طرز تهیه باسلوق شب یلدا (در سه مرحله)

طرز تهیه باسلوق شب یلدا

باسلوق یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که است که به صورت ویژه در شب یلدا استفاده میشه و طرفدارهای خاص خودش رو داره. احتمالا شما هم این شیرینی لذیذ رو از فروشگاه‌های آجیل و شیرینی فروشی تهیه می‌کنید اما در کمال تعجب می‌تونید با چند قلم مواد اولیه ساده، در منزل درستش کنید و از سلامتش اطمینان داشته باشید. در این مطلب از طرز تهیه باسلوق شب یلدا میگیم و همه راه‌هایی که می‌تونید یک باسلوق خانگی سالم رو تهیه کنید رو با هم بررسی می‌کنیم.

طرز تهیه انواع باسلوق شب یلدا

هرچند باسلوق شیرینی فوق‌العاده خوش طعم و مهیجیه و از واجبات شب یلدا هم به حساب میاد اما به دلیل شکر زیادش، کالری نسبتا بالایی داره و گزینه سالمی به حساب نمیاد اما شاید بشه با تهیه انواع باسلوق‌های خانگی، مضراتش رو تا حدی کم کرد، به محصول با کیفیتی رسید و صد البته در هزینه‌ها هم صرفه جویی کرد.
طرز تهیه باسلوق شب یلدا با توجه عواملی مثل سلیقه، منطقه جغرافیایی، مواد اولیه و … متفاوته اما در اکثرشون یک لایه مغز خوراکی مثل گردو، بادام و … در بستری ژله‌ای (که میتونه از نشاسته، شیره و … تشکیل شده باشه) پیچیده شده. در ادامه رایج‌ترین طرز تهیه باسلوق خانگی رو با هم بررسی می‌کنیم.

طرز تهیه باسلوق خانگی با نشاسته

راحت الحلقوم با نشاسته گل رایج‌ترین نوع باسلوقه که معمولا در شب یلدا استفاده میشه. در این نوع باسلوق از مغز گردو استفاده میشه، برای خرید گردو می‌تونید به وب سایت ناتژی سر بزنید. طرز تهیه باسلوق گردویی ساده است و برای تهیه اون به مواد اولیه زیر نیاز داریم:

  • پودر ژلاتین
  • شکر
  • نشاسته
  • وانیل
  • گلاب
  • کره
  • پودر نارگیل
  • مغز گردو
  • آب

مرحله اول: ابتدا نشاسته گل رو به آرامی در یک لیوان آب سرد حل کنید. توجه داشته باشید که باید ترکیب آب و نشاسته رو به آرامی و با حوصله چند دقیقه هم بزنید تا به بافتی کاملا یک دست برسید.

مرحله دوم: سپس آب و شکر رو روی شعله ملایم گاز بگذارید و تا جایی حرارت بدید که شکر کاملا در آب حل بشه. در این مرحله نشاسته یکد دست شده رو به آرامی به شربت اضافه کنید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا ترکیب گوله نشه. در این مرحله می‌تونید برای سفت شدن ترکیب ژلاتینی که به روش بن ماری ذوب کردید رو به ترکیب اضافه کنید و بعد از اضافه کردن گلاب، وانیل و کره ترکیب رو به اندازه‌ای هم بزنید و حرارت بدید که حالتی خمیری به خودش بگیرد.

مرحله سوم: در نهایت خمیر به دست آمده رو با دست شکل بدید و بعد از غلتاندن در پودر نارگیل با گردو تزئین کنید. این نوع باسلوق رو در آجیل شب یلدا قرار بدید و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.

    باسلوق شب یلدا با نشاسته

 

طرز تهیه باسلوق انار برای شب یلدا

طرز تهیه باسلوق مخصوص شب یلدا با انار کم و بیش شبیه باسلوق ژله‌ایه. با این تفاوت که باید حتما از ژله انار استفاده کنید. همچنین می‌تونید برای طعم و شکل بهتر باسلوق‌ها بعد از این که خمیر نهایی کمی خنک شد به اون کمی دانه‌های انار اضافه کنید و خمیر رو ورز بدید یا از دانه‌های انار برای تزیین باسلوق استفاده کنید. همچنین با اضافه کردن کمی آب انار شیرین یا ملس به طرز تهیه باسلوق ساده با لیوان (باسلوق معمولی) هم میشه باسلوق انار تهیه کرد.

طرز تهیه باسلوق ژله ای شب یلدا

باسلوق ژله‌ای تقریبا همان راحت الحلقوم خودمونه و به دلیل رنگ زیبا و طعم دوست داشتنی‌اش، سفره یلدایی شما را چشم نوازتر میکنه. طرز تهیه باسلوق با ژلاتین بسیار ساده و تقریبا شبیه طرز تهیه باسلوق با نشاسته ذرت است. برای درست کردنش کافیه نشاسته رو در آب سرد حل کنید تا ترکیب یکدستی به دست بیاد. سپس پودر ژله مورد علاقه‌تون رو در یک لیوان آب گرم حل کنید و روی حرارت ملایم بگذارید و تا کاملا شفاف بشه، سپس بگذارید کاملا خنک بشه. در این مرحله محلول ژلاتین و آب، شکر، گلاب و کره رو بهش اضافه کنید و بگذارید روی شعله ملایم براق بشه. در نهایت وقتی به بافتی خمیری و یکدست رسیدید، شعله رو خاموش کنید. در این مرحله می‌تونید خمیر رو به شکل دلخواه فرم بدید و با انواع و اقسام مغزها یا پودر نارگیل تزئینش کنید.

طرز تهیه باسلوق ژله ای

طرز تهیه باسلوق هندوانه ای شب یلدا

طرز تهیه باسلوق شب یلدایی هنوانه‌ای هم شباهت زیادی به طرز تهيه باسلوق گردويي معمولی داره. تنها تفاوتش اینه که بعد از درست شدن خمیر نهایی باید اون رو به دو قسمت تقسیم کنید و به یک قسمت رنگ خوراکی قرمز یا شبرت آلبالو و به یک قسمت رنگ خوراکی سبز اضافه کنید و بعد از ورز دادن، باسلوق رو به شکل هندوانه تزئین کنید. به جای هسته های هندوانه هم می‌تونید از شکلات‌های چیپسی استفاده کنید.

سوالات رایج درباره طرز تهیه شب یلدا

1- چقدر طول میکشد تا باسلوق آماده بشه؟
مدت زمان آماده سازی باسلوق خانگی تقریبا یک تا دو ساعت است.

2- کالری باسلوق چقدره؟
هر 100 گرم باسلوق 415 کالری داره.

3- باسلوق رو میشه تو خونه درست کرد؟
بله شما می‌تونید با مواد اولیه تازه و سالم، انواع باسلوق را در خانه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *