بهترین زمان مصرف آجیل + میزان مصرف

بهترین زمان مصرف آجیل

آجیل یکی از بهترین و مغذی‌ترین تنقلاتیه که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند حتما در رژیمی غذایی همه گنجانده بشه تا از فواید بی‌نظیرش بهره ببرید. با این حال احتمالا برای شما هم این سوال ایجاد میشه که بهترین زمان برای مصرف آجیل چه موقعیه و مقدار مصرف روزانه چهار مغز و سایر مغزهای خوراکی چقدره؟ اگه شما هم هنگام خرید آجیل و مصرفش با این سوالات مواجه می‌شوید و نمی‌دونید زمان مناسب مصرف آجیل صبح، عصر یا شب است، این مطلب رو تا انتها مطالعه کنید.

چرا زمان خوردن آجیل مهمه؟

آجیل شامل انواع مغزیجات و دانه‌های خوراکی میشه؛ از بادام درختی و گردو گرفته تا بادام زمینی، فندق، بادام هندی و حتی تخمه کدو و تخمه آفتابگردان. هر کدام از این ترکیبات خواص منحصر به فردی دارند که مصرفشون رو به واجبات رژیم غذایی تبدیل میکنه. با این حال باید بدانید که بهترین زمان خوردن آجیل چه موقعیه؛ چون روی جذب مواد مغذی تاثیر صد در صدی داره.
متخصصان طب سنتی بر مصرف آجیل به صورت ناشتا تاکید دارند و معتقدند در این زمان بدن مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر و … رو بهتر جذب میکنه. اما گاهی وقت‌ها و با توجه به هدف شما، مناسب ترین زمان مصرف آجیل بوداده یا خام میتونه ظهر یا عصر باشه. با توجه به همه این موارد قبل از مصرف هر مغز خوراکی باید بدانید که بهترین زمان استفاده از آن چه موقعی است.

مهم بودن زمان خوردن آجیل

بهترین زمان مصرف آجیل

این که ادعا کنیم بهترین زمان مصرف آجیل ها صبح ناشتا است و به غیر این زمان نباید، آن‌ها را تحت هیچ شرایطی مصرف کرد، اشتباهه. در حقیقت شما می‌تونید متناسب با نیازهای بدنتون انواع مغزهای خوراکی رو در ساعت مختلف روز مصرف کنید. اگه ویژگی‌های انواع آجیل و نیازهای بدنتون رو به خوبی نمی‌شناسید، در ادامه زمان مناسب برای خوردن آجیل رو با هم بررسی می‌کنیم.

1. صبح

انواع آجیل حاوی انواع ویتامین، پروتئین، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب سالم، مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و… هستند. همانطور که قبل تر گفتیم بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند بهترین وقت برای خوردن آجیل به صورت ناشتا است چون در این حالت مواد مغذی بیش‌ترین جذب رو دارند.
فواید خوردن آجیل در وعده صبحانه بسیار زیاده برای مثال این کار کلسترول بد خون رو کاهش و کلسترول خوب خون رو افزایش میده که از وجود چربی‌های غیراشباع مثل اسیدهای چرب امگا 3 سرچشمه میگیره. همچنین خوردن ناشتای آجیل چربی‌های انباشته شده در کبد رو هم به شکل موثری کاهش میدن و بیماری کبد چرب رو تا حدی کنترل می کنند.
بهترین زمان مصرف آجیل و خشکبار هنگام صبح است چون این خوراکی‌های جذاب سرشار از فیبر هستند و می‌تونند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارند و از ریزه‌خواری جلوگیری کنند. همچنین گوارش رو هم بهبود میبخشه و از بروز بیماری‌هایی مثل یبوست به شکل موثری جلوگیری میکنه. البته پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیش‌تر مقاله خوردن آجیل در صبحانه رو بخونید تا در مورد تاثیر آجیل در وعده صبحانه بیشتر بدونید. از مغزهای خوراکی مناسب وعده صبحانه می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بادام درختی: سرشار از فیبره و مصرفش در صبح برای لاغری به شدت توصیه میشه.
  • گردو: سرشار از امگا 3 است که به سلامت قلب و عروق و بهبود حافظه کمک میکنه. همچنین با افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد در پاکسازی کبد و بهبود بیماری کبد چرب تاثیر می‌گذاره.
  • پسته: سرشار از آهنه و به ساخت گلبول‌های قرمز و بهبود کم خونی کمک میکنه. همچنین آنتی اکسیدان موجود در این مغز خوراکی در بالا بردن سیستم ایمنی بدن نقش داره.

خوردن آجیل در وعده صبحانه

2. عصر

بهترین زمان خوردن آجیل در روز، بعد از وعده صبحانه هنگام عصر و بعد از صرف نهار است. چون در این زمان هم مواد مغذی به خوبی جذب می‌شوند و به علاوه انرژی مورد نیاز شما برای ادامه روز رو تامین می‌کنند. در مجموع اگه فعالیت‌های بدنی مثل ورزش و بدنسازی رو هنگام عصر انجام می‌دید، بهترین زمان برای خوردن آجیل عصر است. از جمله این مغزیجات می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بادام زمینی: سرشار از پروتئینه و مناسب ترین انتخاب برای بدنسازی به حساب میاد. پس اگه به عضله سازی فکر می‌کنید، بادام زمینی رو قبل از تمرین و بعد از وعده ناهار مصرف کنید.
  • بادام هندی: بادام هندی هم سرشار از پروتئینه و مصرفش هنگام عصر می‌تونه شما رو سرحال‌تر نگه داره. البته توجه داشته باشید که کالری این آجیل به شدت بالا است و به همین دلیل هم مصرف افراطیش اصلا توصیه نمیشه.
  • فندق: سرشار از فیبره و شما رو تا شب سیر نگه میداره. همچنین سرشار از منیزیم است که گرفتگی عضلات رو تا حدی بهبود میبخشه.

خوردن آجیل در هنگام عصر

3. شب

شب زمان طلایی برای خوردن آجیل به حساب نمیاد و آجیل‌های پرکالری و انرژی زایی مثل بادام هندی، بادام زمینی و پسته رو نباید در این زمان مصرف کرد چون هم در خواب اختلال ایجاد می‌کنند و هم به خوبی هضم نمیشن و باعث بروز مشکلاتی دل درد و یبوست و احساس سنگینی میشن. همچنین اگه به مغزیجات خوراکی آلرژی داشته باشید، ممکنه هنگام خواب متوجهش نشید و نتونید واکنش سریع و به موقعی نشون بدید.
هرچند مضرات خوردن آجیل در شب زیاده اما مصرف کم بعضی از مغزیجات خوراکی هنگام شب فوایدی داره. مثلا 2 تا 3 عدد گردو قبل از خواب به دلیل وجود فیبر به هضم بهتر غذا کمک میکنه و خواب راحتی رو برای شما به ارمغان میاره. پس اگه از مشکلات گوارشی رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنیم حتما از گردو استفاده کنید. برای اطلاع از قيمت گردو با پوست می‌تونید به وب سایت ناتژی سر بزنید.

خوردن گردو در شب

بهترین زمان مصرف آجیل در بارداری

آجیل و انواع مغزهای خوراکی از جمله مواد غذایی هستند که مصرفشون در دوران بارداری به شدت توصیه میشه چون سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر و … که هر کدام از اونا بر سلامت مادر و جنین تاثیر زیادی دارند. از جمله فواید مصرف آجیل در مادران باردار می‌تونیم به کاهش فشار خون بارداری، جلوگیری از بروز دیابت بارداری، کنترل وزن و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی اشاره کنیم. همچنین انواع آجیل به دلیل امگا 3 زیاد بر هوش و بهبود عملکرد مغز جنین تاثیر می‌گذارند و کلسیم بالای اون هم باعث تکامل استخوان‌ها میشه. مصرف آجیل‌های زیر در دوران بارداری توصیه میشه:

  • پسته: سرشار از آهنه و از کم‌خونی در دوران بارداری جلوگیری می‌کنه.
  • بادام درختی: فیبر زیادی داره که از اضافه وزن بارداری جلوگیری می‌کنه. همچنین باعث تنظیم قند و فشار خون میشه.
  • گردو: با اسیدهای چرب امگا ۳ به تکامل مغزی جنین کمک میکنه و از بروز بیماری‌های قلبی در مادران باردار جلوگیری میکنه.

البته قبل از مصرف آجیل توجه کنید که به آن حساسیت نداشته باشید، در این صورت می‌تونید اون رو به صورت ناشتا میل کنید تا هم مواد مغذیش بهتر جذب بشه و هم از تهوع بارداری جلوگیری کنید. در نهایت یادتون باشه بهترین زمان خوردن اجیل در سه ماهه اول بارداریه چون بر تکامل جنین تاثیر زیادی می‌گذاره.

بهترین زمان مصرف آجیل برای کودکان

سیستم گوارشی کودکان نسبت به بزرگسالان ضعیف‌تره و به همین دلیل هم مواد غذایی برای هضم شدن به زمان بیش‌تری نیاز دارند. با این اوصاف بهترین زمان مصرف اجیل برای کودکان هنگام صبحانه است چون هم انرژی مورد نیاز آن در طول روز را فراهم می‌کند و هم دستگاه گوارش فرصت کافی برای هضم رو در اختیار داره. همچنین مصرف آجیل در وعده صبحانه فرصت کافی برای تخلیه انرژی کودک را ایجاد و از هایپر شدنش جلوگیری میکنه. شما می‌تونید آجیل رو در وعده صبحانه همراه اوتمیل، شیر، میوه خشک و تازه ترکیب و صبحانه مغذی برای کودکان آماده کنید.

بهترین زمان مصرف آجیل در بدنسازی

در مجموع بهترین زمان مصرف آجیل در بدنسازی قبل از تمرینه چون انرژی مورد نیاز برای ادامه ورزش رو فراهم می‌کنه و به دلیل پروتئین بالاش در عضله سازی نقش داره. پس اگه صبح‌ها ورزش می‌کنید، بهترین زمان برای مصرف آجیل در وعده صبحانه است و اگر بعد از ظهرها ورزش می‌کنید، بهترین زمان هنگام عصر است.

بهترین زمان مصرف آجیل برای لاغری

بهترین زمان مصرف آجیل برای لاغری صبح ناشتا است چون انواع مختلف مغزهای خوراکی سرشار از فیبر هستند و به همین دلیل هم اگه همراه صبحانه مصرف بشن، شما رو برای مدت طولانی سیر نگه میدارن و از پرخوری در روز به شکل موثری جلوگیری می‌کنند. مغزهای خوراکی مثل بادام درختی و پسته برای لاغری به شدت توصیه میشن. اگه دوست دارید این مغزها رو در رژیم غذایی‌تون استفاده کنید، برای خرید و دیدن قیمت مغز پسته و مغز بادام به ناتژی سر بزنید.

بادام درختی برای لاغری

بهترین زمان خوردن چهار مغز

احتمالا دوست دارید قبل از خرید و اطلاع از قیمت آجیل چهار مغز، بهترین زمان خوردنش رو بدونید. آجیل چهار مغز رو هم می‌تونید مثل سایر مغزهای خوراکی متناسب با سلیقه‌تون در هر ساعتی از روز استفاده کنید. با این حال به دلیل پر کالری بودنش پیشنهاد می‌کنیم، بیخیال مصرف آن در شب بشید چون ممکنه دچار دل درد و اختلال خواب بشید. در مجموع مصرف آجیل چهار مغز به صورت ناشتا به جذب بیش‌تر مواد مغذی کمک میکنه اما گزینه مناسبی برای میان وعده‌هایی مثل عصرانه هم به حساب میاد.

چه مقدار آجیل در روز بخوریم؟

مقدار دقیق مصرف روزانه آجیل با توجه به شرایط بدنی و میزان فعالیت شما متفاوته و در این باره باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. توجه داشته باشید که هر چند این خوراکی بسیار مفیده اما مصرف بیش از حد و افراطی اون میتونه مشکلات بسیاری از جمله دل درد، اسهال و احساس سنگینی رو برای شما به همراه داشته باشه. در مجموع مصرف روزانه یک مشت آجیل برای افراد بدون بیماری‌های زمینه‌ای مقدار ایده آلی به حساب میاد و مشکل خاصی رو ایجاد نمی کنه.

یک مشت آجیل برای مصرف روزانه

بدترین زمان خوردن آجیل در روز

در این مقاله در مورد مصرف به موقع آجیل صحبت کردیم و گفتیم مصرف آجیل در صبح و عصر می‌تونه جذب مواد مغذی رو افزایش بده و انرژی شما در طول روز رو فراهم کنه. بدترین زمان خوردن آجیل‌های پرکالری میتونه هنگام شب باشه چون هضم اونا سخته و دستگاه گوارشی فرصت کافی برای هضم رو در اختیار نداره. در نتیجه ممکنه هنگام خواب احساس دل درد و سنگینی کنید. از این‌ها گذشته کالری بالای آجیل‌هایی مثل بادام هندی و بادام زمینی، انرژی بسیار زیادی در شما ایجاد می‌کنند که نتیجه آن بی‌خوابیه.

سوالات رایج

1- بهترین زمان خوردن آجیل چه ساعتی است؟
بهترین زمان خوردن اکثر آجیل‌ها در وعده صبحانه و بدترین زمان خوردن آجیل‌های پرکالری شب است.

2- بهترین زمان خوردن آجیل برای چاقی صورت چه موقعی است؟
مصرف آجیل به صورت ناشتا، جذب پروتئین رو افزایش میده که بر عضله سازی و چاقی صورت تاثیر میگذاره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *