خواص انجیر خشک (بمبی از انواع ویتامین‌)

خواص انجیر خشک

انجیر خشک از میوه‌های خشک خوشمزه و پرطرفداره که با انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی، فواید بسیاری برای سلامت افراد به‌همراه داره. انجیر خشک حاوی فیبر فراوان، ویتامین B6 و مواد معدنی مثل آهن و کلسیمه که به بهبود سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی آن کمک می‌کنه. اگه از اثرات شگفت‌انگیز و خواص بی‌شمار انجیر خشک مطلع باشین، حتما این خوراکی دلچسب رو به برنامه غذاییتون اضافه می‌کنین. برای آشنایی با خواص و فواید انجیر خشک، این مطلب رو تا ادامه مطالعه کنین.

خواص انجیر خشک

انجیر خشک علاوه‌بر طعم بی‌نظیر و خوشمزه، خواص متعددی نیز برای افراد در سنین و شرایط مختلف به‌همراه داره. انجیر خشک با فیبر فراوان عملکرد دستگاه گوارش رو بهبود می‌بخشه و به‌دلیل پتاسیم و منیزیم از سلامت قلب محافظت می‌کنه. خاصیت انجیر خشک تمامی گروه‌های سنی، زنان، مردان و کودکان رو در بر می‌گیره؛ زنان باردار، کودکان بیمار و مردانی که با مشکلات جسمی دست‌وپنجه نرم می‌کنن هم از این قاعده مستثنی نیستن. مصرف انجیر خشک، لاغری و تناسب اندام رو برای شما به‌همراه داره؛ علاوه‌بر این سلامت استخوان‌ها رو تضمین می‌کنه.

خواص انجیر خشک در طب سنتی

در طب سنتی انجیر خشک به‌عنوان یه داروی طبیعی شناخته می‌شه؛ بر این اساس می‌شه گفت خواص درمانی انجیر خشک بسیاره. انجیر خشک با طبع گرم و تر می‌تونه اثرات شگفت‌انگیزی بر سردی بدن و مشکلاتی مثل سردرد، سردی معده، خستگی، بی‌حالی و … داشته باشه. بر اساس طب سنتی انجیر خشک به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنه و به پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی می‌پردازه. برای اینکه بدونین خوردن انجیر خشک چه خواصی دارد در ادامه چند مورد از فواید اون رو بررسی می‌کنیم:

1- خواص انجیر خشک برای معده و روده

جالبه بدونین انجیر خشک به‌دلیل خواص درمانی، به‌صورت ویژه برای معده و روده مفیده. اگرچه خواص انجیر خشک شده برای بدن بسیاره؛ اما از فواید انجیر خشک شده برای یبوست نمی‌شه چشم‌پوشی کرد. انجیر خشک به‌عنوان یه ملین طبیعی شناخته می‌شه که به‌دلیل مقادیر بالایی از فیبر، می‌تونه به بهبود حرکات روده و درمان یبوست کمک کنه. خیساندن انجیر خشک برای یبوست می‌تونه موثرتر باشه؛ بنابراین توصیه می‌شه جهت بهره‌مندی از فواید انجیر خشک برای یبوست، بهتره از انجیر خشک خیس خورده استفاده کنین.
انجیر خشک به‌دلیل خاصیت ضد التهابی، می‌تونه به کاهش التهاب و سوزش معده کمک کنه؛ مصرف منظم انجیر خشک می‌تونه عملکرد کلی دستگاه گوارش و مشکلاتی مثل سوء هاضمه و درد معده رو بهبود ببخشه. بر اساس برخی از منابع در طب سنتی، می‌توان به خواص انجیر خشک برای زخم معده هم اشاره کرد. این خوراکی مفید و مغذی علاوه‌بر بهبود عملکرد روده و افزایش جذب مواد مغذی، به تقویت سلامت عمومی دستگاه گوارش هم کمک می‌کنه. علاوه‌بر این انجیر خشک برای رفلاکس معده هم مفیده؛ این میوه خشک و مغذی اسید کمی داره و می‌تونه با خنثی‌کردن اسید معده، رفلاکس رو کاهش بده.

انجیر خشک برای معده و روده

2- خواص انجیر خشک برای چاقی

فواید انجیر خشک شده برای چاقی رو هم نمی‌شه نادیده گرفت؛ بعضی از افراد به‌دلیل لاغری مفرط به ضعف بدنی و سیستم ایمنی مواجه می‌شن. انجیر خشک به‌عنوان یکی از منابع غنی از مواد مغذی، می‌تونه به افزایش وزن کمک کنه. خرید انجیر خشک به‌دلیل پروتئین و فیبر فراوان برای این دسته از افراد هم توصیه می‌شه؛ مصرف انجیر خشک به احساس سیری و تناسب اندام کمک می‌کنه. مواد معدنی موجود در انجیر خشک، می‌تونه در افزایش وزن موثر باشه؛ علاوه‌بر این قندهای طبیعی انجیر خشک هم به افزایش سطح انرژی و وزن بدن کمک می‌کنه.

3- خواص انجیر خشک برای لاغری

از فواید انجیر خشک برای لاغری می‌توان به خاصیت کاهش اشتها آن اشاره کرد. فیبر فراوان موجود در انجیر خشک باعث می‌شه احساس سیری طولانی‌تری داشته باشین و در نتیجه مصرف کالری در شما کاهش پیدا کنه. انجیر خشک به‌عنوان یه ماده موثر برای پاکسازی بدن از سموم شناخته می‌شه؛ بر این اساس مصرف انجیر خشک به بهبود عملکرد متابولیسم و کاهش وزن کمک می‌کنه. از دیگر فواید مصرف انجیر خشک می‌تونه تنظیم قند خون باشه، این موضوع در کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری نقشی اساسی داره. در نظر داشته باشین کالری انجیر خشک برای لاغری بالاست؛ بنابراین باید با احتیاط مصرف بشه. به‌طور متوسط در هر 100 گرم انجیر خشک حدود 250 الی 300 کالری وجود داره.

خواص انجیر خشک برای زنان

اگر هنوز براتون سواله که انجیر خشک برای چی خوبه و چه فوایدی برای زنان می‌تونه داشته باشه؛ حتما این مطلب رو تا انتها مطالعه کنین. انجیر خشک با کلسیم و منیزیم فراوان به تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنه و در پیشگیری از پوکی استخوان در زنان موثره. همچنین به‌دلیل مقادیر بالایی از فیبر و قند طبیعی، می‌تونه به تنظیم قند خون کمک کنه. خواص انجیر خشک برای پوست هم بسیاره؛ ویتامین‌های موجود در انجیر خشک، به‌ویژه ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تونن به بهبود سلامت پوست، کاهش چین‌وچروک و جلوگیری از پیری زودرس کمک کنه. جالبه بدونین مصرف انجیر خشک به‌دلیل منیزیم و کلسیم فراوان در کاهش دردهای قاعدگی موثره؛ علاوه‌بر این در مشکلاتی مثل تنبلی تخمدان، نازایی و … نیز تاثیرگذار خواهد بود. بر این اساس در ادامه به جزئیات آن‌ها می‌پردازیم:

1- خواص انجیر خشک برای تنبلی تخمدان

انجیر خشک به‌عنوان یه ماده غذایی مفید در رژیم غذایی زنان، به مدیریت تنبلی تخمدان کمک می‌کنه. اگرچه تاثیرات انجیر خشک برای سندرم تخمدان پلی‌کیستیک به‌تنهایی کافی نیست؛ اما می‌توان از راه‌های مختلف می‌تونه به مدیریت اون کمک کنه. انجیر خشک به‌دلیل مقادیر بالایی از فیبر و قند طبیعی می‌تونه در تنظیم قند خون موثر باشه؛ اما آیا انجیر خشک برای دیابت ضرر داره؟
زنانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستن، با مصرف انجیر خشک می‌تونن به تنظیم قند خون و همین‌طور مدیریت تنبلی تخمدان خود کمک کنن؛ البته این در صورتیه که مصرف انجیر خشک رو محدود کنن. انجیر خشک و دیابت رابطه مستقیمی با هم دارن؛ بنابراین مصرف انجیر خشک در کاهش قند خون و همین‌طور سلامت تخمدان موثره. علاوه‎‌بر این از دیگر خواص انجیر خشک اینه که با کاهش وزن، به بهبود علائم تنبلی تخمدان و تنظیم چرخه قائدگی هم کمک کنه.

خواص انجیر خشک برای تنبلی تخمدان

2- خواص انجیر خشک برای رحم

خواص انجیر خشک برای سلامتی رحم هم بسیاره و به یه مورد محدود نمی‌شه. مصرف منظم انجیر خشک در زنان باعث حفاظت از سلول‌های رحم در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو می‌شه. علاوه‌بر این کاهش التهاب، عفونت رحم، کاهش دردهای پریود، تنظیم هورمون‌های زنانه و … رو به‌همراه داره. این حجم از فواید برای سلامت رحم زنان، به‌دلیل ویژگی‌های ضد باکتریایی و خواص تسکین‌دهندگی اونه؛ بنابراین مصرف منظم و کنترل‌شده این میوه خشک مغذی، کمک بسیاری به سلامت زنان می‌کنه.

3- خواص انجیر خشک برای نازایی

انجیر خشک با مقادیر بالایی از فیتو استروژن، هورمون زنانه طبیعی استرادیول رو در بدن شبیه‌سازی می‌کنه. این میوه خشک می‌تونه به تنظیم هورمون‌های زنانه کمک کنه و به تقویت باروری بپردازه. انجیر خشک سرشار از ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، کلسیم، آهن و پتاسیمه که به بهبود سلامت کلی بدن و عملکرد سیستم تولید مثل موثر هستن. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انجیر خشک می‌تونن به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک کنن؛ بنابراین در بهبود سلامت باروری بسیار موثر هستن.
جالبه بدونین انجیر خشک با مقدار قابل توجهی از فیبر می‌تونه به بهبود عملکرد گوارش کمک کنه؛ این فرایند می‌تونه خون‌رسانی به مناطق تناسلی در زنان رو افزایش بده و سلامت تخمک‌ها و رحم رو هم بهبود ببخشه. علاوه‌بر این مواد معدنی مثل روی و مس موجود در انجیر خشک، به تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت تخمک‌ها و سلول‌های جنینی کمک می‌کنه.

4- خواص انجیر خشک برای بارداری

خواص خوردن انجیر خشک در بارداری بسیاره؛ مصرف این میوه خشک به‌دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف برای این دوره حساس توصیه می‌شه. انجیر خشک به‌دلیل فیبر فراوان باعث جلوگیری از یبوست می‌شه؛ یبوست از مشکلات رایج در دوران بارداریه. این مواد مغذی با منبعی از کلسیم برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های جنین بسیار موثره؛ علاوه‌بر این با مقادیر بالایی از آهن می‌تونه به پیشگیری از کم‌خونی در دوران بارداری کمک کنه. فواید انجیر خشک در زنان باردار به اینجا ختم نمی‌شه؛ ویتامین‌های گروه B موجود در انجیر خشک به کاهش حالت تهوع و تقویت سیستم عصبی کمک می‌کنه.
تامین انرژی لازم از دیگر فواید انجیر خشک در دوران بارداری محسوب می‌شه که برای رشد و توسعه جنین و حفظ سلامتی بسیار مفیده. با مصرف انجیر خشک می‌تونین از اسید فولیک فراوان اون بهره ببرین؛ جلوگیری از اختلالات نوروتیوبی از فواید خوردن انجیر خشک در دوران حاملگی محسوب می‌شه. برای تجربه موفق این دوره حساس، لازمه با فواید و مضرات انجیر خشک در بارداری آشنا بشین. در مورد خواص انجیر خشک برای زنان باردار شکی نیست؛ اما لازمه از عدم بروز حساسیت و مشکلات ناشی از اون مطمئن بشین؛ توصیه می‌شه در صورت بروز هرگونه مشکل، مصرف انجیر خشک رو متوقف و به پزشک مراجعه کنین.

خواص انجیر خشک برای بارداری

خواص انجیر خشک برای مردان

انجیر خشک دارای خواص متعددیه؛ به‌ویژه برای مردان هم می‌تونه بسیار مفید باشه. فواید انجیر خشک برای مردان رو می‌شه با فیبر و آنتی‌اکسیدان فراوان شروع کرد؛ این مواد مغذی می‌تونن به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کنن. مصرف انجیر خشک در سلامت جنسی و افزایش انرژی هم نقش موثری داره. فیبر موجود در این ماده مغذی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست بسیار موثره.
خواص انجیر خشک برای پروستات هم مشهوده؛ انجیر خشک به‌صورت غیر مستقیم به سلامت پروستات کمک می‌کنه. این میوه خشک مغذی با ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی می‌تونه در کاهش التهاب بدن و پروستات موثر باشه. . لازمه توجه کنین که خواص و مضرات انجیر خشک در کنار هم قرار می‌گیرن؛ بنابراین در مصرف آن اعتدال به‌خرج بدن. حالا برای اینکه بدونین انجیر خشک چه خواصی داره و چه آثاری بر سلامت مردان می‌زاره در ادامه ما رو همراهی کنین.

1- خواص انجیر خشک برای زودانزالی

انجیر خشک می‌تونه به بهبود عملکرد جنسی و مدیریت زودانزالی کمک کنه. این میوه خشک منبع خوبی از قندهای طبیعی و مواد مغذیه که می‌تونه انرژی و استقامت بدن رو افزایش بده و در نتیجه عملکرد جنسی رو بهبود ببخشه. انجیر خشک با انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌تونه به بهبود جریان خون کمک کنه؛ جریان خون مناسب می‌تونه در عملکرد جنسی موثر باشه. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی انجیر خشک می‌تونن به حفظ سلامت کلی و کاهش استرس کمک کنن؛ بنابراین بهبود عملکرد جنسی رو به‌همراه خواهد داشت.

2- خواص انجیر خشک برای اسپرم

مصرف انجیر خشک می‌تونه به بهبود کیفیت اسپرم و سلامت تولید مثل کمک کنه. انجیر خشک با مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل پلی‌فنول‌ها می‌تونه به کاهش استرس اکسیداتیو و محافظت از اسپرم در برابر آسیب‌های سلولی کمک کنه. این ماده مغذی با منبع خوبی از ویتامین‌هایی مثل ویتامین C و ویتامین E، منیزیم و روی، در بهبود سلامت کلی و کیفیت اسپرم موثره. قندهای طبیعی موجود در انجیر خشک با افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد عمومی بدن، به‌طور غیر مستقیم بر سلامت اسپرم تاثیر می‌زاره.

خواص انجیر خشک برای اسپرم

خواص انجیر خشک برای بدنسازی

انجیر خشک با قندهای طبیعی و کربوهیدرات‌های پیچیده، می‌تونه انرژی سریع و پایدار رو برای تمرینات شدید تامین می‌کنه. این میوه خشک با مواد معدنی مثل پتاسیم و منیزیم در ترمیم عضلات پس‌از تمرین موثره. فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا 3 موجود در انجیر خشک می‌تونه به بهبود سلامت قلب‌وعروق کمک کنه؛ بنابراین تامین خون‌رسانی مناسب به عضلات ضروری، از فواید انجیر خشک در بدنسازی محسوب می‌شه.

فواید انجیر خشک برای کودکان

انجیر خشک علاوه‌بر مردان و زنان برای کودکان هم بسیار مفیده؛ انجیر خشک منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل کلسیم، منیزیم و آهنه که برای رشد و توسعه استخوان‌ها و دندان‌های کودک ضروریه. همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در این ماده مغذی به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می‌کنه و به محافظت از اون‌ها در برابر بیماری‌ها می‌پردازه. انجیر خشک با منبعی از قندهای طبیعی می‌تونه به تامین انرژی مورد نیاز کودکان برای فعالیت‌های روزانه کمک کنه.

خواص انجیر خشک خیس شده

خیس‌کردن انجیر خشک می‌تونه خواص اون رو دوچندان کنه؛ بنابراین فواید خیساندن انجیر خشک کم نیست. از فواید انجیر خشک خیس شده می‌توان به بهبود هضم اشاره کرد که می‌تونه به کاهش مشکلات گوارشی و تسهیل حرکت روده‌ها کمک کنه. افزایش جذب مواد مغذی از دیگر خواص انجیر خشک خیس خورده به‌شمار می‌ره؛ خیس‌کردن انجیر می‌تونه به جذب بهتر و کارآمدتر مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها کمک کنه.
فیبر موجود در انجیر خیس‌خورده می‌تونه عملکرد دستگاه گوارش رو بهبود ببخشه و به کاهش یبوست کمک کنه. علاوه‌بر موارد ذکرشده خواص انجیر خشک خیس شده ناشتا می‌تونه در بهبود معده و روده تاثیر بزاره؛ همچنین در تامین انرژی روزانه اون‌ها هم سهیم باشه. برای بهره‌مندی از فواید انجیر خشک در آب، بهتره از شب قبل اون رو خیس‌کنین تا نرم بشه؛ این فرایند به هضم آسان انجیر خشک هم کمک می‌کنه. آب انجیر به تنظیم قند خون، آرامش و خواب بهتر کمک خواهد کرد؛ از دیگر خواص آب انجیر خشک می‌توان به بهبود وضعیت پوست و کاهش التهابات اشاره کرد.

خواص انجیر خشک خیش شده

مضرات انجیر خشک

اگرچه تا اینجا با فواید انجیر خشک آشنا شدید؛ اما لازمه که از عوارض خوردن انجیر خشک هم آگاه بشین. انجیر خشک با انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی خواص بسیاری داره؛ اما لازمه در ادامه به بررسی عوارض انجیر خشک هم بپردازیم:

  1. کالری و قند بالا
    انجیر خشک با کالری و قند فراوان می‌تونه باعث افزایش وزن و مشکلات قند خون بشه؛ این موضوع در افرادی که به دیابت مبتلا هستن، شایع‌تره.
  2. عوارض گوارشی
    مصرف زیاد انجیر خشک به‌دلیل فیبر فراوان می‌تونه باعث مشکلات گوارشی متعددی مثل نفخ، گاز و اسهال بشه. بنابراین بهتره در مصرف این میوه خشک خوشمزه اعتدال به‌خرج بدین.
  3. آلرژی
    ممکنه مصرف انجیر در بعضی از افراد باعث ایجاد حساسیت بشه؛ به‌ویژه اگه با سایر مواد غذایی یا داروها تداخل داشته باشه. معمولا آلرژی با واکنش‌هایی مثل خارش، کهیر و … همراهه.
  4. میزان پتاسیم
    اگرچه پتاسیم موجود در انجیر خشک، برای بدن بسیار مفیده؛ اما مصرف زیاد اون می‌تونه برای افرادی که مشکلات کلیوی دارن مشکل‌ساز باشه.

خواص دمنوش انجیر خشک

خواص جوشانده انجیر خشک هم فراوانه؛ دمنوش انجیر خشک به‌دلیل فیبر بالا به بهبود هضم و کاهش یبوست کمک می‌کنه. همچنین با مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تونه در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشه. جوشانده انجیر خشک برای سرفه هم مناسبه؛ چراکه با ترکیبات ضد التهابی در این ماده مغذی، به کاهش التهابات داخلی و خارجی بدن کمک می‌کنه. مصرف دمنوش انجیر خشک به‌صورت شبانه می‌تونه آرامش اعصاب و کیفیت خواب رو بهبود ببخشه. علاوه‌بر این مصرف منظم دمنوش انجیر خشک می‌تونه به بهبود عملکرد قلب‌وعروق کمک کنه و همین‌طور کاهش فشار خون و سطح کلسترول رو به‌همراه داشته باشه.

بهترین زمان مصرف انجیر خشک

بهترین زمان خوردن انجیر خشک در زمان‌های مختلف می‌تونه متفاوت باشه؛ بر این اساس خواص انجیر خشک در شب متفاوت از فواید انجیر خشک ناشتاست. مصرف انجیر خشک در شب به‌دلیل ملاتونین و منیزیم بالا، می‌تونه به بهبود کیفیت خواب کمک کنه؛ همچنین آرامش اعصاب و روان رو به‌همراه داره. مصرف انجیر در شب همراه با آب یا به‌صورت دمنوش می‌تونه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کنه. مصرف این ماده مغذی در صبح می‌تونه باعث تحریک سیستم گوارش بشه و یبوست رو کاهش بده. علاوه‌بر این با افزایش سطح انرژی، افراد رو برای شروع روزشان آماده می‌کنه. مصرف انجیر خشک در میان‌وعده‌ها هم مرسومه؛ استفاده از این خوراکی خوشمزه به‌عنوان میان‌وعده، موجب احساس سیری و تناسب اندام می‌شه.

بهترین زمان مصرف انجیر خشک

خواص خوردن انجیر خشک صبح ناشتا

فواید خوردن انجیر خشک ناشتا هم کم نیست؛ مصرف انجیر خشک در اوایل صبح، علاوه‌بر سلامت گوارش، به افزایش انرژی و متابولیسم بدن هم کمک می‌کنه. انجیر خشک با منبعی از پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها هم در کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب هم موثره. لازمه برای بهره‌مندی از این فواید، چند دونه انجیر رو با به‌صورت ناشتا و با آب گرم میل کنین. در نظر داشته باشین مصرف انجیر خشک باید به مقدار متعادل انجام بشه تا از افزایش کالری و قند خون جلوگیری کنه.

ترکیب انجیر خشک با چیا خوبه

ترکیب انجیر خشک با دیگر مواد غذایی می‌تونه علاوه‌بر طعم، ارزش غذایی اون رو هم افزایش بده. شما می‌تونین بر اساس ذائقه و نیاز بدنتون یکی از ترکیب‌های زیر رو انتخاب و به برنامه غذاییتون اضافه کنین:

  1. خواص انجیر خشک با روغن زیتون
    ترکیب انجیر خشک و روغن زیتون می‌تونه ترکیب معجزه‌آسایی رو به‌وجود بیاره. انجیر منبع خوبی از فیبره که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنه؛ اما با ترکیبی از روغن زیتون می‌تونه تسهیل هضم و پیشگیری از یبوست رو به‌همراه داشته باشه. کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب از دیگر فواید روغن زیتون با انجیر خشک محسوب می‌شه؛ در واقع روغن زیتون با مقادیر بالایی از چربی‌های غیر اشباع و آنتی‌اکسیدان‌ها سلامت قلب رو تضمین می‌کنه. این دو ماده مغذی با خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها می‌پردازه.
  2. فواید انجیر خشک و زیتون
    ترکیب انجیر خشک و زیتون خواص بسیاری برای سلامت بدن افراد داره. کاهش وزن، سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن و … از اثرات شگفت‌انگیز این ترکیب به‌شمار می‌روند. این ترکیب ممکنه احساس درد رو کاهش بدن؛ چراکه با ماده‌ای به نام Olecthanal، به کاهش فشار خون بالا و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی موثره. انجیر خشک و زیتون با ویتامین‌های E، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان فراوان، از پوست انسان در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کنه. جالبه بدونین مصرف این ترکیب بعد از یائسگی، از بروز سرطان سینه جلوگیری می‌کنه. همچنین با وجود کلسیم و مواد معدنی فراوان برای تقویت استخوان‌ها بسیار مفید هستن.
  3. خواص شیر و انجیر خشک
    از فواید انجیر خشک با شیر مطلع هستین؟ جالبه بدونین ترکیب شیر و انجیر خشک هم می‌توانه خواص بسیاری برای سلامت افراد به‌همراه داشته باشه. شیر با منبعی از کلسیم و ویتامین D به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کنه؛ انجیر خشک هم با حاوی کلسیم و فسفره، با این اوصاف، این ترکیب می‌تونه سلامت استخوان‌ها رو تضمین کنه. خوردن شیر خیس خورده در وعده صبحانه می‌تونه به هضم بهتر و جلوگیری از یبوست بپردازه؛ بنابراین خواص خیساندن انجیر خشک در شیر هم کم نیست. این دو ماده مغذی با انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی، می‌تونن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنن.
  4. فواید انجیر خشک با عسل
    وقتی عسل و انجیر خشک ترکیب می‌شن، خواص بسیاری برای چاقی و افزایش وزن دارن. همچین اگه از یبوست رنج می‌برین این ترکیب می‌تونه گزینه مناسبی برای شما باشه. انجیر خشک با مقادیر بالایی از فیبر، خاصیت ضد سرطانی رو افزایش می‌ده؛ ترکیب این میوه خشک با عسل به سرکوب رادیکال‌های آزاد منجر می‌شه.
    مخلوط عسل و انجیر خشک با مقدار زیادی از منیزیم و کلسیم، آرتروز رو به‌خوبی درمان می‌کنه. همچنین خواص انجیر خشک با عسل برای معده بسیاره؛ مصرف این ترکیب سوء هاضمه و درد معده رو از بین می‌بره. ترکیب عسل و انجیر خشک برای سرماخوردگی، کم‌خونی، لک‌های پوستی و … هم مفیده؛ همچنین از مخلوط عسل و انجیر خشک برای کبد چرب و همین‌طور افزایش قوای جنسی کمک بگیرین.
  5. خواص انجیر خشک با گلاب
    فواید آب انجیر خشک بسیاره؛ اما اگه انجیر خشک رو در گلاب بخیسانین، اثرات شگفت‌انگیزتری را مشاهده خواهید کرد. این ترکیب به کاهش گلودرد و سرماخوردگی کمک می‌کنه؛ همچنین به‌دلیل خاصیت ضد التهابی در کاهش عفونت‌های ادراری موثره. رفع خستگی چشم، کاهش حرارت بدن و … از دیگر خواص این ترکیب معجزه‌آسا هستن.

ترکیب انجیر خشک با عسل

چه تعداد انجیر خشک در روز بخوریم

مصرف انجیر به‌مقدار مناسب می‌تونه بخشی از یه رژیم غذایی سالم باشه. به‌طور معمول مصرف روزانه 2 الی 4 دونه انجیر در روز می‌تونه مناسب باشه. این مقدار از انجیر خشک می‌تونه شما رو از فواید بی‌شمار این ماده مغذی بهره‌مند بسازه. چنانچه با مصرف انجیر خشک دچار آلرژی و مشکلات ناشی از اون شدید، باید مصرف اون رو قطع و با پزشک خود مشورت کنین. در نظر داشته باشین اگرچه انجیر خشک حاوی قند طبیعیه؛ اما باید در مصرف اون اعتدال به‌خرج بدین. انجیر خشک علاوه‌بر قند طبیعی حاوی کالری بالایی هم هست.

با ناتژی از خواص انجیر خشک بهره ببرید

خواص انجیر خشک بر کسی پوشیده نیست؛ این خوراکی خوشمزه و مغذی سرشار از انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی است. مصرف مداوم و منظم انجیر خشک، از شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنه؛ همچنین با تقویت سیستم ایمنی، سطح انرژی و توانایی شما رو افزایش می‌ده. مصرف این ماده مغذی برای تمامی گروه سنی مجازه؛ اما توصیه می‌شه از محصولات مرغوب و باکیفیت استفاده کنین. فروشگاه آنلاین آجیل و خشکبار ناتژی می‌تونه خریدی رضایت‌بخش رو برای شما رقم بزنه.

سوالات متداول درباره فواید انجیر خشک

1. فواید انجیر خشک در بارداری چیست؟
خواص انجیر خشک برای بارداری بسیاره؛ جلوگیری از یبوست، پیشگیری از کم‌خونی، سلامت استخوان‌ها و … از فواید این ماده مغذی برای زنان بارداره.

2. خوردن انجیر خشک چه خواصی دارد؟
مصرف مداوم و منظم انجیر خشک خواص بسیاری برای سلامت بدن به‌همراه داره؛ تمامی افراد در جنس و سنین مختلف می‌تونن از خواص بی‌شمار این ماده مغذی بهره ببرن. سلامت قلب، سلامت استخوان‌ها، بهبود عملکرد گوارش و … از خواص انجیر خشک به‌حساب می‌آیند.

3. انجیر خشک برای دیابت ضرر دارد؟
انجیر خشک حاوی مقادیر بالایی از قند طبیعیه؛ برای همین لازمه در مصرف اون اعتدال به‌خرج بدین. افرادی که به دیابت مبتلا هستن باید مصرف انجیر خشک رو محدود کنن.

4. چه تعداد انجیر خشک در روز بخوریم؟
به‌طور معمول مصرف روزانه 2 الی 4 دونه انجیر در روز می‌تونه مناسب باشه؛ این مقدار از انجیر خشک می‌تونه شما رو از فواید بی‌شمار این ماده مغذی بهره‌مند بسازه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *