خواص آجیل برای سلامتی، درمان و زیبایی

خواص آجیل برای سلامتی و زیبایی

آجیل یکی از خوش طعم‌ترین و غنی‌ترین منابع غذاییه که درصد زیادی پروتئین، کلسیم، مواد معدنی، چربی‌های سالم و … را در سریع‌ترین زمان ممکن به بدن می‌رسونه. خواص آجیل با توجه به مغزها و دانه‌های به کار رفته در آن متغیره اما در مجموع بهترین گزینه برای جایگزینی با خوراکی‌های ناسالم اما خوش‌رنگ و لعاب به حساب میاد. اگه هنوز با خواص انواع آجیل آشنایی نداری و نمی‌دونی موقع خرید آجیل آنلاین باید کدوم نوع رو انتخاب کنی، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشی.

لیست خواص آجیل

انواع آجیل از آجیل چهارمغز و خام گرفته تا آجیل سویا و برزیلی هر کدوم یه خاصیتی دارند. خواص آجیل با توجه به مغزیجات به کار رفته در اون‌ها متفاوته اما در مجموع موارد زیر از مهم‌ترین خواص مغزهای آجیل به شمار میرن که در ادامه مفصل در موردشون توضیح میدیم:

  • منبع غنی پروتئین
  • خواص آنتی اکسیدانی
  • کلسیم بالا
  • کاهش چربی‌های بدن
  • منبع کلسیم و پتاسیم
  • بالا بردن سلامت غلب
  • کمک به رشد و سلامت مو
  • جوان سازی و بالا بردن سلامت مو
  • کمک به بهبود زخم معده
  • بالا بردن استحکام استخوان‌ها
  • نظیم وزن با ایجاد احساس سیری
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • مفید برای زن باردار

خواص آجیل

خواص آجیل برای زیبایی و لاغری

خواص آجیل در لاغری بسیار زیاده. فیبر بالای موجود در تک تک مغزیجات و دانه‌های به کار رفته در انواع آجیل عملکرد دستگاه گوارش رو بهبود می‌بخشند و هضم غذا رو راحت‌تر می‌کنند در نتیجه از مشکلاتی مثل یبوست و پرخوری جلوگیری میشه و به وزن ایده‌آلتون می‌رسید. در کنار همه این موارد آجیل غنی از پروتئین، چربی و مواد مغذیه که برای پوست و مو ضروری هستند و سلامت و زیبایی رو تضمین می‌کنند. در ادامه خواص آجیل برای زیبایی و لاغری رو دقیق تر بررسی می‌کنیم.

1- خواص آجیل برای پوست (شفاف کننده و درخشان کننده)

انواع آجیل از چهار مغز گرفته تا آجیل خام و شور غنی از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین هستند که به داشتن پوستی شفاف و درخشان کمک می‌کنند. همچنین ویتامین E موجود در مغزهایی مثل بادام درختی، بادام هندی و پسته روند پیری پوست رو به شکل موثری کاهش میده و یکی از مهم‌ترین خواص آجیل‌ها برای پوست است. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در مغزهای خوراکی مثل بادام زمینی و گردو رطوبت مورد نیاز پوست رو تامین می‌کنند و خشکی و چین و چروک‌های ایجاد شده رو از بین می‌برند.

جالبه بدونید شما می‌تونید در کنار مصرف خوراکی انواع آجیل بعضی از مغزیجات آن را به شکل ماسک موضعی روی پوستتون قرار بدید و از خواص آجیل برای پوست صورت بهره مند بشید. استفاده از بادام و پسته در ماسک‌های خانگی صورت بسیار شایع است و باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست میشه.

همچنین جالبه بدونید در بسیاری از اسکراب‌های پوست، از پوسته سخت گردو هم استفاده میشه. علاوه بر این روغن بسیاری از مغزیجات موجود در آجیل مثل بادام سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین A، B و E است که به درمان آکنه، جای جوش و سایر آسیب های پوستی کمک می‌کنند.

خواص آجیل برای پوست

2- خواص آجیل برای چاقی صورت (چاقی و خوش فرمی)

انواع آجیل به ویژه آجیل چهار مغز در چاقی و خوش فرم کردن صورت نقش دارند. فیبر، ویتامین‌های A ،C ،E مواد معدنی مانند مس و روی، چربی‌های ضروری و پروتئین از مهم‌ترین مواد موجود در انواع آجیل هستند که در تامین رطوبت و چاقی و سفت کردن پوست نقش مهمی دارند. پس با توجه به خواص آجیل برای صورت شاید وقت آن رسیده که خرید آجیل چهار مغز رو در برنامه ماهانه‌تون قرار بدید.

3- خواص آجیل در لاغری (سیر کننده)

تقریبا در تمام مغزیجات و دانه‌های به کار رفته در انواع آجیل فیبر زیادی وجود داره که یکی از اصلی‌ترین موادیه که در لاغری تاثیر داره. فیبر زیاد در درجه اول نوعی احساس سیری کاذب ایجاد و از ریزه‌خواری جلوگیری می‌کنه، در درجه بعد مشکلات اساسی دستگاه گوارش مثل یبوست رو برطرف میکنه و حرکات منظم روده رو بهبود می‌بخشه. در کنار همه این موارد مغزهای خوراکی مثل گردو، پسته و بادام سرشار از چربی‌های غیراشباع هستند که چربی‌های خوب رو بالا می‌برند و کلسترول خون که از جمله دلایل چاقی به حساب میان رو هم کاهش میدن.

4- خواص آجیل برای مو (جلوگیری از ریزش مو)

مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده، در نتیجه اگه بتونیم پروتئین مورد نیاز بدن رو به کمک مواد غذایی تامین کنیم، طبیعیه که رشد موهامون چند برابر بشه. پروتئین بالا یکی از خواص آجیل برای ریزش مو به شمار میره و از اصلی‌ترین فواید چهار مغز و انواع دیگه آجیله. آجیل با تامین ویتامین‌های B12 و D، بیوتین، ریبوفلاوین، آهن و سایر مواد مغذی از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و سلامت پوست سر رو به همراه دارند.

در کنار همه این موارد بعضی از مغزهای خوراکی مثل گردو و تخمه کدو با داشتن مقادیر بالای امگا 3 چربی مورد نیاز برای مو را تامین و موهای زیبا و ابریشمی رو به شما هدیه می‌کنند. گردو، بادام درختی، بادام زمینی، پسته، تخمه آفتابگردان و تخمه کتان از مهم‌ترین مغزیجات و دانه‌ها موجود در انواع آجیل برای حفظ سلامت مو هستند.

خواص آجیل برای مو

4 خاصیت آجیل برای سلامتی

خواص آجیل‌ها برای زیبایی پوست و مو کاملا اثبات شده و در کنار مصرف خوراکی، می‌تونید از انواع روغن‌های بادام، پسته و غیره هم استفاده کنید. اما بدون شک مهم‌ترین خاصیت آجیل حفظ سلامتی بدن و درمان بسیاری از بیماری‌ها است که از کمبود مواد مغذی نشات می‌گیرند. در این حالت نباید از خواص آجیل خام غافل بشید که به دلیل عدم حرارت دهی و وجود نمک فواید بیش‌تری نسبت به آجیل‌های شور دارند.

1- خواص آجیل برای کبد چرب

کبد یکی از اندام‌های حیاتی بدنه که در سم زدایی نقش بسیار مهمی داره و عملکرد نامناسبش می‌تونه تاثیر غیرقابل انکاری بر سلامت کلی بدن بگذاره. کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع این روزهاست که علت اصلی شکل گیریش مصرف چربی‌های مضر، الکل، سیگار و غیره است. در این شرایط اصطلاح سبک زندگی و پیش گرفتن زندگی سالم می‌تونه به درمان کبد چرب کمک کنه. دانه‌ها و مغزیجات مثل بادام درختی، گردو ایرانی و پکان و بادام برزیلی با مواد مغذی مثل مس، منیزیم، فیبر، سلنیوم و ویتامین E پروتئین، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب مفید به کاهش چربی اطراف کبد کمک می‌کنند و کلسترول بد خون رو کاهش می‌دهند. همچنین آنتی اکسیدان بالای آجیل سیستم ایمنی بدن رو تقویت و بیماری های کبد رو کاهش میده.

خواص آجیل برای کبد چرب

2- خواص آجیل در بدنسازی

داشتن عضلات پولادین و بدن خوش فرم آرزوی بسیاری از ماست که تنها با ورزش و تغذیه سالم ممکنه. شما می‌تونید در کنار ورزش از خواص آجیل برای بدنسازی هم بهره مند بشید که شامل موارد زیر است:

  • کربوهیدرات بالای مغزهای خوراکی آجیل انرژی لازم برای فعالیت‌های بدنی سنگین رو فراهم میکنه و از ضعف و خستگی حین ورزش جلوگیری میکنه
  • کلسیم، منیزیم و ویتامین E از اسپاسم و درد عضلات جلوگیری میکنه
  • پروتئین بالای موجود در مغزهایی مثل بادام زمینی، بادام درختی، پسته و … در عضله سازی نقش داره
  • چربی‌های غیر اشباع و کلسترول خوب موجود در آجیل سلامت قلب و عروق بدنسازان رو تضمین میکنه

اگر دوست دارید بدونید که آجیل یا مغز های مناسب برای بدنسازی چیه و همچنین چقدر و چه زمانی بهتره استفاده کرد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین آجیل برای بدنسازی رو بخونید.

3- خواص آجیل در طب سنتی

خواص آجیل در طب سنتی با توجه به نوع مغزیجات و دانه‌های به کار رفته متفاوته. در طب سنتی هر ماده خوراکی طبع ویژه‌ای داره. در ادامه انواع اجزای آجیل رو بررسی می‌کنیم:

  • پسته: طبع گرم و خشک
  • بادام درختی: طبع گرم و مرطوب
  • گردو: گرم و خشک
  • فندق: گرم و خشک
  • بادام زمینی: گرم و سرد
  • بادام هندی: گرم و خشک

در مجموع همه انواع آجیل از نظر طب سنتی انرژی مورد نیاز بدن را تامین و به تقویت سیستم گوارش، افزایش هوش و حافظه، سلامت قلب و عروق و … کمک به سزایی می‌کنند و در صورتی که به صورت ناشتا مصرف شوند خواص بیش‌تری رو هم به بدن می‌رسونند.

خواص آجیل در طب سنتی

4- خواص آجیل در سرماخوردگی

پیشگیری یکی از مهم‌ترین خواص آجیل برای سرماخوردگی به حساب میاد. بیش‌تر مغزهای موجود در آجیل مقادیر زیادی ویتامین E و آنتی اکسیدان دارند که سیستم ایمنی بدن رو تقویت و از بروز بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی جلوگیری میکنه.
البته توجه داشته باشید که گاهی مصرف آجیل در دوران سرماخوردگی می‌تونه بعضی از عوارض بیماری مثل گلو درد و گرفتگی بینی و گلو رو تشدید کنه؛ بنابراین در این دوران بدون مشورت با پزشک سراغ آجیل نرید.

خواص 5 تا مغز مهم آجیل

در این بخش خواص مهم‌ترین مغزهای آجیل رو به صورت مختصر بررسی می‌کنیم. تا بتونید متناسب با نیاز بدنتون مناسب‌ترین مغز رو انتخاب کنید.

1- پسته: سرشار از پروتئین، اسید های چرب غیراشباع و فیبره. آهن موجود در پسته به اندازه‌ای زیاده که آن را به یک مغز خون‌ساز و بهبود دهنده کم خونی تبدیل میکنه. تو مقاله خواص پسته میتونید خیلی مفصل تر راجع به مهم ترین خواص این مغز بخونین.

2- فندق: این مغز خوراکی جذاب مملو از اسید اولئیک، پروتئین، کربوهیدرات، بتاسیتوسترول، ویتامین‌ها و املاح ضروریه و باعث کاهش کلسترول، پیشگیری از سرطان و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی میشه؛ پس با خرید مغز فندق و قراردادنش تو وعده‌های غذایی میشه به کاهش چربی بدن کمک کرد.
3- بادام درختی: بادام درختی سرشار از چربی‌های غیراشباع، منیزیم و پتاسیمه که باعث عضله سازی میشه و خطر بیماری‌های قلبی رو به شدت کاهش میده.
4- بادام هندی: سرشار از مس، منیزیم، فسفر، روی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین E در نتیجه برای قلب مفیده و در درمان کم خونی نقش داره. میتونید با خرید بادام هندی شور و خام و خوردنش به صورت روزانه یا هفتگی به درمان کم‌خونیتون کمک کنید.
5- بادام زمینی: غنی از پروتئینه و در عضله سازی به ویژه هنگام ورزش‌های سنگینی مثل بدن‌سازی موثره.

خواص 5 مغز مهم آجیل

سایر خواص آجیل

از ویژگی‌های دیگه آجیل می‌تونیم به خواص آجیل برای زنان اشاره کنیم. انواع مغزیجات مثل پسته، گردو، بادام درختی بادام زمینی و… در بهبود علائم سندرم پلی کیستیک نقش دارند و با میزان بالای آهنشان از ایجاد کم خونی جلوگیری می‌کنند. بعضی دیگه از خواص مهم آجیل رو در ادامه بررسی می‌کنیم:

خواص آجیل در بارداری

خواص آجیل در بارداری بسیار زیاده و به سلامت استخوان‌های مادر و جنین، تقویت تکامل مغز جنین، کاهش فشار خون و قند در دوران بارداری و … کمک زیادی میکنه. البته خواص آجیل خام در بارداری کمی بیشتره و متخصصان توصیه می‌کنند مادرها تا جای ممکن از آجیل های بو نداده و بدون نمک استفاده کنند تا به فشار خون بارداری مبتلا نشن. شما هم می‌تونین مغز های مهم مثل بادام درختی، بادام زمینی، بادام هندی و پسته رو به صورت خام بخرین یا آجیل مخلوط خام ترکیب شده این مغز ها رو میل کنین. مصرف آجیل در ماه‌های اول بارداری مستقیما بر رشد عصبی و استخوان های جنین تاثیر میگذاره. البته این به معنی منکر شدن خواص آجیل در ماه آخر بارداری نیست بلکه در این دوران بیشترین اثر بر سلامت مادر و بهبود شرایط بدنیشه.

  • نکته درمورد خوردن آجیل در دوران بارداری
    هرچند خواص آجیل برای زنان باردار از نظر پزشکی کاملا اثبات شده است اما توصیه می‌کنیم در این دوران در مصرف این خوراکی جذاب دقت بیشتری به خرج بدید و حتما پیش از مصرف با پزشکتون مشورت کنید تا از خواص آجیل‌ در بارداری بیشترین بهره رو ببرید. مصرف بیش از حد آجیل در دوران بارداری نه تنها مفید نیست بلکه میتونه باعث آلرژی در مادر و کودک پس از تولد بشه.
    علائمی مثل خارش پوست و تنگی نفس نشان دهنده واکنش آلرژیک هستند و به محض مشاهده حتما باید به پزشک مراجعه کنید. چون خانم‌ها در دوران بارداری مستعد بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا هستند بهتره از مصرف آجیل‌های شور صرف نظر کنند و در عوض از خوردن آجیل خام در بارداری بهره‌مند بشن. همچنین یادتون باشه اگه مبتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله آسم هستید، بیخیال خوردن آجیل در این دوران بشید. در مقاله خواص آجیل در بارداری خیلی مفصل درباره فواید، نحوه و میزان مصرف انواع آجیل در دوران بارداری صحبت کردیم.

خواص آجیل در بارداری

خواص آجیل در صبحانه

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزه؛ در نتیجه خوردن مواد مغذی در این وعده اهمیت ویژه‌ای داره و انرژی شما در طول روز رو تامین میکنه. یکی از ساده‌ترین راه‌های مصرف آجیل به عنوان صبحانه لقمه‌های سنتی نان و پنیر و گردو یا بهره بردن از خواص کره بادام زمینی است. همچنین شما می‌تونید انواع مغزیجات و دانه‌های خوراکی از گردو، بادام و بادام زمینی گرفته تا تخمه آفتابگردان و تخمه کدو رو به همراه جو دو سر و شیر مصرف کنید. البته خرید گردو ایرانی طبیعتا انتخاب بهتری نسبت به گردو خارجی برای صبحانه هست. موارد زیر از خواص آجیل ناشتا هستند:

  • تقویت عملکرد مغز
  • تامین انرژی روزانه
  • کنترل وزن
  • کنترل قند خون
  • کنترل فشار خون
  • بهبود عملکرد سیستم گوارش

خواص آجیل در صبحانه

خواص آجیل برای کودکان

خواص آجیل برای بچه‌ها بی‌شماره به طوری که متخصصان توصیه می‌کنند از شش ماهگی به بعد به کودکان حریره بادام بدهند که هم مواد مغذی مورد نیاز بدن رو تامین میکنه و هم بیش ترین شباهت رو با شیر مادر داره. کلسیم، آهن، پتاسیم، پروتئین، روی، سدیم، فیبر، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین K و ویتامین E موجود در انواع آجیل و خشکبار به تقویت ذهن و هوش کودکان و تکامل استخوان‌ها کمک می‌کنه. همچنین آجیل برای سیستم گوارش بسیار مفیده و جایگزینی مناسبی برای انواع و اقسام چیپس و پفک و خوراکی‌های ناسالمه.

خواص آجیل برای مردان

فواید مصرف روزانه آجیل برای آقایان بسیار زیاده و متخصصان بر مصرف آجیل خام به شکل روزانه تاکید ویژه‌ای دارند. آجیل انرژی آقایان رو افزایش میده و بیماری‌هایی مثل کبد چرب و فشار خون رو تا حد زیادی بهبود میبخشه. موارد زیر مهمترین خواص آجیل برای مردان هستند:

  • تقویت اسپرم
  • افزایش قوای جنسی
  • چربی سوزی و کاهش وزن
  • خواص آجیل‌های مختلف برای سیستم گوارش
  • بالا بردن سیستم ایمنی
  • فزایش سلامت قلب
  • کمک به عضله سازی

خواص آجیل در شب یلدا

آجیل یلدا یکی از پرطرفدارترین انواع آجیل بین ما ایرانی‌ها است. این نوع آجیل تفاوت چندانی با آجیل عید نداره و ترکیباتش کم و بیش یکسانه اما تمام مغزهای خوراکی به شکل خام و بی نمک استفاده و با میوه‌های خشکی مثل برگه زردآلو، کشمش، انجیر، برگه هلو و… ترکیب میشه؛ در نتیجه وجود میوه های خشک مختلف خواص آجیل شب یلدا رو کمی بیش تر از آجیل‌های معمولی میکنه.
فواید آجیل یلدا شبیه خواص آجیل بوداده است و در ساختارش مقدار زیادی ترکیبات مغذی مثل E و A و B، روی، منیزیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم و پروتئین وجود داره و سرشار از فیبره. البته به دلیل عدم استفاده از نمک اگه به میزان متعادلی مصرف بشه فشار خون رو بالا نمی‌بره. در نهایت توجه داشته باشید قند موجود در آجیل یلدا به خاطر وجود میوه‌های خشک از آجیل‌های دیگه کمی بیش‌تره.

آجیل شب یلدا

خواص آجیل چهار مغز

آجیل چهار مغر شامل پسته، بادام درختی، بادام هندی و فندق میشه و یکی از مغذی ترین و خوش خوراک‌ترین انواع آجیله. از جمله خواص آجیل چهار مغز می‌تونیم به وجود ترکیباتی مثل فسفر، آهن، منگنز، مس، روی، کلسیم، پتاسیم، انواع ویتامین A، B، E، املاح ضروری و اسیدهای چرب غیراشباع اشاره کنیم که خطر ابتلا به دیابت و سکته‌های قلبی رو کاهش میدهند، در کاهش فشار خون و بالا رفتن ایمنی بدن نقش دارند.
مصرف مداوم آجیل چهار مغز به کودکان، نوجوانان، ورزشکاران، زنان باردار و خانم‌های شیرده به صورت ویژه توصیه میشه و خرید بادام هندی شور یا در مجموع آجیل چهار مغز رو به واجبات هر رژیم غذایی تبدیل میکنه. اگر می‌خواهید راجع به سایر خواص اجیل چهار مغز و میزان و نحوه مصرف اون بیشتر بدونین مقاله خواص چهار مغز رو حتما بخونید.

خواص آجیل چهار مغز

خواص آجیل خام

خواص آجیل خام کم و بیش شبیه مواردی است که پیش تر گفتیم با این تفاوت که خوردنش به افراد مبتلا به فشار خون بسیار توصیه میشه. همچنین خوردن آجیل خام به صورت ناشتا یا همراه صبحانه خواصش رو چند برابر میکنه و برای سلامت بدن به شدت مفیده.

خواص آجیل سویا

آجیل سویا یکی از خاص‌ترین انواع آجیله که از لوبیای سویا بو داده تشکیل شده و علیرغم قیمت مناسبش پروتئین بالایی داره و به همین دلیل هم محبوب دل ورزشکاراست. ظاهر آجیل سویا تقریبا شبیه بادام زمینی اما حتی از بادام زمینی هم مفیدتره چون چربی کم‌ترو پروتئین بیش‌تری داره. کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، تیامین، ویتامین c، فولات و پروتئین از جمله مواد مغذی موجود در آجیل سویاست. جالبه بدونید در هر 100 گرم از این آجیل ۱۲.۳۵ پروتئین وجود داره که مقدار قابل توجهی است.

موارد زیر بخشی از خواص آجیل سویا است:

  • تنظیم قند خون
  • ایجاد استحکام در استخوان
  • مرطوب کننده طبیعی پوست
  • سلامت قلب و رگ ها
  • کاهش وزن
  • از بین بردن سلول های سرطانی

آجیل سویا

خواص آجیل برزیلی

آجیل برزیلی یکی از نادرترین انواع دانه‌های خوراکیه که از کشورهای بولیوی، برزیل و پرو وارد میشه و به همین دلیل هم قیمت بالایی داره. آجیل برزیلی در حقیقت دانه میوه درختی شبیه نارگیله و در خوشه های 8 تا 24 تایی قرار گرفته. ظاهرا این آجیل تا حدی شبیه بادام زمینیه و به نام بادام برزیلی هم شناخته میشه.
آجیل برزیلی غنی از سلنیوم، مس، فسفر و منیزیم است. سلنیوم موجود در این آجیل به اندازه‌ای زیاده که بسیاری اون رو یکی از مهم‌ترین منابع تامین انرژی بدن می‌دونند. تنظیم غده تیروئید، کاهش التهاب و بهبود سلامت قلب، مغز و بالا بردن سیستم ایمنی بدن از جمله مهم‌ترین خواص آجیل برزیلی به حساب میاد.

بادام برزیلی

سوالات متداول درباره خواص انواع آجیل

1- آیا آجیل باعث نفخ میشه؟
مصرف بیش از حد انواع آجیل می‌تونه فیبر زیادی رو وارد بدن کنه که نتیجه آن مشکلاتی نظیر نفخ، یبوست یا اسهاله.

2- آیا آجیل کم خونی رو درمان میکنه؟
مصرف آجیل به ویژه پسته به دلیل مقادیر نسبتا زیاد آهن بر بهبود کم خونی تاثیر داره و خوردنش به همه به ویژه بانوان در دوران قاعدگی توصیه میشه.

3- آیا آجیل باعث چاقی میشه؟
آجیل‌ها در مجموع کالری کمی دارند و چاق کننده نیستند اما اگه مصرف آن‌ها در حجم زیاد، باعث چاقی میشه.

4- روزانه چقدر آجیل بخوریم خوبه؟
خواص مصرف روزانه آجیل بسیار زیاد است و مصرف حدود 20 گرم (یک مشت) آجیل در روز توسط متخصصان توصیه میشه.

5- آیا مصرف آجیل بر بهبود رفلاکس معده تاثیر داره؟
بله مصرف مغزیجاتی مثل بادام درختی و گردو بر کاهش ترشح اسید معده و در نتیجه رفلاکس تاثیر می‌گذارند.

1 thoughts on “خواص آجیل برای سلامتی، درمان و زیبایی

  1. رامتین اسکندری میگوید:

    سلام خداقوت عالی هستید همه محصولاتی که سفارش دادم تازه با کیفیت ازهمه مهم تر قیمت مناسب و ارسال به موقع دستم رسید واقعا متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *