بهترین آجیل و خشکبار برای دیابت + میزان مصرف

آجیل و خشکبار مناسب برای دیابت

دیابت در اثر کاهش ترشح هورمون انسولین در بدن ایجاد میشه؛ در نتیجه میزان قند خون از حالت طبیعی بالاتر میره. دیابت یا ریشه‌های ژنتیکی داره و یا در اثر چاقی و دنبال کردن رژیم غذایی نامناسب ایجاد میشه. راه‌های کنترل دیابت هم متفاوته که از جمله مهم‌ترین موارد می‌تونیم به مصرف دارو و داشتن رژیم غذایی مناسب اشاره کنیم. در هر صورت دیابتی‌ها باید برای کنترل قند خونشون از مصرف بعضی خوراکی‌ها خودداری کنند. آجیل و خشکبار از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای خوراکی‌هایی با قند مصنوعی در رژیم دیابتی باشند. در این مطلب ابتدا سراغ بهترین آجیل برای دیابت می‌رویم و سپس بهترین خشکبار برای دیابت را بررسی می‌کنیم.

کنترل دیابت با خوردن آجیل

دیابت انواع مختلفی داره که مهم‌ترین انواعش عبارتند از:

  • دیابت نوع 1: نوعی بیماری خود ایمنی که زمینه‌های ژنتیکی داره و در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سازنده انسولین حمله میکنه و در نتیجه سطح این هورمون در بدن به شدت کاهش پیدا میکنه.
  • دیابت نوع 2: در اثر سبک زندگی ناسالم ایجاد میشه، در این حالت هورمون انسولین در بدن وجود داره اما به درستی به وظیفه‌اش عمل نمیکنه.
  • دیابت بارداری: گاهی اوقات در دوران بارداری، ترشح هورمون انسولین با اختلال مواجه میشه و به همین دلیل هم قند خون بالا میره. این نوع دیابت معمولا بعد از زایمان برطرف میشه.

حالا که با انواع دیابت آشنا شدیم باید بدونید که داشتن رژیم غذایی سالم در کنار درمان‌های دارویی، در کنترل همه انواع دیابت تاثیر داره. با این اوصاف از فواید انواع خوراکی‌ها از جمله آجیل برای دیابت نمیشه چشم پوشی کرد. بهترین آجیل برای دیابت شامل بادام درختی، گردو، بادام هندی، پسته و بادام زمینی میشه. این آجیل‌ها به کنترل قند خون کمک می‌کنند و میشه اونا رو با خیال راحت جایگزین قندهای مصنوعی کرد. حالا میتونین قیمت آجیل رو

         کنترل دیابت با خوردن آجیل

5 آجیل مناسب برای افراد دیابتی

آجیل برای افراد دیابتی خواص بسیار زیادی داره و قند خون رو به شکل موثری کنترل میکنه. اگه برای شما هم این سوال ایجاد شده که «کدام آجیل برای دیابت مفید است؟» در ادامه با ما همراه باشید تا با 5 مغز خوراکی جذاب آشنا بشید.

1. گردو

گردو یکی از انواع بهترین آجیل برای دیابت به حساب می‌آید. یکی از خواص گردو اینه که احساس سیری رو افزایش میده و ولع خوردن خوراکی‌های ناسالم رو به شکل قابل توجهی کاهش میده؛ در نتیجه به کاهش وزن کمک میکنه که خودش ارتباط تنگاتنگی با دیابت نوع 2 داره. همچنین فیبر، پروتئین و چربی‌های خوب به مدیریت گرسنگی و کنترل قند خون کمک می‌کنند و یکی دیگه از دلایلی که نشون میده چرا آجیل برای دیابت خوبه.
در نهایت گردو به عنوان بهترین آجیل برای افراد دیابتی سرشار از آلفا لیپوئیک اسید (ALA) است که باعث کاهش التهاب میشه، تحقیقات نشان میدن التهاب با بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و آلزایمر ارتباط مستقیم داره. با توجه به همه موارد گفته اگه به دیابت مبتلا هستید پیشنهاد می‌کنیم خرید مغز گردو و مصرفش رو حتما در رژیم غذایی‌تون قرار بدید.

گردو یک مغز مناسب برای دیابت

2. بادام درختی

بادام درختی بهترین آجیل برای دیابت به حساب میاد چون بر اساس تحقیقات باعث کنترل سطح گلوکز، کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش توده چربی بدن میشه. از دیگر خواص بادام می‌تونیم به فیبر بالای اون اشاره کنیم که باعث ایجاد حس سیری میشه، قند خون رو ثابت میکنه و به احساس سیری هم کمک میکنه.
یکی دیگه از دلایلی که افراد دیابتی رو به خرید بادام درختی ترغیب میکنه، مقدار بالای منیزیم موجود در بادامه؛ تقریبا در هر 3 قاشق غذاخوری بادام 80 میلی گرم منیزیم وجود داره که برای دیابت مفیده. به گفته متخصصان بیشتر افراد مبتلا به دیابت با کمبود منیزیم هم دست و پنجه نرم می‌کنند که مصرف بادام میتونه اون رو تا حد زیادی کنترل کنه. همچنین منیزیم به تقویت استخوان های سالم، کنترل فشار خون، کنترل گلوکز خون و عملکرد خوب عضلات و اعصاب هم کمک میکنه.

بادام درختی برای کنترل دیابت

3. پسته

محققان پسته رو جزو آجیل‌های مفید برای دیابت معرفی می‌کنند. این مغز خوراکی جذاب حاوی فیبر، پروتئین و چربی‌های خوبه که شما را برای مدت طولانی سیر نگه میداره و گزینه مناسبی برای جایگزینی با خوراکی‌های پرکربوهیدراته. تحقیقات نشون میده پسته دارای خواص ضد دیابتی، بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش التهاب، کمک به کنترل اشتها و کاهش استرسه. پس با توجه به همه موارد گفته شده پیشنهاد می‌کنیم اگه به دیابت مبتلا هستید، پسته رو هم در رژیم غذایی تون بگنجانید. همچنین می‌توانید برای خرید پسته اینترنتی به عنوان بهترین آجیل برای دیابت به وب سایت ناتژی سر بزنید.

پسته برای کنترل دیابت

4. بادام هندی

نوبتی هم باشه نوبت بادام هندی به عنوان بهترین آجیل برای دیابت است. سال 2018 تحقیقاتی روی 300 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد و تعدادی از اون‌ها رژیم غذایی معمولی و تعدادی هم رژیم غذایی همراه با بادام هندی رو دنبال کردند. نتیجه تحقیقات بعد از 12 هفته نشون داد که افرادی که در رژیم غذایی شون بادام هندی وجود داشت فشار خون پایین‌تری داشتند و سطح کلسترول HDL در اونا بالاتر بود؛ در نتیجه گرچه بادام هندی به شکل مستقیم بر کاهش قند خون ارتباطی نداره اما بروز بیماری‌های قلبی در افراد مبتلا به دیابت رو کاهش میده.
با این اوصاف بادام هندی یکی از آجیل های مفید برای دیابتی ها به حساب میاد. اگه شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید یا سلامت بدن و تناسب اندام براتون اهمیت داره، با خرید بادام هندی خام و شور میتونید به عنوان یک درمان مکمل یه کنترل قند خون بدنتون کمک کنید.

بادام هندی برای کنترل قند خون

5. بادام زمینی

بادام زمینی یکی از انواع آجیل برای دیابتی‌ها است که به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بالا یک میان وعده بسیار سیرکننده و مناسب به حساب می‌آید. همچنین این مغز خوراکی جذاب به کنترل قند خون هم بسیار کمک میکنه. تحقیقات نشون میده افزودن دو قاشق کره بادام زمینی به یک وعده غذایی به کنترل قند خون بعد از غذا کمک میکنه.
بادام زمینی برای سلامت قلب هم مفیده چون کلسترول LDL رو کاهش میده و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی در دیابتی‌های نوع 2 جلوگیری میکنه. با توجه به همه موارد گفته شده اگه به دیابت مبتلا هستید سعی کنید بادام زمینی یا کره بادام زمینی بی‌نمک رو در برنامه غذایی‌تون داشته باشید.

بادام زمینی برای کنترل دیابت

میزان مصرف آجیل برای دیابت

هرچند خواص آجیل برای افراد دیابتی ثابت شده اما در مصرف اون باید همواره دقت زیادی به خرج بدید. در مجموع میزان دقیق مصرف آجیل بسته به میزان قند خون شما در ساعات مختلف روز داره اما به طور کلی مصرف 50 تا 60 گرم آجیل در طول روز قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 رو به شکل موثری کنترل میکنه. برای مثال توصیه میشه مصرف روزانه یک مشت آجیل شامل 6 عدد بادام، 3 عدد پسته و 2 عدد گردو را در برنامه غذایی‌تون بگنجانید. اما در مجموع این عدد کلی است و بهتره حتما در این مورد با پزشکتون مشورت کنید.

فواید آجیل برای دیابت

مبتلایان به دیابت نوع 2، دو برابر بیش‌تر از سایر افراد در معرض بیماری های قلبی قرار دارند. انواع آجیل مناسب برای دیابت با داشتن چربی های غیر اشباع مفید، سطح کلسترول بد یا LDL را کاهش و کلسترول خوب یا HDL رو افزایش میدن؛ در نتیجه از تجمع پلاک در رگ‌ها جلوگیری و احتمال ابتلا به سکته و بیماری‌های قلبی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکنه.
از دیگر خواص آجیل برای دیابتی ها می تونیم به کنترل قند خون اشاره کنیم؛ در نتیجه می‌تونید اونا رو با خیال راحت جایگزین انواع قندهای مصنوعی کنید. در نهایت در مصرف بهترین آجیل برای دیابت زیاده روی نکنید چون در هر صورت کالری بالایی دارند و می تونند باعث افزایش وزن بشن، همچنین آجیل های شور احتمال ابتلا به فشار خون بالا را تشدید می کنند پس بهتره از آجیل خام در رژیم غذایی دیابتی استفاده بشه. همین حالا میتونید قیمت آجیل به صورت خام رو از ناتژی چک کنید و مغزیجات مورد نظرتون رو با کیفیت بالا بخرید.

مضرات آجیل برای دیابت

احتمالا برای شما هم این سوال مطرح شده که «آیا آجیل برای دیابت مضر است؟» در پاسخ به این سوال باید بگیم هرچند آجیل فواید بسیاری داره و در این مطلب درباره بهترین آجیل برای دیابت بسیار گفتیم اما مصرف بی‌رویه این خوراکی میتونه مضراتی رو هم به همراه داشته باشه. انواع آجیل در کنار همه فوایدشون کالری بالایی دارند و مصرف بی‌رویه اونا میتونه باعث چاقی و افزایش وزن بشه که به نوبه خودش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 رو افزایش میده.

آجیل برای دیابت بارداری

آجیل برای دیابت بارداری هم فواید بسیار زیادی داره. هنوز علت دقیق ایجاد این نوع دیابت مشخص نیست اما به احتمال زیاد در اثر تغییرات هورمونی ایجاد میشه و ترشح انسولین رو با اختلال مواجه میکنه. در این دوره مصرف خوراکی‌هایی که فیبر بالایی دارند میتونه به کنترل وزن کمک کنه، در نتیجه احتمال تبدیل شدن دیابت بارداری به دیابت نوع 2 رو کاهش میده.
همچنین از خواص آجیل در بارداری می‌تونیم به کنترل قند خون و کاهش کلسترول بد اشاره کنیم. توجه داشته باشیم که مصرف آجیل در دوران بارداری حتما باید زیر نظر پزشک مصرف بشه. همچنین از آن جایی که آجیل‌های شور فشار خون رو بالا می‌برند توصیه می‌کنیم در دوران بارداری از آجیل‌های خام استفاده کنید.

آجیل برای دیابت بارداری

خشکبار مناسب برای افراد دیابتی

تا این جا در مورد این موضوع صحبت کردیم که چه آجیل هایی برای دیابت خوبه اما خوراکی‌های دیگه‌ای هم هستند که به کنترل قند خون کمک می‌کنند. یکی از این خوراکی‌ها میوه های خشک هستند که هم جایگزین مناسبی برای قندهای مصنوعی محسوب میشن و هم با فیبر بالا به کنترل وزن کمک می‌کنند. در ادامه خشکبار مناسب برای دیابت رو بررسی می‌کنیم.

1. قیسی

برگه زرد آلو خشک یا قیسی بهترین خشکبار برای افراد دیابتی است. قیسی منبع فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین های A و C است و در هر 100 گرم از اون 3.3 گرم پروتئین و 7.3 گرم فیبر وجود داره. زردآلو خشک دارای شاخص گلیسمی پایین 30 در میان میوه های خشک است یعنی سطح قند خون را خیلی سریع افزایش نمی‌دهد. در نهایت توجه داشته باشید هر چند قیسی خشکبار مناسب دیابتی‌ها لقب گرفته اما اون رو در حد اعتدال مصرف کنید چون قند و کالری نسبتاً بالایی داره.

برگه قیسی یک نوع خشکبار برای دیابت

2. انجیر خشک

انجیر خشک دارای شاخص گلیسمی کمتر از50 است و در فهرست خشکبار مناسب افراد دیابتی قرار می گیرد؛ پس باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون نمیشه. انجیر خشک سرشار از فیبره که میتونه به تنظیم سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک کنه. 100 گرم انجیر خشک تقریباً 9.8 گرم فیبر داره. همچنین منبع خوبی از پتاسیمه که به تعادل سطح الکترولیت‌ها و کاهش فشار خون کمک میکنه و فواید زیادی برای کاهش وزن داره. پیشنهاد میکنیم قیمت انجیر خشک درجه یک رو تو ناتژی ببینید.

انجیر خشک برای کنترل دیابت

3. خرما

خرما به عنوان یکی از انواع خشکبار برای افراد دیابتی، شیرین و سرشار از قندهای طبیعیه که باعث میشه شاخص گلیسمی آن کمی بالاتر باشه. در نتیجه، مصرف خرما باید در حد متعادل باشه تا تأثیر آن بر قند خون به حداقل برسه. خرما همچنین فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم و منیزیم بالایی داره که به حساسیت به انسولین رو کنترل میکنند. یک عدد خرمای خشک حاوی نزدیک به 2 گرم فیبره که به کاهش سرعت جذب قند کمک میکنه و در کنترل سطح قند خون بسیار مهه. دیابتی‌ها می‌توانند خرما را همراه با یک منبع پروتئینی مانند آجیل در رژیم غذاییشون قرار دهند. این ترکیب به کاهش سرعت هضم کربوهیدرات‌ها در بدن کمک و از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری میکنه.

خرما برای کنترل قند خون و دیابت

4. آلبالو خشک

آلبالوی خشک به عنوان یکی از انواع خشکبار مناسب دیابت دارای قند طبیعیه و فیبر موجود در اون به کاهش سرعت انتشار گلوکز در جریان خون کمک میکنه و افزایش قند خون را به حداقل می‌رسونه. آلبالو خشک منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و فیبر غذاییه. همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم است. هنگام مصرف آلبالوی خشک برچسب‌ روی محصول را بررسی کنید و مطمئن بشید بدون شکر هستند. در نهایت بهتره قبل از افزودن میوه‌های خشک سطح قند خون رو کنترل کنید و از یک پزشک یا یک متخصص تغذیه مشاوره دریافت کنید.

آلبالو خشک

 

سوالات رایج درباره آجیل مناسب برای دیابت

1- چه آجیلی برای کنترل دیابت بخوریم؟
پسته، بادام درختی، بادام زمینی، بادام هندی و گردو از جمله آجیل هایی که قند کمی دارن به حساب میان.

2- خوردن آجیل برای دیابت خوبه؟
بله، آجیل یک میان‌وعده خوب برای افراد مبتلا به دیابته چون کربوهیدرات و قند کمی داره و سرشار از پروتئین، فیبر و چربی سالمه که به کنترل دیابت کمک میکنه.

3- چه آجیلی قند کمتری داره؟
بادام درختی نسبت به سایر آجیل های خوراکی قند کمتری داره.

منابع: everydayhealth و medicalnewstoday و fitelo و beatoapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *