6 تا از بهترین تنقلات سفر (پرانرژی و سالم)

تنقلات مغذی در سفر

سفر کردن یکی از لذتبخش‌ترین تفریحاتیه که هم تجربه‌های منحصر به فردی رو براتون به همراه میاره و هم روحیه‌تون رو تغییر میده و حسابی سرحالتون میکنه. انتخاب خوراکی و تنقلات مناسب یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از ما هنگام سفره. با این حال از اون جایی که معمولا میزان تحرک در سفر به کم‌ترین مقدار ممکن میرسه و بسیاری از مسافران نشستن‌های طولانی در خودرو، هواپیما و قطار رو تجربه می‌کنند، باید حسابی حواستون به خورد و خوراکتون باشه تا مجبور نشید بعد از این تجربه لذت‌بخش به رژیم‌های سخت غذایی و ورزش‌های دشوار روی بیارید تا به وزن قبل از سفر برگردید.
برای انتخاب تنقلات خوشمزه پرانرژی در سفر گزینه‌های زیادی پیش روتونه که میتونه جایگزین مناسبی برای انواع و اقسام چیپس، پفک، بیسکویت و شکلات باشه از انواع آجیل مخلوط گرفته تا میوه خشک، تخمه‌ها و سبزیجات. در ادامه این مطلب به سراغ ۶ تنقلات سالم و خوشمزه سفر میریم.

تامین انرژی به چه عواملی بستگی داره؟

داشتن انرژی در همه بخش‌های زندگی اهمیت زیادی داره چون بدون انرژی نمی‌تونید هیچ کاری رو به بهترین شکل ممکن انجام بدید و در طول روز مدام احساس بی حالی می‌کنید. سفر یکی از موقعیت‌هایی که مهمه در اون پرانرژی باشید تا بتونید از زمان محدودتون نهایت استفاده رو ببرید و حسابی خوش بگذرونید و سرحال به زندگی روتین برگردید. با این اوصاف مهمه که خوراکی‌های سفر انرژی مورد نیاز بدنتون رو تامین کنند. تامین انرژی از طریق خوراکی‌ها و تنقلات پرانرژی از سه منبع اصلی تامین میشه که در ادامه در مورد هر کدوم به طور کامل توضیح میدیم.

تامین انرژی با خوراکی های پر انرژی

1. کربوهیدرات

کربوهیدرات یکی از ترکیباتی که همون‌ قدر که در تامین انرژی بدن نقش داره، در صورت مصرف بی‌رویه میتونه باعث چاقی و اضافه وزن هم بشه. این ماده مغذی در حقیقت از ترکیب قند ساده یا گلوکز ایجاد میشه و به دو گروه ساده و پیچیده تقسیم میشه؛ کربوهیدرات‌های ساده به سرعت به گلوکز تبدیل میشن و انرژی مورد نیاز بدن رو تامین می‌کنند مثل قند موجود در میوه‌ها. پس اگه به شکل ناگهانی دچار افت قند شدید کربوهیدرات‌های ساده مناسب‌ترین گزینه هستند. کربوهیدرات‌های پیچیده همون طور که از نامشون مشخصه ساختار پیچیده‌تری هم دارند و به همین دلیل هم مدت بیشتری طول میکشه که به گلوکز تبدیل بشن و انرژی بدن رو برای مدت طولانی‌تری، بالا نگه میدارند. گربوهیدرات‌های پیچیده به دو دسته فیبر و نشاسته تقسیم میشن که در سبزیجات و خوراکی‌هایی مثل حبوبات، جو دو سر و آجیل‌ها و مغزهای خوراکی مثل بادام درختی پیدا میشن. یادتون باشه برای اطلاع از قیمت بادام درختی و انواع آجیل می‌تونید به فروشگاه‌های اینترنتی مثل ناتژی سر بزنید.

۲. پروتئین

پروتئین از منابع اصلی تامین انرژی به حساب نمیاد. در واقع بدن برای تامین سوخت مورد نیازش در درجه اول به سراغ کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها میره و بعد به سراغ پروتئین میاد چون ساختار پیچیده‌تری داره و تبدیل اون به قند ساده کار دشواریه. پس همیشه باید میزان ذخایر پروتئینی بدنتون رو در حد نرمالی نگه دارید تا در صورتی که بدن بهشون نیاز داشت بتونه با خیال راحت ازشون استفاده کنه و به سراغ پروتئین ذخیره شده در بافت ماهیچه‌ای نره. همچنین پروتئین در ذخیره آهن هم نقش مهمی رو ایفا میکنه که در بالا نگه داشتن انرژی بدن اهمیت داره.
در نتیجه از اونجایی که ممکنه در سفر لحظاتی به وجود بیاد که گرسنه بمونید و به گروه‌‎های کربوهیدرات، چربی و قندهای ساده دسترسی نداشته باشید، مهمه که از منابع پروتئینی به میزان مناسب استفاده کنید. از جمله تنقلات سفر که پروتئین زیادی دارند می‌تونیم به انواع آجیل‌های پرانرژی، حبوبات، گوشت و … اشاره کنیم.

۳. چربی مفید

مصرف زیاد چربی باعث انباشت این ماده در بدن میشه که مشکلات زیادی از جمله چاقی، بیماری‌های قلب و عروق و… رو ایجاد میکنه. با این حال اگه چربی خوراکی به میزان متعادلی مصرف بشه به طوری که در بافت‌ها و عروق ذخیره نشه، میتونه برای تامین انرژی استفاده بشه.
البته همونطور که گفتیم کربوهیدرات اصلی‌ترین ماده تامین انرژی بدنه و چربی در جایگاه دوم قرار داره ولی از اونجایی که ساختار پیچیده‌ای داره دیر تجزیه میشه و می‌تونه تا ساعت ها انرژی بدن رو تامین کنه. جالبه بدونید چربی های اشباع مثل چربی‌های حیوانی در صورت مصرف بی‌رویه می‌تونند مشکلاتی رو برای بدن ایجاد کنند. در عوض چربی‌های غیراشباع سالم و برای بدن مفید هم هستند. این دسته از چربی‌ها در انواع آجیل پر انرژی، ماهی‌هایی مثل سالمون و سبزیجاتی مثل آووکادو پیدا میشن. پس هنگام انتخاب خوراکی سفر برای تامین انرژی از این خوراکی‌ها غافل نشید.

۶ خوراکی پرانرژی با مواد مغذی مناسب

حالا که به اهمیت تنقلات پرانرژی برای سفر پی بردید، وقتش رسیده که اونا رو به شکل جزئی‌تری بررسی کنیم. این شما و این لیست تنقلات سالم برای سفر:

1. آجیل

آجیل یک خوراکی سالم و خوشمزه در سفر است که تقریبا همه دوستش دارند و از خوردنش لذت میبرند. آجیل ترکیبی از مغزهای خوراکی مختلفه که خواص و قیمتشون با توجه به ترکیباتشون متفاوته برای مثال قیمت آجیل مخلوط با توجه به مغزهای تشکیل دهنده و کیفیتش تعیین میشه.
انواع مغزهای خوراکی مثل پسته، بادام درختی، بادام زمینی، فندق، گردو، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، بادام زمینی و … سرشار از آهن، ویتامین، پروتئین، اسیدهای چرب غیراشباع، فیبر، آنتی اکسیدان و … هستند که تنها یکی از فوایدشون تامین انرژی بدنه.
فیبر و اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در آجیل مناسب سفر، انرژی مورد نیاز بدنتون رو در طولانی مدت تامین میکنه؛ بنابراین اگه در شرایطی قرار گرفتید که به غذا دسترسی نداشتید، مناسب‌ترین انتخابه. همچنین از اونجایی که در سفر معمولا به صورت طولانی مدت نشستید و تحرک خاصی ندارید ممکنه به مشکلات گوارشی مثل یبوست دچار بشید که در این حالت هم فیبر موجود در آجیل مناسب برای سفر به کارتون میاد و مشکل رو تا حد زیادی کنترل میکنه.

    آجیل برای سفر

۲. میوه خشک

میوه خشک یکی از مناسب‌ترین تنقلات در سفر است چون قند و کالری موجود در میوه بعد از خشک شدن بیش‌تر میشه در نتیجه شما میتونید با مصرف مقدار کمی از اون انرژی مورد نیاز برای سفر رو تامین کنید. همچنین سرشار از فیبر و ویتامین هم هست و به همین دلیل یک خوراکی کاملا سالم به حساب میاد که بچه‌ها و بزرگترا عاشقشن.
در کنار همه این موارد میوه خشک سبکه و جای کمی رو اشغال میکنه که همین مورد به شما اجازه میده در طول سفر بتونید وسایل بیش‌تری رو با خودتون حمل کنید. در نهایت لازمه بگیم که حتما هنگام خرید میوه خشک و مصرفش حواستون به قند این خوراکی جذاب باشه و از خوردن افراطیش جدا خودداری کنید.

میوه خشک برای سفر

۳. جو دوسر

جو دوسر منبع پروتئین و فیبره که هردوشون از ضروریات سفر به حساب میان و علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز برای بدن، از مشکلات گوارشی که معمولا در طول سفر به وجود میاد، به شکل موثری جلوگیری میکنند. جالبه بدونید پروتئین موجود در جو دو سر به اندازه‌ای زیاده که پای ثابت رژیم‌های گیاه خواریه و حتی به صورت شیر گیاهی هم فروخته میشه. همچنین این خوراکی جذاب نسبت به سایر غلات از جمله گندم، گلوتن کم‌تری داره که اگه به این ماده حساسیت دارید گزینه مناسبی به حساب میاد.
شما میتونید این تنقلات خوشمزه و پر انرژی رو در سفر در وعده صبحانه یا به صورت میان وعده همراه شیر و ماست مصرف کنید یا اونو به صورت گرانول با انواع آجیل و میوه میل کنید.

اوت میل با جو دو سر

۴. آووکادو

آووکادو یکی از بهترین خوراکی‌هایی که می‌تونید در طول سفر استفاده کنید و علاوه بر لذت بردن از طعم بی‌نظیرش، انرژی مورد نیازتون رو هم تامین کنید. این خوراکی جذاب مواد مغذی مثل ویتامین، چربی‌های غیراشباع و انواع مواد معدنی رو در طول سفر تامین میکنه و اجازه نمیده بدنتون ضعیف بشه. آووکادو سرشار از امگا ۳ است که یکی از فوایدش اینه که سرحال نگهتون میداره. همچنین فیبر بسیار زیادی هم داره که از یبوست در طول سفر جلوگیری میکنه. شما میتونید آووکادو رو به تنهایی یا به صورت دیپ یا حتی در سالاد در ترکیب با انواع آجیل مصرف کنید. برای اطلاع از قیمت انواع آجیل پرانرژی برای سفر از جمله قیمت آجیل چهار مغز ناتژی مرجع مناسبیه.

آووکادو برای میوه ای مناسب برای سفر

۵. انرژی بار

انرژی بار یکی از میان وعده‌هاییه که معمولا قبل از تمرینات ورزشی استفاده میشه و انرژی مورد نیاز بدن رو تامین میکنه. با این حال گزینه بسیار مناسبی برای سفر هم به حساب میاد چون جای کمی میگیره و انواع مواد مغذی و مقوی رو به صورت یک جا در خودش داره. انرژی بار رو هم می‌تونید به صورت آماده تهیه کنید و هم با صرف کمی وقت و انرژی خودتون در خونه درستش کنید. انرژی بار ترکیبی از انواع غلات مثل جو دو سر همراه مغزهای خوراکی، میوه خشک، دانه چیا، عسل و … است هر چیزی که بدنتون برای تامین انرژی نیاز داره رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیارتون میگذاره.

انرژی بار تنقلاتی مناسب برای سفر

6. تخمه کدو

تخمه کدو یکی از مغزهای خوراکیه که سرشار از پروتئینه و به همین دلیل در رژیم‌های غذایی گیاهی جا داره. پروتئین موجود در این خوراکی جذاب میتونه انرژی شما در طول سفر رو تا حد زیادی تامین کنه. همچنین تخمه کدو گوشتی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هم است که از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری میکنه و سرحال نگهتون میداره. قیمت تخمه کدو هم با سایر تخمه ها هم خیلی فاصله نداره پس میتونید تخمه کدو رو جایگزین تخمه جابانی و آفتابگردان کنید و از خواص بی‌نظیرش بهره مند بشید. همچنین میتونید اون رو به سالاد اضافه کنید و طعم متفاوتی رو تجربه کنید.

تخمه کدو برای سفر

سوالات رایج

1- در سفر چه خوراکی‌هایی همراه خود ببریم؟
خوراکی‌هایی که فیبر بالا و کالری کمی دارند مناسب‌ترین تنقلات سفر هستند؛ چون انرژی شما رو تامین می‌کنند و باعث چاقی نمیشن مثل آجیل مخلوط، تخمه کدو، انرژی بار و آووکادو.

2- آیا پروتئین در تامین انرژی نقش داره؟
بله اما به دلیل ساختار پیچیده‌ش اصلی‌ترین منبع انرژی نیست و بدن ابتدا به سراغ سوزاندن کربوهیدرات و چربی میره.

3- آیا مصرف کربوهیدرات در طول سفر باعث اضافه وزن میشه؟
خیر کربوهیدرات منبع اصلی تامین انرژیه؛ بنابراین اگه به میزان متعادل از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل فیبر و نشاسته استفاده کنید نه تنها چاق کننده نیستند بلکه انرژی مورد نیاز بدن رو هم تامین می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *