خواص میوه خشک؛ دریچه‌ای به روی سلامتی

خواص میوه خشک

میوه خشک از تنقلات محبوب و خوشمزه‌ای محسوب می‌شه که با انواع بسیاری از ویتامین‌ها، املاح معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و … بهترین جایگزین برای تنقلات ناسالمه. امروز با گسترش و رواج سالم‌خوری میوه خشک هم جای خودش رو در برنامه رژیمی افراد باز کرده. مصرف مداوم و منظم میوه‌های خشک علاوه‌بر محافظت از سلامت بدن، در پیشگیری از بیماری‌های مختلف هم موثره. این مطلب به شما کمک می‌کنه تا با خواص میوه خشک آشنا بشین و اون رو برای همیشه به رژیم غذاییتون اضافه کنین.

5 خواص میوه خشک

میوه خشک از یکی از تنقلات خوشمزه و محبوب به‌شمار می‌ره که به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن کمک می‌کنه. همین‌طور از مزایای میوه خشک می‌توان به کاهش اشتها و مدیریت وزن اشاره کرد؛ حواستون باشه در مصرف این خوراکی‌های مفید زیاده‌روی نکنین. خواص میوه خشک شده بی‌شماره که در ادامه بهشون می‌پردازیم

      فواید میوه خشک

1- جلوگیری از کم‌خونی

کم‌خونی به‌عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات در بین افراد به‌ویژه بانوان محسوب می‌شه، مصرف میوه خشک به جلوگیری از بروز مشکلاتی مثل کم‌خونی کمک می‌کنه. اگرچه راه‌های زیادی برای درمان کم‌خونی وجود داره؛ اما یکی از ساده‌ترین و بی‌عارضه‌ترین راه‌ها، مصرف میوه‌های خشکی مثل آلو خشک و انجیر خشکه.

2- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

از دیگر خواص میوه خشک برای بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارشه. دستگاه گوارش وظیفه مهمی در هضم غذا داره که در صورت هرگونه اختلال، باعث به‌وجودآمدن مشکلات متعددی در بدن می‌شه. عملکرد بهتر دستگاه گوارش در گرو وجود ماده‌ای به نام فیبره که در انواع میوه‌های خشک به‌وفور دیده می‌شه. اگه خواص میوه خشک موز، انجیر، کشمش، توت‌فرنگی و … بررسی کنین از آثار شگفت‌انگیز اون رو در گوارش می‌بینین. بنابراین خرید میوه خشک و مصرف اون به عنوان یک میان وعده برای سلامت گوارش خیلی مفیده.

بهبود عملکرذ گوارش

3- جلوگیری از بروز سرطان

مصرف مداوم و منظم میوه خشک می‌تونه از بروز بیماری سرطان جلوگیری کنه. آلبالو خشک با مقادیر زیادی از کورستین در جلوگیری از بروز بیماری سرطان موثره. مصرف میوه‌های خشک خطر ابتلا به بیماری‌های سرطان سینه، کبد، ریه و … رو کاهش می‌ده. با این اوصاف توصیه می‌شه مصرف میوه خشک رو در برنامه غذاییتون قرار بدین.

4- تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص میوه خشک به‌شمار می‌ره که در مبارزه با ویروس‌ها و بیماری‌ها نقش اساسی و مهمی رو ایفا می‌کنه. در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن، افراد به بیماری‌های مختلفی دچار می‌شن؛ برای همین بهتره مصرف مواد مغذی رو در برنامه غذاییشون داشته باشن. مواد خوراکی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، میوه‌های خشک‌شده‌ و سرشار از مواد مغذی هستن. میوه خشک کیوی و خرمالو خشک در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیرگذارن؛ مصرف مداوم و منظم این تنقلات مفید، از شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنه.

تقویت سیستم ایمنی با میوه خشک

5- کنترل سطح قند خون

کنترل سطح قند خون یکی دیگه از خواص میوه خشک محسوب می‌شه که در نتیجه مصرف روزانه میوه خشک امکان‌پذیره. میوه‌های خشکی مثل توت‌فرنگی خشک‌شده و کشمش می‌تونه تاثیرات شگفت‌انگیزی در تنظیم قند خون و کنترل سطح اون داشته باشه.

خواص انواع میوه خشک

خاصیت میوه خشک و تاثیرات مثبت اون‌ها در حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از بیماری‌ها آشکاره؛ اما خوبه که با خواص انواع میوه خشک آشنا بشین تا متناسب با شرایط بدنی و ضعف‌های سلامتی از اون‌ها استفاده کنین.

خواص عناب خشک (پرخاصیت با کالری پایین)

میوه خشک عناب با فواید سلامتی فراوان، منبعی عالی از مواد مغذی و ویتامین های ضروریه. این میوه خشک کم کالری و سرشار از فیبره؛ همچنین با مقادیر بالایی از قندهای طبیعی فاقد هرگونه چربیه. عناب خشک‌شده به‌عنوان یه میان‌وعده سالم با مقادیر زیادی از فسفر، کلسیم، پتاسیم، آهن، روی و ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها به بهبود گردش خون، سلامت استخوان‌ها، یهیود عملکرد مغز، بهبود دستگاه گوارش و … کمک می‌کنه. کالری عناب خشک بسیار پایینه، به‌طوری که در هر فنجان (50 گرم) عناب خشک، 140 گرم کالری داره. بنابراین مصرف عناب خشک‌شده می‌تونه بدون هیچ نگرانی صورت بگیره.

خواص عناب خشک

خواص زردآلو خشک (معجزه گوارش)

زردآلو خشک با خواص بی‌نظیرش، تاثیرات مثبتی در بدن می‌زاره. این میوه خشک خوشمزه و محبوب با مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم، فیبر و ویتامین A و C در پیشگیری از بیماری‌های مزمن موثره. همچنین فیبر موجود در برگه زردآلو، هضم رو بهبود می‌بخشه و کلسترول خوب رو بالا میبره. کاهش التهابات و حفظ دید و تقویت بینایی از دیگر فواید زردآلو به‌حساب می‌آد؛ با مصرف این خوراکی مفید می‌تونین از یبوست و مشکلات گوارشی هم جلوگیری کنین. مصرف مداوم این خوراکی خوشمزه شرط اثرات شگفت‌انگیز اونه.

خواص زردآلو خشک

خواص سیب خشک

سیب خشک با مقادیر بالایی از ویتامین A و C باعث شادابی پوست می‌شه؛ همین‌طور از خشکی پوست، رنگ‌پریدگی و بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کنه. از دیگر خواص میوه خشک سیب می‌توان به قدرت تنظیم و کاهش فشار خون اشاره کرد. این تنقلات مفید به‌دلیل ویتامین C فراوان، به استحکام دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کنه. به‌طور کلی شما با خرید سیب خشک از خواص متعددی بهره می‌برین؛ کاهش ابتلا به دیابت، تناسب اندام، افزایش سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از کم‌خونی و فقر آهن از فواید خواص سیب خشک محسوب میشه.

خواص سیب خشک

خواص خرمالو خشک

خرمالو خشک با منبعی از ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت پوست، لثه‌ها، دندان و استخوان‌ها بسیار مفیده. همچنین کلسیم موجود در این میوه خشک مغذی، به تنظیم ضربان قلب و بهبود عملکرد عضلات کمک می‌کنه؛ این خوراکی مفید برای رشد و استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان موثره. ویتامین A موجود در خرمالو خشک به حفظ سلامت بینایی، پوست، مو و ناخن کمک می‌کنه؛ همچنین در جلوگیری از خشکی و شکنندگی پوست و اختلالات پوستی متعددی مثل رزاسه موثره. علاوه‌بر این با مصرف مداوم و منظم خرمالو خشک می‎تونین از بروز برخی از سرطان‌ها جلوگیری کنین.

خواص خرمالو خشک

خواص آلبالو خشک

آلبالو خشک با مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مثل ویتامین C و بتاکاروتن، گزینه‌ای عالی برای مقابله با اکسیداتیو در بدنه. مصرف مداوم و منظم آلبالو خشک می‌تونه به حفظ سلامت قلب‌وعروق کمک کنه. علاوه‌بر این پتاسیم موجود در این میوه خشک و خوشمزه در کنترل فشار خون موثره و فیبرهای موجود در اون می‌تونن به کاهش کلسترول کمک کنن. از خواص آلبالو خشکه در لاغری هم نمی‌شه گذشت؛ این میوه خشک مفید با فیبر فراوان به کاهش اشتها و مدیریت کاهش وزن هم کمک می‌کنه. فیبرهای آلبالو خشک در تنظیم سطح قند خون هم موثرن. این خاصیت برای افراد دیابتی بسیار مهمه؛ چراکه کنترل جذب قند از روده و ترشح انسولین کمک می‌کنه. آلبالو خشک با مقادیر زیادی از کلسیم و منیزیم از سلامت و قوام استخوان‌ها محافظت خواهد کرد. مصرف منظم و مداوم آلبالو خشک به‌دلیل حفظ سلامت استخوان‌ها، حفظ سلامت چشم، بهبود عملکرد مغز و همین‌طور تقویت سیستم عصبی می‌تونه بهترین انتخاب برای شما باشه.

خواص آلبالو خشک

خواص میوه خشک کیوی

کیوی خشک هم مثل تمامی میوه‌های خشک دیگه، از خواص زیادی برخورداره. کیوی خشک با مقادیر زیادی از ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنه. کیوی به‌عنوان منبعی غنی از ویتامین K نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها و بهبود خون‌رسانی داره. همچنین با ویتامین E و بتاکاروتن، در حفظ سلامت پوست و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی موثره. مصرف منظم میوه خشک کیوی، بهبود عملکرد قلب‌وعروق رو به‌همراه داره؛ همچنین ویتامین C، پتاسیم، اسیدهای چرب و فیبر موجود در اون به حفظ فشار خون و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کنه. با مصرف این میوه خشک مغذی علاوه‌بر رفع یبوست و حفظ سلامت گوارش، در کنترل وزن شما رو موثره.

خواص کیوی خشک

خواص میوه خشک نارگیل

هر چقدر از فواید میوه خشک نارگیل بگیم بازم کمه؛ این میوه خشک مغذی و مفید خواص متعدد و بی‌نظیری در سلامت افراد داره. نارگیل خشک با فیبر فراوان می‌تونه 61 درصد از فیبر مورد نیاز بدن شما رو تامین کنه. این میوه خشک برای سلامت قلب مفیده و در بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از آلزایمر موثره. نارگیل خشک‌شده با مقادیر فراوانی از آهن به پیشگیری از کم‌خونی می‌پردازه. همین‌طور با تاثیر بر هورمون‌های کنترل قند خون به کنترل دیابت کمک می‌کنه. جلوگیری از آتریت و افزایش سطح انرژی هم از دیگر خاصیت میوه خشک نارگیل محسوب می‌شه.

خواص نارگیل خشک

خواص میوه خشک موز

موز مقادیر بسیاری از انرژی، پروتئین، کربوهیدرات و … ترکیبی مغذی و بهترین گزینه برای میان‌وعده‌های شماست. اسیدفولیک موجود در موز مانع از بروز کم‌خونی در دوران بارداری می‌شه. همچنین با مقدار زیادی از سروتونین در بهبود خلق‌وخو و احساسات نقش داره. موز خشک به‌دلیل پتاسیم و فیبر بالا باعث ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها در افراد می‌شه؛ علاوه‌بر این با افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن در افراد هم کمک می‌کنه. از دیگر فواید میوه خشک موز می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت کلیه‌ها اشاره کرد که به‌دلیل ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه خشکه. میوه خشک موز به‌عنوان یه مکمل غذایی مغذی، گزینه‌ای ایده‌آل برای اضافه‌شدن در برنامه غذایی شماست.

خواص موز خشک

خواص میوه خشک انبه

انبه خشک با مقادیر بالایی از آهن، پتاسیم، اسید فولیک، ویتامین C، A و B6 مزایای متعددی برای بدن شما داره. کاروتنوئید موجو در انبه خشک، بروز سرطان سینه رو در زنان تا 17 درصد کاهش می‌ده؛ همچنین در جلوگیری از پوکی استخوان و تنظیم سیکل ماهانه اون‌ها هم موثره. ویتامین A و ویتامین B در این میوه خشک به بهبود سلامت چشم و افزایش انرژی هم کمک می‌کنه. مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها در انبه خشک، تسکین التهابات، ترمیم و کاهش لکه‌ها رو به‌همراه داره. اگرچه حذف آب از انبه و خشک‌شدن اون باعث افزایش کالری در انبه می‌شه؛ اما همچنان منبعی غنی از فیبر و کربوهیدراته. بر این اساس انبه با رفع گرسنگی، به کاهش وزن شما کمک می‌کنه. هضم غذا، افزایش تراکم استخوان، تقویت گردش خون و افزایش سطح انرژی، از دیگر خواص مصرف میوه خشک انبه محسوب می‌شن.

خواص انبه خشک

خواص میوه خشک استوایی

میوه‌های خشک استوایی همگی منبعی غنی از فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، تاثیرات مثبت بسیاری در سلامت افراد دارن. میوه خشک استوایی سرشار از فیبره؛ همچنین با مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری از بیماری‌ها و انواع سرطان‌ها موثره. این میوه خشک نقش موثری در سلامت قلب‌وعروق، سیستم ایمنی و گوارش ایفا می‌کنه.

خواص میوه خشک استوایی

خواص توت خشک

توت خشک هم یکی از مغذی‌ترین و مفیدترین خشکبار محسوب می‌شه که خواص بی‌شماری برای بدن داره. این میوه خشک با پروتئین فراوان، آهن و کلسیم برای سلامت بدن، مو و بینایی بسیار مفیده. همچنین می‌تونه در پیشگیری از سرطان مفید باشه. توت خشک با فیبر بالا انتخابی مناسب برای افراد با رژیم لاغریه؛ اون‌ها با مصرف مداوم و منظم احساس سیری می‌کنن و در نهایت به وزن ایده‌آل مورد نظرشون می‌رسن.

خواص توت خشک

مواد مغذی میوه خشک

میوه خشک بخش مهمی از یه رژیم غذایی متعادل رو تشکیل می‌ده که برای سلامت بدن بسیار مفیده. این تنقلات قابل حمل با ماندگاری عالی بهترین انتخاب برای میان‌وعده‌های شما خواهد بود. از خواص میوه خشک نسبت به میوه تازه، می‌شه به فیبر و فنل‌های پیشگیری‌کننده از بیماری اشاره کرد. فیبر و رژیم‌های غذایی غنی از فنل‌های گیاهی با بیماری‌های قلبی، چاقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌ها مبارزه می‌کنن. میوه خشک‌شده با منبعی ارزشمند و غلیظ از ویتامین‌ها و مواد معدنی، فواید بسیاری برای حفظ سلامتی بدن دارن. میوه‌های خشک با منبعی خوب از فیبر رژیمی، بدون چربی و بدون سدیم هستن؛ همین‌طور آن‌ها قند طبیعی رو به بدن تزریق می‌کنن و فاقد شکر اضافه هستن.

کالری میوه خشک

در سال‌های اخیر مصرف میوه خشک در سبد رژیمی خانواده‌ها قرار گرفته؛ این تنقلات خوشمزه از میوه‌های سالم به‌دست می‌آد که خواصی برابر و حتی بیشتر از میوه‌های تازه دارن. کالری میوه خشک با میوه تازه فرق زیادی نداره؛ اما به‌دلیل اینکه وزن میوه در روند خشک‌شدن کاهش پیدا می‌کنه، احتمال خوردن مقدار بیشتری از اون بالا بره. این موضوع در مورد میوه‌های شیرین می‌تونه کمی نگران‌کننده باشه؛ چراکه میوه‌ها در اثر خشک‌شدن، آب خودشون رو از دست می‌دن و قند اون‌ها راحت‌تر و زودتر جذب بدن می‌شه. مصرف یه فنجان میوه خشک حدود 480 کیلو کالری داره و ممکنه هنگام خوردن اون متوجه حجم مصرفی خودتون نشین. در نظر داشته باشین که فواید بسیار میوه خشک، می‌تونه کالری بالای اون رو پوشش بده.

کالری میوه خشک

خواص میوه خشک برای کودکان

خواص خوردن میوه خشک در کودکان بسیاره؛ با قراردادن انواع میوه‌های خشک در برنامه غذایی کودکان می‌تونین از یبوست و مشکلات گوارشی در اون‌ها جلوگیری کنین. مصرف میوه خشک برای کودکان باعث تامین آهن بدن و رفع کم‌خونی می‌شه؛ همین‌طور به استحکام استخوان‌های اون‌ها کمک می‌کنه. خوبه که ترکیبی از میوه‌های خشک رو برای مصرف روزانه کودکان در نظر بگیرین، میوه خشک مخلوط می‌تونه تاثیرات بیشتری در سلامت اون‌ها داشته باشه. ترکیب میوه‌های خشکی مثل توت سفید، خرمالو، انبه، آلو، هلو، کیوی، زردآلو، پرتقال و مویز تاثیرات شگفت‌انگیزی رو به‌همراه داره. مواد معدنی، ویتامین‌ها و کالری میوه‌های خشک، این تنقلات رو به‌عنوان بهترین میان‌وعده برای کودکان تبدیل می‌کنه. از مهم ترین خواص میوه خشک برای سلامتی بدن کودکان می‌شه به موارد زیر اشاره کرد:
• سلامت گوارش
• تقویتت ذهن
• رشد مغز و اعصاب
• تقویت بینایی
• تقویت سیستم ایمنی بدن
• امکان درمان کم‌خونی

خواص میوه خشک در بارداری

زنان باردار در دوران بارداری به ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی ضروری نیاز دارن تا بتونن این دوره پر چالش رو به‌راحتی سپری کنن. مصرف میوه‌های خشک با منبعی غنی از فیبر به یبوست در دوران بارداری کمک می‌کنه؛ این دوره به‌دلیل تغییرات هورمونی باعث ایجاد یبوست و مشکلات گوارشی می‌شه. مصرف انجیر، آلو، گلابی و آناناس خشک‌شده به‌عنوان ملین در بارداری بسیار مفید هستن. همین‌طور میوه‌های خشکی مثل موز، سیب، مویز و آلو به‌دلیل قند طبیعی هم می‌تونه در افزایش انرژی بدن زنان باردار و رفع بی‌حالی در اون‌ها موثر باشه. خواص میوه خشک مخلوط برای زنان باردار بی‌شماره؛ علاوه‌بر فواید بسیار در جلوگیری از فقر آهن، زایمان زودرس، افسردگی بعد از زایمان و … نیز موثره. فشار خون بالا از دیگر مشکلات رایج در دوران بارداری محسوب می‌شه که با مصرف میوه‌های خشکی مثل موز، انبه، زردآلو و … قابل کنترله. پتاسیم موجود در مرکبات خشک‌شده می‌تونه به کنترل فشار خون کمک کنه؛ بنابراین خرید میوه خشک و مصرف اون یکی از بهترین رژیم‌های غذایی در دوران بارداری محسوب می‌شه.

خواص میوه خشک در بارداری

خواص میوه خشک برای دیابت

مصرف میوه‌های خشک با سطح گلیسمی پایین تا متوسط، سطح قند خون رو در محدوده طبیعی نگه می‌دارن. از اون‌جایی که میوه‌های خشک مثل خرما، کشمش و زردآلو دارای شاخص گلیسمی پایینی هست، می‌تونن در برنامه غذایی افراد دیابتی قرار بگیرن. افراد مبتلا به دیابت باید ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای بدن خودشون رو تامین کنن؛ چراکه کمبود این نوع ویتامین‌ها عوارض دیابت رو در اون‌ها آشکار می‌کنه. مصرف میوه‌های خشک مثل غذاهای نشاسته‌ای باعث افزایش قند خون نمی‌شن و می‌تونن برای این دسته از بیماران مفید باشه.

قند میوه خشک مفیده یا مضر؟

میوه‌های خشک دارای مواد مغذی فراوانی هستن؛ اما به‌دلیل خشک‌شدن آب اون‌ها از دست میره. چیزی که در مورد میوه‌های خشک مهمه، میزان قند موجود در میوه‌های خشک نسبت به میوه‌های تازه هست. بعضی از میوه‌های خشک قند اضافه دارن و برای بدن مفید نیستن؛ بنابراین باید از میوه‌های خشک مغذی با قند طبیعی استفاده کنین. انجیر خشک، موز خشک و کیوی خشک از میوه‌های مغذی بدون اثرات مضر هستن که به‌دلیل قند طبیعی موجود در اون‌ها، مصرفشون بلامانعه. اگر چه کیفیت محصولات قیمت انجیر خشک و دیگر میوه‌های خشک رو تحت تاثیر قرار می‌ده؛ اما توصیه می‌شه از میوه‌های خشک سالم و تازه استفاده کنین.

قند میوه خشک

مضرات میوه خشک

اگرچه مصرف میوه خشک فواید بسیاری برای بدن داره؛ اما زیاده‌روی در مصرف اون می‌تونه نتیجه عکسی براتون داشته باشه. از اونجایی‌که این نوع خوراکی‌ها حاوی آب نیستن، کالری و قند بالایی دارن. همچنین در مقایسه با میوه‌های تازه، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های کمتری داره. در صورتی که در مصرف میوه‌های خشک اعتدال به خرج ندین ممکنه با مشکلاتی از این دست روبه‌رو بشین:
• خطر ابتلا به دیابت
• امکان ایجاد نفخ و کم‌آبی در بدن
• افزایش وزن
• مشکلات قلبی
• حملات آسمی، حساسیت، بثورات پوستی

بهره‌مند از فواید میوه خشک با ناتژی

مصرف میوه خشک و استفاده اون در برنامه غذایی روزانه، می‌تونه تاثیرات مثبت و مفیدی رو به‌همراه داشته باشه. اگرچه مصرف میوه خشک توصیه می‌شه؛ اما رعایت اعتدال شرط لازم برای دستیابی به خواص بی‌نظیر اونه. استفاده از میوه‌های خشک باکیفیت هم قسمتی از این ماجراست؛ برای خرید میوه خشک سالم و مرغوب، فروشگاه آنلاین آجیل و خشکبار ناتژی می‌تونه گزینه مناسب برای شما باشه.

سوالات متداول

1- آیا میوه خشک برای دیابت مضره است؟
مصرف میوه‌های خشک با سطح گلیسمی پایین تا متوسط، سطح قند خون رو در محدوده طبیعی نگه می‌دارن؛ بنابراین برای افراد دیابتی مفیده.

2- کالری میوه خشک چقدره؟
کالری میوه خشک با میوه تازه فرق زیادی نداره؛ اما به‌دلیل اینکه وزن میوه در روند خشک‌شدن کاهش پیدا می‌کنه، احتمال خوردن مقدار بیشتری از اون بالا بره و کالری بیشتر رو به بدن میرسونه.

3- قند میوه خشک مضره یا مفید؟
بعضی از میوه‌های خشک قند اضافه دارن و برای بدن مفید نیستن؛ بنابراین باید از میوه‌های خشک مغذی با قند طبیعی استفاده کنین. انجیر خشک، موز خشک و کیوی خشک از میوه‌های مغذی بدون اثرات مضر هستن که به‌دلیل قند طبیعی موجود در اون‌ها، مصرفشون بلامانعه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *