مویز و خواص شگفت‌انگیز آن

خواص مویز چیست؟

مویز یکی از سالم‌ترین و مغذی‌ترین خوراکی‌هاییه که می‌تونین در برنامه غذاییتون داشته باشین. این خوراکی شیرین و خوشمزه با مقادیر بالایی از انواع ویتامین‌ها، املاح معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و … انتخابی مناسب برای حفظ سلامتی بدن و درمان بیماری‌هاست. خواص مویز برای بدن بی‌شماره، این ماده مغذی بر هر دردی درمان و در تقویت سیستم ایمنی بدن هم موثره. در نظر داشته باشین برای مصرف این دونه معجزه‌گر باید با عوارض و فواید مویز آشنا بشین. برای اینکه خواص کشمش مویز رو بشناسین و مضرات اون رو هم بدونین، در ادامه موشکافانه به بررسی تمامی فواید و ضرر مویز می‌پردازیم.

خواص مویز چیست؟

مویز نوعی کشمش ریز و سیاهه که از انگور شاهانی تهیه می‌شه، برای همین به مویز شاهانی هم معروفه. مویز در مقایسه با کشمش‌های معمولی رنگی تیره‌تر و طعمی شیرین‌تر داره. این ماده مغذی رو معمولا بدونه هسته میل می‌کنین؛ اما در دونه‌های بزرگ‌تر اون ممکنه چند دونه سفت وجود داشته باشه. مویز ارزش غذایی بالایی داره و انواع ویتامین‌ها رو در مقادیر بالاتر در خودش جای داده. مویز منبعی غنی از مواد مغذی ضروریه که نقش مهمی رو در حمایت از بدن ایفا می‌کنه. این میوه خشک ویتامین‌های B6 و نیاسین رو برای دریافت انرژی مورد نیاز بدن به شما می‌رسونه و از این طریق به حفظ عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کنه. همین‌طور با داشتن مقادیر بالایی از آهن تولید گلبول‌های قرمز خون رو فراهم می‌سازه. پتاسیم موجود در مویز، روی تنظیم فشار خون متمرکزه؛ از دیگر خواص مویز سیاه بدون هسته کلسیم اونه که به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنه و در پیشگیری از پوکی استخوان موثره. در ادامه به معرفی خواص مویز، خشکبار خوشمزه و مغذی و تاثیرات اون بر بدن می‌پردازیم.

خواص مویز

1- خواص مویز برای مغز

بر اساس مطالعات انجام‌شده کمبود منیزیم می‌تونه باعث میگرن، سکته مغزی، اضطراب و افسردگی بشه. مویز با مقادیر بسیاری از منیزیم، اثرات مثبتی در بهبود نتایج سکته مغزی داره. همچنین با خواص آنتی‌اکسیدانی خود، از عصب‌های مغز محافظت می‌کنه. از فواید مویز برای مغز می‌توان به انتقالات عصبی و هدایت عصب عضلانی به کمک منیزیم فراوانش اشاره کرد. علاوه‌بر این افزایش حافظه و قدرت فهم هم خاصیت کشمش مویزه. مصرف مویز در دوران باردای برای جنین و همین‌طور مادر بسیار مفیده؛ مویز می‌تونه بر هوش جنین، آرامش اعصاب و رفع خستگی و بی‌حالی مادر، تاثیرگذار باشه. این خشکبار مغذی با مقدار زیادی از بور، به افزایش قدرت یادگیری کمک می‌کنه؛ همچنین در ترمیم و بهبود سلول‌های آسیب‌دیده مغز موثره.

2- خواص مویز برای فشار خون

یکی از مشکلات رایج در بین افراد، فشار خون بالاست که می‌تونه منجر به مشکلات جدی‌تر در بدن بشه. مویز با منبع زیادی از پتاسیم، سدیم بدن رو تا حد زیادی کاهش می‌ده. در واقع یکی از دلایل به‌وجود اومدن فشار خون، سدیم موجود در بدنه؛ به این ترتیب مصرف روزانه یه مشت مویز می‌تونه تاثیرات چشم‌گیری در کاهش فشار خون شما داشته باشه. با این اوصاف کنترل سطح فشار خود و تنظیم فشار خون خاصیت کشمش مویز به‌حساب می‌آد.

خواص مویز برای فشار خون

3- خواص مویز برای پوست

بهترین خاصیت مویز برای پوست، جلوگیری از پیری زودهنگام و چین‌وچروکه. مویز با خواص آنتی‌اکسیدانی خودش، می‌تونه باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد پوست بشه و پیری اون رو به تعویق بندازه. ویتامین C موجود در مویز، در سنتز کلاژن موثره و ترکیب اون با ویتامین E موجود در مویز، به تشکیل بافت پوششی و محافظتی پوست، بهبود سریع پوست، بهبود زخم و جای زخم کمک می‌کنه. ویتامین E و ویتامین C مویز، محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش رو بر عهده داره. همین‌طور ویتامین مس موجود در مویز، سنتز کلاژن پوست رو انجام می‌ده و باعث تقویت کلاژن می‌شه.

4- خواص مویز برای رحم

مویز به‌عنوان یه ماده مقوی برای رحم شناخته می‌شه؛ برای همین در پیشگیری از سقط بسیار موثره. زنان بارداری که به‌صورت مکرر دچار سقط جنین می‌شن، می‌تونن با مصرف مویز به تقویت رحم خود بپردازن و از سقط‌های پی‌درپی جلوگیری کنن. البته پیش‌از هر اقدامی باید از علت سقط مطلع بشین؛ در غیر این‌صورت ممکنه به نتیجه دلخواه نرسین.

خواص مویز برای رحم

5- خواص مویز برای کم خونی

یکی از مشکلات رایج در بین افراد به‌ویژه زنان، کم‌خونیه. آهن فراوان و ویتامین B موجود در مویز، موجب افزایش سطح هموگلوبین خون و درمان کم‌خونی می‌شه. کم‌خونی ناشی از فقر آهن رو می‌تونین با مصرف یه مشت مویز به‌صورت روزانه درمان کنین. مویز با مقادیر بسیاری از آهن، پتاسیم و کلسیم با کمبود آهن مبارزه و به درمان کم‌خونی کمک می‌کنه. همین‌طور مس موجود در مویز باعث تولید گلبول‌های قرمز در بدن می‌شه و از کم‌خونی پیشگیری می‌کنه. مویز با مقدار بسیاری از پتاسیم هم می‌تونه به کنترل فشار خون کمک کنه.

6- خواص مویز برای ریزش مو

مویز با مقادیر بالایی از آهن، باعث بهبود گردش خون و تقویت فولیکول‌های مو می‌شه و از ریزش اون‌ها جلوگیری می‌کنه. از دیگر خواص مویز برای سلامتی مو، مقادیر بالای ویتامین C هست که باعث حفظ شادابی مو و حفظ رنگ طبیعی اون‌ها می‌شه؛ همین‌طور از سفییدشدن زودهنگام موها هم جلوگیری می‌کنه. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مویز می‌تونن تا حد زیادی از ریزش مو جلوگیری کنن. در واقع آنتی‌اکسیدان‌ها با تحریک فولیکول‌های موی سالم، مانع از آسیب مو می‌شن؛ اون‌ها همچنین سلول‌های سالم ضروری رو برای رشد مو تقویت می‌کنن. ویتامین C موجود در مویز، بافت هم‌بند فولیکول مو رو حفظ کرده و باعث رشد مو می‌شه. مویز با ویتامین E خودش می‌تونه غشاهای سلولی رو بیشتر تقویت و از حمله رادیکال‌های آزاد به فولیکول‌های مو جلوگیری کنه.

خواص مویز برای ریزش مو

7- خواص مویز برای کبد چرب

مصرف مویز برای پاکسازی کبد مفیده؛ مویز اثرات ضد درد، ضد باکتری و اثراث محافظت‌کنندگی از کبد رو در بدن داره. این ماده مغذی به سم‌زدایی کبد کمک می‌کنه، پمپاژ قلب و عملکرد کبد رو بهبود می‌بخشه و گرمی و حرارت بدن رو در سراسر بدن پخش می‌کنه. در واقع وظیفه اصلی کبد، حذف سمومی هست که بدن دریافت می‌کنه؛ این سموم معمولا از طریق مصرف خوراکی‌های ناسالم در بدن به‌وجود می‌آن. مصرف مویز علاوه‌بر حذف سموم کبد، باعث تقویت سیستم گوارش می‌شه، درمان کبد کمک می‌کنه و مانع از ایجاد اختلالاتی مثل کبد چرب می‌شه.

8- خواص مویز برای معده

اگه با مشکلات گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کنین، با مصرف مویز می‌تونین به تقویت معده‌تون بپردازین. خواص ضد باکتری مویز، مانع از بروز عفونت در دستگاه گوارش می‌شه. افرادی که معده ضعیفی دارن و در هضم و جذب غذا با مشکل مواجه می‌شن، مویز می‌تونه براشون کمک‌کننده باشه. همچنین اگه از یبوست رنج می‎‌برین با مصرف این خشکبار حاوی فیبر، شاهد بهبود بیماریتون می‌شین. مویز در بهبود و درمان رفلاکس هم نقشی اساسی ایفا می‌کنه.

خواص مویز برای معده

9- خواص مویز برای چاق شدن

اگه دوست دارین ضمن تناسب و لاغری اندامتون، صورت پر و تپلی داشته باشین، مصرف مویز رو در برنامه روزانه‌تون بزارین. شاید غیر ممکن به‌نظر برسه که بدون اضافه‌کردن وزن، صورت پری داشته باشین؛ جالبه بدونین بر اساس تحقیقات انجام شده و همین‌طور محققان طب سنتی چاق‌شدن صورت از خواص خوردن مویز ناشتا محسوب می‌شه. مصرف منظم مویز و ترکیب اون با شیر می‌تونه تاثیرات شگفت‌انگیزی در طی چند هفته روی چاقی صورتتون داشته باشه.

10- خواص مویز برای زنان

مویز به‌عنوان یه ماده غذایی فوق‌العاده برای بانوان محسوب می‌شه. مویز با تقویت سیستم تولید مثل در اون‌ها، به درمان بسیاری از مشکلات پزشکی مثل ناباروری، مشکلات بارداری و PCOS کمک می‌کنه. همچنین مانع‌از ایجاد علائم پیری و مشکلات پوستی مثل آکنه در اون‌ها می‌شه. خرید میوه خشک مویز و مصرف اون برای سندروم تخمدان پلی کیستیک، قاعدگی نامنظم و مشکلاتی مانند لخته‌شدن خون در دوران قاعدگی بسیار مفیده. همچنین استفاده از اون در دوران بارداری هم می‌تونه تاثیرات مثبتی بر مادر و جنین داشته باشه. از دیگر فواید مویز سیاه برای زنان، می‌توان به آهن فراوان موجود در آن اشاره کرد که برای زنان باردار و مشکلات کم‌خونی هم بسیار پراهمیته.

خواص مویز برای زنان

11- خواص مویز برای مردان

فواید مویز برای مردان بسیاره؛ منیزیم موجود در مویز، بهبود سطح تستوسترون، افزایش تعداد اسپرم و افزایش باروری در مردان رو بر عهده داره. مردانی که با مشکل کمبود اسپرم مواجه هستن، می‌تونن مصرف مویز رو در برنامه غذاییشون قرار بدن. مصرف مویز این مشکل رو تا حدودی برطرف می‌کنه. این ماده مغذی در کیفیت اسپرم و مشکلاتی مثل اختلال نعوظ و انزال زودرس موثره. قندهای طبیعی مویز، به آزادسازی انرژی کمک می‌کنه؛ این آزادسازی انرژی بر بهبود کیفیت رابطه جنسی تاثیرات مثبتی می‌زاره. مویز با بهبود گردش خون، به یه داروی طبیعی برای افزایش غرایز جنسی تبدیل شده. این ماده مغذی با آرژنین موجود در خود، به درمان ناباروری مردان کمک می‌کنه.

12- خواص مویز در بارداری

فواید مویز برای زنان باردار کم نیست؛ این ماده مغذی تاثیرات شگفت‌انگیزی در سلامت مادر و جنین می‌زاره. خوردن مویز در دوران بارداری یکی از بهترین کارهاییه که زنان باردار می‌تونن انجام بدن. هیچ محدودیتی در خوردن مویز در دوران بارداری وجود نداره، با این وجود بهتره در خوردن مویز اعتدال به‌خرج بدین. از خواص مویز برای زنان باردار می‌توان به آرامش مادر اشاره کرد؛ بدون شک فرزندی پر استرس و ناسازگار نتیجه استرس و اضطراب مادر در دوره بارداریه. اگر چه دلایل زیادی برای ایجاد استرس در مادران باردار وجود داره؛ اما مصرف مویز می‌تونه باعث کنترل این وضعیت بشه. مصرف مویز علاوه‌بر تاثیرات مثبت بر سلامت مادر، در رشد و سلامت جنین هم نقش داره.
بعضی از مادران در دوره باردار با احساس خستگی مداوم مواجه هستن؛ این مشکل معمولا ناشی از انرژی زیادیه که جنین از مادر می‌گیره. مویز به‌دلیل خواص بی‌نظیرش در برطرف‌کردن ضعف و خستگی و افزایش انرژی مادر می‌تونه موثر باشه. این خوراکی شگفت‌انگیز با ارزش غذایی بالای خود، در بهبود وضعیت روحی مادران پس‌از زایمان هم موثره. مویز از بین‌برنده غم و ناراحتیه؛ بنابراین خوبه که برای حفظ روحیه شاد و بانشاط، مصرف مویز رو در دوران بعد از بارداری هم ادامه بدین.

خواص مویز در بارداری

13- خواص مویز برای جنین

همان‌طور که گفته شد، علاوه‌بر تاثیر مویز بر سلامت بدن مادر، در بهبود رشد جنین هم نقش داره. خوردن مویز در دوران بارداری به بهبود هوش و حافظه جنین کمک چشمگیری می‌کنه. افزایش قدرت یادگیری و میزان بهره هوشی از فواید خوردن مویز در بارداری و تاثیر اون بر جنینه. مویز روی تکامل و رشد سیستم عصبی جنین هم تاثیر داره؛ رشد ناکافی یا ناقص در سیستم عصبی جنین، مشکلات جبران‌ناپذیری رو به‌وجود می‌آره. مویز به‌عنوان بهترین تضمین‌کننده سلامت جنین و مقوی اعصاب و قلب مادر و جنین شناخته می‌شه. مویز حتی در وزن‌گیری و رشد سلول‌های بدن جنین هم تاثیرات شگفت‌انگیزی می‌زاره؛ بنابراین بهتره مصرف اون رو در دوران بارداری جدی بگیرین.

14- خواص مویز برای حافظه

شاید باورکردنی نباشه که با کمک مواد غذایی می‌تونین بچه‌های باهوش‌تری داشته باشین، به قدرت حافظه‌تون کمک کنین و مانع از زوال عقل بشین. جالبه بدنین مصرف منظم مویز می‌تونه قدرت مغز رو افزایش بده و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنه. برای تقویت حافظه کافیه روزانه 15 دونه مویز رو در برنامه غذاییتون بزارین و شاهد تاثیرات شگفت‌انگیز اون در بهبود حافظه‌تون باشین. مویز برای تمامی گروه‌های سنی مفیده؛ کودکانی که در حال رشد هستن، زنان باردار، افراد سال‌خورده و … می‌تونن از بهترین خواص مویز بهره ببرن.

خواص مویز برای حافظه

15- خواص مویز برای کودکان

مویز به‌عنوان یه ماده مغذی، منبعی غنی از آهن و کربوهیدراته که یه جایگزین مناسب برای شکلات و آب‌نبات‌های ناسالمه. مصرف این دونه مقوی باعث افزایش سطح انرژی و رشد کودکان می‌شه. عموما کودکان در برابر بیماری‌ها، ضعف نشون می‌دن، مصرف مویز ایمنی اون‌ها رو تقویت می‌کنه؛ همچنین تب ناشی از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی رو کاهش می‌ده. از دیگر فواید مویز برای کودکان، تقویت حافظه، رشد مغز و توانایی به‌خاطرسپردن اطلاعاته.

خواص مویز برای لاغری

اگه از خوردن تنقلات لذت می‌برین و به‌دنبال یه خوراکی سالم برای میان‌وعده‌هاتون هستین، میوه خشک مویز می‌تونه جایگزین قند و دیگر تنقلات ناسالم بشه. مویز سرشار از فیبر محلول، نامحلول و قنده؛ برای همین می‌تونه به کمک فیبر، احساس سیری رو در شما ایجاد کنه. فیبر به رژیم غذایی شما حجم بیشتری می‌ده و این از خواص و فواید مویزه؛ همچنین با کاهش جذب چربی و قند در روده، تنظیم وزن بدن رو بر عهده داره. قند فروکتوز موجود در مویز هم به افزایش سیری کمک می‌کنه و می‌تونه میل به شیرینی‌جات رو کاهش بده؛ به این صورت از دریافت کالری اضافی جلوگیری می‌کنه. مصرف مویز به‌صورت مداوم و منظم می‌تونه باعث کاهش وزنتون و تناسب اندامتون بشه؛ بنابراین بهتره این دونه شگفت‌انگیز رو در برنامه غذاییتون قرار بدین.

خواص مویز و گردو

مویز و گردو در کنار هم یه ترکیب برنده رو به‌وجود می‌آرن؛ ترکیبی که علاوه‌بر طعم بی‌نظیر از مزایا و خواص بسیاری هم برخوردارن. با خرید مویز و گردو در کنار هم، می‌تونین یه آجیل مقوی داشته باشین. مویز و گردو از میان‌وعده‌های پرطرفدار هستن که سرشار از مواد مغذی، چربی‌های سالم، پروتئین و فیبرن که احساس سیری رو در شما به‌وجود می‌آرن. مویز و گردو هر کدوم خواص و فواید مختلفی برای بدن دارن؛ گردو با تقویت قلب، کنترل دیابت، تقویت استخوان‌ها، کاهش وزن، درمان صرع و … سلامت بدن شما رو تضمین می‌کنه. در مقابل مویز هم با پیشگیری از کج‌خلقی، بی‌خوابی، ابتلا به بیماری‌های کیسه صفرا، کاهش وزن و تقویت باروری به حمایت از سلامت بدن شما می‌پردازه. مصرف این دو ماه مغذی در کنار هم، نقش موثری در حفظ سلامت بدن و درمان بیماری‌ها ایفا می‌کنن.

 

تاثیر مویز در درمان بیماری ها

خواص هسته مویز

بعضی از دونه‌های مویز هسته دارن؛ اما جالبه بدونین این هسته‌ها هم از خواص بی‌نظیری برخوردار هستن. هسته مویز مقادیر بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل اسید فنول‌ها، توکوفرول و پروانتوسیانیدین و ویتامین‌هایی مثل E، C و بتاکاروتن رو به بدن می‌رسونن. به این ترتیب هسته مویز خواص بسیار برای سلامت بدن داره، با خوردن هسته مویز می‌تونین به پیشگیری از سرطان‌های پوست، پروستات و سینه بپردازین. همین‌طور با بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت، تمیزی روده، درمان التهاب‌ها و عفونت‌ها مقابله می‌کنه. هسته مویز در درمان گاستریت، درمان ورم معده، درمان مشکلات پوستی، جلوگیری از ریزش مو و … هم موثره. بنابراین برای بهره‌مند شدن از فواید هسته مویز، این ماده مقوی رو در برنامه غذاییتون بزارین.

خواص مویز سیاه هسته دار

مویز هسته‌دار یا کورنتی بسیار خوشمزه و به طرز شگفت‌آوری سالمه. این نوع مویز به‌دلیل هسته داخلش، ویتامین‌ها، مواد معدنی، ریزمغذی‌ها و فیتوکمیکال‌ها، فواید بسیاری برای بدن دارن. مویز هسته‌دار با ویتامین‌های A، B کمپلکس و ویتامین C از متابولیسم، تولید گلبول‌های قرمز و جذب آهن حمایت می‌کنه. از خواص مویز با هسته، می‌توان به آهن فراوان اون اشاره کرد که در مبارزه با کم‌خونی موثره. پتاسیم موجود در این خوراکی مغذی، از هضم و جذب مواد غذایی، ضربان قلب و تعادل مایعات بدن حمایت می‌کنه. کلسیم موجود در مویز هسته‌دار به حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنه و در عین حال عملکرد صحیح ماهیچه‌ها رو بهبود می‌بخشه. از دیگر فواید مویز هسته دار، می‌توان به تنظیم فشار خون و کمک به بهبود کیفیت خواب اشاره کرد.

خواص شیره مویز

شیره مویز محصولی مقوی و سرشار از خواص بی‌نظیره. تمامی خواصی که در مویز وجود داره رو در شیره مویز هم می‌تونین دریافت کنین. جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، سرطان و دیابت رو برعهده داره، همین‌طور از تصلب شرایین و چسبندگی پلاکت‌ها جلوگیری می‌کنه. غلظت خون رو کاهش می‌ده و مانع از انباشته‌شدن پلاکت‌های خون روی هم می‌شه و این از لخته‌شدن خون هم پیشگیری می‌کنه. شیره مویز مثل میوه خشک مویز به درمان بیماری‌های قلبی، کاهش فشار خون و تقویت معده کمک می‌کنه. آنتوسیانیدهای موجود در مویز، ارزش غذایی اون رو افزایش می‌ده، خاصیت ضد سرطانی پیدا می‌کنه و کلسترول خون رو کاهش می‌دن. شیره مویز سرشار از ویتامین‌های مختلف و به‌دلیل غلظت بالا برای تهیه شربت در روزهای گرم سال بی‌نظیره.

خواص شیره مویز

طبع مویز

مویز یا هموم کشمش سیاه، طبعی گرم و خشک داره. این میوه خشک خوشمزه و پرطرفدار به‌دلیل طبع گرم، برای افراد با طبع سرد بسیار مفیده و در بهبود سردی مزاج و افزایش انرژی بدن موثره. مویز با خواصی مثل تقویت حافظه، سلامت قلب، تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن، اثرات شگفت‌انگیزی بر بدن داره. بنابراین مصرف مویز برای افرادی که دچار کم‌خونی یا خستگی مفرط هستن، توصیه می‌شه؛ اما از اون‌جایی که طبع مویز گرمه، در افراد با طبع گرم باید کنترل‌شده مصرف بشه یا در کنار مصلح‌هایی مثل سکنجبین و عرق کاسنی قرار بگیره.

تاثیر مویز بر درمان بیماری ها

مویز با ویتامین‌های بسیاری مثل فسفر، کلسیم و ویتامین‌های B، A و E تاثیرات مثبتی بر بدن افراد می‌زاره. مصرف مویز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنه. این ماده غذایی به‌عنوان یه خوراکی ضد باکتی و ضد آلرژی شناخته می‌شه. همچنین کنترل دیابت و کاهش قند خون می‌تونه از دیگر خواص بی‌نظیر این خوراکی خوشمزه باشه. جالبه بدونین قند طبیعی مویز به نام فروکتوز برای جذب، به انسولین نیاز نداره؛ همچنین حاوی کرومه که نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش قند خون داره.
مویز در پیشگیری و درمان دیابت هم مفید واقع بوده؛ به همین خاطر به افراد مسن و سال‌خورده توصیه می‌شه و می‌تونه جایگزینی مناسب برای قند در کنار چاییشون باشه. از دیگر خواص مویز در درمان بیماری‌ها، می‌توان به درمان سردردهای میگرنی اشاره کرد؛ همین‌طور باعث کاهش کلسترول خون می‌شه. این ماده شگفت‌انگیز به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی به یه داروی ضد سرطانی تبدیل شده. همچنین در رفع چین‌وچروک پوست و جلوگیری از پیری زودرس هم موثره.

بهترین زمان خوردن مویز رو میدونید؟

بهترین پاسخ برای این سوال اینه که اگه می‌خواین از تاثیرات شگفت‌انگیز مویز نهایت استفاده رو ببرین، باید مویز رو به‌صورت ناشتا میل کنین. از فواید مویز ناشتا می‌شه به موارد بسیاری مثل افزایش هوشیاری، تقویت سیستم ایمنی بدن، از بین رفتن سردی بدن اشاره کرد. برای مصرف این دونه شگفت‌انگیز باید روزانه 21 مویز رو قبل از صبحانه مصرف کنین؛ با این روش از تمامی بیماری‌ها در امان خواهین بود. مصرف مداوم مویز به‌مدت 6 ماه، باعث تقویت بدن، تقویت مغز و تقویت سیستم گوارش می‌شهاز دیگر خواص مویز ناشتا، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست؛ همچنین حفظ سلامت دهان و دندان و خوشبوشدن دهان رو به‌همراه داره. با مصرف مویز به‌صورت ناشتا، یه روز پرانرژی رو می‌تونین شروع کنین، کالری و پروتئین این دونه معجزه‌گر باعث می‌شه تا بدون خستگی و بی‌حالی به فعالیت‌های روزمره‌تون بپردازین.

مویز برای افراد دیابتی خوبه؟

از اون‌جایی که فروکتوز قند موجود در مویزه و برای جذب‌شدن به بدن نیازی به انسولین نداره، می‌تونه باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی بشه. مصرف مویز به‌جای قند و تنقلات ناسالم به‌دلیل عنصر کروم، باعث کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شه. مویز می‌تونه مانع از عوامل موثر در بیماری‌های قلبی‌وعروقی در بیماران دیابتی بشه. بر اساس تحقیقات انجام‌شده میزان سطح قند خون در افرادی که مویز مصرف می‌کنن، 23 درصد کاهش پیدا می‌کنه. مویز دارای شاخص گلیسمی پایین‌تریه و سطح قند خون رو به‌سرعت افزایش نمی‌ده. بیماران دیابتی علاوه‌بر مصرف منظم داروها، می‌تونن مصرف مویز رو در برنامه غذاییشون بزارن؛ اما رعایت اعتدال شرط مفیدبودن این دونه مغذی برای مبتلایان به دیابته.

نحوه مصرف درست مویز

شاید بهترین و موثرترین روش مصرف مویز، به‌صورت ناشتا باشه؛ اما می‌تونین اون رو با مواد غذایی مختلف مصرف کنین. مویز در برنامه رژیم غذاییتون می‌تونه به‌صورت ترکیبی با مواد کم‌کالری مثل ماست یا سالاد باشه. این ترکیب به تقویت محتوای مغذی وعده‌های غذاییتون کمک می‌کنه. شما می‌تونین به روش‌های مختلفی که در زیر آوردیم مویز رو مصرف کنین:

  • ترکیب مویز با آجیل‌ها و دونه‌های روغنی به‌عنوان یه میان‌وعده سریع و سالم
  • ترکیب مویز با جو دوسر، ماست یا دیگر غلات
  • اضافه‌کردن به انواع کیک‌ها، کوکی‌ها و سالادهای مختلف

نحوه مصرف مویز

مضرات مویز چیست؟

مضرات و فواید مویز همراه همیشگی هم هستن؛ مویز با خواص بی‌نهایت با مصرف بیش‌از اندازه می‌تونه مضر و آسیب‌زننده باشه. مویز دارای کالری بالاییه، برای همین زیاده‌روی در اون ممکنه موجب افزایش وزن بشه. همچنین زیاده‌روی در مصرف این مغز مغذی، باعث افزایش غلظت خون و بالارفتن فشار خون می‌شه. افرادی که دارای طبع گرم هستن، بهتره از مصرف مویز خودداری کنن.

خرید مویز تازه و درجه یک از ناتژی

مویز به‌عنوان یکی از مفیدترین و مغذی‌ترین خوراکی‌ها شناخته می‌شه که در حفظ سلامتی و بهبود بیماری‌ها موثره. مویز شاهانی بدون هسته با طعمی ملس، سرشار از فیبر، آهن و پتاسیمه که به‌عنوان یه میان‌وعده مقوی طرفداران بسیاری داره. برای استفاده از این خشکبار مقوی، بهتره از مرغوبیت و تازگی اون مطمئن بشین؛ مویز باکیفیت و قیمت مناسب رو می‌تونین از ناتژی خریداری کنین

سوالات متداول

1- روزانه چقدر مویز بخوریم خوبه؟
خوردن روزانه 21 دونه به‌صورت ناشتا می‌تونه تاثیرات مفید بسیاری بر بدن شما بزاره.

2- مویز را چه زمانی بخوریم بهتر است؟
بهتره مویز رو به‌صورت ناشتا و قبل از صبحانه میل کنین.

3- آیا خوردن مویز برای افراد دیابتی مضره؟
از اون‌جایی که فروکتوز قند موجود در مویزه و برای جذب‌شدن به بدن نیازی به انسولین نداره، می‌تونه باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی بشه؛ اما بهتره از مصرف اون زیاده‌روی نکنین.

4- چه کسانی نباید مویز بخورند؟
افرادی که دارای طبع گرم هستن، بهتره از مصرف مویز خودداری کنن.

5- عوارض مصرف بیش از حد مویز چیست؟
مویز دارای کالری بالاییه، برای همین زیاده‌روی در اون ممکنه موجب افزایش وزن بشه. همچنین زیاده‌روی در مصرف این مغز مغذی، باعث افزایش غلظت خون و بالارفتن فشار خون می‌شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *