خواص پسته در بارداری | 6 خاصیت مهم که نمیدانید

طبع پسته

بارداری از حساس‌ترین دوران زندگی بسیاری از زنان است. سلامت مادر در این دوران اهمیت بالایی داره و بر سلامت و رشد بهتر جنین تاثیر مستقیم می‌گذاره. با این اوصاف مصرف خوراکی‌های مفیدی که نیازهای بدن مادر و فرزند رو تامین کنه، بسیار مهمه. از جمله این خوراکی‌ها می‌‎تونیم به انواع آجیل‌ها اشاره کنیم. مثلا مصرف پسته در بارداری به دلیل مواد مغذی فوق‌العاده‌اش توسط متخصصان تغذیه توصیه میشه. در این مقاله از فواید پسته در بارداری می‌گوییم و خواص بی‌نظیرش را بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین خواص پسته در بارداری

خوردن پسته در بارداری پیشنهاد میشه چون سرشار از مواد مغذی مثل پروتئین، آهن، کلسیم، فولات یا اسید فولیک، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب غیر اشباع، پتاسیم و انواع ویتامینه. این مواد مغذی نه تنها بر سلامت مادر تاثیر می‌گذارند بلکه تکامل و سلامت جنین را هم تضمین می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین خواص پسته در دوران بارداری را بررسی می‌کنیم.

   مهم‌ترین خواص پسته در بارداری

1. درمان یبوست:

یبوست یکی از مشکلاتیه که بسیاری از مادران باردار تجربه می‌کنند که معمولا از تغییرات هورمونی، افزایش وزن و کم تحرکی سرچشمه می‌گیره. یکی از خواص خوردن پسته در بارداری برطرف کردن یبوسته؛ پسته سرشار از فیبره که حرکات روده بزرگ رو بهبود می‌بخشه و به همین دلیل هم مصرف متعادلش از بروز مشکلاتی مثل یبوست و نفخ تا حد زیادی جلوگیری میکنه.

2. پیشگیری و کنترل دیابت بارداری:

یکی از مشکلات شایعی که بسیاری از مادران در دوران بارداری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ابتلا به دیابت بارداریه. این نوع دیابت به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد میشه و معمولا بعد از زایمان هم خود به خود برطرف میشه. با این حال داشتن رژیم غذایی مناسب بر پیشگیری و کنترل این مشکل تاثیر بسزایی داره. مصرف آجیل بخصوص پسته برای دیابت بارداری توسط متخصصان تغذیه و پزشکان توصیه میشه؛ بنابراین یکی از فواید خوردن پسته در بارداری کنترل قند خون در دوران بارداریه. این مغز خوراکی سرشار از اسیدهای چرب سالم و فیبره که در کنترل قند خون تاثیر دارند. شما میتونید با خرید پسته و مصرف اون درکنار سایر مواد غذایی مفید در دوران بارداری به کنترل دیابت و قند خون خود کمک کنید.

3. تقویت سیستم ایمنی:

سیستم ایمنی مادران در دوران بارداری نسبت به حالت عادی ضعیف‌تره و به همین دلیل هم مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند. خوردن پسته خام برای زنان باردار میتونه در تقویت سیستم ایمنی بدنشون تاثیرگذار باشه. یکی از خواص پسته خام در بارداری مقدار بالای آنتی اکسیدانه که سیستم ایمنی رو به شکل موثری تقویت میکنه و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در این دوران که سلامت مادر و جنین رو تهدید می‌کنند، جلوگیری می‌کنند.

مغز پسته برای تقویت سیستم ایمنی

4. پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی:

یکی از فواید مصرف پسته در بارداری پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبیه. پسته سرشار از اسیدهای چرب غیراشباعه که کلسترول خوب خون رو افزایش میده و از بروز بیماری‌های قلبی و فشار خون بارداری به شکل موثری جلوگیری می‌کنه. البته توجه داشته باشید که در این دوران باید از پسته خام استفاده کنید چون نمک موجود در پسته بو داده میتونه فشار خون رو بالا ببره. همچنین آنتی اکسیدان موجود در پسته از انسداد رگ‌های عروقی هم جلوگیری میکنه.

5. جلوگیری از کم خونی:

کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از رایج‌ترین اختلال‌هاییه که در دوران بارداری برای بسیاری از مادران ایجاد میشه. کم خونی هم موجب احساس ضعف و بی‌حالی شدید در مادر میشه و هم رشد و تکامل جنین رو با مشکل رو به رو میکنه؛ بنابراین مصرف مکمل‌های حاوی آهن و خوراکی‌هایی حاوی این ماده مغذی در این دوران به شدت توصیه میشه. یکی از فواید خوردن پسته در دوران بارداری تامین آهنه و به همین دلیل هم بهترین آجیل برای کم خونی به حساب میاد. همچنین این مغز خوراکی سرشار از ویتامین سی هم است که جذب آهن رو بالاتر می‌بره.

پسته برای بهبود کم خونی

6. جلوگیری از بروز التهاب:

پسته سرشار از پروتئین، ویتامین و آنتی اکسیدانه که از بروز التهاب تا حد زیادی جلوگیری می‌کنه. یکی از مشکلاتی که مادران در دوران بارداری تجربه می‌کنند، التهاب مفاصل در قسمت‌های مختلف بدنه، در این حالت خاصیت مغز پسته در بارداری در کاهش التهاب به کمک شما میاد و درد و تورم را به شکل موثری کاهش میده.

خواص پسته در بارداری برای جنین

خاصیت پسته در بارداری فقط به سلامت مادر محدود نمیشه بلکه سلامت و تکامل جنین رو هم به همراه داره. این مغز خوراکی سرشار از پروتئین‌ها، چربی‌های اشباع‌نشده، آنتی اکسیدان‌ها، مس و اسیدهای چرب امگا 3 که همه آن ها در رشد و نمو جنین به شکل موثری تاثیر دارند. خواص پسته در سه ماهه اول بارداری مستقیما به تکامل جنین مربوط میشه که شامل موارد زیر است:

  1. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در پسته باعث تکامل مغز جنین میشه و کودکان باهوش‌تری رو به ارمغان میاره.
  2. ویتامین E موجود در پسته خطر سقط جنین رو به شکل موثری کاهش میده.
  3. کلسیم زیاد پسته تکامل بهتر استخوان‌های جنین رو باعث میشه.
  4. پروتئین موجود در پسته باعث رشد بهتر عضلات و بافت‌های جنین میشه.

خواص پسته در بارداری برای جنین

خواص پسته خام در بارداری

همان طور که گفتیم پسته یکی از بهترین آجیل‌ها برای مصرف در دوران بارداری به حساب میاد. با این حال متخصصان توصیه می‌کنند در این دوران پسته خام را جایگزین پسته بوداده کنید تا بتونید از فواید بی‌نظیر این مغز خوراکی بهره بیش‌تری ببرید. فواید پسته خام در بارداری به دلیل عدم استفاده از نمک افزایش پیدا میکنه. خانم‌ها در این دوران مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا هستند و به همین دلیل هم باید مصرف نمک رو به شدت کنترل کنند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتما از پسته خام بی‌نمک استفاده کنید. از سمت دیگه پسته خام به دلیل عدم حرارت‌دهی از حالت بوداده بیش‌تره و مواد مغذی اون طی فرآیند حرارت‌دهی از بین نمیره.

خواص پسته خام در بارداری

عوارض خوردن پسته در بارداری چیست؟

تا این جا به سوال «فواید پسته در بارداری چیست؟» پاسخ دادیم اما در این قسمت قصد داریم به سراغ مضرات پسته در بارداری برویم. در درجه اول باید اطمینان داشته باشید که هیچ گونه حساسیت غذایی به پسته و مشتقاتش ندارید، چون واکنش‌‎های آلرژیک در دوران بارداری می‌تونه به مراتب شدیدتر از حالت عادی باشه و سلامت مادر و جنین رو با خطرات جدی مواجه کنه. یکی دیگه از مشکلاتی که ممکنه در اثر مصرف بیش از حد پسته در دوران بارداری ایجاد بشه یبوست، دل درد و حتی در مواردی دل پیچه و نفخ است که در اثر وجود ماده ای به نام فروکتان ایجاد میشه. همچنین هضم پسته سخته و به همین دلیل توصیه می‌کنیم از مصرفش پیش از خواب خودداری کنید، تا دستگاه گوارش فرصت کافی برای هضمش رو داشته باشه.
در نهایت بر خواص پسته تازه در بارداری تاکید ویژه‌ای داریم چون به دلیل عدم استفاده از نمک از فشار خون بارداری جلوگیری میکنه. با توجه به همه این موارد پیش از بررسی قیمت پسته خام مطمئن بشید که به این مغز خوراکی حساسیت ندارید و از اون به میزان متعادلی استفاده می کنید.

عوارض خوردن پسته در دوره بارداری

مقدار مصرف پسته در بارداری

هرچند فواید پسته در دوران بارداری زیاده اما مصرف بی‌رویه اون می‌تونه مشکلات ریز و درشتی رو ایجاد کنه که از جمله اونا می‌تونیم به یبوست، دل درد، نفخ، فشار خون و … اشاره کنیم. میزان دقیق مصرف پسته بهتره با توجه به شرایط بدنی مادران باردار توسط پزشک یا متخصص تغذیه تعیین بشه. با این حال در حالت نرمال مصرف روزانه یک مشت کوچک پسته برای زنان باردار توصیه میشه.

نحوه مصرف پسته در بارداری

مادران باردار می‌تونند این مغز خوراکی جذاب رو در هر ساعتی از روز به هر شکلی که دوست دارند مصرف کنند و از فواید پسته تازه در بارداری بهره ببرند. با این حال متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند جذب مواد مغذی پسته به صورت ناشتا بیش‌تره و از بروز مشکلاتی مثل دیابت بارداری به شکل موثری جلوگیری می‌کنه. پس توصیه می‌کنیم پسته رو در وعده صبحانه مثلا به شکل شیر پسته یا همرا اوت میل میل کنید.

سوالات متداول

1- خواص پسته در سه ماهه اول بارداری چیست؟
مصرف پسته در سه ماهه اول بارداری بر تکامل مغز، استخوان و بافت های جنین تاثیر میگذاره.

2- خوردن پسته در بارداری ضرر هم دارد؟
مصرف بیش از حد پسته می‌تونه مشکلاتی مثل یبوست، نفخ، دل درد، اسهال، آلرژی و فشار خون بالا رو ایجاد کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *