خواص فندق برای کودکان (6 خاصیت باورنکردنی)

خواص فندق برای کودکان

کودکی و نوجوانی مهم‌ترین دوران زندگی هر انسانی است و بخش مهمی از رشد جسمی و ذهنی در این دوران اتفاق میفته. با این حساب مصرف خوراکی‌های سالم و مغذی در این دوران از اهمیت بالایی برخورداره. مغزهای خوراکی و انواع آجیل از جمله ترکیباتی هستند که باید در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان قرار بگیرند. در این میان نباید از خواص فندق برای کودکان غافل بشید. این مغز خوراکی سرشار از پروتئین، انواع ویتامین، اسیدهای چربی ضروری، آنتی اکسیدان و … است و مصرف منظمش سلامت کودکان رو تضمین میکنه و سیستم ایمنی‌شون رو بالا میبره. در این مطلب قصد داریم درباره فواید فندق برای کودکان صحبت کنیم.

6 خواص فندق برای کودکان

فندق سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین E  و B، فیبر، اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین، آهن، کلسیم و … است که هر کدام از آن‌ها بر سلامتی و رشد کودکان تاثیر شگفت‌انگیزی داره و توصیه میشه حتما به صورت منظم و روزانه مصرف بشه. خواص فندق برای کودکان شامل موارد زیر میشه:

1. کمک به رشد کودکان

یکی از خواص فندق برای کودکان کلسیم و منگنز بالای اونه که بر سلامت و رشد استخوان‌ها تاثیر داره؛ پس از آن جایی که کودکان در سن رشد قرار دارند، توصیه میشه حتما فندق را به صورت روزانه مصرف کنند تا هم قد بلندتر بشن و هم اسکلت بدنشون محکم‌تر بشه.

2. درمان و پیشگیری از کم خونی

مهم‌ترین خاصیت فندق برای کودکان مقدار آهن نسبتا زیاده اونه که در درجه اول در بهبود و پیشگیری از بروزی بیماری‌هایی مثل کم خونی ناشی از فقر آهن تا حد زیادی جلوگیری میکنه و بعد هم مشکلاتی مثل خستگی، بی‌حالی و عدم تمرکز رو کاهش میده و انرژی کودکتان در طول روز بیشتره. پس اگه فرزندتون با کم خونی دست و پنجه نرم میکنه، میتونید با خرید فندق در کنار سایر مغزها و مواد غذایی مفید به درمان کم خونی کمک کنید.

3. کنترل وزن و بهبود سیستم گوارشی

فندق سرشار از فیبره که به شکل موثری از پرخوری بچه‌ها جلوگیری میکنه و از سمت دیگه مشکلات گوارشی اونا از جمله یبوست و دل درد را بهبود میبخشه؛ با این اوصاف میتونه بهترین گزینه برای میان وعده باشه و خوردن هله هوله در کودکان رو به حداقل میرسونه.

4. پیشگیری از بیماری‌های قلبی

یکی از خواص مصرف فندق برای کودکان پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق است. فندق سرشار از اسیدهای چرب مفید از جمله امگا 3 است که کلسترول بد خون را کاهش میدن. همچنین مغز فندق از بالا رفتن فشار و قند خون هم جلوگیری می‌کنه که به صورت مستقیم در بروز بیماری‌های قلبی نقش دارند.

5. ویتامین E

ویتامین E موجود در فندق ایمنی بدن کودکان را به شکل موثری بالا میبره به همین دلیل هم یکی از مهم ترین خواص فندق اینه که از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری میکنه. از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری میکنه . این ویتامین بر سلامت پوست و موی کودکان هم تاثیر میگذاره و لطفافت و درخشش رو به پوست و مو برمی‌گردونه.

6. بهبود عملکرد سیستم عصبی

ویتامین  B موجود در فندق عملکرد مغز رو بهبود میبخشه و سیستم عصبی رو تقویت میکنه؛ در نتیجه حافظه بهبود پیدا میکنه. از سوی دیگه فسفر موجود در فندق حافظه و هوش کودکان رو بالا می‌بره. پس اگه دوست دارید کودکان باهوش‌تری داشته باشید از مصرف فندق غافل نشید.

 

      خواص فندق برای کودکان

میزان مصرف فندق برای کودکان

تاثیر خوردن فندق برای کودکان توسط متخصصان تغذیه اثبات شده؛ بنابراین اگه مطمئنید که فرزندتون به فندق حساسیت نداره، وقت اون رسیده که فندق رو در رژیم غذاییش قرار بدید. اما کودکان مجاز به مصرف چه مقدار فندق در طول روز هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید حتما شرایط بدنی کودکتون رو در نظر بگیرید و پیشنهاد می‌کنیم حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا به مقدار دقیقی برسید، با این حال مصرف روزانه یک مشت کوچک انواع مغزهای خوراکی از جمله فندق برای کودکان بلامانع است. توجه داشته باشید که مصرف بیش‌تر از یک مشت تغذیه میتونه مشکلاتی مثل سوء هاضمه و یبوست و دل درد رو برای فرزند شما به همراه داشته باشه.

میزان مصرف فندق برای کودکان

فندق خام برای کودکان بهتره یا شور؟

فندق چه از نوع خام و چه شور فواید زیادی داره با این حال تاثیر فندق بر سلامتی کودک در حالت خام بیش‌تره چون حرارت مواد مغذی فندق از جمله بعضی از ویتامین‌ها رو تا حدی از بین میبره همچین نمک زیاد فندق‌های شور در طولانی مدت میتونه فشار خون رو افزایش بده و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی رو بالا ببره.
با این حال اگه کودکتون به خوردن فندق خام علاقه‌ای نداره، پیشنهاد می‌کنیم فندق خام رو با مقدار کمی نمک در فر یا شعله گاز کمی حرارت بدید (در حدی که بوی خامیش گرفته بشه) و بعد استفاده کنید. یادتون باشه برای خرید فندق و خرید آجیل مخلوط آنلاین که فندق توش باشه به وب سایت ناتژی سر بزنید.

فندق خام برای کودکان بهتره یا شور

مضرات فندق برای کودکان

هرچند فندق خواص زیادی داره اما ممکنه در بعضی افراد و به ویژه کودکان که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، مشکلاتی رو به وجود بیاره. در وهله اول فندق هم مثل هر مغز خوراکی دیگه‌ای ممکنه جزو آجیل حساسیت‌زا باشه و مشکلاتی مثل تنگی نفس، التهاب پوست، گرفتگی صدا، سوءهاضمه و … رو ایجاد کنه؛ پس قبل از مصرف فندق مطمئن بشید که بهش حساسیت ندارید.
همچنین کودکان و بزرگسالانی که پلاکت پایینی دارند و خونشون رقیق است باید در مصرف فندق دقت کنند چون ویتامین E موجود در اون میتونه باعث رقیق‌تر شدن خون بشه و خطر خونریزی رو افزایش بده.

مضرات فندق برای کودک

ارزش غذایی فندق برای کودک

ارزش غذایی فندق به اندازه‌ای زیاده که توصیه میشه در رژیم غذایی کودکان قرار بگیره چون میتونه مواد مغذی بدنشون رو تامین کنه. این مواد مغذی عبارتند از:

  • کربوهیدرات‌
  • فیبر
  • ویتامین A
  • بتاکاروتن
  • گروه ویتامین B 1, 2 ,3 ,6 ,9
  • ویتامین C
  • پتاسیم
  • فسفر
  • آهن
  • کلسیم
  • ویتامین E

ارزش غذایی فندق برای کودک

بهترین زمان مصرف فندق برای کودکان

فندق یکی از آجیل‌های نسبتا پر کالریه و انرژی کودکان رو به شکل موجهی افزایش میده؛ بنابراین توصیه میشه زمانی مصرف بشه که بدن فرصت کافی برای تخلیه انرژی رو در اختیار داشته؛ با این اوصاف بهترین زمان مصرف فندق در وعده صبحانه یا به عنوان میان وعده صبح است. همچنین هضم فندق هم کمی دشواره پس اگه شب یا قبل از خواب مصرف بشه، سیستم گوارشی نمیتونه به خوبی هضمش کنه و مشکلاتی مثل یبوست و دل درد ایجاد میشه.

چطور فندق رو به برنامه غذایی کودکان اضافه کنیم؟

اگه فرزندتون فندق رو به صورت ساده دوست داره که عالیه و می‌تونید هر روز یک مشت کودک از اون رو به عنوان میان وعده استفاده کنه. با این حال بیش‌تر بچه‌ها طعم فندق رو دوست ندارند پس می‌تونید از راه‌های زیر از فندق در میان وعده کودکان استفاده کنید:

1. استفاده از کره فندق برای کودکان یکی از بهترین راه‌ها به حساب میاد. بچه‌ها معمولا از طعم کره فندق خوششون میاد و به یاد نوتلا میوفتن. شما می‌تونید کره فندق رو همراه نان جو و موز در وعده صبحانه استفاده کنید.
2. آجیل چهار مغز یکی از بهترین انتخاب‌ها است چون هم داخلش فندق داره و هم مغزیجات مفید دیگه ای مثل پسته، بادام درختی و بادام هندی که هر کدام فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند. با این اوصاف اگه دوست دارید فندق رو در رژیم غذایی‌تون قرار بدید، پیشنهاد می‌کنیم خرید چهار مغز را فراموش نکنید.
3. استفاده از فندق خرد شده همراه سالاد و جو دو سر یکی دیگه از راه های گنجاندن فندق در برنامه غذایی کودکان به حساب میاد.

اضافه کردن فندق به برنامه غذایی کودک

سوالات رایج

1- آیا خواص کره فندق برای کودکان به اندازه فندق است؟
کره فندق چربی بیش‌تری نسبت به فندق داره و چاق کننده است با این حال اگه فرزندتون به مصرف فندق علاقه‌ای نداره، میتونه جایگزین مناسبی باشه.

2- آیا فندق برای پوست و مو مفید؟
بله در فندق ویتامین E وجود داره که در حفظ طراوت پوست و مو نقش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *