خواص بادام درختی (13 خاصیت معجزه کننده)

خواص بادام درختی

انتخاب میان وعده مناسب اهمیت زیادی در بهبود سلامت بدن داره. بادام یکی از گزینه‌های خوب به عنوان میان وعدست که فواید بیشماری داره. این ماده مغذی کم کربوهیدرات با ایجاد احساس سیری جلوی ریزه‌خواری رو تا حد زیادی می گیره. بادام درختی محبوب دل گیاه‌خواراست و به دلیل درصد بالای پروتئین جایگزین خوبی برای شیر و گوشت به حساب میاد. پس اگر گیاهخوار یا ورزشکارید، یا بادام رو برای میان وعده میخورید (حواستون باشه که در انتهای مقاله می‌تونید بادام درختی درجه یک رو با 25% تخفیف بخرید.)

لیست کامل خواص بادام درختی

بادام درختی به شکل خام و شور، به ساده، همراه سالاد و انواع غذاها، دسرها و حتی به شکل آجیل هم استفاده میشه و یکی از مغزیجات پرطرفداریه که موقع خرید آجیل عید هم اصلا فراموش نمیشه. اگه دوست دارید قبل از سفارش با خواص بادام درختی بو داده، فواید بادام تلخ و خاصیت بادام درختی خام بیش‌تر آشنا بشید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

     لیست خواص بادام زمینی

1. خواص بادام درختی ناشتا

مصرف روزانه 4 تا 5 عدد بادام درختی به صورت ناشتا به شدت توصیه میشه. از جمله مهم‌ترین خواص بادام درختی ناشتا می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش کلسترول خوب خون و کمک به سلامت قلب
  • افزایش جذب مواد مغذی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • افزایش چربی سوزی، کمک به کاهش وزن و ایجاد احساس سیری
  • کاهش التهاب معده و بهبود زخم معده
  • کمک به هضم بهتر غذا با بالا بردن باکتری‌های مفید دستگاه گوارش

تو مقاله خواص بادام درختی ناشتا میتونید کامل تر راجع به 5 تاثیر مهم خوردن بادام به صورت ناشتا و میزان مصرف اون بخونید.

2. خواص بادام درختی برای چاقی صورت

بادام درختی پروتئین بسیار زیادی داره که به ساخت ماهیچه و سفت کردن عضلات صورت کمک می‌کنه. همچنین به خاطر داشتن امگا 3 و اسیدهای چرب غیراشباع، به چاقی و خوش‌فرم شدن صورت شما کمک می کنه. از سایر خواص بادام درختی برای چاقی صورت می‌تونیم به کاهش لکه‌های پوستی و کاهش پف و تیرگی زیر چشم اشاره کنیم.

  • در انتهای مقاله میتونید بادام درختی درجه یک رو با 25% تخفیف بخرید.

خواص بادام درختی برای چاقی صورت

3. خواص بادام درختی برای مفاصل

یکی از خواص بادام درختی برای مفاصل کمک به بهبود درد مفاصل هست. یکی از دلایل اصلی این نوع دردها افزایش وزنه. از آن جایی که بادام درختی هم مثل بسیاری از مغزیجات فیبر بالایی داره با ایجاد احساس سیری به کاهش وزن کمک می‌کنه. همچنین با داشتن نوعی اسید چرب امگا 3 به نام آلفالینولئیک دارای خاصیت ضد التهابی به کاهش درد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتروز کمک می‌کنه. اگر میخواید راجع به سایر تاثیرات بادام درختی بر مفاصل و حتی آرتروز مقاله خواص بادام درختی برای مفاصل رو بخونید.

4. خواص بادام درختی در طب سنتی

طبع و خواص بادام درختی در طب سنتی گرم و تر هست و گزینه مناسبی برای افرادی است که طبع سردی دارند اما اگر طبع گرمی دارید، بهتره قبل مصرف بادام آن را در آب بخیسانید تا گرمای آن کنترل بشه و از بروز عوارضی مثل جوش و آکنه جلوگیری بشه. همچنین می‌تونید برای کاهش اثرات بادام از مصلحش یعنی رب ترش، شکر و عسل استفاده کنید.
یکی از مهم‌ترین خواص بادام در استفاده از روغنش هست. طب سنتی بر استفاده از روغن بادام هم تاکید ویژه‌ای داره و معتقده در کاهش التهابات پوستی، نرمی براقیت مو، کاهش خشکی پوست سر و کاهش موهای سفید موثره.

خواص بادام درختی در طب سنتی

5. خواص بادام درختی خام

خواص بادام درختی خام به دلیل حرارت ندیدن و نمک نداشتن بیش‌تر از خاصیت بادام درختی بو داده‌ست. بادام درختی خام گلوکز موجود در خون رو کاهش میده و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای دیابتی‌هاست. همچنین از اون جایی که در ترکیبش از نمک استفاده نشده گزینه بسیاری برای کاهش فشار خونه.

6. خواص بادام درختی برای لاغری

خواص بادام درختی برای لاغری اثبات شده است. در ادامه چندتا از ویژگی های بادام درختی و تاثیراتشون برای لاغری رو نام بردیم:

  • بادام درختی منبع غنی پروتئینه؛ در نتیجه بدون افزایش چربی بدن باعث رشد عضلات میشه و انتخاب بسیار مناسبی برای ورزشکاران به حساب میاد.
  • بادام درختی سرشار از فیبره که باعث ایجاد احساس سیری میشه. همچنین با بهبود حرکات روده به هضم غذا کمک و از یبوست جلوگیری می‌کنه.
  • منیزیم یکی از ترکیبات مغذیه که در بادام وجود داره که باعث تنظیم قند خون میشه در نتیجه میل به خوردن غذا رو کم می‌کنه.
  • بادام درختی یکی از مغزیجات کم کربوهیدراته همچنین با وجود این که کالری زیادی داره اما تقریبا 30 درصد از این کالری جذب بدن نمیشه.

تاثیرات و فواید بادام درختی برای لاغری یکی از چیزهایی هست که باعث میشه این مغز مفید در وعده های روزانه افراد قرار بگیره.

خواص بادام درختی برای لاغری

7. خواص بادام درختی برای مردان

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، بادام درختی از نظر طب سنتی طبع گرمی داره در نتیجه باعث افزایش قوای جنسی و کیفیت اسپرم در آقایان میشه. در کنار این موارد بالا بردن سلامت قلب، کاهش فشار خون و افزایش ایمنی بدن از خواص بادام درختی برای مردان ست.

8. خواص بادام درختی برای زنان

بادام درختی یکی از مغزیجات مفیده که مصرفش به خانم‌ها به شدت توصیه میشه. از درمان تنبلی تخمدان و سندروم پلی کیستیک گرفته تا مکمل موثر در دوران بارداری. در ادامه خواص بادام درختی برای زنان رو دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

  • خواص بادام درختی قبل از بارداری

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم بادام درختی باعث افزایش باروری در مردان و زنان میشه. یکی از خواص بادام درختی در بارداری اینه که به کمک ویتامین E از سقط جنین جلوگیری میکنه و مانع از مشکلات عصبی جنین میشه. بادام درختی در دوران بارداری از افزایش قند و فشار خون مادران جلوگیری می‌کنه و با کلسیم و پروتئین باعث شکل‌گیری بهتر استخوان جنین میشه. پس از فواید بادام درختی قبل از بارداری و بعد از آن غافل نشید.

  • خواص بادام درختی برای رحم

بادام درختی در سلامت رحم و تخمدان هم تاثیر شگفت‌انگیزی داره. این ماده غذایی مغذی سرشار از امگا 3 و کلسترول خوبه و در درمان فیبروم رحم و انواع کیست‌ها تاثیر داره. همچنین به دلیل درصد بالای هورمون استروژن عوارض یائسگی رو به حداقل می‌رسونه.

  • خواص بادام درختی برای تنبلی تخمدان

بادام درختی در بهبود تنبلی تخمدان و سندرم پلی کیستیک تاثیر بسیاری داره چون به دلیل خواص ضد التهابیش عوارض بیماری رو تا حدی کاهش میده و از خون‌ریزی‌های غیرعادی دوران قاعدگی هم جلوگیری می‌کنه.

9. خواص بادام درختی برای کبد چرب

یکی از مغزیجاتی که در بهبود بیماری کبد چرب تاثیر زیادی داره، بادام درختیه که به دلیل وجود ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی کبد رو پاک‌سازی میکنه. همچنین به خاطر داشتن مقادیر بالای اسید چرب امگا 3، چربی‌های مضری که در کبد انباشته شدند رو کاهش میده. شما می تونید با خرید بادام درختی، این خوراکی مفید رو جایگزین غذاهای چرب و مضر کنید.

خواص بادام درختی برای کبد چرب

10. خواص بادام درختی در بدنسازی

بادام درختی در کنار بقیه ترکیبات آجیل چهار مغز یکی از مغزیجات مورد علاقه بدنسازان به حساب میاد که در رژیم غذایی‌شون جایگاه ویژه‌ای داره. چند مورد از خاصیت بادام درختی در بدنسازی رو می‌تونید اینجا بخونید:

  • کلسیم عملکرد بافت ماهیچه‌ای رو بهبود می‌بخشه
  • آهن باعث اکسیژن‌رسانی به سلول‌های عضلانی میشه
  • پروتئین باعث عضله سازی میشه
  • ویتامین E و منگنز در ریکاوری عضلات و کاهش درد تاثیر دارند.

11. خواص بادام درختی برای مو

خواص بادام درختی برای مو بر کسی پوشیده نیست. بعضی از این خواص عبارتند از:

  • تقویت مو
  • افزایش استحکام مو
  • از بین بردن ریزش مو
  • جلوگیری از سفید شدن مو
  • از بین بردن شوره خشک با مرطوب نگه داشتن پوست سر
  • تامین ویتامین‌های موردنیاز برای تقویت و ایجاد درخشندگی مو

خواص بادام درختی برای مو

12. خواص بادام درختی برای کودکان

بادام درختی سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین، اسیدهای چرب غیراشباع، فیبر خوراکی و آنتی‌اکسیدانه در نتیجه یکی از خوراکی هایی که حتما باید در رژیم غذایی کودکان استفاده بشه. با توجه به این که بادام درختی از خوردن هله هوله جلوگیری میکنه، زیاد بودن قیمت آجیل و مغزیجاتی مثل بادام درختی نه تنها معقوله بلکه صرفه اقتصادی هم داره. خواص بادام درختی برای کودکان بسیار زیاده، از جمله:

  • کمک به استحکام استخوان‌ها
  • بالا بردن ضریب هوشی و بهبود عملکرد مغز
  • تقویت سیستم ایمنی
  • بالا بردن سطح انرژی و جلوگیری از خستگی مفرط
  • بهبود گوارش و کمک به هضم غذا
  • کنترل وزن و فشار خون

13. خواص بادام درختی برای استخوان

بادام درختی کلسیم و پروتئین بالایی داره در نتیجه در استحکام استخوان‌ها و صد البته بهبود علائم پوکی استخوان اهمیت داره. یادتون باشه که افراد گیاه‌خوار از شیر بادام به جای شیر لبنی استفاده می‌کنند چون هم بسیار خوش طعمه و هم کلسیم و پروتئین موجود در لبنیات رو تا حد زیادی تامین میکنه و میشه ازش تقریبا در هر غذایی استفاده کرد.

خواص بادام درختی برای استخوان

 

مضرات بادام درختی درباره یبوست، آلرژی و حساسیت

بادام درختی سرشار از فایده است اما این ماده جذاب مضراتی هم داره که باید در موردش بدونید و در مصرفش هوشمندانه عمل کنید.

  • یبوست: همان‌طور که بارها و بارها گفتیم بادام درختی سرشار از فیبره که باعث بهبود حرکات روده و لاغری میشه اما مصرف بیش‌ازحد فیبر می‌تونه باعث ایجاد یبوست، نفخ و درد معده و در مواردی هم اسهال بشه. برای این که این اتفاق نیفته حتما باید مقدار مناسبی بادام در روز استفاده کنید و در مصرفش افراط نکنید و همچنین در کنارش مصرف آب رو فراموش نکنید.
  • آلرژی و حساسیت: یکی دیگر از مضرات مصرف بادام درختی در بروز آلرژی در بعضی افراد است. پروتئین موجود در بادام به عنوان آلرژن عمل میکنه و می‌تونه عوارضی مثل خارش دهان، خارش گلو، و تورم زبان، دهان و لب را به همراه داشته باشه. همچنین در حالت حاد واکنش آلرژیکی به نام آنافیلاکسی رو به همراه داره که باعث تنگی نفس، کهیر، حالت تهوع یا استفراغ، گیجی، اختلال صدا و فشار خون پایین میشه؛ بنابراین قبل از مصرف این خوراکی مفید مطمئن بشید که بهش آلرژی ندارید و در صورت مشاهده هر کدوم از نشانه‌های بالا سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید.

بادام درختی در کجا استفاده میشه؟

بادام درختی هم می‌تونه به صورت خام و هم بو داده استفاده باشه اما یادتون باشه که بادام درختی خام خواص بیش‌تری داره. این مغز جذاب و مفید در انواع غذاها و دسرهای ایرانی هم کاربرد داره؛ از مرصع‌پلو و قیمه نثار گرفته تا شله زرد و حریره بادام. همچنین می‌تونید ازش در انواع آجیل‌ها استفاده کنید و در سالاد هم ترکیب جذابی به حساب میاد.

بادام درختی به دلیل مقادیر بالای پروتئین و کلسیم ماده غذایی محبوب وگن‌ها و وجترین‌هاست و جایگزین مناسبی برای ترکیبات گوشتی و لبنیه. در نهایت جالبه بدونید که می‌تونید از پوست سخت بادام هم استفاده کنید! خواص پوست بادام درختی برای خاک بسیار زیاده و جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی به حساب میاد و املاح و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان رو تامین میکنه.

سوالات رایج درباره خاصیت بادام درختی

1- تاثیر بادام درختی بر آلرژی و حساسیت چیه؟
پروتئین موجود در بادام درختی در بعضی از افراد به عنوان آلرژی عمل میکنه و علائمی مثل خارش، قرمزی، گلودرد، سرفه و در موارد حادتر التهاب مجاری تنفسی رو به همراه داره.

2- روزانه می‌تونیم چند عدد بادام درختی بخوریم؟
مقدار مصرف روزانه بادام درختی با توجه به شرایط بدنی متفاوته اما پزشکان مصرف 23 عدد بادام درختی در روز را برای سلامت بدن مفید می‌دونند. یادتون باشه مصرف بیش‌تر از این مقدار می‌تونه باعث مشکلاتی مثل یبوست، درد معده و در مواردی حساسیت بشه.

3- خوردن بادام درختی برای رژیم غذایی خوبه؟
بادام درختی به دلیل داشتن مقادیر بالای فیبر باعث ایجاد سیری کاذب میشه، همچنین قند خون رو تنظیم و از پرخوری جلوگیری میکنه، پروتئین بالای بادام هم به عضله سازی کمک میکنه؛ با این اوصاف گزینه بسیار مناسبی برای رژیم غذایی لاغری به حساب میاد.

25%
105,800 تومان823,500 تومان
25%
105,800 تومان823,500 تومان
15%
81,500 تومان722,750 تومان
15%
81,500 تومان722,750 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *