آجیل حاوی ویتامین b12 (معرفی 3 مغز)

آجیل حاوی ویتامین b12

ویتامین B12 یه ویتامین خیلی مهمه که برای سلامتی بدن ضروریه. این ویتامین توی ساخت گلبول‌های قرمز خون، عملکرد سیستم عصبی و DNA نقش داره به همین خاطر بهتره که توی رژیم غذاییتون باشه. حالا ویتامین ب 12 رو چجوری باید تامین کرد؟ اگر وگن هستین و گوشت مصرف نمی‌کنین بهترین راه برای تامین این ویتامین خاص و حیاتی، استفاده از آجیل حاوی ویتامین b12 هست! حالا این آجیل میتونه به صورت مغز خالی یا ترکیب مغزها باشه که بستگی به انتخاب خودتون داره. به همین خاطره که معمولا برای افرادی که انرژی کمی دارن یا کم خونن همیشه خرید آجیل مخلوط ها تو اولویته! به همین خاطره که معمولا برای افرادی که انرژی کمی دارن یا کم خونن همیشه خرید آجیل تو اولویته!

چرا ویتامین ب 12 مهمه؟

ویتامین‌های گروه ب اهمیت بسیار زیادی برای بدن دارن و می‌تونن روی عملکردش تاثیر زیادی بگذارن. ویتامین B12 هم یک ویتامین ضروری محلول در آبه که نقش‌های حیاتی تو بدن داره. این ویتامین کمبودش می‌تونه ساز و کار بدن رو مختل کنه و توی عملکردش تاثیر بزاره. برای این که بهتر بدونین خواص ویتامین ب 12 برای بدن چیه، در ادامه بهتون خواصش رو به صورت موردی می‌گیم.

  • تولید گلبول‌های قرمز خون: ویتامین B12 برای تولید گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن رو در سراسر بدن حمل می‌کنن، ضروریه و کمبود ویتامین می‌تونه منجر به کم خونی خطرناک یا به اصطلاح کم خونی پرنیشیوز بشه.
  • سلامت مغز و اعصاب: ویتامین B12 برای عملکرد صحیح مغز و اعصاب هم ضروریه. کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به مشکلات عصبی مثل بی حسی و گزگز شدن دست و پا یا مشکلات حافظه، تعادل و افسردگی بشه.
  • سلامت استخوان: ویتامین B12 می‌تونه به سلامت استخوان‌ها کمک کنه و خطر پوکی استخوان رو کاهش بده.
  • متابولیسم سلولی: ویتامین B12 در متابولیسم سلولی نقش داره و به بدن کمک می‌کنه تا از غذا انرژی تولید کنه. درواقع میشه گفت روی جذب غذا خیلی تاثیر داره.
  • سلامت قلب: این ویتامین به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنه و خطر بیماری قلبی رو تا حد چشم گیری کاهش می‌ده.
  • پیشگیری از نقص مادرزادی: مصرف کافی ویتامین B12 در دوران بارداری برای پیشگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان ضروریه.
  • سلامت پوست و مو: ویتامین B12 به سلامت پوست و مو کمک و از ریزش مو جلوگیری می‌کنه.
  •  بهبود خلق و خو: این ویتامین پر خاصیت برای بهبود حالت خستگی و از بین بردن بی‌حالی هم خیلی مفیده و به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک زیادی می‌کنه.

علائم کمبود ویتامین b12

كمبود ویتامینb12 میتونه باعث علائم مختلفی در بدن بشه. علائم كمبود ويتامين b12 میتونن خفیف یا شدید باشن و به سرعت یا به تدریج ظاهر بشن.

  • خستگی: احساس خستگی مداوم و بدون دلیل یکی از شایع‌ترین علائم کمبود ویتامین ب۱۲ هست.
  • ضعف عضلانی: ضعف عضلانی، در پاها، میتونه از علائم کمبود B12 باشه.
  • کم خونی: کمبود B12 میتونه باعث کم خونی مگالوبلاستیک بشه که در این نوع کم خونی، گلبول‌های قرمز خون بزرگتر از حد معمول هستن. پسته سرشار از ب12 و آهنه. به همین خاطر میگن پسته برای کم خونی خوبه. تو مقاله بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی راجع به رابطه بهبود کم خونی با پسته و زمان مصرفش کاملا توضیح دادیم.
  • مشکلات عصبی: کمبود B12 میتونه باعث مشکلاتی مثل بی حسی و گزگز دست و پا، مشکلات تعادل و مشکل در راه رفتن بشه.
  • مشکلات گوارشی: کمبود B12 میتونه باعث علائمی مثل اسهال، یبوست، نفخ و از دست دادن اشتها بشه.
  • مشکلات دهانی: زخم دهان و التهاب زبان میتونه از علائم کمبود B12 باشه.
  • مشکلات روحی: کمبود ويتامين ب 12 میتونه باعث افسردگی، اضطراب و تغییرات خلقی بشه.
  • مشکلات حافظه و تمرکز: مشکلات حافظه، تمرکز و گیجی هم از شایع‌ترین علائم کمبود ویتامین ب ۱۲ هستن.

علائم کمبود ویتامین b12

انواع آجیل حاوی ویتامین b12

 آجیل حاوی ویتامین b12  شامل چند تا مغز بسیار پرخاصیته و به بدنتون کلی انرژی و مواد مغذی میرسونه. اگر به دنبال  آجیل برای کمبود ویتامین b12 هستین، بهتره بدونین که آجیل‌ها به تنهایی نمی‌تونن کمبود این ویتامین رو جبران کنن، اما می‌تونن در کنار مکمل‌ها و گوشت‌ها کمک کننده باشن. اما آجیل حاوی ویتامین b12 با مقادیر کم شامل:

  • گردو
  • فندق
  • پسته

به همین خاطره که موقع خرید آجیل همیشه بهتون پیشنهاد میکنن که آجیل‌های چهار مغز بخرید تا مغزهای مکمل بهتون کمک کنن که ویتامین ب 12 بدنتون رو تامین کنین. البته آجیل‌های چهار مغز و پنج مغز معمولا گردو ندارن و باید خرید گردو رو جدا انجام بدین تا یک بمب انرژی‌‍زا و خونساز داشته باشین.

تاثیر آجیل حاوی ویتامین B12 بر بدن

برخی مطالعات نشون دادن که بعضی از آجیل‌ها مثل بادام، گردو و پسته حاوی ویتامین B12 هستن، اما  تنها خوردن این آجیل‌ها نمیتونه به رفع علائم کمبود ویتامین ب ۱۲ کمک کنه. هرچند خیلی جاها اسم آجیل و ویتامین ب 12 کنار هم میاد، ولی آجیل‌های حاوی ویتامین ب 12 به هیچ عنوان درمان کننده کمبود این ویتامین مهم نیستن. اگر کم خون یا افسرده هستین میتونین با خرید پسته و مصرف درست اون به درمان کم خونی کمک کنین. دلیل خون ساز بودن پسته هم اینه که هم ویتامین ب 12  توی ساختارش داره و هم آهن و چیزای مفید دیگه.

 

تاثیر آجیل بر کمبود ویتامین b12

آجیل میتونه ویتامین ب 12 بدن رو تامین کنه؟

واقعیت اینه که، آجیل به تنهایی نمیتونه ویتامین ب 12 بدن رو به طور کامل تامین کنه. اگرچه برخی از آجیل ها مثل گردو، بادام و پسته مقادیر کمی از ویتامین ب 12 رو دارن، اما میزان این ویتامین به قدری نیست که بتونه نیاز روزانه بدن رو برآورده کنه. منابع اصلی ویتامین ب 12 محصولات حیوانی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیاته و  غذاهای غنی شده با ویتامین ب 12 می‌تونن به عنوان مکمل استفاده بشن نه درمان. اگر دچار کمبود ویتامین ب 12 هستین، بهتره که برای درمان این کمبود حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنین تا یک راه حل خوب به شما پیشنهاد کنه که سطح ویتامین ب 12 شما به حد نرمال برسه. اما آجیل ویتامین های زیاد دیگه ای هم داره که مارو ترغیب به خرید میکنه و قیمت آجیل هم با توجه به خواص زیادی که داره معقول و منطقیه.

افراد زیر در معرض خطر کمبود ویتامین ب 12 قرار دارند:

  • گیاهخواران و وگان ها: چون غذاهای گیاهی به طور طبیعی حاوی ویتامین ب 12 نیستند.
  • سالمندان: با افزایش سن، بدن به طور کامل ویتامین ب 12 رو جذب نمیکنه.
  • افراد مبتلا به برخی از اختلالات گوارشی: مثل بیماری سلیاک یا بیماری کرون

خرید آجیل حاوی ویتامین B12

اگر به خاطر نداشتن وقت برای خرید حضوری، قصد خرید اینترنتی آجیل دارین که بتونین مواد معدنی و ویتامین‌های اساسی بدنتون رو تامین کنین اما نگران هستین که آجیل بی‌کیفیت تحویل بگیرین، پیشنهاد میکنم سری به وبسایت ناتژی بزنین و خریدتون رو انجام بدین. توی وبسایت ناتژی انواع آجیل با کیفیت و قیمت مناسب وجود داره که این نگرانی رو ازتون می‌گیره.

سوالات متداول درباره آجیل حاوی ویتامین B12

1- کدام آجیل حاوی ویتامین ب 12 است؟
پسته، گردو و فندق از جمله آجیل های دارای ویتامین b12 هستن.

2- روزانه چقدر آجیل برای کمبود ویتامین b 12 بخوریم؟

میزان ویتامین ب 12 موجود توی آجیل اونقدری بالا نیست که به صورت مصرف روزانه بتونین کامل تامینش کنین، بهتره در کنار آجیل‌ها از گوشت قرمز برای تامین این ویتامین کمک بگیرین. اما به طور کلی، خوردن 30 تا 50 گرم آجیل حاوی ویتامین b12 در روز میتونه مفید باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *