5 آجیل برای درمان پوکی استخوان + عکس

آجیل برای پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری رایجی‌ست که اصلی‌ترین علت ایجادش کمبود مواد معدنی‌ست که منجر به کاهش تراکم توده استخوانی میشه و اگه به مرور زمان درمان نشه مشکلاتی مثل درد شدید استخوان، شکستگی و… رو ایجاد میکنه. کلسیم، امگا ۳ و ویتامین E از جمله مواد معدنی هستند که در پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارند و خوشبختانه میشه این مواد رو تا حد زیادی از طریق تغذیه سالم به دست آورد. آجیل و مغزیجات خوراکی حاوی عناصر و ترکیبات مفیدی هستند که از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند. در این مطلب به سراغ فواید آجیل برای پوکی استخوان می‌رویم.

پوکی استخوان چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

استخوان بافت زنده‌ای است که به طور مداوم تجزیه میشه و بافت جدیدی جایگزینش میشه. وقتی تعادل میان تجزیه و جایگزینی بافت استخوانی بهم می‌خوره، حالت اسفنجی پیدا میکنه و پوکی استخوان به وجود میاد. این بیماری استحکام استخوان رو از حالت طبیعی کم‌تر می‌کنه و ضربات و فشارهایی که به طور عادی نباید مشکل خاصی ایجاد کنند، باعث ترک خوردن یا شکستگی استخوان میشن.
تراکم استخوان میتونه در اثر ژنتیک، عوامل محیطی، داروها و تغذیه نامناسب کم بشه. کلسیم، ویتامین D و امگا 3 از جمله مواد مغذی هستند که بر ساخت بافت استخوانی نقش دارند و به همین دلیل هم توصیه میشه خوراکی‌هایی مثل لبنیات و آجیل حتما در رژیم غذایی‌تون جا داشته باشه. از جمله آجیل مناسب برای پوکی استخوان می‌تونیم به گردو، بادام زمینی و بادام درختی اشاره کنیم.

     پوکی استخوان چیست؟

چرا مصرف آجیل برای پوکی استخوان خوبه؟

همان‌طور که توضیح دادیم، تغذیه مناسب یکی از عواملی‌ست که می‌تونه مواد مغذی برای ساخت بافت استخوانی رو فراهم کنه. این مواد مغذی مثل کلسیم، پروتئین، اسیدهای چرب و انواع آنتی اکسیدان‌های فنلی به وفور در آجیل پیدا و مغزیجات برای پوکی استخوان به شدت توصیه میشن. منیزیم و فسفر موجود در بهترین آجیل ها برای پوکی استخوان روی حفظ و رشد بافت استخوانی نقش دارند پس توصیه می‌کنیم حتما در رژیم غذایی‌تون گنجانده بشن. شما می‌تونید برای خرید و اطلاع از قیمت آجیل تازه به ناتژی سر بزنید.

بهترین آجیل برای پوکی استخوان

خواص آجیل برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار زیاده اما بعضی مغزها در استحکام استخوان ها تاثیر بیشتری دارند. این مغزها عبارتند از:

1. بادام درختی

خواص بادام برای شکستگی استخوان و پوکی استخوان بسیار زیاده و یکی از دلایل خرید بادام درختی تاثیرش بر سلامت و رشد بافت استخوانیه. این مغز خوراکی جذاب سرشار از مواد مغذی مثل امگا 3 و کلسیم و پروتئینه که بر سلامت استخوان‌ها نقش مستقیم دارند. کلسیم موجود در بادام درختی به اندازه‌ای زیاده که شیر بادام در رژیم‌های گیاهی جایگزین شیر لبنی میشه. در کنار این‌ها بادام درختی سرشار از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی بر سلامت پوست، مو، ناخن، استخوان و البته بالا بردن ایمنی بدن نقش داره. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند بادام رو به صورت ناشتا میل کنید تا از فوایدش بیش‌تر بهره ببرید.

بادام درختی مفید برای پوکی استخوان

2. گردو

حتما شما هم درباره فواید گردو برای پوکی استخوان شنیدید. گردو بیش از هر مغز خوراکی دیگه‌ای، امگا 3 داره که در استحکام استخوان‌ها نقش مهمی داره. امگا 3 جذب کلسیم و ذخیره در استخوان رو تسریع میکنه. همچنین باعث ساخت ماده‌ای به نام کلاژن میشه که یکی از کارهاش استحکام استخوان است. از مواد مغذی دیگه‌ای که در گردو وجود داره و به بهبود پوکی استخوان کمک می‌کنه، می‌تونیم به کلسیم منیزیم، ویتامین D12، ویتامین B6، فسفر و فولات اشاره کنیم.
حالا که از فواید مغز گردو برای پوکی استخوان آگاه شدید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به رژیم غذایی‌تون اضافه‌اش کنید. برای خرید و اطلاع از قیمت مغز گردو، سایت ناتژی گزینه مناسبیه.

گردو مغز مناسب برای پوکی استخوان

3. تخمه آفتابگردان

وقتی صحبت از خواص آجیل برای پوکی استخوان میشه، خرید تخمه آفتابگردان یکی از اولین و اقتصادی‌ترین گزینه‌هایه که به ذهن میرسه. تخمه آفتابگردان سرشار از کلسیم و امگا 3، مس و منگنز است که در ساخت بافت استخوانی نقش دارند و به همین دلیل هم باید در رژیم غذایی افراد مبتلا به پوکی استخوان قرار بگیرد. البته توجه داشته باشید که کالری این دانه خوراکی به شدت زیاده و در صورت مصرف افراطی چاق کننده است.

تخمه آفتابگردان برای پوکی استخوان

4. بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی مانند فسفر، آهن، کلسیم، چربی‌های سالم و فیبر است که تک تکشون بر سلامت استخوان‌ها تاثیر دارند. بادام زمینی برای شکستگی استخوان مفیده چون کلسیم موجود در اون در استحکام بافت استخوانی نقش داره. علاوه بر این منیزیم موجود در این مغز خوراکی به عنوان یک آنتی اکسیدان، نقش مهمی در ساخت استخوان داره. در نهایت آهن بادام زمینی باعث ساخت کلاژن میشه که به استحکام و انعطاف پذیری استخوان‌ها کمک میکنه.

بادام زمینی برای پوکی استخوان

5. بادام هندی

اگه به دنبال یک آجیل برای درمان پوکی استخوان می‌گردید، خرید بادام هندی گزینه بسیار جذابی به حساب میاد. این مغز خوراکی سرشار از کلسیم، منیزیم، آهن، روی و فولات که در استحکام و سلامت استخوان ها نقش دارند البته توجه داشته باشید که کالری موجود در اون بسیار زیاده و باید به میزان کم مصرف بشه.

بادام هندی برای پوکی استخوان

میزان مصرف آجیل برای پوکی استخوان

حالا که با خواص انواع آجیل برای پوکی استخوان آشنا شدید، احتمالا این سوال براتون ایجاد میشه که باید چه مقدار از مغزهای خوراکی رو برای استحکام استخوان‌ها مصرف کرد. مصرف افراطی آجیل هم مثل هر خوراکی دیگه‌ای مضره باید در حد اعتدال استفاده بشه. میزان دقیق مصرف هر مغز خوراکی هم با توجه به عواملی مثل سن و شرایط بدنی توسط متخصص تغذیه تعیین میشه با این حال در حالت طبیعی مصرف یک مشت کوچک از آجیل مانعی نداره. البته متخصصان توصیه می‌کنند از آجیل خام استفاده کنید چون بخشی از مواد مغذی در اثر فرآیند حرارت دهی از بین میرن.

میزان مصرف آجیل برای پوکی استخوان

سوالات رایج

1- چه آجیل‌هایی برای پوکی استخوان مفیداند؟
آجیل‌هایی مثل گردو، بادام درختی، بادام هندی، بادام زمینی و تخمه آفتابگردان به دلیل وجود کلسیم، امگا 3، پروتئین، ویتامین E و… برای پوکی استخوان مفید هستند.

2- آیا آجیل مناسب برای پوکی استخوان باید به صورت خام مصرف بشه؟
چون بخش زیادی از مواد مغذی آجیل در اثر فرآیند حرارت دهی از بین میره، هم بهتره به صورت خام مصرف بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *