خواص بادام هندی (شگفت انگیز و مهم)

خواص بادام هندی، شگفت انگیز و مهم

بادام هندی دانه‌های خوراکی یه درخت گرمسیرین که اصالتاً برزیلی هستن، ولی الان توی خیلی از نقاط دنیا هم پیدا میشن. بادام هندی یه آجیل گرون قیمته و وجودش توی آجیل روی قیمت آجیل تاثیر خیلی زیادی داره. این آجیل‌های خوشمزه منبع خوبی از پروتئین، چربی‌های سالم و ویتامین‌ها و مواد معدنی هستن. حالا شاید این سوال براتون پیش بیاد که اصلا بادام هندی چه خواصی دارد که انقدر قیمتش بالاست و محبوبه؟ با ما همراه باشین که توی این مقاله بهتون درباره مضرات و خواص بادام هندی بگیم.

خواص بادام هندی

بادام هندی یه آجیل همه کاره و پر فایده است که میتونی به عنوان بخشی از یه رژیم غذایی سالم ازش لذت ببری. بادام هندی به خاطر داشتن چربی‌های مفید خواص عمومی زیادی برای بدن و قلب داره و به خاطر داشتن کلسیم و منیزیم برای استحکام استخوان‌ها خیلی مفیده. تازه به خاطر داشتن فیبر هم بهت کمک می‌کنه که طولانی مدت سیر بمونی و پرخوری نکنی. ویتامین E و B6 هم داره که برای حافظه و تمرکزت عالیه. با خرید بادام هندی و استفاده از اون برای تنقلات روزمره یا ترکیبی توی غذا و شیرینی میتونین از طعم و خاصیتش لذت ببرین.

خواص بادام هندی

خواص بادام هندی برای مردان

آرژنین موجود در بادام هندی به افزایش میل جنسی و بهبود نعوظ کمک می‌کنه و روی موجود در بادام هندی به تولید تستوسترون، هورمون جنسی مردانه، کمک می‌کنه. یکی از مهم ترین خواص بادام هندی برای اسپرم هست. همچنین خوبه بدونین که ویتامین E موجود در بادام هندی هم از اسپرم‌ها در برابر آسیب‌های Oxidative محافظت می‌کنه.

خواص بادام هندی برای مردان

 

خواص بادام هندی برای زنان

خواص بادام هندی در بارداری خیلی کمک کننده است. فولات موجود در بادام هندی به سلامت جنین و جلوگیری از نقص لوله عصبی و آهن هم به جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری کمک می‌کنه. همچنین تنظیم هورمون‌ها و کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی هم خاصیت بادام هندی برای زنان محسوب میشه که به خاطر وجود منیزیمه. به زنانی که قصد بارداری دارن هم پیشنهاد میشه که از بادام هندی استفاده کنن، چون که خواص بادام هندی قبل از بارداری به بدن کمک می‌کنه تا برای بارداری آماده بشه.
بادام هندی حاوی منیزیم هم هست که به تنظیم هورمون‌ها، از جمله هورمون‌های استروژن و پروژسترون کمک می‌کنه و یکی از خواص بادام هندی برای تخمدان برقرار کردن تعادل هورمونیه. عدم تعادل هورمون‌ها منجر به مشکلات تخمدان مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بشه.

خواص بادام هندی برای زنان

 

خواص بادام هندی در طب سنتی

بادام هندی یکی از میوه‌هایی که به خاطر خواصش در طب سنتی هم بسیار پرکاربرده و توی آجیل عید که یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین آجیل‌هاست هم استفاده می‌شه. این دانه برای درمان موارد خفیف متعددی مورد استفاده قرار می‌گیره به همین خاطر ادامه خواص بادام هندی طب سنتی رو براتون شرح می‌دیم تا باهاشون بیشتر آشنا بشین.

  • تقویت حافظه و تمرکز: بادام هندی به دلیل داشتن ویتامین B6 و منیزیم، برای تقویت حافظه و تمرکز مفیده.
  • تقویت قوای جنسی: بادام هندی به دلیل داشتن ویتامین E و روی، برای تقویت قوای جنسی مفیده.
  • سلامت قلب و عروق: بادام هندی به دلیل داشتن چربی‌های سالم، برای سلامت قلب و عروق مفیده.
  • کاهش کلسترول: بادام هندی به دلیل داشتن فیبر، به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کنه.
  • کنترل قند خون: بادام هندی به دلیل داشتن فیبر، به کنترل قند خون کمک می‌کنه.
  • سلامت استخوان‌ها: بادام هندی به دلیل داشتن کلسیم و منیزیم، برای سلامت استخوان‌ها مفیده و از بین بردن درد زانو از خواص بادام هندی برای زانو درد محسوب میشه و افراد مسن هم خیلی بهش باور دارن.
  • جلوگیری از پوکی استخوان: بادام هندی به دلیل داشتن کلسیم و منیزیم، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنه.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: بادام هندی به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان، برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفیده.
  • درمان کم خونی: بادام هندی به دلیل داشتن آهن، برای درمان کم خونی مفیده و به انعقاد خون هم کمک می‌کنه و در واقع میشه گفت بهبود انعقاد خون از خواص بادام هندی برای زخم هست. چون پر از   مس، روی و ویتامین‌های گروه B هست که همه‌شون برای ترمیم زخم لازمن.
  • ضد التهاب: بادام هندی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، خاصیت ضد التهابی داره.

خواص بادام هندی در طب سنتی

خواص بادام هندی برای چاقی صورت

خب، علم هنوز این موضوع رو کامل اثبات نکرده، ولی خیلی‌ها معتقدن که بادام هندی می‌تونه یه راهکار خوشمزه برای چاقی صورت باشه. در واقع میشه گفت چون بادام هندی کالریش بالاست اگه به طور مرتب بادام هندی بخوری، کالری دریافتیت بالا میره و ممکنه وزنت اضافه بشه، که میتونه به پر شدن صورت هم کمک کنه. چربی‌های سالم و پروتئین موجود توی بادام هندی برای سلامت پوست و ترمیم بافت‌ها خیلی مهم هستن و به حفظ رطوبت و افزایش حجم عضلات کمک می‌کنن.

خواص بادام هندی برای کودکان

پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در بادام هندی به رشد و نمو مناسب کودکان کمک میکنن. نمیتوان از خواص انواع بادام برای کودکان چشم پوشی کرد. اما بادام هندی هم حاوی کلسیم و منیزیم هست که می‌تونه به تقویت استخوان‌ها و دندان‌های کودکان کمک کنه و یادگیری کودک رو بالا ببره. آنتی اکسیدان‌های موجود توی ساختار بادام هندی به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان در برابر بیماری‌ها کمک می‌کنن. به همین خاطر به مادرانی که کودک شیرخوار دارن توصیه میشه از خواص بادام هندی در شیردهی غافل نشن و حتما استفاده کنن.

خواص بادام هندی برای کودکان

 

خواص بادام هندی خام

خواص بادام هندی خام و شور تفاوت زیادی با هم نداره. هرچند بعضی افراد میگن که بادام هندی خام خواص بیشتری نسبت به بادام هندی بو داده و شور داره. چون معتقدن که حرارت از خواص بادام هندی کم می‌کنه در صورتی که بعضیا میگن خواص بادام هندی پخته بیشتر میشه! اما به صورت کلی خواص بادام هندی خام یا شور تغییر نمی‌کنه ولی میشه گفت خام، پخته یا شور بودن روی کالریش موثره.

خواص بادام هندی برای زنان باردار

همه جا حرف از خواص بادام هندی برای جنین در دوران بارداری هست و اون بخاطر اینه که بادام هندی سرشار از چربی‌های سالم، ویتامین و آهنه که به جلوگیری از نقص‌های شایع نوزادان و جنین کمک زیادی می‌کنه. همچنین خواص بادام هندی برای زن باردار اینه که بخش زیادی از نیازهای بدن رو هم تامین کنه. پس حواستون باشه که از خواص خوردن بادام هندی در بارداری غافل نشین و حتما در این دوران بادام هندی رو توی رژیم غذاییتون قرار بدین.

 

خواص بادام هندی برای چاقی

اگر فردی باشین که سخت چاق میشه، چاقی یکی از مهم ترین خواص بادام هندی برای شما محسوب میشه! بادام هندی کالری بالایی داره و مصرف زیاد اون باعث چاقی میشه، اگر دوست دارین چاق بشین، پیشنهاد میکنم که از بادام هندی توی رژیم غذاییتون استفاده کنین و خیلی امن و سالم چاق بشید. بادام هندی سرشار از چربی‌های مفیده و کلسترول بد خون رو افزایش نمی‌ده.

خواص بادام هندی برای موی سر

خواص بادام هندی برای پوست و مو باور نکردنیه! مس موجود توی بادام هندی به تولید ملانین، رنگدانه مو، کمک و از سفید شدن زودرس موها جلوگیری و روی اون هم به رشد و ترمیم موها کمک می‌کنه. به همین خاطر کاهش ریزش مو از خواص بادام هندي محسوب می‌شه. جلوگیری از خشکی مو، موخوره و ترمیم ریزش‌ها هم از خواص روغن بادام هندی برای مو هست و به دلیل وجود امگا 3 اتفاق میوفته.

خواص روغن بادام هندی برای موی سر

 

خواص بادام هندی برای فشار خون

یه آجیل خوشمزه و پرطرفدار که کلی فایده برای سلامتی داره، مخصوصاً برای قلب و عروق و برطرف کننده یه مشکل رایجه که می‌تونه خطر بیماری‌های قلبی رو افزایش بده. اون مشکل فشارخونه. شاید براتون جالب باشه که بدونین یکی از خواص بادام هندی می‌تونه کمک به کاهش فشار خون بالا باشه یکی دیگه از خواص بادام هندی اینه که چربی‌های سالم داره که کلسترول بد رو پایین میاره و کلسترول خوب رو بالا می‌بره و منیزیم موجود در بادام هندی رگ‌های خونی رو شل می‌کنه و اینجوری فشار خون رو پایین میاد. پتاسیم هم سدیم اضافی رو از بدن دفع می‌کنه و به پایین اومدن فشار خون کمک می‌کنه.

خواص بادام هندی برای فشار خون

 

تاثیر بادام هندی بر گوارش

خواص بادام هندی برای گوارش خیلی زیاده! بادام هندی یه آجیل خوشمزه و مغذی سرشار از فیبره. فیبر موجود در بادام هندی به هضم غذا کمک می‌کنه، یبوست رو رفع و حرکات روده رو منظم می‌کنه. کمک به هضم پروتئین و چربی‌ها هم از خواص بادام هندی است. از خواص بادام هندی برای معده هم میشه ترمیم بافت معده اشاره کرد.

زیاد خوردن بادام هندی چه عوارضی داره؟

همونطور که اول این مطلب گفتیم، توی این مقاله درباره خواص بادام هندی و مضرات ان صحبت خواهیم کرد. تا اینجا درباره خواص زیادش گفتیم، حالا نوبت چند تا از عوارضشه. مهم ترین نکته ای که درباره بادام هندی باید بدونین، اینه که این میوه خوشمزه جزو آجیل‌های حساسیت زا است! پس اگه سابقه آلرژی به آجیل داری، قبل از خوردن بادام هندی با دکترت مشورت کن. بادام هندی خام سمی داره که می‌تونه باعث مسمومیت بشه. البته بادام هندی‌های توی بازار فرآوری شده و سمشون از بین رفته. همچنین خوبه بدونین که خوردن زیاد بادام هندی ممکنه گاهی باعث نفخ، اسهال و درد شکم و چاقی بشه.

عوارض خوردن بادام هندی

 

از بادام هندی کجا استفاده کنیم؟

خواص بادام هندی در بدنسازی بسیار مشهوده، پس بهتره که اگر به دنبال کاهش وزن، کاهش اشتها یا بهبود کیفیت پوست و مو و گوارش هستین، حتما از بادام هندی توی رژیم غذاییتون استفاده کنین. بادام هندی رو می‌تونین به صورت خام، بو داده یا پخته مصرف کنید و از فوایدش بهره مند بشین. بعضی افراد از آجیل چهار مغز شور برای تامین مواد مورد نیاز بدنشون استفاده میکنن که بادوم هندی هم داره. بعضی افراد هم از نات‌بارها (خوراکی‌هایی که از مغزها و غلات همراه با عسل درست میشن) استفاده میکنن. این موضوع کاملا به شما بستگی داره، اما خوبه بدونین که خواص بادام هندی در شب بیشتره.

 

سوالات متداول درباره خاصیت بادام هندی

1- مهم ترین خاصیت بادام هندی چیه؟
مهم ترین خاصیت بادام هندی رو نمیشه فقط به یه مورد محدود کرد، چون این آجیل خوشمزه فواید زیادی برای سلامتی داره. اما شاید کاهش کلسترول خون و تنظیم هورمون‌ها از مهمترین‌هاش باشه.

2- چقدر بادام هندی در روز برای سلامتی بخوریم؟
به طور کلی، مصرف روزانه 10 تا 15 عدد بادام هندی برای بزرگسالان و 5 تا 7 عدد برای کودکان به عنوان یه میان وعده سالم و مغذی توصیه میشه.

3- چه کسایی بهتره بادام هندی نخورند؟
افراد دارای حساسیت به آجیل، افراد دارای مشکلات گوارشی، افراد دارای بیماری‌های کلیوی و افراد دارای مشکلات انعقاد خون بهتره حتما با نظر پزشکشون از بادام هندی استفاده کنن.

4- بادام هندی حساسیت زا است؟
بادام هندی یه آجیل حساسیت زاست. در واقع، حساسیت به بادام هندی یکی از شایع ترین آلرژی‌های غذاییه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *