روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

روزانه چند عدد پسته بخوریم

پسته مغز خوراکی به شدت جذابیه که خواص بسیار زیادی داره و به همین دلیل هم مصرف پسته روزانه توصیه میشه و میتونه بخش زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن رو تامین کنه. اما پیش از مصرف این مغز خوراکی باید در مورد مقدار مجاز مصرف پسته در روز بدونیم، در غیر این صورت ممکنه با مصرف بیش از حد مشکلات ریز و درشتی رو برای خودمون ایجاد کنیم. در این مقاله درباره میزان مصرف مجاز پسته در روز صحبت می‌کنیم.

روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

پسته یکی از مغزهای خوراکی مورد علاقه ایرانی‌ها است که از قضا بهترین گونه‌هاش در کشور خودمون کشت میشه. مصرف منظم پسته در رژیم غذایی میتونه کمبود مواد مغذی مثل آهن، ویتامین سی، فیبر، پروتئین و … رو تا حد زیادی جبران و شما رو از مصرف مکمل‌های دارویی بی‌نیاز کنه. با این حال شاید شما هم هنگام خرید پسته خام  یا شور با این سوال مواجه بشید که میزان خوردن پسته در روز باید چقدر باشه تا این مواد مغذی تامین بشه؟

متخصصان تغذیه اعتقاد دارند در شرایط عادی و برای افراد بزرگسال مصرف ۱.۵ اونس یا ۴۲ گرم پسته در روز مشکلی نداره؛ این مقدار تقریبا برابر 49 عدد پسته است. با این حال پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از هرکاری با پزشک متخصص مشورت کنید چون این مقدار برای افرادی که از بیماری‌هایی مثل فشار خون و … رنج می‌برند یا حساسیت غذایی دارند، متغیره. یا اگه سنتون کم باشه و از مشکلات گوارشی رنج ببرید، ممکنه مجبور بشید تعداد پسته در روز رو کاهش بدید.

روزانه چند عدد پسته بخوریم

اهمیت مصرف پسته در روز

خوردن پسته روزانه اهمیت زیادی داره چون مواد مغذی مثل پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی رو برای بدن تامین میکنه و مصرف مکمل‌های شیمیایی رو به شکل قابل توجهی کاهش میده. پسته بهترین آجیل برای کم خونی به حساب میاد؛ در نتیجه اگه از مشکلاتی مثل کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم مصرف این مغز خوراکی رو فراموش نکنید. پسته سرشار از آهنه و از سمت دیگه ویتامین سی زیادی هم داره که باعث میشه آهن راحت‌تر جذب بدن بشه.

همچنین فیبر موجود در پسته از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کنه؛ پس اگه از مشکلاتی مثل یبوست و دل درد رنج می‌برید، مصرف پسته رو فراموش نکنید. فیبر موجود در پسته از پرخوری هم به شکل موثری جلوگیری میکنه و یک میان وعده فوق‌العاده در رژیم‌های لاغری به حساب میاد.

خوردن پسته به صورت روزانه چه تاثیری داره؟

خوردن پسته در روزانه فواید بسیار زیادی برای سلامت کلی بدن داره که از جمله اونا می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کمک به کاهش وزن
  • بهبود بیماری‌های گوارشی
  • کمک به بهبود کم خونی
  • استحکام استخوان ها
  • بهبود حافظه و سیستم عصبی
  • کنترل فشار خون
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی

با توجه به همه این موارد اگه دوست دارید این مغز خوراکی مفید رو در رژیم غذایی‌تون قرار بدید، می‌تونید برای اطلاع از قیمت پسته به وب سایت ناتژی سر بزنید.

تاثیر خوردن پسته به صورت روزانه

تاثیر مصرف بیش از حد پسته در روز

هرچند مصرف روزانه پسته اهمیت زیادی داره و میتونه بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن رو تامین کنه اما مثل هر ماده غذایی دیگه‌ای، ممکنه با مصرف بیش از حد پسته اکبری یا احمد آقایی دچار مشکل بشید. در درجه اول باید بدونید که کالری پسته نسیتا زیاده پس مصرف روزانه بیش از 42 گرم میتونه باعث اضافه وزن بشه.

از سمت دیگه پسته فیبر زیادی داره که در صورت مصرف بیش از حد میتونه باعث مشکلاتی مثل یبوست، دل درد و در موارد شدید انسداد روده بشه. در نهایت کودکان باید در مصرف پسته حساسیت بیش‌تری داشته باشند چون بدنشون ضعیف‌تره و نسبت به بزرگسالان علایم شدیدتری رو نشون میدن. پس حتما از پزشک متخصص بپرسید که «روزانه چند عدد پسته به کودک بدهیم؟» چون این مقدار با توجه به وزن و شرایط بدنی کودک متفاوته.

نحوه خوردن پسته در روز

شما می‌تونید پسته رو تقریبا در هر ساعتی از روز استفاده کنید و از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند بشید. با این حال متخصصان اعتقاد دارند مصرف پسته قبل از خواب می‌تونه مشکلاتی مثل بی خوابی و دل درد رو ایجاد کنه و از سمت دیگه بهترین زمان مصرفش صبح ناشتا است چون جذب مواد مغذی با معده خالی بیش‌تره.

با این حال پیشنهاد می‌کنیم 42 گرم پسته رو به صورت یکجا مصرف نکنید و اون رو در وعده‌های غذایی مختلف پخش کنید تا به مشکلاتی مثل دل درد و یبوست دچار نشید. شما می‌تونید پسته رو در انواع غذا و دسر مثل شیر پسته اضافه کنید یا در وعده صبحانه همراه جو دوسر، سیر و انواع میوه های خشک و تازه یا حتی به صورت کره پسته مصرف و از خواص بی‌نظیرش بهره ببرید.

نحوه خوردن پسته در روز

مهمه که چه نوعی از پسته رو بخوریم؟

بین خواص انواع پسته از جمله پسته کله قوچی، پسته احمد آقایی و اکبری تفاوت زیادی وجود نداره و بیش‌تر از نظر ظاهر، طعم و کیفیت با هم متفاوت هستند؛ بنابراین می‌تونید متناسب با سلیقه و بودجه‌تون هر کدوم که دوست دارید رو در رژیم غذایی‌تون قرار بدید. اما پیشنهاد ما اینه که از پسته خام استفاده کنید چون بخشی از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها در فرآیند حرارت دهی از بین میرن و علاوه بر این نمک موجود در پسته شور ممکنه فشار خونتون رو در طولانی مدت بالا ببره.

سوالات رایج

1- روزانه چند عدد پسته باید خورد؟

در حالت عادی می‌تونید به صورت روزانه تا 42 گرم پسته رو مصرف کنید. با این حال توصیه می‌کنیم قبل از مصرف پسته متناسب با شرایط بدنی‌تون از مشاوره‌های یک متخصص تغذیه استفاده کنید.

2- مصرف روزانه پسته چه فوایدی داره؟

مصرف روزانه پسته میتونه مواد مغذی مثل پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی رو برای بدن تامین کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *