قندهای سالم جایگزین قند و شکر مصنوعی

جایگزین قند و شکر

طعم شیرین و دلچسب شکر و کاربرد اون در پخت شیرینی‌ها و کیک‌های خوش‌مزه رو نمی‌شه کتمان کرد. همین مزه شیرین و دلپذیر باعث‌شده تا افراد میل زیادی به خوردن شیرینی‌ها و انواع قند و شکر مصنوعی داشته باشن. چیزی که امروز نظر خیلی‌ها رو به خودش جلب کرده بیماری‌ها و مشکلاتیه که قند و شکر در بدن افراد ایجاد می‌کنه. برای همین افراد به فکر افتادن تا از خوراکی‌های مفیدتر به‌عنوان جایگزین قند و شکر استفاده کنن. به این صورت توی برنامه غذاییشون قند طبیعی رو جایگزین قند مصنوعی کردن. با وجود خوراکی‌هایی که علاوه‌بر خوش‌طعم‌بودن، فواید بسیاری برای بدن دارن، استفاده از قند و شکر غیر منطقیه. اگه تا آخر این مطلب باشین می‌تونین جایگزین های طبیعی قند و شکر رو بشناسین.

چرا قند و شکر برای بدن مضر است؟

قند و شکر به‌طور ذاتی بد نیستن، در واقع بدن ما با مصرف قند می‌تونه سر پا بمونه؛ اما تفاوت زیادی بین قند مصنوعی و قند طبیعی وجود داره. مصرف قندهای مصنوعی و خوراکی‌هایی مثل آب‌نبات، شکلات، شیرینی‌ها و … هیچ فواید تغذیه‌ای ندارن. مصرف بیش‌از اندازه این نوع خوراکی‌ها به‌دلیل شکر و قند مصنوعی موجود در اون‌ها، منجر به بیماری‌هایی مختلفی در بدن می‌شه. برای همین خوبه که برای جلوگیری از این مشکلات، خوراکی‌های مفید رو به‌عنوان جایگزین قند های مصنوعی در برنامه غذاییتون بزارین. جایگزین های قند بسیار متنوعن و همه سلیقه‌ها و ذائقه‌ها رو پوشش می‌دن. حالا اگه می‌خواین بدونین استفاده از قندهای مصنوعی چه اثراتی در بدن شما به‌جا می‌زاره در ادامه با ما همراه باشین:

چرا قند و شکر مصنوعی مضره

1. افزایش باکتری‌های بد روده

بر اساس مطالعات انجام‌شده، شیرین‌کننده‌های مصنوعی میکروبیوت‌های طبیعی روده رو تحت تاثیر قرار می‌دن و باعث افزایش باکتری‌های بد روده می‌شن. این اتفاق می‌تونه چاقی و سندروم متابولیک رو به‌همراه داشته باشه. اختلال در سندروم متابولیک، به‌معنی اختلال در سلامتی و ایجاد بیماری می‌شه. بنابراین بهتره برای حفظ سلامتی بدنتون، یه جایگزین مناسب برای قند و شکر‌های مصنوعی پیدا کنین.

2. پوسیدگی دندان

استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی ارتباطی مستقیم با سلامت دهان و دندان داره. نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که حاوی قندهای مصنوعی هستن، سلامت دهان و دندان رو به‌خطر می‌اندازن. قندها باعث پوسیدگی دندادن‌ها می‌شن و عمر اون‌ها رو کوتاه می‌کنن. شاید اگه قندهای طبیعی رو به‌عنوان جایگزین قند و شکر مصنوعی قرار بدین، بتونین از مشکلات و آسیب‌های جدی دندان‌هاتون جلوگیری کنین. حواستون باشه استفاده از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های فاقد شکر، حاوی اسید سیتریک و اسید فسفریک هستن. این اسیدهای طعم‌دهنده، شاید پوسیدگی کمتری برای دندان‌هاتون داشته باشن؛ اما مینای دندان‌ها رو از بین می‌بره.

مضرات خوردن قند های مصنوعی

3. پرخوری

حتما متوجه شدین که بعد از مصرف نوشابه، اشتهایتان باز می‌شود و میل بیشتری به غذا پیدا می‌کنین. شیرین‌کنندهای مصنوعی حسگرهای طعم شیرین رو تحریک می‌کنن. با افزایش مصرف قند و شکر، میزان انسولین نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همین‌طور این اتفاق خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی رو هم افزایش می‌ده. البته مهم‌ترین اتفاق ممکن در پرخوری، افزایش وزن و چاقیه، برای همین بهتره به‌جای مصرف قندهای مصنوعی یه جایگزین سالم قند و شکر وارد برنامه غذاییتون بکنین.

4. دردهای شکمی

مصرف قندهای مصنوعی، شما رو با دیس‌بیوز روده درگیر می‌کنه. این سندروم روده تحریک‌پذیر که خیلی هم شایعه، نه‌تنها موجب درد و نفخ شکم می‌شه، دریافت مواد مغذی توسط بدن رو هم کاهش می‌ده. در نتیجه با ضعف در سیستم ایمنی بدن، اختلالات التهابی مزمن رو هم در پی خواهد داشت.

5. دیابت

شیرین‌کننده‌های مصنوعی میکروبیوتای روده رو تغیر می‌دن و باعث اختلال در سطح گلوکز می‌شن. در واقع با افزایش قند خون، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 رو افزایش می‌دن. اگه به دیابت نوع 2 مبتلا هستین، شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تونن روی روده‌ها هم تاثیرات جدی ایجاد کنن. به این صورت مدیریت سطح قند خود دشوارتر و شخص رو در معرض عوارض و مشکلات جانبی دیابتی بیشتری قرار می‌دن.

7 جایگزین طبیعی قند (کنار چای و دمنوش)

شاید لذت‌بردن از خوردن چایی و نوشیدنی‌های عصرانه‌تون بدون قند و چاشنی‌های شیرین غیر ممکن به‌نظر برسه. درسته که استفاده از قند و شکرهای مصنوعی مضرات زیادی برای بدن شما داره؛ اما همیشه خوراکی‌هایی وجود دارن که بتونین اون‌ها رو به‌عنوان جایگزین برای قند و شکر مصنوعی استفاده کنین. در ادامه مواردی رو بهتون معرفی می‌کنیم که به‌عنوان بهترین جایگزین قند و شکر، لذت خوردن یه عصرونه دلچسب رو براتون به‌همراه میارن.

خرما و مویز و کشمش جایگزین های طبیعی قند وشکر

1. توت خشک

توت خشک یکی از خوشمزه‌ترین و پرخاصیت‌ترین خوراکی‌ها محسوب می‌شه که همیشه جزء تنقلات پرطرفدار بوده. این میوه از خواص ضد سرطانی برخورداره، قند خون رو کاهش می‌ده و از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن جلوگیری می‌کنه. همین‌طور برای درمان سرفه، آسم و روماتیسم هم بسیار مفیده. با خرید توت خشک می‌تونین از خواص بی‌نظیرش بهره ببرین و از اون به‌عنوان بهترین جایگزین قند برای خوردن چای و دمنوش استفاده کنین. توت خشک‌شده با روش طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی، قند مورد نیاز بدن رو تامین می‌کنه و می‌تونه بهترین جایگزین قند برای بیماران دیابتی و دیگر افراد باشه.

2. مویز

مویز خوراکی شیرین و خوشمزه حاوی فسفر، کلسیم و ویتامین‌های A، B و E هست که علاوه‌بر کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد باکتری و ضد آرژیه. مصرف این میوه خشک مغذی باعث گرم‌شدن بدن می‌شه و همین‌طور در کنترل دیابت و قند خون موثره. قند طبیعی موجود در این خوراکی، برای جذب‌شدن به انسولین نیاز پیدا نمی‌کنه؛ همین‌طور کروم موجود در مویز باعث کاهش قند خون می‌شه. با این اوصاف از خواص مویز می‌توان به پیشگیری و درمان دیابت اشاره کرد؛ به‌همین دلیل می‌تونه جایگزینی مناسب برای قند و همراهی خوش‌طعم برای چای و دمنوش‌ها در افراد مسن و دیابتی باشه. برای اطلاع از قیمت روز مویز کافیه روی کلمه قیمت مویز کلیک کنید.

مویز جایگزین قند

3. خرما

خرما به‌عنوان میوه‌ای منحصربه‌فرد از کلسیم، منیزیم، فسفر و انواع ویتامین‌ها سرشاره. این خوراکی خوشمزه علاوه‌بر اینکه یه منبع غنی از قند طبیعیه، مواد مغذی ارزشمندی رو در خودش جای داده. خرما با 50 درصد گلوکز و 25 درصد ساکارز، یکی از شیرین‌کننده‌های طبیعیه که در کنار چایی سرو می‌شه. این خوراکی خوشمزه افزایش سیستم ایمنی بدن، بهبود فعالیت مغز و تنظیم کلسترول خون رو به‌همراه داره. جایگزینی خرما به جای قند، می‌تونه انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی باشه؛ اما لازمه که در مصرف اون احتیاط کنین.

خرما یک جایگزین قند

4. کشمش

کشمش یه ماده غذایی طبیعی با طعم شیرینه که از خواص زیادی برخورداره. کشمش سبز باعث تقویت ایمنی بدن می‌شه و قند خون رو تنظیم می‌کنه. کشمش یکی از بهترین منابع طبیعی قند محسوب می‌شه که برای استفاده مفید از اون باید به‌صورت طبیعی، در زیر نور آفتاب و بدون استفاده از مواد شیمیایی خشک بشه. کشمش با 58 گرم قند در هر 100 گرم، می‌تونه جایگزین قند و شکر برای چای خوردن باشه.

خرما و کشمش جایگزین های قند

5. انجیر خشک

انجیر خشک از خواص متعدد و بی‌نظیری برخورداره. این خوراکی خوشمزه سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های قویه. انجیر در کنار کشمش و توت خشک، جزء تنقلات پرطرفدار و محبوبه که به‌عنوان یه خوراکی مفید و مقوی، بهترین جایگزین قند برای چای خوردنه. این میوه خشک ضد سرطانه و به تقویت حافظه کمک می‌کنه. همین‌طور در تقویت ریشه مو، درمان گلودرد و درمان لاغری هم می‌تونه موثر باشه. مناسب‌بودن قیمت انجیر خشک باعث‌شده تا پایه ثابت تنقلات خوشمزه و جایگزین قند و شیرنی افراد باشه.

انجیر خشک جایگزین قند وشکر

6. زردآلو خشک

میوه خشک‌ها معمولا طرفداران زیادی دارن، مخصوصا اگه با دیابت دسته‌وپنجه نرم می‌کنین. زردآلو خشک‌شده منبعی غنی از فیبره که تنها با 4 دونه از اون می‌تونین فیبر مورد نیاز بدنتون رو تامین کنین. برگه زردآلو به‌عنوان مکمل عالی رژیمی و شیرین‌کننده چای، می‌تونه بهترین جانشین قند برای دیابتی ها باشه. در هر یه دونه زردآلو خشک، 17 کالری و 4 گرم کربوهیدرات وجود داره و استفاده روزانه 4 عدد از اون می‌تونه ویتامین A مورد نیاز بدن افراد رو تامین کنه. قیمت میوه خشک و خواص بی‌نظیر اون‌ها در دو کفه ترازو، مساوی و برابرن. بنابراین با خرید انواع میوه خشک‌ها، سلامت بدن خودتون رو تضمین کنین.

زردآلو خشک جایگزین قند و شکر

7. کرنبری خشک

کرنبری خشک هم می‌تونه جایگزین مناسبی برای قند باشه. این میوه خشک انواع مختلفی از ویتامین‌ها مثل ویتامین A و ویتامین C رو به بدنتون می‌رسونه. با مصرف این خوراکی خوشمزه قند کمتری به بدن شما تزریق می‌شه، همچنین شاخص گلیسمی کاهش پیدا می‌کنه و نیاز به انسولین هم کمتر می‌شه؛ بنابراین می‌تونه گزینه ایده‌آلی برای افراد دیابتی باشه. با قراردادن کرنبری در سبد غذاییتون، نیازهای روزمره بدنتون مثل منگنز و مس رو برطرف می‌کنین. پروتئین موجود در این خوراکی مفید، سطح قند بدن شما رو کاهش می‌ده و شما رو از بیماری دیابت در امان نگه می‌داره. در هر 100 گرم از کرنبری خشک‌شده 308 کالری وجود داره، همین‌طور مقادیر بسیاری از ویتامین K و E رو هم وارد بدنتون می‌کنه.

کرنبری خشک

 

جایگزین قند برای دیابتی ها

همان‌طور که گفته شد خوراکی‌های بسیاری وجود دارن که به‌عنوان بهترین جایگزین قند برای افراد دیابتی شناخته می‌شن. مصرف روزانه 10 دونه کشمش برای افراد دیابتی می‌تونه مفید باشه و نیازشون به مصرف قند و شکر رو از بین ببره. همچنین برگه زردآلو یه مکمل عالی برای رژیم غذایی دیابتی‌ها محسوب می‌شه که می‌تونه همراه‌کننده‌ای لذیذ برای صرف چاییشون باشه. علاوه‌بر این‌ها، توت خشک نیز می‌تونه تاثیرات مثبتی در مبارزه با دیابت داشته باشه.
توت پس‌از خشک‌شدن، نیمی از قند خودش رو از دست می‌ده؛ از این‌رو به‌عنوان قند سازگار با بدن انسان بهترین جایگزین قند و شکر برای افراد دیابتی به‌حساب می‌آد. حواستون باشه مصرف بیش‌از اندازه توت خشک می‌تونه تاثیری عکس برای دیابتی‌ها داشته باشه. شما می‌تونین روزانه سه وعده از توت خشک استفاده کنین و در هر وعده باید 10 دونه میل بشه. به‌طور کلی جایگزین‌های قند برای افراد دیابتی به این شرح هستن:

  • کشمش
  • زردآلو خشک
  • توت خشک

جایگزین های قند برای دیابتی ها

بهترین جایگزین قند در رژیم لاغری

اگه برای لاغری برنامه‌ای ترتیب دادین، حتما قندها رو در رژیم غذاییتون حذف کردین؛ اما بدن شما به مقادیر کافی از قند نیاز داره و باید به طریقی نیاز بدنتون رو برطرف کنین. برای همین بهتره قندهای طبیعی رو به جای قندهای مصنوعی در برنامه غذاییتون قرار بدین. قندهایی که می‌تونه در رژیم لاغری به شما کمک کنه در ادامه آوردیم:

1. برگه زردآلو

بدون شک بهترین جایگزین قند برای لاغری می‌تونه برگه زردآلو کم‌کاری و پرفیبره. این ماده مغذی با ایجاد احساس سیری، باعث عملکرد بهتر معده می‌شه. هضم کند و آرام فیبر موجود در زردآلو خشک، از پرخوری و در نتیجه چاقی جلوگیری می‌کنه. بر این اساس وجود زردآلو خشک در رژیم غذایی، می‌تونه به کاهش وزن شما کمک کنه.

2. توت خشک

میوه‌های خشک تاثیرات مثبتی در روند رژیم لاغری شما می‌زارن. توت خشک هم به‌عنوان یه میوه خشک مفید و مغذی، می‌تونه بهترین گزینه برای کاهش وزنتون باشه. توت خشک به‌عنوان جایگزین قند، ترکیبی از یه طعم دلچسب و خوشمزه رو به‌وجود می‌آره. شما می‌تونین در کنار چاییتون از خوردن توت خشک هم لذت ببرین. توت خشک با کالری پایین و مواد مغذی بسیار، باعث کم‌اشتهایی و کاهش سطح چربی در بدن می‌شه. توت خشک دارای فیبر فراوانیه، برای همین مصرف روزانه مقدار کمی از اون می‌تونه احساس سیری و کاهش اشتها رو به‌همراه داشته باشه. بهتره این ماده مغذی رو 2 ساعت پیش‌از صرف غذا، میل کنین. این خوراکی سیرکننده، میل شما به غذاهای پرکالری رو از بین می‌بره.

توت خشک جایگزین قند

3. انجیر خشک

انجیر خشک هم می‌تونه بهترین جایگزین قند و شکر در رژیم لاغری باشه. این میوه خشک سرشار از فیبره و با کاهش احساس گرسنگی موجب کاهش سریع وزن در افراد می‌شه. مصرف انجیر خشک افزایش جذب آهن، کلسیم، ویتامین C، آنتی‌اکسیدان و سایر املاح معدنی رو به‌همراه داره. توصیه می‌شه برای کاهش وزن، انجیر خشک رو به‌صورت خیس‌شده و به‌صورت ناشتا میل کنین؛ با این کار تاثیرات مفید اون دوچندان می‌شه.

بهترین جایگزین قند و شکر در بارداری

دیابت معمولا یکی از شایع‌ترین مشکلات در دوران بارداریه که مادران باردار رو با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کنه. جالبه بدونین رژیم غذایی مناسب، نقش مهمی در کنترل دیابت بارداری ایفا می‌کنه؛ تا جایی‌که نیاز به مصرف دارو رو از بین می‌بره. رژیم بارداری هم مثل رژیم‌های مختلف غذایی، نوعی سالم‌خوریه که اجراکردن اون خیلی آسونه. حذف قندهای مصنوعی و استفاده از قندهای طبیعی می‌تونه بخش عظیمی از دیابت بارداری رو حل کنه. مصرف میوه‌های خشک می‌تونه انتخاب مناسبی برای جایگزین قند و شکر در بارداری باشه. میوه خشک‌هایی مثل توت خشک، انجیر خشک، برگه زردآلو، کشمش و … در دوران بارداری تاثیرات مثبتی بر سطح کلسترول و سطح قند خون می‌زارن. بنابراین با خیال راحت اون‌ها رو در برنامه غذاییتون قرار بدین و علاوه‌بر فواید بسیار، از طعم دلچسبشون هم لذت ببرین.

جایگزین های قند و شکر برای بارداری

تنقلات خوشمزه ناتژی کنار چای و دمنوش

تا اینجا بهترین قندهای طبیعی و جایگزین قند و شیرینی رو بهتون معرفی کردیم؛ اما اگه خواستین هر از گاهی خوتون رو به تنقلات خوشمزه با قند مصنوعی در کنار چای و دم‌نوش دعوت کنین. ناتژی محصولات و تنقلات خوشمزه خودش رو از بهترین مواد اولیه تهیه می‌کنه برای همین دیگه لازم نیست نگران مرغوبیت محصول باشین. بعضی از تنقلات ناتژی رو در ادامه بهتون معرفی می‌کنیم:

1. دراژه

فکر نمی‌کنم با دیدن دراژه‌های خوش‌رنگ و خوش‌مزه بتونین هوس خوردنشون رو از سرتون بیرون کنین. دراژه کاکائوهای روکش‌داری هستن که در تزیین کیک و بستنی کاربرد دارن. این خوشمزه‌ها رو می‌تونین به‌عنوان جایگزین قند با چای در کنار عصرانه‌تون قرار بدین. حواستون باشه از مصرف این خوشمزه رنگی زیاده‌روی نکنین تا به سلامت بدنتون آسیب نرسونه.

دراژه

2. اسمارتیز

اسمارتیز یکی از محبوب‌ترین تنقلات در بین بچه‌ها محسوب می‌شه که با رنگ‌های زیبا، پرطرفدار هستن. این دایره‌های رنگی با مغزی از کاکائو، طعم بی‌نظیری دارن. ظاهر زیبا اسمارتیز به کیک‌ها و دسرهاتون زیبایی و جلوه‌ای خاص می‌بخشه. اسمارتیزهای مرغوب و باکیفیت در بسته‌بندهای زیپ‌کیپ و قوطی فلزی رو می‌تونین از ناتژی بخرین و از طعم بهشتی اون‌ها لذت ببرین.

اسمارتیز

3. شیرینی‌های خونگی

حالا که تصمیم گرفتین خودتون رو به یه شیرینی خوشمزه دعوت کنین، هرگز شیرینی‌های خونگی ناتژی رو از دست ندین. تنوع در شیرینی‌های خونگی ناتژی، دست شما رو در انتخاب شیرینی مورد علاقه‌تون باز می‌زاره. شیرینی نخودچی، شیرینی گردوییه و شیرینی دیاموند با ترکیب زعفرون و پسته، با بهترین کیفیت و مرغوب‌ترین مواد اولیه، بهترین انتخاب برای مهمونی‌ها و دورهمی‌هاتون هستن.

شیرینی خونگی

انتخاب جایگزین مناسب برای قند با ناتژی

استفاده از قندهای طبیعی به‌عنوان جایگزین قند و شکر می‌تونه تضمینی برای حفظ سلامت بدن شما باشه. همین‌طور در درمان بیماران مبتلا به دیابت نیز تاثیر به‌سزایی داره. قندهای مصنوعی مشکلات و مضرات بسیاری برای بدنتون دارن؛ بنابراین حذف اون‌ها و جایگزین‌کردن قندهای طبیعی می‌تونه بدنی سالم و پرانرژی رو براتون به ارمغان بیاره. خرید خوراکی‌های و منابع غنی از قند طبیعی، بخشی از این ماجراست. شما با خرید مرغوب‌ترین و تازه‌ترین محصول می‌تونین بخشی از این پروسه رو با موفقیت پشت سر بزارین. فروشگاه آنلاین آجیل و خشکبار ناتژی می‌تونه انتخابی مطمئن برای خریدهای شما باشه.

سوالات متداول

1- به جای قند با چای و دمنوش چی بخوریم؟
معمولا خوراکی‌هایی که دارای قند طبیعی هستن، بهترین انتخاب برای خوردن به‌همراه چایی محسوب می‌شن. توت خشک، انجیر خشک، کشمش، برگه زردآلو و خرما از بهترین منابع قند طبیعی به‌حساب می‌آن.

2- بهترین جایگزین طبیعی قند و شکر چیه؟
مواد خوراکی متعددی مانند توت خشک، انجیر خشک، کشمش، برگه زردآلو و خرما منبعی غنی از قند طبیعی هستن که می‌تونن جایگزین مناسبی برای قند و شکر مصنوعی باشن.

3- بهترین جایگزین قند برای دیابتی‌ها چیه؟
افرادی که به دیابت مبتلا هستن می‌تونن با جایگزین‌کردن قند طبیعی به‌جای قند مصنوعی، در کنترل قند بدنشون تاثیر بزارن. این افراد با مصرف میوه‌های خشکی مثل توت خشک، انجیر خشک، کشمش و برگه زردآلو می‌تونن سلامتیشون رو بهبود ببخشن.

4- بهترین جایگزین قند در رژیم لاغری چیه؟
موادی که حاوی مقادیر بالایی از فیبر هستن می‌تونن با ایجاد حس سیری در بدن افراد، به کاهش وزنشون کمک کنن. فیبر در مواد مغذی مثل توت خشک، انجیر خشک، برگه زردآلو و … پیدا می‌شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *