بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی

کم خونی یکی از معضلاتیه که افراد زیادی باهاش درگیر هستن و دوست دارن که این مشکل رو به صورت طبیعی با خوراکی‌های سالم برطرف کنن نه داروها. یکی از میوه‌های خون‌سازی که وجود داره پسته است. پسته یه مغزه بسیار پرخاصیته که برای بدن فواید بسیاری داره. یکی از مهمترین خواص پسته برای کم خونی هست که اونم بخاطر مقادیر بالای آهن توی پسته است. توی این مطلب می‌خوایم درباره ارتباط پسته با کم خونی و بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی توضیح بدیم و بهت بگیم که چرا با خرید پسته و قرار دادن اون تو برنامه غذاییتون میتونین به بهبود کم خونی کمک کنین.

علت کم خونی چیست؟

کم خونی یعنی تعداد گلبول‌های قرمز خونت یا هموگلوبینت پایینه. گلبول‌های قرمز اکسیژن رو توی بدنت می‌چرخونن، هموگلوبین هم یه پروتئینه که توی گلبول‌های قرمزه و اکسیژن رو به خودش می‌چسبونه. حالا چی باعث کم خونی میشه؟

  • کمبود آهن: خیلی از مواقع کم خونی به خاطر کمبود آهنه. آهنم برای ساخت هموگلوبین لازمه. کمبود آهن می‌تونه به خاطر رژیم غذایی نامناسب، خونریزی، بارداری یا سوء جذب باشه.
  • کمبود ویتامین B12: ویتامین B12 هم برای تولید گلبول‌های قرمز ضروریه. کمبود ویتامین B12 می‌تونه به خاطر رژیم غذایی نامناسب، بیماری‌های گوارشی یا مصرف بعضیا از داروها باشه.
  • کمبود اسید فولیک: اسید فولیک هم برای تولید گلبول‌های قرمز ضروریه. کمبود اسید فولیک می‌تونه به خاطر رژیم غذایی نامناسب، بارداری یا سوء جذب باشه.
  • بیماری‌های مزمن: بعضیا از بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های التهابی روده، سرطان و بیماری‌های کلیوی می‌تونن باعث کم خونی بشن.

یکی از راه هایی که میتونین از شر کم خونی خلاص بشین خوردن آجیل هست. شما با خوردن آجیل میتونین تا حدودی کم خونی بدنتون رو بهبود بدین و انرژی بیشتری هم در روز داشته باشین. اگر می‌خواین بدونین که چرا هر کدوم از این مغز ها برای کم خونی مفید هستن تو مقاله بهترین آجیل برای کم خونی دقیق‌تر بهش پرداختیم و درباره تمام آجیل های مفید برای کم خونی به طور کامل توضیح دادیم.

علائم کم خونی

  • خستگی
  • ضعف
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • سردرد
  • رنگ پریدگی پوست
  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • سردی دست و پا
  • شکنندگی ناخن

علائم کم خونی

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی

وقتی می‌شنویم که خوردن پسته برای کم خونی به ویژه کم خونی ناشی از فقر آهن خیلی خوبه، اولین سوالی که به ذهنمون میاد اینه که پسته تازه بهتره یا بو داده و سوال بعد هم اینه که بهترین زمان مصرف پسته کیه؟ پسته به صورت کلی وقتی که خورده بشه خواصش رو به بدنتون می‌رسونه، اما بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی به صورت ناشتا و اول صبحه که هم انرژی روزت رو تامین می‌کنه هم بیشترین جذب رو داره.

درمورد پسته تازه، خم یا بو داده هم واقعیت اینه که اگر هم فصل پسته تازه هست و بهش دسترسی داری بهتره حتما ازش استفاده کنی و در اولویت دوم پسته خام رو انتخاب کنی تا بیشترین خاصیت رو برای بدن و کم خونیت داشته باشه. بهترین زمان خوردن پسته خام صبح‌ها و به صورت ناشتاست. اگر هم پسته خام در دسترست نیست می‌تونی از پسته بو داده استفاده کنی. درسته که مصرف پسته روزانه خیلی خوبه، اما حواست باشه که زیاده روی نکنی تا چاق نشی. پسته کالری بالایی داره و مصرف بیش از حدش می‌تونه باعث بشه که اضافه وزن پیدا کنی. بنابراین موقع خرید آجیل حتما پسته رو به سبد خریدتون اضافه کنین.

 

خوردن پسته برای بهبود کم خونی

حتما شما هم شنیدین که پسته برای کم خونی خوبه و ممکنه براتون سوال شده باشه که بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی کیه؟ اگر کم خون هستی و می‌خوای که با خوراکی‌های سالم به بدنت کمک کنی تا خون‌سازی انجام بده، پسته برای کم خونی یکی از بهترین‌هاست! فرقی هم نمیکنه که خرید پسته اکبری انجام بدی یا پسته‌های دیگه.

این مغز هر نوعی که باشه پر از آهنه که به ساخت گلبول های قرمز خون و حمل اکسیژن توی بدنت کمک می‌کنه به همین خاطره که میگن پسته برای فقر آهن مثل یه داروی معجزه‌گره. توی پسته مس و ویتامین C هم وجود داره که به جذب بهتر آهن کمک می‌کنه و ویتامین B6 پسته هم برای تولید گلبول های قرمز خون ضروریه. به همین خاطر خوردن پسته برای کم خونی بسیار توصیه میشه. یکی از دلایلی هم که پسته توی تقریبا همه آجیل مخلوط ها استفاده می‌شه، همین خواص بی‌نظیر و مزه خاصشه.

خوردن پسته برای بهبود کم خونی

سوالات متداول

1- آیا مصرف پسته برای کم خونی خوبه؟
بله، پسته بخاطر داشتن مقادیر بالای آهن، مس و ویتامین سی جذب آهن بالایی داره و خون سازی رو توی بدن افزایش می‌ده.

2- بهترین زمان برای مصرف پسته برای کم خونی کیه؟
بهترین زمان خوردن پسته صبح ناشتاست که معده خالیه. چراکه جذب بالاتری داره. اگر هم صبح‌های ناشتا نمیتونین پسته بخورین، بهتره حواستون باشه که زمان خوردن پسته معده شما خالی باشه تا جذب بهتر صورت بگیره.

3- چه مقدار پسته باید در روز برای کم خونی مصرف کرد؟
مصرف حداقل 20 عدد پسته در روز برای رفع کم خونی مفیده.

4- مصرف پسته برای کم خونی دوران بارداری هم مفیده؟
بله، مصرف پسته برای کم خونی دوران بارداری مفیده و از کاهش قند خون در دوران بارداری هم جلوگیری می‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *