آجیل بو داده یا خام؟ | فواید، مضرات و تفاوت ها

آجیل بوداده بهتره یا خام؟

اگه به رژیم غذایی‌تون اهمیت می‌دید و به صورت مرتب از آجیل و مغزیجات خوراکی استفاده می‌کنید، احتمالا این سوال براتون مطرح میشه که آجیل بو داده بهتر است یا خام؟ برای جواب این سوال باید عوامل گوناگونی رو در نظر بگیریم از جمله سلیقه، مقدار مصرف، شرایط بدنی و صد البته نحوه تفت دادن آجیل. پس اگه شما هم قصد خرید آجیل آنلاین رو دارید اما نمی‌دونید نوع خام رو انتخاب کنید یا بوداده، خواندن این مقاله رو از دست ندید.

آجیل بو داده چیست؟

پیش از این که به سراغ تفاوت‌های میان آجیل بو داده یا آجیل خام بریم. ابتدا به سراغ ماهیت، معایب و مضرات آجیل بو داده میریم و می‌فهمیم که آجیل بو داده چطور تهیه میشه. اگه آجیل خام رو روی حرارت مستقیم تفت بدید و در صورت لزوم افزودنی‌هایی مثل نمک و انواع ادویه رو بهش اضافه کنید، تونستید آجیل بو داده تهیه کنید.
انواع آجیل بوداده یا آجیل شور به دو روش کلی تهیه میشه؛ در روش اول مغزهای خوراکی رو در فر یا ماهیتابه با حرارت مستقیم تفت میدن و گاهی وقتا برای ایجاد طعم بیش‌تر بهش ادویه‌های مختلفی مثل فلفل، گلپر و … یا آب نمک اضافه می‌کنند. در حالت دوم برای تفت دادن مغزهای خوراکی از روغن استفاده میشه. طبیعتا آجیل شور که به روش اول به دست میاد سالم‌تره. با این حال متخصصان تغذیه میان آجیل شور یا خام بر فواید آجیل خام تاکید بیش‌تری دارند.

آجیل بوداده چیست

مضرات آجیل بو داده

حالا که فهمیدیم آجیل بو داده چیست، بهتره با مضرات آجیل بو داده هم آشنا بشید تا دلیل تاکید متخصصان بر استفاده از آجیل خام رو متوجه بشید. این مضرات شامل موارد زیر است:

  1. آجیل خام سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، منیزیم و فسفر و آنتی اکسیدانه و فواید بسیار زیادی برای بدن دارند. در انواع آجیل بو داده به دلیل فرآیند حرارت دهی بخش زیادی از این مواد مغذی از بین میرن. به این معنی که اگه آجیل خام رو تا 15 دقیقه در دمای ۱۶۰ تا ۱۷۰ درجه سانتی گراد حرارت بدید بیش از 50 درصد از مواد مغذیش از بین میره.
  2. اگر آجیل بدون روغن تفت داده بشه، تفاوت زیادی بین محتوای چربی و کربوهیدراتشون وجود نداره، با این حال اگه در فرآیند حرارت دهی از روغن استفاده بشه، چربی و کالری آجیل به شدت افزایش پیدا میکنه و مصرفش به بیماران قلبی اصلا توصیه نمیشه.
  3. معمولا در آجیل بوداده از نمک استفاده میشه که مصرف زیادش باعث افزایش فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون میشه.
  4. حرارت دهی آجیل خام باعث ایجاد نوعی واکنش شیمیایی بین اسید آمینه آسپاراژین و قند طبیعی میشه که ماده خطرناکی به نام آکریلامید میشه که سرطان زا است.

مضرات آجیل بوداده

خاصیت آجیل بو داده

بدون شک انتخاب سالم‌تر بین آجیل خام و بو داده، آجیل خام است. با این حال آجیل بو داده هم خواص زیادی داره که از جمله اونا می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • منبع آنتی اکسیدان
  • تقویت ذهن
  • کاهش قند خون
  • تقویت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان
  • تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر
  • بهبود عملکرد سیستم گوارشی.
  • جلوگیری از یبوست با مقدار زیاد فیبر
  • کاهش کلسترول بد خون با داشتن مقادیر زیاد امگا ۳
  • کمک به رشد عضلات با پروتئین زیاد

راستی اگه قصد خرید آجیل دارید حتما به ناتژی سر بزنید و قیمت آجیل بو داده و قیمت آجیل خام رو اوجا ببینید.

خاصیت آجیل بوداده

آجیل خام چیست؟

اگه انواع مغزهای خوراکی رو به صورت طبیعی و در دمای معمولی خشک کنیم، چیزی که به دست می آید آجیل خام نام داره. این نوع آجیل منبع غنی انواع ویتامین، پروتئین، کلسیم، منیزیم و فسفر، فیبر، آنتی اکسیدان و … است که فواید بسیار زیادی برای بدن داره و به همین دلیل هم پزشکان بر استفاده از اون تاکید ویژه‌ای دارند. البته یکی از مضرات احتمالی آجیل خام وجود آلودگی روی اونا است. به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم حتما این نوع آجیل رو از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

آجیل خام چیست

خواص آجیل خام

انواع آجیل خام خواص بسیاری دارند که از جمله اونا می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کمک به کاهش وزن: به دلیل فیبر بسیار زیادش هم مشکلات گوارشی مثل یبوست رو برطرف میکنه و هم با ایجاد احساس سیری از پرخوری جلوگیری میکنه؛ پس آجیل خام برای لاغری مفیده.
  • سلامت مادر و نوزاد در بارداری: مثلا پسته خام سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین، کلسیم، آهن و انواع ویتامینه که در سلامت بدن مادر و جنین نقش بسیار زیادی داره. به دلیل امگا 3 بالا از بیماری های قلبی مادر جلوگیری میکنه و به دلیل وجود کلسیم به شکل گیری بهتر استخوان‌های نوزاد کمک میکنه.
  • پیشگیری از بیماری های قلبی: به دلیل وجود امگا 3، کلسترول خوب خون رو افزایش و کلسترول بد رو کاهش میده. همچنین آنتی اکسیدان موجود در انواع آجیل خام از گرفتگی رگ‌های عروقی جلوگیری میکنه.
  • کمک به عضله سازی: انواع آجیل خام از جمله بادام زمینی و بادام هندی خام حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند و به همین دلیل هم آجیل خام و عضله سازی تاثیر مستقیمی بر یکدیگر دارند و خوردنشون به ورزشکارا به شدت توصیه میشه.

خواص آجیل خام

آجیل خام هیچ ضرری نداره؟

شاید شما هم با این چالش رو به رو باشید که آیا انواع آجیل خام از جمله آجیل چهار مغز خام کاملا سالمه و هیچ ضرری نداره؟ در این که بین آجیل خام یا بو داده، آجیل خام گزینه بهتریه هیچ شکی نیست اما ممکنه مشکلاتی هم داشته باشه که در ادامه بهشون می‌پردازیم:

  • اگه شرایط خشک شدن و نگهداری آجیل خام مساعد نباشه ممکنه باکتری و آلودگی‌هایی داشته باشه که فقط از طریق حرارت دهی از بین میرن.
  • گاهی وقتا شرایط نادرست نگهداری از آجیل خام باعث نم کشیدن یا به اصطلاح بوی نا گرفتن میشه که در این حالت هم با حرارت دادن میشه مشکل رو تا حد زیادی برطرف کرد.

با این اوصاف اگه دوست دارید بین آجیل خام یا شور، آجیل خام رو انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم اون رو از ناتژی تهیه کنید.

آجیل خام هیچ ضرری نداره؟

آجیل بو داده بهتر است یا خام؟

انتخاب میان آجیل بوداده یا خام به عواملی مثل سلیقه و شرایط بدنی شما بستگی داره اما در مجموع به دلیل این که عدم حرارت دهی باعث حفظ مواد مغذی میشه، مصرف آجیل خام بیش‌تر از سوی متخصصان تغذیه توصیه میشه. همچنین اگه از بیماری‌های قلبی و فشار خون رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنیم حداقل از آجیل‌های شور و آجیل‌های تفت داده شده در روغن استفاده نکنید. در نهایت اگه انتخاب شما انواع آجیل بو داده یا است، پیشنهاد می‌کنیم از مصرف افراطی آجیل های شور خودداری کنید. برای دیدن انواع آجیل مخلوط چه به صورت بوداده یا شور چه به صورت خام میتونید کافیه صفحه آجیل مخلوط ناتژی مراجعه کنید.

بو دادن آجیل باعث از بین رفتن خواصش میشه؟

بو دادن یا تفت دادن آجیل اگه با حرارت بالا انجام بشه مواد مغذی مثل انواع ویتامین و آنتی اکسیدان رو تا 50 درصد کاهش میده؛ پس اگه دوست دارید از خواص آجیل برای بدن و سلامتی بهره‌مند بشید، نوع خام اون رو استفاده کنید. با این حال آجیل بو داده بدون روغن و نمک سطح چربی و کربوهیدراتی برابر با آجیل خام داره و هرچند سایر مواد مغذیش کم‌تر از آجیل خامه ولی حداقل برای سلامتی مضر نیست.

سوالات رایج

1- کالری آجیل خام چقدره؟
میانگین کالری یک مشت آجیل خام تقریبا برابر 299 کالریه.

2- بهترین روش نگهداری آجیل خام چیست؟
بهترین روش برای نگهداری از آجیل خام در دمای محیط و در ظروف یا بسته بندی‌های کاملا در بسته است. همچنین توصیه می‌کنیم از نگه داشتن آجیل در محیط های مرطوب جدا خودداری کنید. ترجیحا هم بهتره در فضای خنک مثل یخچال نگهداری بشه. بخصوص در فصل تابستان.

3- تفاوت آجیل خام و شور چیست؟
میزان مواد مغذی آجیل خام تقریبا 50 درصد بیش‌تر از آجیل شور است و به همین دلیل هم توصیه میشه در رژیم غذایی‌تون گنجانده بشه.

4- آیا خوردن آجیل شور در بارداری توصیه میشه؟
خیر نمک زیاد آجیل شور ممکنه مشکلاتی مثل دیابت بارداری رو ایجاد کنه و به همین دلیل هم خوردنش در این دوران توصیه نمیشه.

5- قیمت آجیل خام در بازار چقدره؟

قیمت آجیل خام با توجه به عواملی مثل نژاد، کیفیت و تازگی اون تعیین میشه. شما می‌تونید قیمت انواع آجیل رو در وب سایت ناتژی مشاهده کنید.

6- آیا کالری آجیل شور بیش‌تر از آجیل خام است؟
در صورتی که آجیل شور با روغن تفت داده بشه، میزان چربی و کالریش به طرز چشم‌گیری از آجیل خام بیش‌تره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *