معرفی آجیل‌های حساسیت‌زا + علائم

کدام آجیل حساسیت زا است

آجیل‌ها و مغزهای خوراکی از مفیدترین خوراکی‌هایی هستند که متخصصان تغذیه بر استفاده از اونا تاکید دارند اما علیرغم فواید زیاد، یکی از مضرات مصرف آجیل در بعضی از افراد ایجاد حساسیته. آجیل حساسیت‌زا گروهی از مغزها رو در بر میگیره از گردو و بادام درختی گرفته تا فندق و بادام زمینی. بنابراین قبل از مصرف انواع آجیل حتما باید از مبتلا نبودن به آلرژی غذایی مطمئن بشید و بعد، از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند بشید. در ادامه این مطلب به انواع آجیل حساسیت‌زا می‌پردازیم، علائم آلرژی به آجیل و راه‌های احتمالی حساسیت به آجیل رو بررسی می‌کنیم.

حساسیت به آجیل چه زمانی ایجاد میشه؟

بر اساس یکی از مطالعات انجمن پزشکی آمریکا 1.8 درصد از بزرگ‌سالان آمریکایی به بادام زمینی و 1.2 درصد از اونا به انواع دیگه‌ای از آجیل حساسیت دارند. این آمار در کودکان بیش‌تر هم هست به طوری که 2.2 درصد از اونا به بادام زمینی و 1.2 درصد هم به سایر مغزهای خوراکی حساسیت نشون دادند. با توجه به این آمار احتمالا این سوال برای شما هم ایجاد میشه که حساسیت به آجیل از چه زمانی بروز پیدا میکنه و چطوری خودشو نشون میده؟
علائم آلرژی به آجیل ممکنه در هر سنی بروز کنه اما با توجه به آمار بالا احتمال بروزش در کودکان بیش‌تره؛ بنابراین والدین باید نظارت بیش‌تری بر مصرف انواع آجیل حساسیت‌زا در کودکان داشته باشند و در صورت بروز علائم اولیه مصرف رو قطع و سریعا به پزشک مراجعه کنند. اصلی‌ترین علت ایجاد آلرژی، خوردن انواع آجیل حساسیت‌زا است اما در موارد شدیدتر حتی قرار گرفتن در محیطی که در اون انواع مغزهای خوراکی وجود داره هم میتونه زمینه‌ساز ایجاد واکنش‌های آلرژیک بشه؛ واکنش‌هایی که میتوانند بین یک تا سی دقیقه طول بکشند.

زمان ایجاد حساسیت به آجیل

علائم حساسیت به آجیل

بعد از مصرف انواع آجیل حساسیت‌زا، با توجه به میزان حساسیت و مقدار مصرف آجیل ممکنه علائم مختلفی رو تجربه کنید که در ادامه به اونا اشاره می‌کنیم:

  • حالت تهوع
  • دل درد
  • عطسه و سرفه
  • آبریزش بینی
  • خارش پوست و کهیر
  • گلودرد
  • اسهال
  • تورم و قرمزی چشم
  • ضعف
  • مشکل در بلع
  • تنگی مجراهای تنفسی و خس خس سینه

یکی از خطرناک‌ترین واکنش‌های آلرژیک مغزهای حساسیت‌زا شوک آنافیلاکسی است. در این حالت همه مجاری تنفسی متورم میشن و بیمار نمیتونه به راحتی نفس بکشه. در این حالت باید به سرعت بهش داروی اپی نفرین تزریق بشه تا تورم کاهش پیدا کنه و تنفسش به حالت طبیعی برگرده.

لیست آجیل‌های حساسیت‌زا

بعد از این که با علائم آلرژی به آجیل آشنا شدیم وقت اون رسیده که بفهمیم «کدام آجیل حساسیت‌زاست؟» در ادامه انواع آجیل حساسیت‌زا رو با هم بررسی می‌کنیم.

1. بادام هندی

بادام هندی یکی از مغزیجات حساسیت‌زا است که بسیار هم پرطرفداره و استفاده از اون در انواع غذاها و دسرها بسیار رایجه. جالبه بدونید مطالعات نشون دادند که واکنش‌های آلرژیک به بادام هندی به مراتب از بادام زمینی هم بیش‌تره. امکان بروز این نوع آلرژی در هر سنی وجود داره اما در کودکان نسبت به بزرگ‌سالان بیش‌تره.
همچنین آلرژی به بادام هندی بیش‌تر علائم گوارشی نشون میده اما در موارد نادر ممکنه باعث بروز مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی هم بشه. در هر صورت هرچند آلرژی به بادام هندی نسبتا شایعه اما هنوز هم درصد زیادی میتونند با خیال راحت از این مغز جذاب استفاده کنند. اگه شما هم جزو این دسته هستید میتونید برای سفارش و اطلاع از قیمت بادام هندی به وب سایت ناتژی مراجعه کنید.

بادام هندی مغز حساسیت زا

2. فندق

فندق یکی از انواع آجیل حساسیت‌زا است که نشانه‌هاش در نوزادن مشهودتر از بزرگسالانه. همچنین افراد مبتلا به تب یونجه ممکنه به دلیل شباهت پروتئینی به فندق هم حساسیت نشون بدند. از جمله علائم حساسیت به فندق با پوست می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زخم، قرمزی، خارش و سوزش پوست
  • سوزش، خارش و قرمزی چشم‌ها
  • اسهال، استفراغ، حالت تهوع و دردهای شکمی
  • آبریزش بینی، سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس
  • تورم در ناحیه گلو، صورت، لب و دهان

فندق حساسیت زا است

3. بادام درختی

بادام درختی یک آجیل آلرژی‌زا است که ممکنه علائمش در هر سنی بروز پیدا کنه؛ پس قبل از خرید بادام درختی باید در مورد نشانه‌های آلرژی به بادام اطلاعات کسب کنید؛ از جمله این علائم میتونیم به کهیر و خارش، سرگیجه، تورم دهان گلو و لب، درد در قسمت شکم، مشکل در بلع، اسهال و تهوع اشاره کنیم. حریره بادام یکی از غذاهای بسیار مفید برای نوزادن است و گفته می‌شود خواصش با شیر مادر برابری می‌کند. در نتیجه اول مقدار کمی حریره بادام به کودکتان بدهید و مطمئن شوید که به بادام حساسیت ندارد و در صورت دیدن علائم آلرژی سریعا مصرف آن را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

بادام درختی حساسیت زا است

4. گردو

آلرژی به آجیل حساسیت‌زای گردو معمولا بیش‌تر در دوران کودکی ایجاد می‌شود و در سنین بزرگ‌سالی هم ادامه پیدا می‌کند. پس هرچند این مغز خوراکی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و برای سلامت قلب بسیار مفیده اما قبل از تهیه و خرید گردو باید مطمئن بشید که نسبت به اون حساسیت ندارید. علائم آلرژی به گردو شامل:

  • خراش و کهیر
  • تغییر رنگ پوست و کبود شدن لب‌ها
  • سرگیجه و سردرد شدید
  • سوءهاضمه، اسهال و حالت تهوع
  • تپش قلب
  • تنگی نفس و خس خس سینه
  • درد شکم
  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • تورم و التهاب دهان، بینی و گلو

گردو حساسیت زا است

5. پسته

پروتئین‌های موجود در پسته شباهت زیادی به یکی دیگه از آجیل‌های آلرژی‌زا یعنی بادام هندی دارند؛ در نتیجه اگه به بادام هندی آلرژی نشون می‌دید احتمالا به پسته هم آلرژی دارید. احتمال بروز این آلرژی در کودکان به نسبت بزرگ‌سالان بسیار بیش‌تره. در نهایت اگه به انواع آجیل از جمله پسته حساسیت ندارید حتما اونا رو تهیه و از خواص بی‌نظیرشون بهره‌مند بشید. ناتژی یکی از راه‌های اطلاع از قیمت پسته اکبری باکیفیت و تهیه اون هست.

پسته حساسیت زا است؟

6. آجیل برزیلی

آجیل برزیلی سرشار از پروتئینه و یکی از مناسب‌ترین جایگزین‌ها برای لبنیات به حساب میاد. با این حال از عوامل اصلی بروز آلرژی در کودکانه. این آجیل حساسیت‌زا دقیقا مثل فندق عمل میکنه و علائمش هم مشابه اون. همچنین اگه به گرده حساسیت دارید احتمالا به آجیل برزیلی هم حساسیت نشون بدید.

7. بادام زمینی

بادام زمینی در حقیقت یکی از انواع حبوبات به حساب میاد که از قضا پروتئین بسیار زیادی داره و محبوب دل ورزشکاراست که اگه جزو این دسته هستید میتونید بعد از بررسی قیمت بادام زمینی، باکیفیت‌ترین نوعش رو تهیه کنید. با این حال باید بدونید که یکی از مغزهای حساسیت زا هست که از جمله رایج‌ترین علائمش میتونیم به حساسیت‌های پوستی و تنفسی اشاره کنیم.

بادام زمینی حساسیت زا است

حساسیت به آجیل درمان می‌شود؟

درمان حساسیت به آجیل قطعی نیست اما ممکن است با افزایش سن علائم آلرژی کمی بهبود پیدا کنه یا به طور کلی برطرف بشه. در مجموع اگه به انواع مغزهای خوراکی حساسیت دارید بهتره شرایط رو به گونه‌ای کنترل کنید که در معرض ماده حساسیت‌زا قرار نگیرید.
هنگام خرید اجیل دقت کنید مغزهایی رو انتخاب کنید که بهش حساسیت ندارید. همچنین قبل از خرید و تهیه انواع مواد غذایی هم مطمئن بشید که در اون‌ها از آجیل‌های حساسیت زا استفاده نشده. در نهایت هم اطرافیانتون رو از حساسیت خوراکی تون آگاه کنید و داروهای آلرژی رو همیشه همراهتون داشته باشید تا در صورت بروز ناگهانی واکنش‌های آلرژیک بتونید اقدام به موقع رو انجام بدید.

حساسیت به آجیل درمان میشود؟

کدام آجیل حساسیت‌زا نیست؟

حالا که به رابطه آجیل و آلرژی پی بردیم، وقت آن رسیده به سراغ آجیل‌هایی برویم که مصرفشان ایمن است و به ندرت باعث بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. انواع تخمه‌ها از تخمه کدو گرفته تا تخمه آفتابگردان و جابانی به ندرت باعث آلرژی می‌شوند رو میتونین تو انواع سالادها هم استفاده کنید و از خواص بی‌نظیرشان بهره‌مند بشید.
در کنار این موارد مصرف انواع میوه‌های خشک و خرما را هم فراموش نکنید که انواع مواد مغذی مثل ویتامین، پروتئین، آنتی‌اکسیدان و … رو به بدنتون می رسونه و جایگزین مناسبی برای انواع آجیل‌های حساسیت‌زا به حساب میاد.

راه حلی برای خوردن آجیل حساسیت‌زا هست؟

همان طور که گفتیم درمان آلرژی به آجیل قطعی نیست و فقط ممکن علائمش در سنین بزرگ‌سالی نسبت به کودکی کم‌تر بشه؛ پس با توجه به این توضیحات هیچ راه حل قطعی برای خوردن آجیل‌های حساسیت‌زا وجود نداره. اما اگه علائم حساسیت برای شما فقط شامل خارش خفیف گلو میشه میتونید با خیساندن آجیل‌هایی مثل بادام تا حدی این مشکل رو برطرف و هضمشون رو هم راحت‌تر کنید. به طور کلی اگه به آجیل حساسیت دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای خوردنش حتما با پزشک مشورت کنید.

سوالات رایج درباره آجیل حساسیت زا

1-چه افرادی بیش‌تر در معرض آلرژی به آجیل قرار دارند؟
کودکان و افرادی که سابقه آلرژی به مواد غذایی رو دارند، بیش‌تر در معرض حساسیت به آجیل قرار دارند اما در مجموع میتونه در هر سن و با هر سابقه‌ای ایجاد بشه.

2- آنافیلاکسی چیست؟
شدیدترین واکنش آلرژیک به آجیل رو آنافیلاکسی میگن. که باعث تورم شدید مجاری تنفسی میشه و اگه اقدامات پزشکی به موقع انجام نشه ممکنه باعث خفگی بشه.

3- رایج‌ترین علائم گوارشی حساسیت به آجیل؟
حالت تهوع، دل درد، اسهال و استفراغ از رایج‌ترین علائم حساسیت به آجیل هستند.

4- آیا آجیل حساسیت زاست؟
همه آجیل‌ها حساسیت زا نیستند اما با توجه به شرایط بدنی و سوابق آلرژی احتمال داره به بعضی از اونا حساسیت نشون بدید. آجیل‌هایی مثل بادام زمینی، بادام درختی، فندق، آجیل برزیلی، پسته و گردو از بقیه مغزیجات آلرژی زا ترند و اگه سابقه آلرژی دارید بهتره قبل از مصرف اونا حتما با پزشکتون مشورت کنید.

منبع: foodallergiesatlanta و medicinenet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *