طبع بادام درختی چیست؟ مصلح بادام چی بخوریم؟

طبع بادام درختی

طبع بادام درختی در طب سنتی

بادام درختی در طب سنتی از خواص بسیاری برخورداره و در حفظ سلامت و جلوگیری از بیماری‌ها موثره؛ اما این مغز مفید خواص بی‌نظیرش رو مدیون چیه؟ تا حالا شده درباره اینکه آیا طبع بادام درختی سرد است یا گرم، تحقیقی کرده باشین؟ بادام درختی به‌عنوان یکی از بهترین و مفیدترین مغزها، طبعی گرم و تر داره و برای همین می‌تونه در درمان برخی از بیماری‌ها در سردمزاجان معجزه کنه. برای اینکه بیشتر با خواص و طبع بادام درختی در طب سنتی آشنا بشین، حتما این مطلب رو تا انتها مطالعه کنین.

طبع بادام درختی چیست؟

حالا می‌خوایم به این سوال شما پاسخ بدیم؛ بادام درختی طبع گرم دارد یا سرد؟ طبع بادام درختی از نظر طب سنتی، گرم و تر تشخیص داده شده؛ برای همین مصرف بادام برای افراد با طبع سرد و خشک می‌تونه مفید باشه و به تعادل مزاج اون‌ها کمک کنه. بادام به‌دلیل خواص گرم و تر، به‌عنوان یه ماده مغذی و مقوی شناخته می‌شه و معمولا برای بهبود سلامت عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی موثره. توصیه می‌شه افراد با مزاج گرم و تر در مصرف بادام درختی تعادل به‌خرج بدن یا از مصلح بادام درختی استفاده کنن. مصرف خوراکی‌هایی با طبع سرد به‌همراه بادام درختی طبع اون رو برای گرم‌مزاجان متعادل می‌کنه و امکان استفاده از خواصش رو فراهم می‌سازه.

  طبع بادام درختی چیست

چرا دانستن طبع بادام درختی مهمه؟

دانستن طبع بادام درختی در طب سنتی بسیار پر اهمیته؛ چون بر سلامت و تعادل بدن تاثیر می‌زاره. مصرف مواد غذایی با طبع مناسب می‌تونه به حفظ سلامت بدن کمک کنه و مانع از بروز بیماری‌ها بشه. ناآگاهی از طبع بادام و مصرف بیش‌از اندازه اون می‌تونه مشکلات سلامتی متعددی رو به بار بیاره. گرم‌مزاجان بدون اطلاع از طبع گرم و تر بادام، ممکنه با مشکلاتی مثل التهاب، سردرد یا مشکلات گوارشی روبه‌رو بشن.

مصرف زیاد بادام برای گرم‌مزاجان باعث افزایش حرارت بدن و بروز علائمی مثل تب یا خارش می‌شه؛ برای همین توصیه می‌شه این دسته از افراد، ضمن مصرف به‌اندازه، از بادام خیس‌خورده توی برنامه غذاییشون استفاده کنن. افراد سردمزاج با اطلاع از طبع بادام می‌تونن از فواید بی‌نظیر اون بهره ببرن؛ مصرف بادام برای سردمزاجان می‌تونه با افزایش انرژی، خواب باکیفیت، سیستم ایمنی قوی و … همراه باشه.

چه کسانی باید در مصرف بادام درختی احتیاط کنند؟

معمولا طبع بادام برای بسیاری از مزاج‌ها خوشاینده؛ اما برخی از افراد باید در مصرف اون احتیاط کنن. افراد با طبع گرم باید در مصرف بادام درختی اعتدال به‌خرج بدن؛ چون ممکنه با مصرف بیش‌از اندازه بادام، دچار نامتعادلی بدن بشن. همچنین ممکنه شاهد بروز علائمی مثل التهابات پوستی و مشکلات گوارش بشن. علاوه‌بر این افرادی که به آجیل‌ها حساسیت دارن هم باید در مصرف بادام درختی احتیاط کنن؛ بادام درختی هم به‌عنوان یه آجیل حساسیت زا ممکنه مشکلاتی مثل خارش پوستی، کهیر و تنگی نفس رو به‌همراه داشته باشه. همچنین فرادی که به بیماری نقرس مبتلا هستن، باید در مصرف خوراکی‌هایی با طبع گرم خودداری کنن؛ بنابراین مصرف بادام درختی با طبع گرم می‌تونه برای اون‌ها خطرناک باشه.

احتیاط در خوردن بادام درختی

طبع بادام درختی خام

طبع بادام درختی خام و شیرین، گرم و تره. این نوع بادام بدون هیچ مواد افزودنی و سرشار از پروتئین، فیبر و مواد معدنیه که در طب سنتی به‌عنوان یه خوراکی مقوی و مغذی شناخته می‌شه. قیمت بادام درختی خام و بادام درختی شور زعفرانی با  هم برابره؛ اما استفاده از بادام خام می‌تونه مفیدتر و سالم‌تر باشه. مصرف متعادل در وعده‌های صحیح می‌تونه به بهبود سلامت قلب، کاهش کلسترول و تقویت سیستم ایمنی افراد موثر باشه. حواستون باشه اگه جز افراد گرم‌مزاج هستین حتما بادام خام رو با مصلح‌هایی مثل عسل، سرکه یا آب‌لیمو مصرف کنین تا از خواص بی‌نظیر اون بهره‌مند بشین.

طبع بادام درختی خشک

اگرچه طبع چغاله بادام سرد و تره؛ اما طبع بادام درختی خشک گرم و تره. خشک‌کردن بادام باعث کاهش رطوبت اون می‌شه؛ اما تاثیری در طبع اون نمی‌زاره. بادام خشک هم مثل بادام خام حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، چربی‌های مفید و … می‌تونه به تقویت قلب، بهبود سلامت قلب و کنترل وزن کمک کنه. بادام خشک‌شده به‌دلیل طبع گرم و تر، برای تقویت قوای جسمانی و بهبود عملکرد گوارش هم به‌شدت توصیه می‌شه.

طبع بادام تلخ

طبع بادام شیرین گرم و تر است؛ اما بادام تلخ، طبعی گرم و خشک داره. بادام تلخ با طعمی تلخ و مزه‌ای تند شناخته می‌شه؛ این نوع بادام به‌دلیل ترکیباتی مثل آمیگدالین و تبدیل اون به سیانید، می‌تونه سمی باشه. بنابراین مصرف اون خطرناکه و استفاده مداوم و مکرر اون توصیه نمی‌شه. بادام تلخ بیشتر در طب سنتی و برای تهیه روغن‌های دارویی کاربرد داره و بهترین شکل مصرف بادام درختی معمولا به‌صورت روغنه. ترکیب بادام تلخ آسیاب‌شده و سرکه برای رفع سردرد مفیده. همچنین مصرف بادام درختی و عسل برای پاکسازی کبد و طحال بسیار موثره.

طبع بادام تلخ

طبع کره بادام درختی

طبع کره بادام درختی گرم و تره و از بادام شیرین تهیه می‌شه. این کره خوشمزه و مغذی برای افرادی که سردمزاج هستن مفیده و به تعادل مزاج و افزایش گرمی بدنشون کمک می‌کنه. کره بادام درختی از خواص بسیاری برخورداره؛ با ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنه. همچنین به‌دلیل چربی‌های غیر اشباع سلامت قلب رو بهبود می‌بخشه. پروتئین بالا و چربی‌های سالم موجود در کره بادام درختی، به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کنن. کره بادام درختی با انواع ویتامین‌های مختلف، بهترین و مغذی‌ترین خوراکی برای وعده صبحانه محسوب می‌شه؛ البته در مصرف این خوراکی هم افراد گرم‌مزاج باید احتیاط کنن تا با مشکلات سلامتی و بروز علائم مختلف روبه‌رو نشن.

طبع بادام درختی برای پسردار شدن

بر اساس طب سنتی ایرانی، توصیه‌هایی درباره پسردارشدن وجود داره که به تغذیه مربوط می‌شه. از نظر متخصصان این حوزه مصرف خوراکی‌هایی با طبع گرم و خشک می‌تونه به در این زمینه مفید باشه. حالا که می‌دونین بادام درختی چه طبعی دارد؛ پس مصرف بادام شیرین هم می‌تونه به تقویت بدن و بهبود کیفیت اسپرم کمک کنه و شانس پسردارشدن رو افزایش بده. اگرچه عوامل ژنتیکی در این مورد تاثیر مستقیم‌تری داره؛ اما تغذیه و طبع مواد غذایی هم بی‌تاثیر نیست.

مصلح بادام درختی

بر اساس طب سنتی هر ماده غذایی دارای طبع خاصیه؛ اما طبع بادام درختی چیه؟ بادام درختی با طبع گرم و تر به همه مزاج‌ها سازگار نیست؛ برای اینکه طبع و خواص بادام درختی بهره ببرین و اثرات نامطلوب احتمالی اون رو خنثی کنین، بهتره مصلح‌ها رو در کنار بادام قرار بدین. مصلح، عوارض جانبی بادام درختی رو از بین می‌بره یا کم می‌کنه؛ همچنین باعث می‌شه تا هضم به‌راحتی اتفاق بیفته و خواص بی‌شمار این مغز مفید وارد بدن بشه. عسل، سرکه، آب‌لیمو و نمک مصلح‌هایی هستن که برای بادام درختی پیشنهاد می‌شه. این مواد غذایی می‌تونن به کاهش اثرات گرمی و تری بادام کمک کنن و بادام رو برای افرادی که مزاج گرم و تر دارن سازگارتر خواهد کرد.

مصلح بادام درختی

طبع بادام درختی و ناسازگاری با مزاج ها

معمولا بادام درختی با طبع گرم و تر، با اکثر مزاج‌ها سازگاره؛ اما ممکنه مصرف اون برای بعضی از افراد مضر باشه؛ به‌خصوص زمانی که به‌صورت افراطی مصرف می‌شه. این افراد باید مصرف بادام درختی رو محدود کنن یا از مصلح‌ها برای خنثی‌کردن اثرات نامطلوب اون روی سلامت بدن، بهره ببرن. معمولا افرادی که طبعی گرم دارن، باید در خوردن بادام اعتدال به‌خرج بدن. مصرف بادام در این دسته از افراد ممکنه با عطش، آکنه، التهاب و … همراه باشه. بادام به‌طور معمول یه ماده غذایی دیرهضمه و این ویژگی ممکنه برای افراد با طبع سرد مشکل‌ساز باشه؛ مصرف بادام در این دسته از افراد باعث سردی معده و دل‌درد می‌شه.

طبع بادام درختی و سازگاری با انواع مزاج‌ها

طبع بادام درختی در طب سنتی، گرم و تر تشخیص داده شده؛ برای همین ممکنه با همه مزاج‌ها سازگار نباشه. جالبه بدونین هیچ ممنوعیتی در مصرف بادام درختی وجود نداره؛ اما در برخی شرایط لازمه مصرفش رو محدود کنین. بادام درختی با انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی خواص بسیاری برای افراد مختلف به‌همراه داره. برای بهره‌مندی از طبع و خواص این مغز مفید، باید بادام درختی باکیفیت رو در وعده‌های صحیح مصرف کنین.

 

نحوه مصرف بادام درختی

 

نحوه مصرف بادام درختی با توجه به طبع

حالا که می‌دونین طبع بادام درختی گرمه یا سرد؛ وقتشه نحوه استفاده درستشو هم یادبگیرین. بادام درختی با طبع گرم و تر ممکنه برای بعضی از افراد ناسازگار باشه؛ برای اینکه از خواص بی‌نظیر بادام درختی بهره ببرین باید به‌صورت صحیح مصرف بشه. مصرف متعادل روزانه حدود 10 الی 15 دونه بادام می‌تونه برای افراد مفید باشه. استفاده بیش‌از اندازه بادام درختی ممکنه باعث ایجاد گرمی بدن بشه؛ به‌ویژه در افرادی که مزاج گرم دارن. مصرف بادام به‌صورت خیساندن در آب و جداکردن پوست اون می‌تونه به هضم آسون کمک کنه؛ به‌خصوص برای افرادی که با مشکلات گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کنن. علاوه‌بر این خیساندن بادام می‌تونه در کاهش گرمی بدن در افراد گرم‌مزاج موثر باشه. همچنین مصرف بادام به‌صورت پخته‌شده مثل حریره بادام درختی می‌تونه از طعم و مزه بهتری برخوردار باشه. از خواص بادام درختی ناشتا هم می‌تونه به افزایش انرژی و همین‌طور کاهش وزن برای افراد سردمزاخ باشه.

سوالات متداول درباره طبع بادام درختی

1- بادام درختی طبع گرم دارد یا سرد؟

بادام درختی طبع گرم و تری داره و برای افراد سردمزاج می‌تونه فواید بسیاری از نظر حفظ سلامت بدن داشته باشه.

2- طبع بادام تلخ چیه؟

بادام تلخ با مزه‌ای تند و طعمی تلخ، دارای طبع گرم و خشکه و بیشتر به‌صورت روغن‌های دارویی کاربرد داره.

3- مصلح‌های بادام درختی کدامند؟

عسل، سرکه، آب‌لیمو و نمک مصلح‌هایی هستن که برای بادام درختی پیشنهاد می‌شه. این مواد غذایی می‌تونن به کاهش اثرات گرمی و تری بادام کمک کنن و بادام رو برای افرادی که مزاج گرم و تر دارن سازگارتر خواهد کرد.

4- نحوه مصرف بادام درختی چگونه است؟

مصرف متعادل روزانه حدود 10 الی 15 دونه بادام می‌تونه برای افراد مفید باشه. استفاده بیش‌از اندازه بادام درختی ممکنه باعث ایجاد گرمی بدن بشه؛ به‌ویژه در افرادی که مزاج گرم دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *