خواص زردآلو خشک معجزه‌گر

خواص زردآلو خشک

خواص زردآلو خشک و معجزات شگفت‌انگیز اون تاثیرات مثبت و بی‌شماری روی سلامت افراد می‌زاره. زردآلو یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستونیه که علاوه‌بر طعم و مزه بی‌نظیرش، از فواید بسیاری برخورداره؛ اما زردآلوی خشک‌شده خواص بیشتر و ماندگاری بالاتری داره. برگه زردآلو یکی از خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفداری محسوب می‌شه که برای سلامت و حفظ انرژی، استفاده می‌شه. این نوع خشکبار مقوی و مغذی، انواع ویتامین‌های مختلف رو به بدنتون تزریق می‌کنه؛ اما قبل از مصرف بهتره با مقدار مصرف اون آشنا بشین. همچنین لازمه در مورد فواید زردآلو خشک، طبع زردآلو خشک شده، مضرات و موارد منع مصرفی اون بدونین. این مطلب راهنمای مصرفی برای این خوراکی پرخاصیته و شما رو در مصرف صحیح اون راهنمایی می‌کنه.

مواد مغذی زردآلو خشک چیست؟

برگه زردآلو خشک سرشار از املاح، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلفیه. این خوراک مغذی بدن رو در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کنه. از دیگر خواص برگه زردآلو خشک شده، ویتامین‌های C و ویتامین A موجود در اونه؛ ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در این خشکبار مغذی، ابتلا به سرطان معده رو در افراد تا 47 درصد کاهش می‌ده. به‌طور تقریبی در هر یک عدد زردآلو معادل 35 گرم، مقادیر مختلفی از ویتامین‌های زیر وجود داره:
• کالری: 8.18 گرم
• پروتئین: 0.5 گرم
• کربوهیدرات: 3.9 گرم
• قند: 3.2 گرم
• فیبر: 0.7 گرم
• چربی: 1 گرم
• پتاسیم: 6.9 گرم

خواص زرد آلو خشک

زردآلو خشک حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی بسیاری هست که می‌تونه فواید زیادی برای بدن داشته باشه. با خرید زردآلو خشک و مصرف مداوم و منظم این نوع خوراکی مقوی و مغذی، می‌تونین از معجزات شگفت‌انگیز اون بهره‌مند می‌شین. حالا اگه می‌خواین بدونین زردآلو خشک برای چی خوبه، در ادامه با ما همراه باشین.

     فواید زردآلو خشک

1- موثر در سلامت چشم

بتاکاروتن و ویتامین A موجود در زردآلوی خشک، می‌تونه خطر ابتلا به اختلالات چشمی و بیماری‌هایی که باعث کاهش بینایی در افراد می‌شه رو پایین بیاره. همچنین لوتئین و زآگزانتین موجود در این خوراکی خوشمزه، سلامت چشم‌ها رو تقویت می‌کنه. این ترکیبات به‌عنوان فیلترهای آبی از بافت چشم در مقابل نور خورشید محافظت می‌کنه. همچنین در کاهش آب‌مروارید هم می‌تونه موثر باشه. در نظر داشته باشین که ویتامین زآگزانتین موجود در در این خشکبار مقوی، از دژنراسیون ماکولا در سالمندان هم جلوگیری می‌کنه.

2- موثر در درمان دیابت

از فواید خوردن زردآلو خشک، می‌توان به درمان دیابت و کاهش فشار خون اشاره کرد. جالبه بدونین میوه‌های خشکی مثل زردآلو، شاخص گلیسمی پایینی دارن، برای همین سطح قند خون رو افزایش نمید‌ن. بر اساس مطالعات انجام‌شده، دریافت میزان متوسطی از فروکتوز از میوه‌های خشک بعد از خوردن غذا به کنترل سطح قند خون کمک می‌کنه. همچنین تاثیرات مفید زردآلوی خشک روی سطح انسولین خون بارها اثبات شده.

3- موثر در درمان یبوست

از دیگر خواص زردآلو خشک می‌توان به درمان یبوست اشاره کرد. درمان یبوست برعهده فیبر موجود در این خوراکی معجزه‌گره؛ فیبر غذایی حجم مدفوع رو افزایش می‌ده و به حرکت اون در روده بزرگ سرعت می‌بخشه. هنگام تخمیر فیبر در روده، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌شن؛ این موضوع میکروبیوم روده رو تغییر می‌ده. همین‌طور در بهبود غلظت، کمیت و حرکت مدفوع هم مفید واقع می‌شه و به این صورت به درمان یبوست کمک می‌کنه. خواص زردآلو خشک برای کودکان هم فیبر، پکتین و سلولز موجود در اونه که به‌عنوان یک ملین طبیعی به درمان یبوست در اون‌ها کمک می‌کنه.

4- مفید در دوران بارداری

میوه خشک‌شده زردآلو حاوی بسیاری از مواد مغذی برای افراد و به‌ویژه زنان بارداره. از فواید زردآلو خشک در بارداری می‌توان به رشد سیستم عصبی جنین و جلوگیری از زایمان زودرس اشاره کرد. این میوه خشک پرخاصیت به‌دلیل آهن فراوان، به بهبود سلامت خون و جلوگیری از کم‌خونی در زنان باردار کمک می‌کنه. بارداری و شیردهی ممکنه تغییرات متابولیک رو در بدن به‌وجود بیاره، همین‌طور کاهش فعالیت بدنی و رژیم نامتعادل غذایی باعث یبوست در زنان باردار می‌شه. نوشیدن آب کافی و غذاهای غنی از فیبر مثل میوه خشک‌شده زردآلو می‌تونه مشکلات گوارشی رو در این دسته از افراد کاهش بده. اگه شاهد کم‌خونی و مشکلات سلامتی در زنان باردار هستین، حتما مصرف زردآلو رو توصیه کنین، خواص برگه زردآلو خشک در بارداری می‌تونه کمک‌کننده باشه.

زردآلو خشک مفید برای بارداری

5- مفید در درمان آنمی

آنمی به‌دلیل کمبود هموگلوبین و مولکول‌های حمل‌کننده اکسیژن در بدن رخ می‌ده؛ جالبه بدونین آهن موجود در زردآلوی خشک می‌تونه در درمان آنمی مفید باشه. کمبود هموگلوبین به‌دلیل کمبود آهن به‌وجود می‌آد، همین‌طور خونریزی شدید در معده و التهاب مزمن هم ممکنه آنمی رو به‌دنبال داشته باشه. مصرف این نوع میوه خشک‌شده بهترین روش درمان برای آنمی محسوب می‌شه. زردآلوی خشک منبع خیلی خوبی از آهن و ویتامین C هست؛ برای همین به بهبود جذب آهن کمک می‌کنه. حواستون باشه که مصرف زردآلو به‌تنهایی نمی‌تونه آهن لازم بدنتون رو تامین کنه، هر یه فنجان زردآلوی خشک حاوی 3.5 میلی‌گرم آهنه.

6- کمک به کاهش وزن

زردآلو میوه‌ای کم‌کالری و پر از فیبره که به احساس سیری و عملکرد بهتر معده کمک می‌کنه. فیبر به‌آرامی توسط معده هضم می‌شه و باعث می‌شه از پرخوری جلوگیری کنه. در نتیجه زردآلو خشک برای لاغری و کاهش وزن هم می‌تونه مفید باشه. مصرف زردآلو می‌تونه بخش خوبی از برنامه کاهش وزن و رژیم غذایی باشه؛ بنابراین اگه می‌خواین با یه رژیم غذایی سالم وزن کم کنین، بهتره زردآلو رو به‌صورت خشک‌شده توی سبد غذاییتون بزارین. خوردن چند دونه برگه زردآلو، مواد مغذی ضروری بدن رو تامین می‌کنه و کاهش وزنتون رو به‌همراه داره. بنابراین علاوه‌بر کاهش وزن، فواید زردآلو خشک برای معده بسیاره.

برگه زردآلو موثر بر لاغری

7- کمک به سلامت و زیبایی پوست

از فواید زردآلوی خشک برای پوست باید به حفظ زیبایی و سلامت اون اشاره کرد. ویتامین‌های A و C موجود در زردآلو به‌عنوان مرطوب‌کننده‌های طبیعی پوست شناخته می‌شه و برای درمان خشکی پوست موثره. این خوراکی معجزه‌گر به‌طور طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین A (رتینول) هست که نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می‌کنه. جالبه بدونین از خواص برگه زردآلو خشک خیس شده و آب اون می‌توان به درمان خارش آفتاب‌سوختگی، اگزما، عفونت‌های پوستی، آکنه و جوش صورت و پاکسازی پوست اشاره کرد.

8- موثر در سلامت قلب

از دیگر خواص زردآلو خشک، بهبود سلامت قلبه؛ زردآلو منبعی غنی از ویتامین C، پتاسیم و فیبره که به حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کنه. این نوع خشکبار مغذی از مشکلاتی مثل حمله قلبی و سکته جلوگیری خواهد کرد. همین‌طور ویتامین C از قلب در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنه. زردآلو خشک برای فشار خون بالا هم می‌تونه موثر باشه، پتاسیم موجود در اون باعث کاهش فشار خون می‌شه و فیبر فراوان زردآلو هم کلسترول اضافی دیواره رگ‌های خونی رو کاهش می‌ده. تمامی خواص برگ زردآلو خشک، در سلامت قلب و بهبود عملکرد اون می‌تونن مفید باشن.

خواص زردآلو خشک خیس شده

خواص زردآلوخشک به‌خودی خود، برای سلامت بدن بسیاره؛ اما مصرف اون به‌صورت خیس‌شده می‌تونه اثرات شگفت‌انگیزتری رو به‌همراه داشته باشه. مصرف مداوم و متعادل زردآلو خیس‌شده، خواصی مانند موارد زیر رو به‌همراه داره:

  • هضم آسان‌تر

خیساندن زردآلو خشک، باعث نرم‌ترشدن بافت اون می‌شه؛ به‌همین‌دلیل، هضم این خوراکی خوشمزه و مفید برای معده آسان‌تر خواهد شد. بر این اساس، سلامت گوارش، کاهش و مدیریت وزن، از خواص زردآلو خشک خیس شده محسوب می‌شه.

  • افزایش رطوبت

خیس‌کردن زردآلو خشک خیس‌شده، باعث افزایش رطوبت این ماده مغذی می‌شه. بنابراین مصرف زردآلو خشک خیس‌شده به جلوگیری از کم‌آبی بدن کمک می‌کنه.

  • کاهش قند خون

زردآلو خیس خشک‌شده دارای قند طبیعیه و می‌تونه به تنظیم قند خون کمک کنه؛ بنابراین برای افرادی‌که به دیابت مبتلا هستن، می‌تونه مفید باشه.

  • افزایش مواد مغذی

از خواص برگه زردآلو خیس شده، می‌توان به جذب بهتر ویتامین‌ها و مواد مغذی اشاره کرد. خیساندن زردآلو خشک‌شده، باعث آزادسازی مواد مغذی و جذب بهتر ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل پتاسیم، آهن و … می‌شه.

طبع برگه زردآلو

اگه بخواین با خواص زردآلو خشک در طب سنتی آشنا بشین، باید بدونین که این میوه دوست‌داشتنی بهار و تابستون مزه‌های مختلفی داره. طبع زردآلو خشک شده سرده و برای افرادی که مزاج گرمی دارن می‌تونه انتخاب مناسبی باشه. در نظر داشته باشین هر چه میوه زردآلو رسیده‌تر باشه نسبت به میوه نارس مزاج گرم‌تری داره. برگه زردآلو در طب سنتی برای رفع یبوست و پاکسازی دستگاه گوارش کاربرد زیادی می‌تونه داشته باشه. زردآلو خام منبع متوسطی از ویتامین‌های A و C هست که موقع خشک‌شدن غلظت نسبی مواد مغذی اون افزایش پیدا می‌کنه. ویتامین‌های A، E، پتاسیم و آهن زردآلو مقادیر روزانه بیشتر از 25 درصده، با شیرین‌شدن زردآلو، طبع اون به سمت گرم و مرطوب می‌ره و با خشک‌شدن و تبدیل‌شدن به برگه زردآلو، طبع اون گرم و متفاوت از طبع زردآلو تازه می‌شه. با خشک‌کردن میوه زردآلو می‌تونین از خواص زردآلوی خشک شده بهره‌مند بشین. همین‌طور با خشک‌کردن میوه‌های تابستونی رنگارنگ و مفید، از خواص انواع میوه خشک در تمام فصل لذت ببرین.

طبع زردآلو خشک

زردآلو خشک قند دارد؟

زردآلو تازه و خشک در مقایسه با غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارن و باعث بالارفتن قند خون می‌شن، تاثیر پایداری بر قند خون بعد از غذا دارن. در هر 100 گرم زردآلو تازه، 9 گرم قند وجود داره. زردآلوی خشک، به‌طور معمول هیچ قند اضافه‌ای نداشته و شاخص گلیسمی پایینی داره؛ در صورتی که در هر 100 گرم زردآلو خشک 53 گرم وجود داره.

میزان مصرف زردآلو خشک

درسته که ارزش غذایی زردآلو خشک بسیار بالاست و از زردآلو به‌عنوان میوه خشک مفید یاد می‌شه؛ اما این جمله به این معنی نیست که هر مقدار که بخواین از این میوه خشک استفاده کنین. مقدار روزانه توصیه‌شده برای میوه خشک‌شده زردآلو، 30 گرم معادل 3 الی 4 عدد زردآلو در روزه. استفاده بیش‌از اندازه ممکنه شما رو با مشکلات گوارشی روبه‌رو کنه. قیمت میوه خشک ممکنه گرون به‌نظر برسه؛ اما اگه به‌اندازه مصرف و نیاز روزانه‌تون خرید کنین، می‌تونه مناسب و مقرون به‌صرفه باشه.

عوارض خوردن زردآلو خشک

برای درک فواید و مضرات زردآلو خشک لازمه علاوه‌بر خواص اون، مضراتی که ممکنه برای بدن داشته باشه رو هم بشناسین. مصرف زردآلو به‌جز آلرژی‌های عادی که در بعضی از افراد دیده می‌شه، عارضه دیگه‌ای نداره. افرادی که به گوگرد حساسیت دارن باید در زمان مصرف زردآلو احتیاط بیشتری داشته باشن. سولفیت معمولا در زردآلوهای خشک‌شده وجود داره که می‌تونه به‌طور جدی روی آسم تاثیر بذاره و حملات آسم رو تحریک کنه. همین‌طور از مضرات دیگه زردآلو و علائم اون‌ها می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم.

1. آلرژی

مصرف زردآلو خشک در برخی از افراد می‌تونه باعث آلرژی بشه و علائمی مثل سردرد، بی‌خوابی، خارش و تورم صورت رو به‌همراه داشته باشه.

2. سرطان

یکی از مضرات دیگه خشکبار زردآلو، شامل افرادی با سابقه خانوادگی سرطان میشه. مصرف بیش‌از حد زردآلو خشک، ریسک بیماری‌های سرطان رو بالا می‌بره؛ چون این میوه خشک حاوی مقدار زیادی قند و گلوکزه و می‌تونه برای سلامت افراد با سابقه بیماری‌های خانوادگی مضر باشه.

3. مشکلات گوارشی

مصرف بیش‌از حد زردآلو خشک می‌تونه به مشکلات روده و معده مثل سوء هاضمه، اسهال و نفخ بشه. بهتره در مصرف این خوراکی مفید و مغذی زیاده‌روی نکنین و اعتدال رو در نظر داشته باشین.

4. افزایش قند خون

حتما متوجه شدین که اگه در مصرف زردآلو به‌صورت خشک و تازه اعتدال به‌خرج بدین، با هیچ‌گونه مشکلی روبه‌رو نخواهین شد. مصرف بیش‌از اندازه زردآلو می‌تونه باعث افزایش سطح قند خون بشه؛ به‌خصوص اگه دچار مشکلاتی مثل دیابت هستن.

5. مشکلات پوستی

جالبه بدونین اگه در مصرف میوه زردآلو و خشک‌شده اون زیاده‌روی کنین، باعث بروز لک‌های سفید روی پوستتون می‌شه.

عوارض زردآلو خشک

تجربه طعم بی‌نظیر میوه خشک با ناتژی

فواید زردآلو خشک در حفظ سلامت بدن تاثیرات مثبتی داره. این خوراکی خوشمزه به‌دلیل املاح معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف می‌تونه بدن شما رو در برابر بیماری‌ها مقاوم کنه. مصرف به‌اندازه و مرتب زردآلوی خشک تاثیرات شگفت‌انگیزی رو در بدنتون به‌جای می‌ذاره؛ برای همین توصیه می‌شه مصرف مقداری از اون رو در برنامه غذاییتون بزارین. خواص برگه زردآلو خشک برای بدن از کسی پنهان نیست و واضحه که تاثیرات مثبتی بر سلامت بدن داره؛ اما بدون شک مصرف بی‌رویه میوه خشک می‌تونه نتیجه رو بالعکس کنه و به بدنتون ضرر برسونه. دبر این اساس لازمه تعادل رو در مصرف اون رعایت کنین.

سوالات متداول

1. کالری زردآلو خشک چقدره؟
کالری میوه خشک زردآلو در یک عدد اون معادل 35 گرم، 8.16 گرمه

2. آیا زردآلو برای لاغری خوبه؟
زردآلو میوه‌ای کم‌کالری و پر از فیبره که به احساس سیری و عملکرد بهتر معده کمک می‌کنه. فیبر به‌آرامی توسط معده هضم می‌شه و باعث می‌شه از پرخوری جلوگیری کنه. در نتیجه زردآلو خشک برای لاغری و کاهش وزن هم می‌تونه مفید باشه.

3. خاصیت زردآلوی خشک بیشتره یا زردآلو تازه؟
زردآلو خام منبع متوسطی از ویتامین‌های A و C هست که موقع خشک‌شدن غلظت نسبی مواد مغذی اون افزایش پیدا می‌کنه.

4. خواص زردآلو خشک برای کودکان چیه؟
خواص خشکبار زردآلو برای کودکان هم فیبر، پکتین و سلولز موجود در اونه که به‌عنوان یک ملین طبیعی به درمان یبوست در اون‌ها کمک می‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *