خواص پسته برای زنان

خواص پسته برای زنان

پسته یکی از خوش خوراک‌ترین مغزهای خوراکیه که در کنار مزه بی‌نظیرش، فواید بسیار زیادی داره و به همین دلیل هم متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند حتما در رژیم غذایی‌تون قرار بگیره. پسته تاثیر خوبی بر بهبود کم خونی و شادابی پوست میذاره و فوایدی زیادی هم برای زنان باردار داره. خواص پسته برای زنان به اندازه ای زیاده که اگه به صورت روزانه و در مقدار متعادل مصرف بشه، میتونه زنان رو از مصرف بسیاری از مکمل‌های غذایی بی‌نیاز کنه. در این مطلب در مورد فواید پسته برای زنان صحبت می‌کنیم؛ بنابراین اگه شما هم از کم خونی، پوکی استخوان، ضعف عضلانی و … رنج می‌برید، در ادامه با ما همراه باشید.

چرا پسته برای زنان مفیده؟

پسته سرشار از مواد مغذی مثل پروتئین، انواع ویتامین، آهن، فیبر، منیزیم، پتاسیم، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب غیراشباع، آنتی اکسیدان و … است که هر کدام از اونا فواید بسیار زیادی برای بدن خانم ها دارند؛ از تاثیر شگفت انگیزشون در رفع کم خونی در دوران بارداری و پریودی گرفته تا تاثیر بر استحکام استخوان‌ها و سلامت پوست و مو.
از مهم‌ترین خواص پسته تازه برای زنان می‌تونیم به حجم بالای آهن اون اشاره کنیم که در تولید گلبول‌های قرمز و خون رسانی به بدن نقش دارند. یکی دیگه از خواص پسته کنترل سندروم پلی کیستیک به دلیل مقادیر زیاد چربی‌های غیراشباع است. همچنین سلنیوم و ویتامین E و منیزیم موجود در این مغز خوراکی سلامت پوست و مو را تضمین میکنه. در نهایت مصرف پسته برای زنان باردار به شدت توصیه میشه و سلامت مادر و جنین رو تا حد زیادی تضمین میکنه.

    چرا پسته برای زنان مفیده

مهم‌ترین خواص پسته برای زنان

از فواید پسته برای زنان باردار، تاثیر بر پوست و مو و جلوگیری از کم خونی و… تنها بخشی از شگفتی‌های این مغز جذاب هستند. در این قسمت مهم ترین فواید مصرف پسته برای زنان رو بررسی می‌کنیم.

1. درمان کم خونی

یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد کم خونی، کمبود گلبول‌های قرمز خون و در نتیجه فقر آهنه که اکسیژن رسانی خون رو به شکل قابل توجهی کاهش میده. از جمله علائم کم خونی می‌تونیم به ضعف، خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، پوست زرد رنگ یا کمرنگ، دست و پای سرد، سردرد، درد قفسه سینه و ضربان قلب نامنظم اشاره کرد. پزشکان برای درمان کم خونی استفاده از مکمل‌های حاوی آهن یا اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی رو توصیه می‌کنند. در همین راستا مصرف خوراکی‌‎های حاوی آهن به شدت توصیه میشه. پسته بهترین آجیل برای کم خونی به حساب میاد چون اول از همه سرشار از آهنه و میتونه کمبود این ماده مغذی در بدنتون رو به شکل موثری کم کنه. همچنین به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B اکسیژن رسانی رو بهبود می‌بخشه. ویتامین C موجود در این مغز خوراکی به جذب آهن کمک میکنه. خانم‌ها در دوران بارداری، شیردهی و پریودی معمولا با کمبود خون بیش‌تری مواجه میشن؛ یکی از خواص پسته در بارداری برطرف کردن مشکل کمبود آهنه و مصرفش در این دوران به شدت توصیه میشه.

 

پسته؛ بهترین مغز برای بهبود کم خونی

2. کمک به سلامت رحم

پسته سرشار از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، سلنیوم، منیزیوم، آهن، اسید فولیک، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و امگا ۳ که هر کدام از این مواد می‌تونن شانس باردار شدن رو به شکل موثری در خانم‌ها بالا ببرند. همچنین پسته میتونه سلامت رحم و تخمدان رو هم افزایش بده و به همین دلیل احتمالا بارداری راحت‌تری رو ایجاد میکنه. در نهایت پسته به علت وجود ترکیباتی مثل اسیدهای چرب غیراشباع در کنترل بیماری‌هایی مثل سندرم پلی کیستیک و اندومتریوز نقش داره و به همین دلیل هم شانس بارداری رو افزایش میده.

3. پوست و مو

خواص پسته برای پوست و مو به اندازه‌ای زیاده که مصرف روزانه‌ش به شدت توصیه میشه. پسته سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین E است که به شکل موثری بر اکسیژن رسانی پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست نقش دارند.
از سمت دیگه بیوتین، نیاسین، ویتامین C و سایر ویتامین‌های گروه B سلامت و لطافت موها رو حفظ می‌کنند و به همین دلیل هم موهایی درخشان و زیبا رو برای شما به ارمغان می آورد. در نهایت کمبود آهن و امگا 3 میتونه باعث ایجاد مشکلاتی مثل ریزش مو بشه که در پسته به وفور وجود دارند و در نتیجه موهای پرپشتی رو براتون به ارمغان میارن.در نهایت اگه ترجیح میدید پسته رو همراه سایر مغزهای خوراکی مفید مصرف کنید، می‌تونید آجیل چهار مغز رو جایگزینش کنید.

پسته؛ مغز مفیدی برای پوست و مو

4. کاهش وزن

پسته سرشار از فیبر و نسبت به آجیل هایی مثل بادام زمینی و بادام هندی کالری کم‌تری داره، پس هم حرکات روده رو بهبود میبخشه و از بروز بیماری‌هایی مثل یبوست جلوگیری میکنه و هم با جلوگیری از ریزه خواری و ایجاد حس سیری، کاهش وزن رو به ارمغان میاره و گنجاندنش در رژیم‌های غذایی لاغری به شدت توصیه میشه. البته توجه داشته باشید که حتما باید به میزان نرمالی مصرف بشه چون در غیر این صورت باعث ایجاد مشکلاتی مثل نفخ و یبوست میشه.

خواص پسته خام برای زنان باردار

تقریبا تمام متخصصان بر آن اتفاق نظر دارند که پسته خام برای زنان باردار مفیده البته به جز مواردی که به آن حساسیت دارند که در این حالت باید از مصرفش اکیدا خودداری کنند. مصرف پسته برای زنان حامله و جنینشان ضروریه چون سرشار از پروتئین‌ها، چربی‌های سالم، ویتامین و مواد معدنیه که سلامت مادر و جنین تاثیر دارند.
مصرف پسته خام در بارداری فواید زیادی برای مادر داره، از جمله؛

  • کاهش خطر ابتلا به فشار خون و دیابت بارداری
  • تقویت سیستم ایمنی
  • حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان
  • برطرف کردن کم خونی
  • جلوگیری از افزایش وزن
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی
  • از بین بردن نفخ
  • کمک به عملکرد سلول‌های عصبی و بهبود خلق و خو
  • بالا بردن انرژی و رفع یبوست

پسته خام برای زنان باردار بسیار مفیدتره چون ممکن نمک موجود در پسته‌های بوداده باعث فشار خون بارداری بشه. اما خوردن پسته برای زنان باردار فقط بر سلامتی خودشون اثر نمیگذاره و سلامت جنین رو هم تضمین میکنه. این فواید شامل؛ کمک به رشد مغزی جنین، کمک به تکامل استخوان‌های جنین، حفظ سلامت قلب جنین و پیشگیری از بروز نقص‌های مادرزادی است. یادتون باشه که برای بررسی و مقایسه قیمت پسته خام می‌تونید به ناتژی سر بزنید.

خواص پسته برای زنان باردار

بهترین زمان مصرف پسته برای زنان

در این مطلب درباره خواص پسته برای سلامتی زنان گفتیم اما شاید برای شما هم سوال شده باشه که بهترین زمان مصرف پسته برای زنان چه موقعی است؟ زمان دقیقی برای مصرف پسته وجود نداره و شما می‌تونید این مغز خوراکی جذاب رو در هر ساعتی از روز مصرف کنید و از خواص بی‌نظیرش بهره مند بشید.
با این حال بدن در صبح و به صورت ناشتا بیش‌ترین مقدار جذب مواد مغذی رو داره بنابراین اگه کم خونی دارید یا می‌خواهید از خواص پسته تازه برای زنان باردار بهره‌مند بشید پیشنهاد می‌کنیم این مغز خوراکی رو به صورت ناشتا یا همراه صبحانه مصرف کنید.
در نهایت مصرف پسته قبل از خواب انتخاب خیلی خوبی نیست چون در درجه اول احتمال داره متوجه مواردی مثل حساسیت‌های احتمالی نشید و نتونید واکنش به موقعی نشون بدید و از طرف دیگه هم انرژی‌تون افزایش پیدا کنه و دچار بی‌خوابی بشید. همچنین از اون جایی که پسته کمی دیر هضمه مصرف زیادش در شب میتونه مشکلاتی مثل دل درد رو براتون به همراه بیاره. با توجه به خواص پسته برای زنان شاید دوست داشته باشید اون رو در رژیم غذایی‌تون قرار بدید اما قبل از خرید پسته، میتونید قیمت روز اون رو هم از سایت‌ ناتژی چک کنید و سپس اقدام به خرید کنید.

میزان مصرف پسته برای زنان

میزان مصرف پسته برای زنان باردار یا در مجموع همه زنان با توجه به مواردی مثل سن، شرایط بدنی یا شدت بیماری‌هایی مثل کم خونی توسط پزشک متخصص تعیین میشه؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از مصرف پسته با متخصص تغذیه مشورت کنید. با این حال مصرف روزانه یک مشت کوچک انواع مغزیجات از جمله پسته در افراد بالغ بدون بیماری زمینه‌ای بلامانع است. البته توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف پسته نه تنها هیچ خاصیتی نداره بلکه مشکلاتی مثل دل درد، نفخ، آلرژی، یبوست و … رو براتون به همراه میاره.

میزان مصرف پسته برای زنان

نحوه مصرف پسته برای زنان

شما می‌تونید پسته رو مطابق سلیقه‌تون به شکل ساده یا همراه خوراکی‌های دیگه مصرف کنید و از فواید بی‌نظیرش بهره‌مند بشید. مثلا از اونجایی که خواص پسته برای زنان باردار بسیار زیاده، توصیه میشه حتما در رژیم غذایی‌شون قرار بگیره. یکی از خواص پسته خام اینه که فشار خون بالا رو کنترل میکنه پس برای این که به بیماری‌هایی مثل فشار خون بارداری دچار نشن توصیه میشه از پسته خام و بدون نمک استفاده کنند.
به علاوه خواص شیر پسته برای زنان هم بسیار زیاده؛ بنابراین می‌تونید این مغز خوراکی جذاب رو با شیر، موز، عسل یا خرما میکس کنید و اون رو به عنوان یک میان وعده پرانرژی مصرف کنید. پسته در انواع دسرها از جمله شله زرد، بستنی و غذاهایی مثل شیرین پلو، زرشک و پلو و … هم پرطرفداره. همچنین می‌تونید همراه جو دو سر، شیر، ماست و انواع میوه‌های خشک و تازه در وعده صبحانه استفاده بشه.

سوالات رایج

1- پسته چه تاثیری بر سلامت بدن زنان داره؟
از جمله خواص پسته برای زنان می‌تونیم به جلوگیری از کم خونی، بالا بردن سلامت رحم و تخمدان، بالا بردن شانس باروری، تضمین سلامت جنین و مادر در دوران بارداری و سلامت پوست و مو اشاره کرد.

2- مضرات پسته برای زنان باردار چیست؟
خوردن پسته در دوران حاملگی نه تنها ضرر نداره بلکه بسیار مفید هم هست. با این حال مصرف افراطی پسته در دوران بارداری مشکلاتی مثل یبوست، دل درد و نفخ رو ایجاد میکنه.

3- مصرف چند عدد پسته در روز به خانم های باردار توصیه میشه؟
در صورتی که بیماری زمینه‌ای خاصی ندارید می‌تونید به صورت روزانه از یک مشت پسته در طول روز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *