خواص سیب خشک

خواص سیب خشک

یک ضرب المثل مشهور انگلیسی می‌گوید «An apple a day keeps the doctor away» یا «خوردن یک سیب در روز، دکتر رو از شما دور می‌کنه». شاید این جمله کمی اغراق آمیز به نظر برسه اما واقعیت اینه که خواص سیب به اندازه‌ای زیاده که میتونه سلامت کلی بدنتون رو تضمین کنه اما دسترسی به میوه‌های تازه همیشه هم امکان پذیر نیست و در این شرایطه که میوه‌های خشک از جمله سیب خشک به کارتون میاد. خواص سیب خشک به اندازه‌ای زیاده که باید به صورت منظم در رژیم غذایی‌تون قرار بگیره و جایگزین انواع هله هوله‌های ناسالم بشه. در این مقاله به سراغ خواص سیب خشک شده می‌رویم و به ضرورت مصرف روزانه آن می‌پردازیم.

مهم‌ترین خواص سیب خشک

سیب سرشار از فیبر، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است و به همین دلیل هم توصیه میشه حتما به صورت روزانه مصرف بشه تا بتونه بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن رو تامین کنه، سیب خشک هم از این قاعده مستثنا نیست و صد البته مصرفش در بعضی موارد که به میوه‌های تازه دسترسی ندارید، راحت‌تره. یکی از خواص سیب خشک کرده وجود فیبر بسیار بالا است که هم از مشکلات گوارشی مثل یبوست و معده درد جلوگیری میکنه و هم برای مدت طولانی سیر نگهتون میداره. پس اگه رژیم لاغری دارید از خواص برگ سیب خشک غافل نشید و به جای انواع هله هوله اون رو به عنوان میان وعده استفاده کنید.
جالبه بدونید قند موجود در سیب خشک نسبت به سیب تازه بیش‌تره پس در مجموع سطح قند خونتون رو متعادل میکنه و به دلیل وجود فیبر از بالا رفتن ناگهانی قند جلوگیری میکنه، پس اگه در طول روز دچار افت قند ناگهانی میشید مصرف این خوراکی جذاب رو اصلا فراموش نکنید. یکی دیگه از فواید سیب خشک وجود انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین سی و آنتی اکسیدانه که ایمنی بدنتون در مقابل بیماری‌ها رو به شکل موثری بالا می‌بره پس اگه از نقص ایمنی رنج می‌برید و زود به زود بیمار میشید پیشنهاد می‌کنیم از خرید سیب خشک غافل نشید و حتما اون رو در رژیم غذایی‌تون قرار بدید. در ادامه خواص سیب خشک شده رو دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

فواید سیب خشک

1. خواص سیب خشک برای لاغری

یکی از فواید میوه خشک سیب تاثیرش در لاغریه و به همین دلیل هم در اکثر رژیم‌های غذایی کاهش وزن به عنوان میان وعده وجود داره و توصیه میشه که حتما استفاده بشه. علت این ماجرا فیبر بالای سیب خشکه که هم حرکات روده بزرگ رو بهبود میبخشه و از بروز بیماری‌هایی مثل یبوست جلوگیری میکنه و هم از پرخوری جلوگیری میکنه و در طولانی مدت سیر نگهتون میداره، در نتیجه به سراغ خوردن هله هوله نمیرید. همچنین سیب خشک مواد مغذی مثل انواع ویتامین‌های بدن رو تامین میکنه، پس اگه رژیم لاغری دارید و می‌ترسید به مشکلاتی مثل ریزش مو دچار بشید، از تاثیر خوردن سیب خشک غافل نشید.

2. خواص سیب خشک برای کودکان

هرچند سیب تازه بسیار مفید است اما کودکان معمولا با خوردن میوه‌های تازه مشکل دارند و والدینشان رو هم با چالش مواجه می‌کنند؛ در این شرایط می‌تونید از خواص درمانی سیب خشک بهره ببرید و اون رو جایگزین انواع هله هوله‌ها مثل چیپس، بیسکویت و شکلات کنید.
سیب خشک سرشار از ترکیبات مفیدی مثل ویتامین، مواد معدنی و فیبر است هم بر رشد کودکان و تکامل استخوان ها و مغزشون اثر می‌گذاره، هم گوارششون رو بهبود میده و هم انرژی روزانه‌شون رو تامین میکنه و در طول روز احساس ضعف و بی‌حالی نمی‌کنند.

خواص سیب خشک برای کودکان

3. خواص سیب خشک برای چاقی صورت

چاقی صورت و با طراوت شدن پوست میتونه یکی از دلایل خرید میوه خشک، از جمله سیب خشک باشه. سیب خشک سرشار از مواد مغذی مثل ریبوفلاوین ویتامین C و A است که در ایجاد شادابی و نشاط پوست نقش مهمی دارند. از جمله خواص سيب خشك می‌تونیم به پیشگیری و رفع خشکی پوست، ترک خوردگی پوست و رنگ پریدگی اشاره کرد. در نهایت آنتی اکسیدان بالای سیب خشک باعث کلاژن سازی و خوش فرم شدن چاقی عضلات صورت از جمله گونه‌ها میشه.

4. خواص سیب خشک در بارداری

یکی از اصلی‌ترین مشکلات مادران باردار، بروز یبوست است که به دلیل افزایش وزن، عدم تحرک و تغییرات هورمونی ایجاد میشه. در این شرایط مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات که فیبر زیادی دارند، بسیار کمک کننده است. همان‌طور که گفتیم یکی از فواید خوردن سیب خشک فیبر بالای اونه که مشکلات گوارشی از جمله یبوست رو تا حد زیادی بهبود میبخشه. یکی دیگه از فواید سیب خشک شده آهن بسیار بالای اونه که از بروز کم خونی ناشی از فقر آهن در مادر و جنین تا حد زیادی جلوگیری میکنه.

خواص سیب خشک در بارداری

خواص دمنوش سیب خشک

برای تهیه دمنوش سیب خشک هم می‌تونید از میوه سیب خشک استفاده کنید و هم میتونید از پوست سیب خشک استفاده کنید و بعد از اضافه کردن آب جوش آن رو به مدت یک ربع تا بیست دقیقه روی شعله غیر مستقیم حرارت بدید و سپس نوش جان کنید. خواص این دمنوش و خواص پوست سیب خشک شده بسیار زیاده و سرشار از منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و سدیم است. از جمله فواید این دمنوش می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آرامش بخش
  • تنظیم فشار خون
  • کاهش چربی خون
  • بهبود درد مفاصل
  • جلوگیری از سردردهای شدید

اگه مشکل معده دارید و یا دوست دارید انرژی بیش‌تری داشته باشید، می‌تونید دارچین رو هم به این ترکیب اضافه کنید و از خواص سیب خشک دارچینی در دمنوش بهره ببرید.

خواص چای سیب خشک

شما می‌تونید انواع سیب خشک رو به چای سیاه یا سبز معمولی اضافه کنید و علاوه بر طعم دار کردن چای، مواد مغذی سیب خشک رو هم به اون اضافه کنید. جالبه بدونید ویتامین‌های سیب خشک از جمله ویتامین سی فواید بسیار زیادی داره، از جمله بالا بردن ایمنی بدن و ایجاد حس شادابی و نشاط؛ بنابراین اگه روز خسته کنندگی رو سر گذراندید به چایتون کمی سیب خشک اضافه کنید از طعم بی‌نظیر و خواص فوق العاده‌اش لذت ببرید.

خواص چای سیب خشک

مضرات سیب خشک

خواص سیب زرد خشک به شدت زیاده و در این مقاله در موردشون مفصل صحبت کردیم با این حال نمیشه از مضرات سیب خشک شده هم چشم پوشی کرد. در مجموع انواع میوه‌های خشک نسبت به میوه تازه قند بالاتری دارند و مصرف بیش از حدشون میتونه مشکلاتی مثل بالا بردن قند خون رو ایجاد کنه؛ بنابراین اگه دیابتی هستید حتما مصرف سیب خشک رو کنترل کنید و قبل از مصرفش با پزشکتون مشورت کنید.
همچنین یکی از خواص میوه خشک از جمله سیب فیبر نسبتا بالای اوناست اما باید بدونید که این ویژگی مثل تیغ دو لبه عمل میکنه به این معنا که در لاغری و جلوگیری از یبوست نقش داره اما مصرف بیش از حدش میتونه باعث بروز مشکلاتی مثل دل درد و اسهال بشه.

سیب خشک یا سیب تازه؟ کدوم مفیدتره؟

حالا که خواص و مضرات سیب خشک رو بررسی کردیم احتمالا با این سوال مواجه بشید که بالاخره سیب خشک بهتره یا سیب تازه؟ میوه‌های خشک و تازه در مجموع از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی با هم ندارند، با این حال درصد کمی از ویتامین‌های میوه در اثر فرایند خشک شدن از بین میره؛ بنابراین اگه به میوه‌های تازه دسترسی دارید، توصیه می‌کنیم حتما آن‌ها رو در رژیم غذاییتون قرار بدید اما دسترسی به میوه تازه در همه موقعیت‌ها از جمله محل کار، امکان پذیر نیست یا بسیاری از کودکان طعم میوه‌های تازه رو چندان دوست ندارند و در خوردنشون مشکل دارند، در این شرایط انتخاب سیب خشک بهترین گزینه است.
در نهایت جالبه بدونید کالری سیب خشک نسبت به سیب تازه کم‌تره اما از آن جایی حجم و آب کم‌تری داره، احتمال این که مقدار بیش‌تری از اون رو بخورید، بیش‌تره. پس اگه رژیم لاغری دارید باید حتما به این مورد توجه کنید.

سیب خشک بهتره یا سیب تازه؟

1- سیب خشک برای چی خوبه؟
از جمله خواص سیب خشک می‌تونیم به آرامش بخشی، تنظیم فشار خون، تنظیم فشار خون، کاهش چربی خون، بهبود درد مفاصل، جلوگیری از سردردهای شدید اشاره کنیم.

2- آیا سیب خشک ویتامین دارد؟
بله در سیب خشک هم ویتامین‌هایی مثل C و A وجود دارند اما درصدی از اونا طی فرآیند خشک شدن از بین میرن، پس ویتامینش نسبت به سیب تازه کم‌‎تره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *