بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید (معرفی 5 مغز مفید)

بهترین آجیل برای بهبود کم کاری تیروئید

تیروئید یکی از مشکلات شایعیه که افراد زیادی باهاش درگیرن و عوارض زیادی رو براشون به همراه آورده. بعضی خوراکیا، مثل آجیل‌ و خشکبار می‌تونن به بهبود تاثیرات کم کاری غده تیروئید کمک کنن. اگر شما هم با مشکل کم کاری تیروئید مواجه هستین با ما همراه باشین تا بهتون بگیم که بهترین آجیل برای تیروئید کم کار چیه؟ بهتره کدوم مغزها رو استفاده کنین تا متوجه بهبود وضعیتتون بشین؟ آجیل و کم کاری تیروئید چه ربطی بهم دارن؟ توی این بخش از این مطلب بهتون آجیل‌های مفید و بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید رو معرفی می‌کنیم تا با خواص آجیل برای کم کاری تیروئید آشنا بشین و بتونین برای خرید بهتر تصمیم بگیرین.

بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی یک بیماریه که توی اون غده تیروئید هورمون‌های کافی تولید نمی‌کنه. هورمون‌های تیروئید برای بسیاری از عملکردهای بدن مثل تنظیم متابولیسم، ضربان قلب، دمای بدن و وزن ضرورین. همچنین کم کاری تیروئید میتونه منجر به افزایش وزن هم بشه و بی‌حالی و خستگی رو در پی داشته باشه. خوشبختانه آجیل می‌تونه به عنوان یک میان وعده مغذی و خوشمزه، نقشی مفید در رژیم غذایی افراد مبتلا به کم کاری تیروئید داشته باشه. به همین خاطر خرید آجیل به عنوان یک بهبود دهنده برای کم کاری تیروئید همیشه به افراد مبتلا پیشنهاد می‌شه تا به عنوان یه درمان مکمل استفاده کنن. اما خواص آجیل برای کم کاری تیروئید چیه؟ در ادامه بهترین مغزها برای کم کاری تیروئید و خواصشون رو بهتون معرفی می‌کنیم.

1- پسته برای کم کاری تیروئید

پسته به عنوان یک آجیل مغذی و خوشمزه برای کم کاری تیروئید هم خیلی مفیده که میتونید به عنوان یک درمان مکمل تو برنامه غذاییتون استفاده کنین. یکی از فواید پسته برای کم کاری تیروئید کمک به تولید هورمون‌های تیروئیده. چرا که حاوی ید و سلنیومه که هر دو در تولید هورمون تیروئید و متوازن کردنش توی بدن بسیار مفیدن. به همین خاطر اکثریت معتقدن که پسته برای کم کاری تیروئید بسیار عالی و موثره. اگر قصد خرید پسته دارین، می‌تونین قیمت پسته اکبری، پسته احمد آقایی و انواع دیگه پسته رو توی وبسایت ناتژی ببینین.

پسته برای کم کاری تیروئید

2- فندق و کم کاری تیروئید

اگر دوست دارین بدونین فندق و کم کاری تیروئید چه ارتباطی با هم دارن، باید بگیم که فندق نه تنها یه آجیل مغذی و خوشمزه است، بلکه فندق برای کم کاری تیروئید می‌تونه فواید متعددی داشته باشه. سلنیوم موجود توی فندق می‌تونه به تولید هورمون‌های تیروئید و بهبود عملکرد این غده در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کمک کنه. همچنین چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فندق می‌تونن به کاهش التهاب در غده تیروئید و بهبود علائم کم کاری تیروئید کمک کنن.

فندق برای بهبود کم کاری تیروئید

3- گردو

گردو برای کم کاری تیروئید مثل آب روی آتیشه. چراکه یه منبع خیلی عالی از سلنیومه که در سلامت بدن و کمک به تولید هورمون تیروئید نقش مهمی داره. سلنیوم یه ماده‌ی خیلی مهم برای تولید هورمون‌های تیروئیده و کمبود اون می‌تونه باعث کم کاری تیروئید بشه. گردو پر از سلنیومه و می‌تونه سطح سلنیوم بدنت رو بالا ببره. به همین خاطر معمولا توصیه میشه که از گردو توی رژیم غذایی افراد دارای تیروئید کم کار، استفاده بشه. شما می‌تونین با خرید مغز گردو اون رو توی رژیم غذاییتون بزارین و ازش توی خوراکی‌های مختلف مثل سالاد و کیک استفاده کنین و از خواصش بهره مند بشین.

گردو برای بهبود کم کاری تیروئید

4- بادام هندی

بادام هندی برای کم کاری تیروئید مفیده. این بادام خاص و خوشمزه منبع خوبی از سلنیومه که یک ماده معدنی برای تولید هورمون‌های تیروئید به حساب میاد و مصرفش ضروریه. بادام هندی همچنین بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید هم به شمار می‌ره و منبع خوبی از منیزیم، مس و ویتامین E هست. این مواد مغذی به حمایت از سلامت تیروئید و همچنین سلامت کلی کمک می‌کنن. قبل خرید می‌تونین قیمت بادام هندی رو از این لینک چک کنین. هر 30 گرم بادام هندی، 56 میکروگرم سلنیوم رو تامین می‌کنه که بیش از 100 درصد نیاز روزانه توصیه شده (RDA) است. همچنین 30 گرم بادام هندی 76 میلی گرم منیزیم رو تامین می‌کنه که حدود 18 درصد از RDA است.

بادام هندی برای بهبود کم کاری تیروئید

5- بادام درختی برای کم کاری تیروئید

بادام درختی یک میوه بسیار پرخاصیت برای بدنه و خوبه که بدونین بادام درختی و کم کاری تیروئید هم خیلی فایده داره. این میوه خاص و خوشمزه منبع خوبی از مواد مغذی ضروری برای سلامت تیروئید، از جمله سلنیوم، منیزیم، مس و ویتامین E به شمار میاد.
این آجیل برای کم کاری غده تیروئید خیلی مفیده، چراکه بادام درختی منبع غنی سلنیوم است. سلنیوم یک ماده معدنی ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئیده و 30 گرم بادام درختی حدود 56 میکروگرم سلنیوم که بیش از 100 درصد نیاز روزانه توصیه شده (RDA) است رو تامین می‌کنه. بادام درختی منبع خوبی از منیزیم هم هست که به تنظیم بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله عملکرد تیروئید کمک می‌کنه. شما میتونی با خرید بادام درختی به بهبود مشکلات کم کاری تیروئیدتون کمک کنین و اونو توی رژیم روزانه خودتون قرار بدین.

بادام درختی برای کم کاری تیروئید

6- آجیل برزیلی

بله، آجیل برزیلی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید است. آجیل برزیلی منبع خوبی از سلنیوم هست که یک ماده معدنی ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئیده. بادام برزیلی هم حاوی سلنیوم و هم منیزیمه که تاثیر زیادی در ایجاد توازن مثبت و اصولی در میزان ترشح هورمون تیروئید دارن و در واقع نوعی از بهترین آجیل برای کم کاری غده تیروئید محسوب می‌شن. بادام برزیلی مس هم داره که به تبدیل هورمون تیروئید T4 به T3 فعال کمک می‌کنه.

بادام زمینی برای بهبود کم کاری تیروئید مفیده؟

برخلاف سایر آجیل‌ها که برای کم کاری تیروئید مفید هستند، بادام زمینی می‌تونه برای افراد مبتلا به این بیماری مضر باشه. چرا که بادام زمینی حاوی موادی به نام گواتروژنه که می‌تونه در جذب ید توسط غده تیروئید اختلال ایجاد کنه و ید یک عنصر ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئید است. بادام زمینی همچنین حاوی اسید فیتیک هم هست که می‌تواند جذب مواد معدنی ضروری مانند روی و آهن رو مختل کنه. این مواد معدنی برای سلامت تیروئید هم مهمن. پس اگر کم کاری تیروئید دارین و قصد داشتین با خرید بادام زمینی مشکلتون رو حل کنین، پیشنهاد می‌کنیم اول با یک متخصص صحبت کنین.

بادام زمینی برای کم کاری تیروئید

آجیل چطور کم کاری تیروئید رو بهبود میده؟

آجیل به طور مستقیم کم کاری تیروئید رو “درمان” نمیکنه، اما می‌تونه به بهبود علائم و عملکرد تیروئید کمک کنه. دلیل اون هم مواد مغذیه که توی آجیل‌های مناسب کم کاری تیروئید وجود داره. در ادامه درمورد تاثیر مواد مغذی میگیم:

  • تاثیر ید بر تیروئید: برخی از انواع آجیل، مثل پسته و گردو، خواص آجیل برای تیروئید کم کار و منبع ید هستن. دلیل اهمیت ید هم اینه که ید برای تولید هورمون‌های تیروئید ضروریه و کمبود اون می‌تونه منجر به کم کاری تیروئید بشه. فرقی هم نمیکنه که پسته اکبری باشه یا احمد اقایی. هرنوع پسته برای کم کاری تیروئید مفیده.
  • تاثیر سلنیوم بر تیروئید: این ماده برای تبدیل هورمون تیروئید غیرفعال (T4) به هورمون فعال (T3) ضروریه. درواقع میشه گفت که T3 هورمون فعال تیروئیده که توسط سلول‌های بدن برای تنظیم متابولیسم و ​​سایر عملکردها استفاده می‌شه.
  • تاثیر چربی‌های سالم بر تیروئید: آجیل‌ها منبع خوبی از چربی‌های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 هستن. اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش التهاب کمک می‌کنن. التهاب مزمن می‌تونه به غده تیروئید آسیب برسونه و عملکرد آن رو مختل کنه.
  • تاثیر فیبر بر تیروئید: یبوست هم یکی از مشکلات شایع افراد دارای غده تیروئید کم کاره که یکی از فواید آجیل برای کم کاری تیروئید، رفع یبوسته.

میزان مصرف آجیل برای کم کاری تیروئید چقدره؟

مقدار آجیل مناسب برای کم کاری تیروئید به عوامل مختلفی مانند سن، جنس، وضعیت سلامتی و میزان فعالیت بدنی شما بستگی داره. به طور کلی، متخصصان تغذیه میگن که میزان مصرف آجیل برای کم کاری تیروئید روزانه حدود 30 تا 50 گرم هست. این مقدار معادل 1/4 تا 1/3 فنجان آجیله. البته، این مقدار فقط یک راهنمایی کلیه و ممکنه که نیاز شما بیشتر یا کمتر باشد. بهترین راه برای تعیین مقدار مناسب آجیل برای شما، صحبت با متخصص تغذیه یا پزشک معالجه.

نحوه مصرف آجیل برای کم کاری تیروئید

به طور کلی، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنن که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید روزانه حدود 30 تا 50 گرم آجیل مصرف کنن. شما می‌تونین آجیل رو به عنوان میان وعده یا در کنار غذا مصرف کنین. فقط حواستون باشه که استفاده از آجیل‌ها بلافاصله بعد غذا اصلا ایده خوبی نیست و ممکنه برای شما و بدنتون مضر باشه.

فواید آجیل برای کم کاری تیروئید

آجیل‌ها پر از مواد مغذی هستن که برای تیروئید خیلی مفیدن. سلنیوم یه ماده‌ی خیلی مهم برای تولید هورمون‌های تیروئیده. کمبود سلنیوم می‌تونه باعث کم کاری تیروئید بشه. گردو، بادام برزیلی و بادام زمینی از جمله آجیل‎های سرشار از سلنیوم هستن.
آجیل‌ها خواص ضدالتهابی هم دارن که التهاب رو تو بدنت کم می‌کنه و به بهبود تیروئید خیلی کمک می‌کنه. چراکه التهاب می‌تونه به کار غده تیروئید آسیب برسونه. گردو، بادام و تخم کدو تنبل امگا 3 زیادی دارن. تازه کسایی که کم کاری تیروئید دارن، بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستن. آجیل‌ها به دلیل داشتن چربی‌های سالم، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها می‌تونن به سلامت قلب و عروق کمک کنن. بادام، فندق و بادام هندی از جمله آجیل‌های مفید برای سلامت قلب هستند. کنترل وزن هم یکی از خواص آجیل‌ها برای کاهش وزنه. آجیل‌ها به دلیل دارا بودن فیبر و چربی‌های سالم می‌تونن به شما در احساس سیری بیشتر و در نتیجه کنترل وزن کمک کنن.

خشکبار مناسب برای کم کاری تیروئید

حالا که با آجیل و کم کاری تیروئید آشنا شدیم، نوبت به آشنایی با خشکبار برای کم کاری تیروئید میرسه. بعضی از خشکبارها می‌تونن به دلیل داشتن مواد مغذی مفید، برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید باشن. توی این بخش درباره خشکبار مفید برای کم کاری تیروئید بهتون میگیم که اگر توی رژیم غذاییتون قرار بدین به مرور باعث بهبود حالتون میشه. اما توجه کنین که مصرف آجیل و خشکبار جایگزین خودسرانه خوبی برای درمان تیروئید کم کار نیست.

1- خرما

ید موجود در خرما، ماده اولیه ساخت هورمون‌های تیروئیده و کمبود ید می‌تونه منجر به کم کاری تیروئید بشه. سلنیوم موجود در خرما هم به جذب و متابولیسم ید در بدن کمک می‌کنه. فیبر موجود توی خرما هم به تنظیم حرکات روده و جلوگیری از یبوست، که از علائم شایع کم کاری تیروئیده، کمک می‌کنه. خرما منبع کربوهیدرات‌های ساده و قند طبیعی هم هست که می‌تونه به افزایش انرژی در افراد مبتلا به خستگی، که از علائم شایع کم کاری تیروئیده، کمک کنه.

خرما برای بهبود کم کاری تیروئید

2- انجیر خشک

انجیر خشک منبع خوبی از یده که یه ماده معدنی ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئید به حساب میاد. با این حال، انجیر خشک به تنهایی نمی تونه کمبود ید رو جبران کنه. انجیر خشک به واسطه فیبر بالایی که داره می‌تونه برای یبوست ناشی از کم کاری تیروئید مفید باشه. اگر قصد دارین از این خوراکی خوشمزه توی رژیمتون استفاده کنین، پیشنهاد می‌کنم خرید انجیر خشک رو با قیمت و کیفیت مناسب از ناتژی انجام بدین.

انجیر خشک برای بهبود کم کاری تیروئید

3- کشمش

کشمش منبع خوبی از سلنیومه که یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد صحیح غده تیروئید به حساب میاد. با این حال، کشمش به تنهایی نمی تونه کم کاری تیروئید رو درمان کنه. فیبر بالای کشمش به تنظیم هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می‌کنه، که می‌تونه از علائم کم کاری تیروئید باشه.

کشمش برای بهبود کم کاری تیروئید

 

سوالات متداول درباره بهترین آجیل برای کم کاری تیروئید

1- بادام هندی برای تیروئید کم کار ضرر دارد؟
خیر، بادام هندی برای کم کاری تیروئید ضرری نداره. در واقع، این آجیل خوشمزه یه منبع عالیه از سلنیومه که برای سلامتی تیروئید خیلی مهمه.

2- چقدر آجیل برای کم کاری تیروئید بخوریم؟
روزانه حدود 1 تا 2 مشت (28 تا 56 گرم) آجیل برای کسانی که کم کاری تیروئید دارن مفیده.

3- برای کم کاری تیروئید چه آجیلی (چه مغزی) بخوریم؟
مغزهای: پسته، بادام هندی، فندق، گردو و بادام درختی از بهترین آجیل‌ها برای کم کاری تیروئید هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *