و خارش پوستی، سرفه، تنگی نفس و … روبه‌رو بشین. این افراد باید مصلح‌هایی مثل عسل و رب‌های ترش رو در کنار بادام هندی مصرف کنن تا عوارض اون رو کاهش بدن. بادام هندی خواص زیادی برای سلامت قلب، پیشگیری از دیابت، تقویت استخوان‌ها، سلامت سیستم عصبی و بهبود هضم داره. خانم‌های باردار و افرادی که کم‌خونی دارن و بیمارانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستن، باید مصرف بادام هندی رو توی برنامشون بزارن. ممکنه قیمت بادام هندی بالا باشه؛ اما خواص بی‌نظیر اون ارزش خریدش رو بالاتر می‌بره.

طبع بادام هندی

طبع فندق

طبع مغز فندق گرم و خشکه و خواص متعددی مثل بهبود تراکم استخوان، حفظ سلامت قلب و عروق، درمان یبوست، پیشگیری و درمان افسردگی برای بدن داره. مصرف بیش‌از اندازه فندق به‌دلیل سنگین‌بودن باعث دیر هضم‌شدن توصیه نمیشه. بهتره در کنار فندق از سکنجبین، شربت به و شکر سرخ استفاده کنین. افرادی که دارای مزاج سرد هستن با خوردن فندق دچار نفخ می‌شن، همین‌طور به‌دلیل گرمی طبع میوه فندق ممکنه باعث افزایش فشار خون در برخی از افراد هم بشه.

طبع فندق ماکادمیا

طبع فندق استرالیایی یا ماکادمیا هم مانند دیگر فندق‌ها، طبعی گرم و خشک داره. این نوع فندق از محبوب‌ترین انواع فندق‌ها به‌حساب می‌آد که از درخت ماکادمیا استخراج می‌شه. ماکادمیا ویتامین‌های زیادی مثل فیبر، آهن، منیزیم و مس رو در بدن افراد تامین می‌کنه. این نوع فندق حاوی چربی‌های سالمیه که برای سلامتی قلب و عروق مفید واقع می‌شه و می‌تونه کلسترول رو کنترل کنه. ماکادمیا با کاهش اشتها و افزایش احساس سیری در افراد، در کنترل وزن هم می‌تونه موثر باشه. افراد در مصرف فندق ماکادمیا باید اعتدال به‌خرج بدن تا با مشکلاتی مثل خشکی دهان، جوش، خارش پوست، تهوع و … روبه‌رو نشن.

طبع انواع تخمه

تخمه‌ها مغز محبوب افراد به‌حساب میان که خواص زیادی برای سلامت بدن به‌همراه دارن. طبع بیشتر تخمه‌ها سرد و تره و مصرف بیش‌ازحد اون‌ها برای اشخاصی که سردمزاج هستن می‌تونه تهدیدکننده باشه. برای همین خوبه که با انواع تخمه‌ها و طبع اون‌ها آشنا بشین.

طبع تخمه کدو

طبع تخمه ها به‌طور کلی سرد و تره، تخم کدو هم در این مورد مستثنی نیست. افرادی که سردمزاج هستن باید از مصرف بیش‌از اندازه تخم کدو خودداری کنن و اعتدال به‌خرج بدن. همین‌طور می‌تونن برای جلوگیری از عوارض اون از مصلح‌هایی مثل گلنگبین و عسل استفاده کنن. تخم کدو رو در طعم‌های مختلف می‌تونین امتحان کنین، طبع تخمه کدو بوداده هم سرد و تره و از طعم‌دهنده‌های مختلف برای لذیذکردن اون استفاده می‌شه.
این مغز مفید و مغذی غنی از روی، منیزیم و اسیدهای چرب سالمه که به بهبود خواب، رفع کم‌خونی، حفظ سلامت قلب، بهبود تراکم استخوان و تنظیم فشار خون کمک کنه. در نظر داشته باشین اگه در مصرف تخم کدو زیاده‌روی کنین ممکنه به سوء هاضمه و التهاب مری دچار بشین؛ همین‌طور سردرد افراد مبتلا به میگرن رو تشدید می‌کنه، موجب اسهال می‌شه و در موارد نادر بثورات پوستی و گرفتگی بینی رو به‌همراه داره.

 طبع تخمه کدو

طبع تخمه هندوانه

در طب سنتی تخمه هندوانه جزء آجیل‌هایی با طبع سرد و تره که باعث تعدیل حرارت بدن و تسکین خلط‌های گرم می‌شه. این تخم مفید رطوبت‌بخشه و در رفع خش سینه موثره، همین‌طور در بهبود زخم روده و مثانه هم می‌تونه کمک‌کننده باشه. تخم هندوانه باعث خارج‌شدن سنگ‌های کلیه، مثانه و کیسه صفرا می‌شه. این آجیل طبع سرد و تر برای افراد سردمزاج مضره و زیاده‌روی در مصرف اون می‌تونه باعث افزایش وزن و چاقی در افراد بشه. برای کاهش عوارض مصرف تخم هندوانه در افرادی با طبع سرد، باید از عسل و گلنگبین استفاده کنین.

طبع تخمه ژاپنی

تخمه ژاپنی در واقع همون تخمه هندوانه محسوب می‌شه؛ اما هندوانه‌ای که قابل خوردن نیست. این نوع هندوانه رو تنها برای دونه‌های قرمزرنگش می‌کارن تا تخمه آجیل ژاپنی رو از اون به‌دست بیارن. مغز تخمه ژاپنی هم مثل تخمه هندوانه طبعی سرد و تر داره، افرادی که دارای مزاج سرد هستن باید در خوردن این مغز خوشمزه اعتدال به‌خرج بدن.
برای اینکه طبع تخمه ژاپنی گرم‌تر بشه می‌تونین از گلپر برای بودادن اون استفاده کنین. همین‌طور می‌تونین اون رو با خوراکی‌های مصلح مثل عسل و گلنگبین مصرف کنین. مصرف متعادل تخمه ژاپنی برای درمان کم‌خونی، درمان التهابات، حفظ سلامت ماهیچه‌ها، تنظیم ترشح آنزیم‌ها و … مفیده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنه.

طبع تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان مغزی با طبع گرم و خشکه، فرقی نمی‌کنه تخمه خام باشه یا بوداده؛ ممکنه بعد از خوردن این مغز خوشمزه احساس گرما و تشنگی کنین. تخمه آفتابگردان صفرازا است و مصرف زیاد اون در افرادی که دارای طبع گرم هستن و همین‌طور افرادی با مزاج سرد می‌تونه مشکل‌ساز بشه. آکنه و خارش از عوارض این دونه خوشمزه محسوب می‌شه که به‌دلیل گرمی اون ایجاد می‌شه. برای جلوگیری از این عوارض می‌تونین تخمه آفتابگردان رو با خوراکی‌هایی مثل آبغوره، آب انار و سرکه مصرف کنین؛ این خوراکی‌ها طبعی خنک دارن و با گرمی طبع مغز تخمه آفتابگردان بدن رو در حالت تعادل قرار می‌دن.

طبع تخمه آفتابگردان

3 نوع طبع و مزاج در افراد

برای اینکه بتونین بهترین نوع از آجیل‌ها رو توی برنامه غذاییتون بذارین باید قبل از هر چیز از طبع بدنتون باخبر بشین. در واقع باید بدونین شما جزء کدوم دسته هستین؛ آیا طبع بدنتون گرمه، سرده یا معتدله؟ هر کدوم از این‌ها، نشونه‌های خاص خودشون رو دارن. برای اینکه بتونین تشخیص بدین جزء کدوم دسته‌این، باید با نشونه‌های اون‌ها آشنا بشین.

 سه نوع طبع و مزاج در افراد

طبع گرم

افرادی که دارای طبع گرم هستن با خوردن آجیل های با طبع گرم، واکنش نشون می‌دن که می‌تونه به‌صورت جوش، خارش پوست، عطسه، داغ‌شدن بدن و … باشه. دمای بدن این افراد در مقایسه با افراد دیگه معمولا یک‌ونیم درجه بالاتره، مفاصل درشت‌تر و رگ‌های برجسته‌تری دارن. این دسته از افراد زود عصبی می‌شن و کنترل خشم کمتری دارن؛ اون‌ها برون‌گرا هستن و هوش بالایی دارن.

طبع سرد

افراد سردمزاج در بیشتر مواقع کم‌اشتها هستن و تحمل کمی در برابر سرما دارن. اون‌ها علاقه‌مند به مصرف لبنیات هستن، غذا در این افراد دیر هضم می‌شه، عموما شاداب نیستن و افراد پرخوابی هستن که به‌سختی از تخت جدا میشن. این افراد معمولا درون‌گرا هستن و تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارن. اون‌ها دارای استعداد چاقی هستن و سفیدشدن زودهنگام موها رو تجربه می‌کنن. در افراد با طبع سرد معمولا اندام‌ها و بالاتنه کوچک‌تره و نبض ضعیف‌تره و رشد مو کمتری دارن.

آجیل برای طبع سرد

طبع معتدل

بهترین نوع طبع، طبع معتدله. افراد که دارای طبع معتدل هستن در اجابت مزاج مشکلی ندارن و کمتر با مشکلاتی مثل اسهال و یبوست روبه‌رو می‌شن. اون‌ها به هیچ غذایی حساسیت ندارن و دچار نفخ، رفلاکس معده و … نمی‌شن. افراد با طبع معتدل در برابر سرما مقاوم هستن و در گرما بی‌حال نمی‌شن؛ اون‌ها مضطرب و گوشه‌گیر نیستن و زود از کوره در نمی‌رن.

نتیجه گیری
آجیل‌ها و طبع اون‌ها می‌تونن مصرف مغزها رو برای بعضی از افراد محدود کنن. درسته که مغزها، خواص و فواید بی‌نظیر و متعددی دارن؛ اما پیش‌از مصرف باید از سازگاری اون‌ها با بدنتون مطمئن بشین. ممکنه شما بدنی با طبع سرد داشته باشین و ندونسته مغزهایی با طبع سرد رو استفاده کنین، این موضوع می‌تونه بالعکس هم اتفاق بیافته؛ بنابراین لازمه با طبع مغزها و فواید و ضررهای اون‌ها برای بدنتون آشنا بشین.

سوالات متداول

1- کدام آجیل‌ها طبع گرم دارن؟
معمولا اکثر آجیل‌ها دارای طبعی گرم و خشک هستن، مغزهایی مثل پسته، بادام زمینی، گردو، بادام درختی، بادام هندی، فندق و تخمه آفتابگردان طبع گرمی دارن.

2- طبع کدام آجیل سرد است؟
مغزهایی مثل تخمه کدو، تخمه هندوانه و تخمه ژاپنی طبع سردی دارن.

3- طبع پسته گرمه یا سرد؟
پسته طبعی گرم و خشک داره.

4- طبع گردو سرده یا گرم؟
گردو طبعی گرم و خشک داره.

5- طبع بادام درختی گرم یا سرد؟
بادام درختی طبعی گرم و خشک داره.

6- بادام هندی چه طبعی دارد؟
بادام هندی طبعی گرم و خشک داره.

7- آیا طبع فندق گرم است؟
فندق طبعی گرم و خشک داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *