خواص پسته | مهم‌ترین خواص پسته برای بدن

خواص پسته برای بدن

پسته از مغزهای مغذی، مقوی و خوش‌طعمی محسوب می‌شه که پایه همه آجیل‌های مناسبتیه. این مغز محبوب و پرطرفدار از خواص و فواید بی‌شماری برخورداره؛ بنابراین برای بهره‌مندی از فواید پسته باید مصرف مناسب و به‌اندازه اون رو در برنامه غذاییتون داشته باشین. پسته با مقادیر بالایی از ویتامین‌ها، املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان‎ها به حفظ سلامتی و مقابله با انواع بیماری‌ها می‌پردازه؛ اکنون برای آشنایی با این مغز معجزه‌آسا خوبه که ما رو تا انتها این مطلب همراهی کنین.

مهم‌ترین خواص پسته چیست؟

پسته منبع خوبی از ویتامین‌های گروه همچنین با فیبر بالا عملکرد هضم و سلامت روده رو بهبود می‌بخشه. مغز پسته با چربی‌های سالم غیر اشباع برای سلامت قلب هم مفیده؛ علاوه‌بر این خاصیت پسته در موارد دیگه‌ای هم دیده می‌شه که در ادامه به بررسی اون‌ها می‌پردازیم:

  مهم ترین خواص پسته

خاصیت پسته برای زنان

پسته چربی‌های غیراشباع بسیاری داره که در بهبود علائم بیماری‌هایی مثل سندرم پلی کیستیک و اندومتریوز موثرند اما این مهم‌ترین خواص پسته برای زنان نیست. از آن جایی که خانم‌ها در طول چرخه قاعدگی مقدار قابل توجهی از خون بدنشون رو از دست میدن، نیازه که در این دوران از خوراکی‌های خون‌ساز استفاده کنند؛ پسته سرشار از آهن و ویتامین B6 است که به خون‌سازی کمک زیادی می کنند. علاوه بر این با داشتن مقادیر زیاد مس به جذب بیش‌تر آهن کمک میکنه. خواص پستع برای زن باردار هم بسیار زیاده و سلامت مادر و جنین رو تضمین میکنه. با توجه به همه موارد گفته شده، پسته میتونه جایگزین بسیار مناسبی برای هله هوله‌های ناسالم در رژیم غذایی بانوان باشه.

باروری و بارداری سالم

پسته به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم می‌تونه در دوره بارداری هم مفید باشه؛ این مغز با منابعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها در سلامت مادر و رشد جنین، نقش به‌سزایی ایفا می‌کنه. پسته با تقویت سیستم ایمنی مادر به محافظت از او در برابر بیماری‌ها می‌پردازه و دوره‌ای به‌دور از چالش رو برای اون‌ها فراهم می‌سازه. توصیه می‌شه از خواص پسته برای باردار شدن هم غافل نشین؛ این مغز معجزه‌آسا با وجود ویتامین E و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها به تعادل هورمون‌ها و سلامت سیستم تولید مثل در زنان کمک می‌کنه.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پسته مثل ویتامین B6 می‌تونه در تنظیم چرخه قاعدگی و سلامت تخمدان‌ها موثر باشه و باروری رو آسان کنه. از دیگر خواص پسته در بارداری بهبود عملکرد سیستم گوارش و جلوگیری از یبوسته؛ پسته با فیبر فراوان می‌تونه مشکل شایع یبوست در دوران بارداری رو حل کنه. این مغز جادویی به‌دلیل آهن فراوان به پیشگیری از کم‌خونی در دوران بارداری می‌پردازه. علاوه‌بر این پسته برای دوران پریودی هم می‌تونه مفید باشه؛ این مغز با ویتامین B6 در کاهش سندرم پیش‌از قاعدگی مثل تغییرات خلقی و تحریک‌پذیری موثره.

  • کاهش فشار خون بارداری
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش احتمال ابتلا به دیابت بارداری
  • رفع یبوست
  • کمک به رشد و تکامل مغز جنین
  • حفظ سلامت قلب جنین و مادر
  • کمک به حفظ وزن متعادل با جلوگیری از ریزه‌خواری
  • حفظ سلامت استخوان های مادر و جنین
  • جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری

بهبود و درمان کم‌خونی

پسته با ترکیبات مغذی می‌تونه در بهبود وضعیت کم‌خونی موثر باشه؛ این مغز معجزه‌آسا منبع خوبی از آهنه که به تولید هموگلوبین در خون کمک می‌کنه و علائم کم‌خونی رو کاهش می‌ده. پسته برای کم خونی بسیار مفیده؛ چراکه با مقادیر بالایی از مس در جذب بهتر و استفاده بیشتر از آهن نقش داره. ویتامین B6 فراوان پسته هم با تولید سلول‌های قرمز خون، کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B6 رو بهبود می‌بخشه. علاوه‌بر این پسته با وجود ویتامین C فراوان به جذب بهتر آهن کمک می‌کنه؛ بااین‌حال جهت بهره‌مندی از بهترین آجیل برای کم خونی، باید پسته رو به‌صورت منظم و متعادل به سبد غذاییتون اضافه کنین.

خواص پسته برای کم خونی

رشد سالم کودکان

خواص پسته برای کودکان بسیاره؛ اما در‌صورتی‌که به‌میزان مناسب و به‌صورت درست مصرف بشه. پسته منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنیه که به رشد سالم کودکان کمک می‌کنه. همچنین به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از کودکان در برابر بیماری‌ها می‌پردازه. این مغز مغذی با چربی‌های سالم، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی بسیار، به تقویت عملکرد مغز و بهبود تمرکز و حافظه در کودکان کمک می‌کنه. پسته با شاخص گلیسمی پایین، در کنترل سطح قند موثره و این برای کودکان فعال و در حال رشد بسیار مفیده.

پسته برای کودکان کم وزن هم می‌تونه مفید باشه؛ مواد مغذی متنوع، پروتئین فراوان و کالری بالای این مغز در تامین انرژی و افزایش وزن کودکان موثر هستن. از دیگر خواص پسته برای کودکان تحریک اشتها در کودکان کم وزنه؛ چون طعم خوب و لذیذ این مغز کودکان رو جذب خودش می‌کنه. در نظر داشته باشین که مصرف پسته در کودکان باید به‌صورت خردشده یا در اندازه‌های کوچک باشه تا از خطر خفگی و بروز مشکلاتی از این دست جلوگیری بشه.

خواص پسته برای کودکان

تنظیم قند خون

از دیگر خواص مغز پسته، می‌توان به تنظیم قند خون در افراد اشاره کرد. پسته حاوی فیبر زیادیه که می‌تونه به بهبود کنترل قند خون کمک کنه؛ در واقع فیبر با کندکردن جذب قند از روده‌ها، باعث می‌شه سطح قند خون به‌آرامی افزایش پیدا کنه. پروتئین و چربی‌های سالم غیر اشباع موجود در پسته می‌تونن به کاهش سرعت جذب قند کمک کنن و قند خون رو در حد تعادل نگه دارن. پسته با آنتی‌اکسیدان‌های فراوان به کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کنه؛ این مغز مفید به‌عنوان میان‌وعده‌ای با مقادیر کنترل‌شده می‌تونه به جلوگیری از افزایش سریع قند خون بعد از وعده‌های غذایی بپردازه.

حمایت از سیستم گوارش

پسته به‌دلیل ترکیبات مغذی می‌تونه فواید زیادی برای سیستم گوارش داشته باشه. از فواید خوردن پسته می‌تونه حفظ سلامت روده‌ها و بهبود هضم غذا باشه که به‌دلیل وجود فیبر فراوان موجود در این مغز مفید اتفاق می‌افته. پسته به‌دلیل وجود فیبرهای خاص می‌تونه به‌عنوان غذای خوبی برای باکتری‌های مفید روده عمل کنه و در نتیجه سلامت میکروبیوم روده رو بهبود ببخشه. علاوه‌بر این چربی‌های غیر اشباع موجود در پسته می‌تونن به کاهش التهاب در دستگاه گوارش و بهبود سلامت کلی روده‌ها کمک کنن. این مغز مفید با آنتی‌اکسیدان فراوان علاوه‌بر کاهش التهابات به محافظت از سلول‌های دستگاه گوارش می‌پردازه.

چربی غیر اشباع برای کبد چرب

چربی‌های ناسالم موجود در غذا از مهم‌ترین علل ابتلا به بیماری کبد چرب به حساب میاد. سبک زندگی سالم تنها راه کنترل این بیماریه. اولین گام برای داشتن سبک زندگی سالم حذف چربی‌های اشباع و جایگزین کردن چربی‌های غیراشباع و مفیده و در این حالت چه مغزی بهتر از پسته. پسته با داشتن چربی‌های غیراشباع و آنتی اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E هم میزان چربی بدن رو کاهش میده و هم با داشتن خواص ضد التهابی، التهاب و درد کبد رو تا حد زیادی کم می‌کنه. از همه مهم‎تر داشتن فیبر بالا یکی از خواص پسته خام برای لاغریه و کنترل وزن بر کنترل بیماری کبد چرب هم تاثیر بذاره.

خواص پسته برای کبد چرب

بهبود سلامت قلب

پسته با چربی‌های سالم مثل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می‌تونه به بهبود سلامت قلب و کاهش بیماری‌های قلبی کمک کنه. مصرف پسته به‌دلیل مقادیر بالایی از فیبر و چربی‌های سالم می‌تونه در کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب موثر باشه. این مغز مفید با پتاسیم فراوان، تنظیم فشار خون و کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا رو به‌همراه داره. پسته با آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E و پلی‌فنول‌ها به محافظت از دیواره‌های عروق خونی و کاهش التهابات کمک می‌کنه؛ برای بهره‌مندی از فواید پسته، باید این مغز رو به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم مصرف کرد.

پروتئین بالا برای عضله سازی

پسته از بهترین انتخاب‌ها برای بدنسازیه. از جمله خواص پسته در بدنسازی میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • درصد بالای پروتئین که به عضله سازی کمک میکنه
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش با فیبر بالا
  • کمک به جذب بیشتر آب
  • افزایش انرژی در طول تمرینات
  • افزایش سوخت و ساز بدن

خواص پسته در بدنسازی

لاغری و مدیریت وزن

پسته با وجود کالری بالا می‌تونه به‌طور موثر در فرایند لاغری و کاهش وزن موثر باشه. این مغز مفید با چربی‌های غیر اشباع می‌تونه به بهبود متابولیسم و کاهش چربی‌های بد بدن کمک کنه. همچنین با وجود پروتئین بسیار، افزایش سیری و کاهش اشتها رو به‌همراه داره که در نتیجه کاهش مصرف کالری و کنترل وزن رو برای شما رقم می‌زنه. از دیگر خواص پسته برای لاغری، کنترل سطح قند خون و کاهش احتمال پرخوریه؛ از اون‌جایی که پسته شاخص گلیسمی پایینی داره، مصرف اون از افزایش سریع قند خون جلوگیری می‌کنه. فیبر بالای موجود در این مغز پرخاصیت می‌تونه به بهبود عملکرد گوارش، افزایش احساس سیری و جلوگیری از پرخوری کمک کنه. همچنین مواد مغذی متعدد در این مغز مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی، در بهبود عملکرد متابولیک بدن و سوخت‌وساز موثره و خاصیت پسته رو برای لاغری و مدیریت وزن دوچندان می‌کنه.

چاقی و افزایش وزن

بسیاری از افراد به‌دلیل لاغری مفرط و برای افزایش وزن، پسته رو به برنامه غذاییشون اضافه می‌کنن. پسته به‌دلیل کالری بالا و چربی‌های سالم می‌تونه به افزایش وزن کمک کنه. این مغز مفید با منبعی غنی از پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها در افزایش اشتها و بهبود متابولیسم بدن موثره. همچنین مصرف پسته به‌دلیل بهبود وضعیت عمومی بدن در فرایند افزایش وزن مهم و ضروریه.

سلامت پروستات

پسته با مقادیر بالایی از پروتئین و مواد معدنی می‌تونه به افزایش انرژی و استقامت بدنی در مردان کمک کنه؛ همچنین به حمایت از سلامت قلب در این دسته از افراد می‌پردازه. از مهم‌ترین خواص پسته برای مردان می‌تونه پشتیبانی از سلامت پروستات باشه؛ این مغز مفید با منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها، خط ابتلا به سرطان پروستات رو کاهش می‌ده. همچنین مصرف منظم پسته هم می‌تونه به بهبود جریان خون و افزایش سطح تستوسترون در مردان کمک کنه. همچنین ممکنه به افزایش کیفیت و تعداد اسپرم رو به‌همراه داشته باشه. این مغز مغذی و مقوی با پروتئین بالا در افزایش انرژی و استقامت بدنی موثره؛ برای دیدن تاثیر پسته در بدنسازی بهتره مصرف منظم و متعادل اون رو به برنامه غذاییتون اضافه کنین.

علاوه بر سلامت پروستات از دیگر خواص پسته برای مردان به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

  • افزایش هورمون تستوسترون
  • تقویت قوای جنسی
  • کاهش سطح کلسترول و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته
  • جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی
  • کاهش قند خون ناشتا
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش

خواص پسته برای مردان

خواص پوست پسته برای مو

خواص پوست پسته برای مو و پوست از جمله ناشناخته‌ترین فواید این خوراکی جذاب به حساب میاد که کم‌تر کسی در موردشون میدونه. پوسته منعطف و قرمز رنگی که سرشار از ویتامین‎هایی از جمله بیوتینه که به رشد بیش‌تر موها کمک می‌کنه؛ بنابراین اگه از ریزش مو رنج می‌برید کافیه این پوسته رو بجوشونید و عصاره اون رو به ریشه و ساقه موهاتون بزنید. روغن پسته هم مثل پوست پسته فواید ریز و درشتی برای تقویت پوست و مو داره. روغن پسته سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدانه که به افزایش خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به پوست کمک می‌کنه در نتیجه از مهم‌ترین خواص روغن پسته برای دور چشم کم کردن چروک و تیرگی دور چشمه.

خواص پسته از نظر طب سنتی

خواص پسته از دیدگاه طب سنتی بی‌شماره. طبع پسته گرم و خشکه که برای رفعش میشه از مصلح‌هایی مثل سرکه، انار ترش و یا برگه زردآلو استفاده کرد. این خواص شامل:

  • تقویت معده
  • درمان اسهال
  • تقویت قلب
  • تقویت اعصاب
  • تقویت ذهن و افزایش حافظه
  • تسکین سرفه
  • بهبود کبد
  • پیشگیری از سرطان

خواص پسته از نظر طب سنتی

خاصیت پسته خام

پسته خام سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاره؛ همچنین به‌دلیل آنتی‌اکسیدان قوی مثل پلی‌فنول‌ها و کارتنوئیدها به مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو می‌پردازه. پسته خام بدون نمک و هیچ‌گونه افزودنی برای افراد دارای فشار خون بالا بسیار مفیده و می‌تونه از بروز مشکلاتی مثل افزایش فشار خون جلوگیری کنه. فیبر موجود در پسته خام عملکرد سیستم گوارش و حرکات روده رو بهبود می‌بخشه؛ همچنین به تنظیم قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کنه. فواید پسته خام بسیاره؛ این مغز به‌دلیل چربی‌های سالم و عدم وجود نمک و افزودنی‌های دیگه، سلامت قلب‌وعروق رو تضمین می‌کنه.

خواص کره پسته

کره پسته از آسیاب‌کردن پسته تهیه می‌شه و مثل مغز پسته از خواص بسیاری برای سلامتی برخورداره. کره پسته غنی از مواد مغذی مثل پروتیئن، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنیه؛ این کره خوشمزه و دلچسب با چربی‌های سالم غیر اشباع می‌تونه در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بهبود سلامت عروق موثر باشه. مصرف کره پسته در وعده صبحانه با نان توست یا بسکویت، می‌تونه گزینه مناسبی برای تامین انرژی روزانه‎تون باشه. همچنین با اضافه‌کردن به اسموتی‌ها، علاوه‌بر طعم دلچسب و بافت کرمی، در افزایش ارزش غذایی اون‌ها هم موثره. استفاده از کره پسته به‌تنهایی یا با ترکیب با میوه‌ها، سبزیجات یا کراکرها هم به‌عنوان میان‌وعده می‌تونه گزینه جذابی باشه. سلامت پوست، حمایت از سیستم گوارش، کنترل قند خون و … از خواص کره پسته محسوب می‌شن؛ بنابراین برای بهره‌مندی از این خوراکی مغذی، مصرف متعادل و منظم اون رو در نظر بگیرین.

پسته خام بهتره یا پسته شور

پسته خام و پسته شور، خواص مشابهی دارن؛ اون‌ها از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها سرشار هستن. پسته خام غنی از انواع ویتامین‌های مفید برای بدنه؛ اما پسته شور در فرایند طعم‌دهی، بخشی از مواد مغذی خودش رو از دست می‌ده. پسته شور به‌دلیل اضافه‌کردن نمک، سدیم بالاتری داره و ممکنه باعث افزایش فشار خون و مشکلات کلیوی بشه؛ درحالی‌که پسته خام فاقد سدیم اضافیه. پسته خام معمولا در شرایط بهتری برای حفظ ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها نگه‌داری می‌شه؛ درحالی‌که فرایند شورکردن ممکنه به کاهش برخی از این مواد مغذی منجر بشه.

بر این اساس با اینکه پسته شور طعم نمکی و دلپذیری داره ممکنه طرفداران بیشتری داشته باشه؛ اما فواید خوردن پسته خام به مراتب بیشتره. پسته خام به‌دلیل عدم وجود نمک اضافی برای افرادی که به کاهش فشار خون یا حفظ سلامت کلیوی اهمیت می‌دن، مناسب‌تره؛ در عوض پسته شور برای افرادی که رژیم غذایی نمکی دارن، می‌تونه مناسب باشه. جالبه بدونین قیمت پسته خام و شور با هم تفاوتی چندانی ندارن؛ اما شرایط و وضعیت بدنی شما می‌تونه در مصرف اون‌ها تصمیم‌گیرنده باشه. علاوه‌بر این برای بهره‌مندی از خواص پسته شور یا پسته خام، باید مصرف منظم و متعادل اون رو در برنامه غذاییتون داشته باشین

پسته تازه بهتره یا پسته خشک

پسته تازه و خشک هر دو از مواد مغذی مشابهی برخوردار هستن؛ اما از نظر مقادیر آب، تازگی و مدت ماندگاری تفاوت‌هایی با هم دارن. پسته تازه حاوی آب بیشتریه و می‌تونه به حفظ رطوبت بدن کمک کنه؛ درحالی‌که پسته خشک در طی فرایند خشک‌شدن، آب خودش رو از دست می‌ده. پسته تازه ممکنه طعم و بافت بهتری داشته باشه و به‌دلیل مقادیر بالایی از آب، حس طراوت بیشتری به‌همراه داشته باشه. در مقابل پسته خشک از نظر مواد مغذی غنی‌تره؛ چراکه به‌دلیل کاهش آب موجود در پسته خشک، مواد مغذی اون در حجم کمتری متمرکز می‌شن. پسته خشک به‌دلیل عدم وجود آب، مدت زمان نگهداری طولانی‌تری داره و ماندگاری بیشتری داره. به‌طور کلی هر دو نوع پسته تازه و خشک خواص مشابهی دارن و انتخاب اون‌ها به نیازها و ترجیحات شما بستگی داره.

خواص پسته تازه بهتره یا خشک

خوردن پسته ضرر هم داره؟

علی‌رغم اینکه پسته حاوی ویتامین‌ها، املاح معدنی و مواد مغذی بسیاریه؛ اما مصرف بیش‌از اندازه این مغز مفید ممکنه عوارضی رو برای افراد به‌بار بیاره:

  • افزایش وزن

پسته با وجود انواع ویتامین‌ها کالری بالایی داره و مصرف بیش‌از اندازه اون می‌تونه به افزایش وزن منجر بشه. بنابراین مصرف متعادل و منظم این مغز مفید برای مدیریت وزن، از اهمیت بالایی برخورداره.

  • حساسیت‌های غذایی

ممکنه بعضی از افراد با مصرف پسته دچار حساسیت و آلرژی بشن. معمولا آلرژی به پسته با خارش، التهاب، تنگی نفس و در شرایط جدی‌تر آنفلاکسی همراه خواهد بود.

  • مشکلات گوارشی

مصرف بیش‌اندازه و کنترل‌نشده پسته ممکنه مشکلات گوارشی رو برای شما به‌همراه داشته باشه. این مشکلات ممکنه نفخ، سوء هاضمه یا یبوست باشه.

  • مشکلات کلیوی

مصرف پسته شور به‌دلیل نمک فراوان می‌تونه به مشکلات کلیوی و فشار خون بالا منجر بشه. این نوع پسته با سدیم بالا ممکنه سلامت بعضی از افراد رو به‌خطر بندازه؛ بنابراین افراد مبتلا به فشار خون بالا یا افرادی که با بیماری‌های قلبی مواجه هستن، بهتره از مصرف پسته شور خودداری کنن.

بهترین زمان مصرف پسته خام

برای بهره‌مندی از فواید پسته باید زمان درست و مقدار مناسب مصرف پسته رو جدی بگیرین؛ معمولا بهترین زمان مصرف پسته به اهداف مورد نظر شما بستگی داره. مصرف پسته خام در وعده صبحانه می‌تونه به پروتئین و انرژی پایدار مورد نیاز بدن کمک کنه. از دیگر خواص خوردن پسته ناشتا می‌توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم آسان غذا اشاره کرد. همچنین با کاهش اشتها و افزایش احساس سیری در لاغری و مدیریت وزن می‌تونه موثر باشه. پسته خام با فیبر و چربی‌های سالم فراوان می‌تونه در کنترل قند خون و تنظیم سطح قند در طول روز موثر باشه. همچنین

میزان مجاز مصرف پسته

میزان مجاز پسته برای بزرگسالان در روز، حدود 30 الی 40 گرم معادل یه مشته؛ این مقدار به‌عنوان بخشی از یه رژیم غذایی متوازن در نظر گرفته می‌شه. بااین‌حال چنانچه افراد از شرایط خاصی برخوردار هستن یا تصمیم دارن مقدار بیشتری از پسته رو به برنامه غذاییشون اضافه کنن، باید با پزشک خودشون مشورت کنن. برای مثال اگه رژیم لاغری رو دنبال می‌کنین باید مصرف پسته رو به میزان معقولی کاهش بدین؛ معمولا برای این دسته از افراد مصرف 20 الی 30 گرم پسته در روز می‌تونه مناسب باشه. با مصرف این مقدار می‌تونین از فواید پسته بهره‌مند بشین؛ بدون اینکه به‌میزان کالری دریافتی‌تان آسیب بزنه. در مقابل برای افزایش وزن، لازمه مصرف پسته رو تا حدود 40 الی 50 گرم افزایش بدین. این مقدار به شما کمک می‌کنه تا کالری و چربی‌های سالم بیشتری دریافت کرده و به وزن ایده‌آلتون برسین.

سوالات رایج درباره خواص پسته

1- خواص پسته تازه بیش‌تره یا خشک؟

پسته تازه و خشک هر دو از مواد مغذی مشابهی برخوردار هستن؛ اما از نظر مقادیر آب، تازگی و مدت ماندگاری تفاوت‌هایی با هم دارن.

2- روزانه چند عدد پسته بخوریم؟
مصرف زیاد پسته می‌تونه مشکلاتی مثل یبوست، اسهال و دل درد رو به همراه داشته باشه. متخصصان مصرف 30 گرم پسته در روز برای افراد عادی رو مناسب می‌دونند.

3- بهترین زمان خوردن پسته در روز کی هست؟
خوردن پسته در هر ساعتی از روز ممکنه اما خواص پسته ناشتا بسیار زیاده، چون وقتی این مغز مغذی رو صبح زود میل می‌کنید درصد جذب مواد معدنی، ویتامین، پروتئین و چربی‌های غیراشباع به بالاترین سطح ممکن میرسه.

4- پسته برای رژیم لاغری هم خوبه؟

پسته به‌دلیل چربی‌های غیر اشباع می‌تونه به بهبود متابولیسم و کاهش چربی‌های بد بدن کمک کنه. همچنین با وجود پروتئین بسیار، افزایش سیری و کاهش اشتها رو به‌همراه داره.

5- خوردن مغز پسته قبل از خواب مفیده؟

مصرف پسته قبل از خواب با تریپتوفان و منیزیم به آرامش عضلات و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنه. همچنین در تثبیت قند خون و جلوگیری از نوسانات قند خون در طول شب موثره.

6- آیا مغز پسته چاق‌کننده است؟

بله؛ پسته به‌دلیل کالری بالا و چربی‌های سالم می‌تونه به افزایش وزن کمک کنه. این مغز مفید با منبعی غنی از پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها در افزایش اشتها و بهبود متابولیسم بدن موثره.

7- آیا پسته چربی داره؟

چربی حاوی چربی‌های سالم و غیر اشباع امگا3 و امگا 6 هست که برای بدن بسیار مفیده.

8- پسته باعث یبوست می‌شه؟

مصرف بیش‌اندازه و کنترل‌نشده پسته ممکنه مشکلات گوارشی رو برای شما به‌همراه داشته باشه. این مشکلات ممکنه نفخ، سوء هاضمه یا یبوست باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *