طبع گردو چیست؟ (تاثیرش بر انواع مزاج + مصلح مناسب)

طبع گردو

گردو از نظر طب سنتی، طبعی گرم و خشک داره؛ بنابراین می‌تونه به گرم‌کردن بدن و افزایش حرارت در سیستم گوارشی افراد کمک کنه. گردو علاوه‌بر ویتامین‌ها و خواص بسیار به‌دلیل طبع گرم و خشکش برای افراد سردمزاج بسیار مفیده؛ اما افراد با طبع گرم، بهتره در مصرف گردو احتیاط کنن تا بتونن از خواص بی‌نظیر اون بهره‌مند بشن. حالا می‌خوایم بدونیم طبع گردو گرم است یا سرد؟ با ما باشین تا به پاسخی جامع از طبع و خواص گردو برسین.

طبع گردو در طب سنتی چیست؟

با اینکه گردو یه میوه سردسیری به‌حساب می‌آد؛ اما طبعی گرم و خشک داره و در ترکیب دیگر مغزها هم قرار می‌گیره. گردو رو می‌تونین در ترکیب آجیل کلسیم دار، آجیل منیزیم‌دار، آجیل‌های خون‌ساز و … ببینین و از آثار شگفت‌انگیز اون‌ها بهره ببرین. مغز روغنی و مغذی گردو در طب سنتی برای از بین‌بردن بلغم مزاج مفیده؛ علاوه‌بر اون، برگ و پوست گردو رو بازدارنده خونریزی‌های شدید می‌دونن و برای افرادی که طبع سرد و تر دارن، بسیار موثره. بر این اساس مصرف گردو برای افراد سردمزاج می‌تونه مفید باشه؛ چون می‌تونه به تعادل بدن اون‌ها کمک کنه. افرادی که طبع گرم و خشک دارن، بهتره در مصرف گردو اعتدال به‌ خرج بدن. همچنین خوبه که این دسته از افراد گردو رو با مصلح‌هایی مثل سرکه یا سکنجبین مصرف کنن. علاوه‌بر این مصرف گردو در فصل‌های سرد سال توصیه می‌شه.

گردو معمولا در سبد غذایی اکثر خانواده‌ها جا داره؛ حتی اگر قیمت گردو بالا باشه. طبع گرم و خشک این ماده مغذی خواص بسیاری برای افراد به‌همراه داره؛ برای همین خرید گردو می‌تونه بسیار ارزشمند باشه. خرید و مصرف گردو در افراد سردمزاج می‌تونه اثرات مثبت و شگفت‌انگیزی رو به‌همراه داشته باشه. فواید بی‌شمار گردو مثل کاهش وزن، درمان یبوست، سلامت قلب و … باعث‌شده تا در لیست خوراکی‌های مغذی گرم‌مزاجان هم قرار بگیره. این دسته از افراد با مصرف متعادل و استفاده از مصلح گردو می‌تونن از خواص بی‌نظیر گردو بهره ببرن.

  طبع گردو چیست

چرا دانستن طبع گردو قبل از مصرفش مهمه

دانستن طبع سرد یا گرم گردو قبل از مصرف بسیار مهمه؛ چون با آگاهی از تاثیرات اون می‌تونین میزان مصرف گردو رو مدیریت کنین. در صورت عدم آگاهی مصرف گردو با طبع گرم و خشک ممکنه مشکلاتی مثل افزایش حرارت بدن، افزایش سردرد، خارش و آلرژی‌های پوستی و اختلالات گوارشی رو برای سلامت افراد گرم‌مزاج ایجاد کنه. بنابراین بهتره پیش‌از مصرف گردو از تاثیرات اون بر بدنشون مطلع باشن و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنن. افراد سردمزاج هم با علم به این موضوع، می‌تونن در درمان مشکلات سردی بدن مثل خستگی و بی‌حالی، دردهای عضلانی و مفصلی، کاهش جریان خون و کاهش میل جنسی از گردو کمک بگیرن.

تاثیر طبع گردو برای افراد سرد مزاج

گردو با طبع گرم و خشک برای افراد با مزاج سرد و تر می‌تونه مفید باشه و تاثیرات مثبتی بر سلامت اون‌ها بزاره. مصرف گردو به افراد سردمزاج کمک می‌کنه تا گرمای لازم به بدنشون برسه و سردی و بی‌حالی رو از بین ببره. علاوه‌بر این بهبود گردش خون رو به‌همراه داره و مانع از مشکلاتی مثل سردی دست‌ها و پاها می‌شه. افرادی که به‌دلیل سردی مزاج با مشکلات گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کنن، با مصرف گردو می‌تونن به بهبود دستگاه گوارش خود کمک کنن.

طبع گردو برای افراد سرد مزاج

تاثیر طبع گردو برای افراد گرم مزاج

افراد گرم‌مزاج دارای طبع گرم و خشک هستن و ممکنه با مصرف زیاد گردو با عوارضی در سلامتیشون روبه‌رو بشن. مصرف گردو با طبع گرم و خشک در افراد گرم‌مزاج ممکنه باعث مشکلاتی مثل افزایش حرارت بدن بشه که می‌تونه علائمی مثل احساس گرما، تشنگی زیاد و حتی تب رو به‌ همراه داشته باشه. علاوه‌بر این خشکی پوست و مخاط از دیگر مشکلات مصرف گردو در افراد گرم‌ مزاجه که خوردن گردو باعث تشدید خشکی پوست، خشکی دهان یا خشکی چشم می‌شه. ایجاد جوش و آکنه، احساس خستگی و بی‌قراری و … از دیگر تاثیرات مصرف گردو در افراد با طبع گرم و خشکه.

مصلح گردو چاره کار افراد گرم مزاج

اگرچه مصرف گردو در افراد گرم‌مزاج مشکلات متعددی رو به بار میاره؛ اما این باعث نمی‌شه که افراد مصرفش رو حذف کنن. در این شرایط مصلح گردو می‌تونه چاره کار شما باشه؛ مصرف گردو با پنیر یا تکه‌هایی از میوه باعث خنثی‌شدن طبع گرم گردو می‌شه. علاوه‌بر این حواستون باشه در مصرف گردو زیاده‌روی نکنین؛ مصرف به‌اندازه گردو همراه با مصلح‌هایی اون می‌تونه باعث بهره‌مندی شما از خواص گردو بشه.

گردو

طبع گردو و عسل

جالبه بدونین طبع گردو و عسل هر دو گرم و خشکه؛ ترکیب این دو خوراکی با طبع گرم، بمبی از انرژی برای افراد سردمزاج می‌سازه. عسل با خواص انرژی‌بخشی و تقویتی برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفیده؛ ترکیب این دو ماده مغذی می‌تونه انرژی و گرما لازم رو به بدن سردمزاج‌ها برسونه و به تقویت عمومی بدنشون کمک کنه. این ترکیب یه صبحانه پروتئینی و مغذی برای افراد سردمزاجه؛ اما برای افراد گرم‌مزاج توصیه نمی‌شه. مصرف دو خوراکی گرم ممکنه با علائمی مثل جوش و خشکی برای گرم‌مزاجان همراه باشه.

طبع گردو و عسل

طبع گردو و کشمش

کشمش و گردو هم دارای طبع گرم و خشک هستن و مصرف این ترکیب می‌تونه برای افراد سردمزاج مفید باشه. کشمش منبعی از انرژی و آنتی‌اکسیدانه که در ترکیب با گردو، در تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد گوارش موثر هستن. برخلاف سردمزاجان، افراد با طبع گرم باید در مصرف این ترکیب احتیاط کنن یا در کنار ترکیبات سردی مثل ماست یا خیار اون‌ها رو در برنامه غذاییشون قرار بدن.

طبع پنیر و گردو

بر اساس طب سنتی، ترکیب پنیر و گردو بسیار متعادله؛ چون پنیر با طبع سرد می‌تونه طبع گرم گردو رو متعادل کنه. این ترکیب معمولا از محبوب‌ترین صبحانه‌ها به‌حساب می‌آد که برای افراد سردمزاج و همین‌طور افراد گرم‌مزاج بسیار مفیده. طبع گردو و پنیر باعث ایجاد تعادب در بدن افراد سردمزاج و گرم‌مزاج می‌شه.

طبع پنیر و گردو

طبع گردو و خرما

گردو و خرما هر دو دارای طبعی گرم و خشک هستن؛ این ترکیب مقوی، انرژی‌بخش و سرشار از مواد مغذیه. ترکیب این دو ماده مغذی باعث افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش ضعف بدنی در افراد سردمزاج می‌شه. مصرف گردو و خرما در افراد گرم‌مزاج ممکنه عوارضی مثل جوش، خشکی، احساس گرما شدید و … رو به‌همراه داشته باشه؛ بنابراین توصیه می‌شه در مصرف اون اعتدال به‌خرج بدین.

طبع گردو خیس چیست؟

واضحه که گردو دارای طبع گرم و خشکه؛ اما آیا با خیس‌کردن گردو می‌شه طبع اون رو تغییر داد؟ جالبه بدونین طبع گردو خیس معتدل‌تر از گردوی خشکه؛ اما همچنان متمایل به گرم و خشکه. خیساندن گردو در آب باعث کاهش خشکی اون می‌شه و مصرف اون رو برای افراد گرم‌مزاج مناسب‌تر می‌کنه. این فرایند باعث هضم آسان و جلوگیری از مشکلاتی مثل خشکی زیاد پوست و یبوست می‌شه.

طبع گردو تازه چیست؟

گردو در هر شرایطی طبع گرم و خشک داره. ممکنه خیساندن گردو در آب گرمی اون رو کاهش بده یا استفاده از اون با مصلح‌های مختلف، گرمی گردو رو متعادل کنه؛ اما این موضوع اصل ماجرا رو تغییر نمی‌ده. بنابراین طبع مغز گردو تازه هم گرم و خشکه و می‌تونه برای افراد سردمزاج مفید باشه و ضروریه که در افراد گرم‌مزاج هم با احتیاط مصرف بشه.

طبع گردو تازه

طبع گردو در بارداری

گردو با انواع ویتامین‌ها، املاح معدنی و چربی‌های مفید فراوان، برای زنان باردار بسیار مفیده. مصرف گردو معمولا در این دوره حیاتی از زندگی بانوان توصیه می‌شه؛ چون گردو با فواید بسیار به سلامت کلی مادر و جنین کمک می‌کنه. از طبع و خواص گردو در دوران بارداری می‌توان به تقویت مغز جنین، افزایش انرژی مادر، کاهش فشار خون و رشد سریع جنین اشاره کرد؛ با این اوصاف مصرف بیش‌از اندازه اون در مادران گرم‌مزاج مشکلات متعددی رو به‌بار می‌آره. استفاده زیاد از گردو در دوران بارداری باعث علائمی مثل سردرد، بی‌خوابی یا تحریکات پوستی می‌شه؛ بنابراین در صورت داشتن طبع گرم، گردو رو با مواد غذایی با طبع سرد مصرف کنین.

طبع گردو برای پسردار شدن

بر اساس طب سنتی برخی معتقدند که مصرف مواد غذایی با طبع گرم احتمال پسردارشدن رو افزایش می‌ده. گردو هم به‌دلیل طبع گرم و خشک، در این موضوع مورد توجه متخصصین طب سنتی قرار گرفته. اون‌ها بر این عقیده هستن که مصرف خوراکی‌های گرم باعث گرم‌شدن رحم و پسرزایی می‌شه. بر این اساس بسیاری از افراد به هدف پسردارشدن پیش‌از دوره بارداری و همین‌طور در دوران بارداری، از این رژیم پیروی می‌کنن. بااین‌حال این روش از نظر علمی اثبات نشده و ممکنه نتیجه عکس داشته باشه. حالا اگه قصد دارین این روش رو امتحان کنین، بهتره تعادل غذاییتون رو حفظ کرده و از افراط در مصرف گردو و دیگر خوراکی‌های گرم خودداری کنین.

طبع گردو برای پسردار شدن

طبع پوست سبز گردو

جالبه بدونین پوست سبز گردو هم دارای طبع گرم و خشکه و یکی از مفیدترین و کاربردی‌ترین قسمت‌های درخت گردو شناخته می‌شه. اگرچه مغز گردو از خواص متعدد و بی‌شماری برخورداره؛ پوست سبز درخت گردو هم با ترکیباتی مثل استروئیدها، آلکالوئیدها، آمینواسیدها، ویتامین‌ها و … خواص و کاربردهای بسیاری داره. پوست سبز گردو برای تقویت سیستم گوارش، بهبود سلامت پوست و مو و … در سردمزاجان مورد استفاده قرار می‌گیره.

طبع گل گردو

آیا می‌دونستین گل گردو رو هم می‌شه مثل مغز گردو مصرف کرد و از خواص بی‌نظیر اون بهره برد؟ گل گردو هم در طب سنتی به‌عنوام یه ماده غذایی با طبع گرم و خشک شناخته می‌شه که در تهیه سوپ مورد استفاده قرار می‌گیره. از خواص گل گردو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• درمان سرفه
• درمان سرگیجه
• کاهش استرس و اضطراب
• ثبات عاطفی

طبع برگ گردو رو میدونید؟

هر یک از اجزا درخت گردو کاربردهای مفید و متنوعی دارن؛ این خوراکی خوشمزه و مغذی از ریشه تا ساقه و برگ، از ترکیبات و مواد آلی مختلفی برخوردران. طبع برگ گردو هم مثل میوه اون گرم و خشکه و از اون برای درمان مشکلات پوستی و عفونت‌ها استفاده می‌شه. برگ گردو برای بهبود زخم‌ها، التهابات پوستی و کاهش عرق کاربرد داره.

طبع برگ گردو

طبع گردو در افراد سردمزاج و گرم‌مزاج

طبع گرم و خشک گردو باعث ایجاد تعادل در بدن افراد سردمزاج می‌شه و خواص بی‌شماری رو برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها داره. اگرچه گردو برای افراد گرم‌مزاج با مشکلاتی روبه‌رو می‌شه؛ اما با متعادل‌کردن طبع گردو امکان استفاده برای این دسته از افراد هم فراهمه. مصرف مصلح گردو باعث ایجاد اعتدال در بدن گرم‌مزاجان می‌شه. اکنون بررسی کنین که طبع بدن شما سرده یا گرم؟ برای مصرف گردو باید چه روشی رو پیش بگیرین؟

سوالات متداول

1. آیا طبع گردو گرم است؟
بله؛ گردو طبعی گرم و خشک دارد و برای افراد با مزاج سرد بسیار مفیده.

2. طبع گردو سرد یا گرم؟
گردو دارای طبع گرم و خشکه؛ اما مصرف اون در فصل‌های سرد سال توصیه می‌شه

3. چاره کار گرم‌مزاجان در مصرف گردو چیه؟
افراد گرم‌مزاج می‌تونن با کمک مصلح گردو مثل پنیر و تکه‌های از میوه‌ها، گرمی گردو رو متعادل کنن.

4. طبع گردو خیس گرم یا سرد؟
طبع گردو خیس معتدل‌تر از گردوی خشکه؛ اما همچنان متمایل به گرم و خشکه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *