بهترین آجیل برای کم خونی ( معرفی4 تا مغز مفید)

بهترین آجیل برای کم خونی

آجیل‌ها منبع غنی از مواد مغذی برای بدن هستند؛ از آهن و ویتامین‌ و مواد معدنی گرفته تا فیبر اسیدهای چرب امگا 3. آهن یکی از اصلی‌ترین ترکیبات سازنده آجیل به حساب میاد که به بهبود کم خونی و کمک به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون کمک میکنه. در این مطلب از ناتژی درباره آجیل‌های مناسب کم خونی صحبت می‌کنیم. پس اگه دوست دارید بدونید کدوم مغز خوراکی برای مبتلایان به کم خونی مناسبه، با ما همراه باشید.

دلایل کم خونی و فقر آهن چیست؟

کم خونی زمانی اتفاق می‌افته که بدن نتونه به اندازه کافی گلبول قرمز تولید کنه. این اتفاق به یکی از دلایل زیر به وقوع میپیونده:

  • بدن به دلیل کمبود آهن نمیتونه هموگلوبین کافی تولید کنه
  • کمبود ویتامین B12
  • گلبول‌های قرمز تولید شده سریع از بین می‌روند
  • گلبول‌های قرمز دچار نقص ژنتیکی هستند
  • مغز استخوان دچار نارسایی اکتسابی است

یکی از شایع‌ترین علل ایجاد کم خونی فقر آهنه که برای درمانش گاهی از انواع دار‌وهای حاوی آهن استفاده میشه و گاهی هم پزشکان توصیه می‌کنند سبک زندگی و رژیم غذایی اصلاح بشه. آجیل یکی از انواع خوراکی‌هایی که دشمن کم خونی است؛ یعنی حاوی مقادیر زیادی آهنه و مصرف مداوم اون میتونه نیاز روزانه شما به این ماده مغذی رو تا حد زیادی برطرف کنه.

مهم‌ترین علائم کم خونی

علائم کم خونی خیلی گسترده است و ممکنه با کمبود ویتامین‌هایی مثل ویتامین ب مشترک باشه. پس اگه هرکدوم از علائم زیر رو دارید بهتره حتما به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش های مورد نیاز دلیل مشکل رو پیدا کنه. این علائم شامل:

  • خستگی و ضعف: شایع‌ترین علامت کم خونیه. کمبود اکسیژن در بدن می‌تونه باعث خستگی و ضعف عضلانی بشه.
  • رنگ پریدگی: کمبود هموگلوبین باعث رنگ پریدگی پوست، لب‌ها، لثه‌ها و داخل پلک‌ها میشه.
  • تنگی نفس: کمبود خون و مشکل در اکسیژن رسانی باعث تنگی نفس، به خصوص در هنگام فعالیت بدنی میشه.
  • سرگیجه و سردرد: مشکل در اکسیژن رسانی باعث سرگیجه و سردرد میشه.
  • سردی دست‌ها و پاها: کمبود اکسیژن باعث سردی دست‌ها و پاها میشه.
  • تپش قلب: قلب برای جبران کمبود اکسیژن باید سخت‌تر کار کنه، که میتونه منجر به تپش قلب شه.
  • ریزش مو: کمبود آهن می‌تونه باعث ریزش مو بشه.
  • بی حوصلگی و عدم تمرکز: کمبود اکسیژن می‌تونه بی حوصلگی و عدم تمرکز به وجود بیاره.
  • زخم‌های دهانی: کمبود آهن می‌تونه باعث زخم‌های دهانی ایجاد کنه.
  • ترک خوردگی گوشه لب‌ها: کمبود آهن می‌تونه باعث ترک خوردگی گوشه لب‌ها بشه.
  • شکنندگی ناخن‌ها: کمبود آهن می‌تونه باعث شکنندگی ناخن‌ها بشه.

 مهم ترین علائم کم خونی         

دشمن کم خونی رو سریع تشخیص بدین!

هیچ غذایی به تنهایی کم خونی رو درمان نمی‌کنه. داشتن یه رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزی‌های تیره و برگ‌دار، آجیل و دانه‌ها، غذاهای دریایی، گوشت، لوبیا، و میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C می‌تونه به شما تو دریافت آهن مورد نیاز برای مدیریت کم خونی کمک کنه. البته اینا به تنهایی کافی نیستن و استفاده از مکمل‌ها هم هست که باعث میشن آهن کافی دریافت کنین؛ البته استفاده از مکمل نیاز به تجویز کارشناس و متخصصی که ازش مشاوره دریافت میکنین داره.

جالبه بدونین تابه چدنی عضو ثابت برنامه‌های رژیم غذایی کم خونی هست. غذاهای پخته شده با چدن، آهن رو از ماهیتابه جذب می‌کنن. غذاهای اسیدی بیشترین جذب آهن رو دارن و غذاهایی هم که مدت پختشون کوتاهه، کمترین جذب آهن رو دارن. اگه از برنامه غذایی برای کم خونی پیروی میکنین، این دستورالعمل‌ها رو یادتون باشه:

      • غذاهایی که غنی از آهن هستن رو با غذاها یا نوشیدنی‌هایی که مانع جذب آهن می‌شن مصرف نکنین. قهوه یا چای، تخم مرغ و غذاهای سرشار از کلسیم از این موارد هستن. 
      • برای بهبود جذب، غذاهای غنی از آهن رو با غذاهای غنی از ویتامین C مثل پرتقال، گوجه فرنگی یا توت فرنگی مصرف کنین. 
      • برای بهبود جذب، غذاهای غنی از آهن رو با غذاهای حاوی بتاکاروتن مثل زردآلو، فلفل قرمز و چغندر بخورین. 
      • برای افزایش تولید گلبول‌های قرمز، غذاهای غنی از فولات و ویتامین B12 رو اضافه کنین.

تشخیص کم خونی ناشی از فقر آهن

بهترین آجیل برای کم خونی (آجیل‌های خون ساز)

برای درمان کم خونی راه‌های گوناگونی وجود داره که یکی از اونا مصرف مکمل‌های حاوی آهن و گروه‌های ویتامین B است. با این حال یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که همه متخصصان در کنار درمان دارویی بر آن تاکید دارند، اصلاح سبک زندگی و رژیم غذاییه. انواع آجیل و خشکبار خواص بسیار زیادی دارند؛ از تاثیرشون بر کاهش وزن و عضله سازی گرفته تا تنظیم فشار خون و کاهش مشکلات قلب و عروق. اما یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این مغزهای خوراکی جذاب کمک به بهبود کم خونی است. انواع مغز‌های خوراکی از جمله پسته، بادام هندی، بادام زمینی، گردو و … انرژی لازم برای بدن رو تامین می‌کنند و با مواد مغذی مثل آهن و انواع ویتامین‌های گروه B به عنوان آجیل مناسب کم خونی به شدت توصیه میشن. در ادامه درباره بهترین آجیل‌های مفید برای کم خونی صحبت می‌کنیم و تردید شما برای خرید آجیل رو برطرف می‌کنیم.

1- پسته خام

بهترین آجیل برای فقر آهن، پسته است به خصوص اگر خام باشد. این مغز خوراکی فوق‌العاده مفید سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالمه و به دلیل وجود آهن به ساخت گلبول‌های قرمز کمک و از کم خونی به شکل موثری جلوگیری میکنه؛ به همین دلیل هم مصرف اون به مبتلایان به این بیماری، کودکان و خانم‌ها در دوران بارداری، شیردهی و پریودی به شدت توصیه میشه.

مصرف منظم پسته به بهبود سطح هموگلوبین و اطمینان از اکسیژن رسانی مناسب بدن کمک میکنه؛ بنابراین لازمه که خرید پسته رو در برنامه‌تون قرار بدید. اما در کنار خواص پسته برای کم خونی این مغز خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین E و لوتئین هم هست که ایمنی بدن رو بالا می‌برند و از بروز بیماری‌هایی مثل سرطان و بیماری‌های قلبی مزمن تا حدی پیشگیری می‌کنند.

فیبر زیاد موجود در پسته حرکات روده بزرگ رو بهبود می‌بخشه و در صورت مصرف متعادل از بروز مشکلاتی مثل نفخ و یبوست جلوگیری میکنه و با تقویت احساس سیری باعث تناسب اندام میشه. پسته پروتئین زیاد و کالری کمی داره؛ در نتیجه یک میان وعده مناسب در رژیم‌های غذایی لاغری و عضله سازیه. 

پسته خام بهترین آجیل برای کم خونی

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی

پسته خونسازترین مغز خوراکیه؛ پس اگه از فقر آهن رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنیم حتما پسته رو به صورت روزانه مصرف کنید. مصرف پسته در هر ساعتی از شبانه روز مشکلی نداره اما متخصصان تغذیه معتقدند بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی صبح ناشتا است چون در این حالت مواد مغذی مثل آهن، بهتر جذب میشن.

بهترین  زمان مصرف پسته برای کم خونی

2- گردو

گردو منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین، فیبر و چربی های سالمه. همچنین به دلیل مقدار زیاد آهن یک آجیل مفید برای کم خونی هم به حساب میاد. جالبه بدونید که در هر 28 گرم گردوم 0.82 میلی گرم آهن وجود داره؛ در نتیجه اگه به بیماری فقر آهن مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این آجیل مفید برای کم خونی رو در برنامه غذایی‌تون قرار بدید.

گردو بیش‌تر از هر آجیلی اسیدهای چرب امگا 3 داره که در بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌هایی مثل آلزایمر نقش دارند. همچنین پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم موجود در گردو به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کنند پس مصرف گردو به دیابتی‌ها و افرادی که به دنبال کنترل وزنشون هستند، توصیه میشه. با خرید مغز گردو میتونین اون رو به صورت میان وعده میل کنین یا در برنامه غذاییتون قرار بدین و داخل غذا و شیرینی بریزید.

گردو برای درمان کم خونی

3. بادام درختی

بادام درختی یک آجیل بسیار مغذی و همه کاره است که به دلیل فواید بی‌شمارش برای سلامتی شناخته شده و میتونه مکمل ارزشمندی برای یک رژیم غذایی کامل باشه. بادام سرشار از چندین ماده مغذی ضروری از جمله آهنه که یک ماده معدنی حیاتی در تولید گلبول‌های قرمز خون و حمل و نقل اکسیژن در سراسر بدن به حساب میاد. گنجاندن آجیل مناسب کم خونی در رژیم غذایی میتونه به پیشگیری از فقر آهن و ارتقای سلامت کلی کمک کنه. در نتیجه خرید بادام درختی برای کنترل بیماری فقر آهن تا حد زیادی توصیه میشه. بادام علاوه بر آهن، مواد مغذی مهم دیگه‌ای هم داره که به سلامت کمک می‌کند. این مغز خوراکی منبع عالی ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل میکنه.

بادام درختی برای درمان کم خونی

4- بادام هندی

بادام هندی، جدا از اینکه یک میان وعده خوشمزه است، میتونه یک مکمل ارزشمند برای رژیم غذایی افراد مبتلا به کم خونی باشه. کم خونی اغلب ناشی از تامین ناکافی آهنه که جزء حیاتی در تولید گلبول های قرمز و هموگلوبینه. مصرف منظم بادام هندی میتونه به افزایش سطح آهن و توانایی بدن برای تولید گلبول‌های قرمز خون کمک کنه. بادام هندی علاوه بر آهن، مواد مغذی ضروری دیگه‌ای مثل مس و ویتامین K هم در خودش داره که نقش مهمی در حفظ سیستم گردش خون دارند. مس به جذب و استفاده از آهن کمک می‌کنه، در حالی که ویتامین K از لخته شدن خون جلوگیری میکنه. ترکیب این مواد مغذی، بادام هندی را به گزینه‌ای مناسب و غنی از مواد مغذی برای افرادی که به دنبال رفع کم خونی هستند، تبدیل میکنه. پس از بررسی قیمت بادام هندی می‌تونید اون رو به رژیم غذایی کم خونی اضافه کنید.

بادام هندی مغزی مناسب برای کم خونی

 

چرا آجیل برای کم خونی خوبه؟

تاثیر آجیل بر کم خونی توسط متخصصان تغذیه سال‌ها است که اثبات شده. به طور کلی بیش‌ترین درصد کم خونی از فقر آهن نشات میگیره و در این حالت در کنار استفاده از مکمل‌های غذایی آهن و ویتامین b (که باید حتما توسط پزشک تجویز بشن) اصلاح سبک زندگی هم بسیار کمک کننده است. رژیم غذایی سرشار از آهن یکی از راه‌هایی که میشه از کم خونی جلوگیری کرد. مصرف سبزیجات سبزی مثل اسفناج، حبوباتی مثل عدس، جگر، گوشت قرمز و آجیل در کم خونی به شدت توصیه میشه.

در پاسخ به این سوال که « کدام آجیل برای کم خونی مفید است؟» باید بگیم که هر مغز خوراکی حاوی آهن می‌تونه در بهبود و کنترل این بیماری به شدت موثر باشه و به تولید گلبول‌های قرمز و در نتیجه هموگلوبین کمک و اکسیژن رسانی به بدن را تقویت کنه. از جمله این تنقلات می‌تونیم به پسته که منبع آهنه، بادام درختی، بادام هندی و گردو اشاره کنیم.

چرا آجیل برای کم خونی خوبه

میزان مصرف آجیل برای درمان کم خونی

حالا که به رابطه آجیل و کم خونی پی بردید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که «برای درمان کم خونی باید چه مقدار آجیل مصرف کرد؟» در پاسخ باید بگوییم که این میزان به عوامل مختلفی مثل سن، جنسیت و شدت بیماری بستگی داره و باید حتما توسط پزشک توصیه بشه اما در مجموع مصرف یک مشت از آجیل‌های خون ساز از جمله پسته، بادام هندی، بادام درختی و گردو مفیده و مانعی نداره.

هفت مغز برای کم خونی چیست؟ 

در مجموع در همه مغزهای خوراکی مقداری آهن وجود داره؛ بنابراین این که هفت مغز برای کم خونی مناسبند، اشتباه نیست اما در حقیقت چهار مغز شامل بادام هندی، بادام درختی، گردو و پسته بیشترین مقدار آهن رو در خودش دارند و خوردنشون به عنوان آجیل خون ساز به شدت توصیه میشه

خشکبار مناسب برای کم خونی

بعد از این که فهمیدیم چه آجیلی برای کم خونی خوبه، وقت اون رسیده که به سراغ خشکباری بریم که سرشار از آهن هستند و به تولید گلبول‌های قرمز و کنترل بیماری فقر آهن به شکل موثری کمک می کنند. این خشکبار شامل موارد زیر میشن:

1- آلو خشک

آلو قرمز خشک طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه میده و از تنقلات ارزشمند در یک رژیم غذایی متعادله. آلو به دلیل محتوای بالای آهن شناخته شده و گزینه‌ای عالی برای مبتلایان به فقر آهنه. آهن یک ماده معدنی ضروریه که نقش مهمی در بدن، به ویژه در تولید گلبول‌های قرمز خون و حمل اکسیژن داره. آلو خشک سرشار فیبره که میتونه سلامت دستگاه گوارش را تقویت و از یبوست جلوگیری کنه. آلو همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی پتاسیم داره؛ یک ماده معدنی با ارزش که برای حفظ عملکرد مناسب قلب و تنظیم فشار خون ضروریه.

    زردآلو خشک      

2- انجیر خشک

انجیر خشک به عنوان یک درمان طبیعی برای افراد مبتلا به کم خونی شناخته میشه. این میوه شیرین و مغذی مملو از مواد مغذی ضروری مثل آهنه. همچنین انجیر خشک منبع غنی فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های مختلفه. وجود ویتامین C در انجیر کارایی آن را در درمان کم خونی بیشتر میکنه، زیرا ویتامین C جذب آهن را تسهیل میکنه.

انجیر خشک

3- خرما

خرما یک راه حل طبیعی و مغذی برای افرادی است که با کم خونی دست و پنجه نرم می‌کنند. وجود آهن در خرما برای سنتز هموگلوبین و تشکیل گلبول های قرمز خون، که اجزای حیاتی در انتقال اکسیژن در سراسر بدن هستند، ضروریه. علاوه بر این، خرما فواید بیشتری در قالب ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری داره. این خشکبار مفید حاوی ویتامین C است که به جذب آهن کمک میکنه و اثربخشی آن را در درمان کم خونی افزایش میده. خرما همچنین سرشار از فیبره که به سلامت دستگاه گوارش و سلامت بدن کمک میکنه.

خرما یک خشکبار مناسب برای کم خونی

4- قیسی

قیسی یک میوه خشک بسیار مغذی و غنی از آهنه که به دلیل طعم لذیذ و فواید بی‌شمارش برای سلامتی شناخته شده. این میوه کوچک نارنجی مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از جمله آهن است؛ در نتیجه مصرف زردآلو میتونه به پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن کمک کنه. زردآلو علاوه بر آهن، سرشار از مواد مغذی مهم دیگری نیز هست مثل ویتامین A که برای حفظ بینایی، بالا بردن سیستم ایمنی، و رشد سلولی ضروریه.

سوالات رایج

1- روزی چند عدد پسته برای کم خونی بخوریم؟

خواص پسته خام برای کم خونی بر کسی پوشیده نیست اما میزان دقیق مصرف اون باید توسط پزشک توصیه بشه. به طور کلی مصرف روزانه یک مشت پسته مشکل خاصی ایجاد نمیکنه.

2- آیا پسته خام برای کم خونی مفید است؟

بله. درواقع بهترین زپسته خام برای کم خونی پسته خام است. چون سرشار از آهنه که در تولید هموگلوبین نقش داره و میتونه کم خونی ناشی از فقر آهن رو به شکل موثری کنترل کنه.

3- کدام آجیل برای کم خونی خوبه؟

مغزهای خوراکی از جمله بادام درختی، بادام هندی، پسته و گردو از جمله خوراکی های غنی از آهنی هستند که برای درمان کم خونی مفیدند.

4- کدام خشکبار برای کم خونی خوبه؟

خشکباری از جمله آلو خشک، قیسی، انجیر خشک و خرما از جمله خوراکی های غنی از آهنی هستند که برای درمان کم خونی مفیدند.

5- آیا پسته خون ساز است؟

بله پسته نسبت به همه مغزهای خوراکی آهن بیشتری داره و به همین دلیل هم به عنوان آجیل خون ساز شناخته میشه.

6- آیا پسته برای کم خونی خوبه؟

بله پسته با آهن زیادش به عملکرد بهتر گلبول‌های قرمز خون کمک میکنه و به همین دلیل هم میتونه بیماری کم خونی رو تا حد زیادی کنترل کنه. 

 

منابع :  nutlyfoods و kashmironlinestore

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *