گردو پکان چیست؟ (مشخصات + خواص و کاربرد)

گردو پکان چیست

گردو پکان آمریکایی یکی از آجیل‌های مقوی و مغذی به‌حساب می‌آد که شباهت بسیار زیادی با گردو معمولی داره. این دو آجیل خواص بسیار زیادی برای بدن دارن و هر دو از نظر ارزش غذایی برنده هستن. گردو معمولی و گردو آمریکایی به‌عنوان دو ماده غذایی مفید با خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و کلسترول سالم بهترین انتخاب برای سبد غذایی شما خواهند بود. با این‌حال پکان کالری کمتر و فیبر بیشتری داره و گردو از پروتئین بالاتری برخورداره؛ این تفاوت باعث می‌شه تا هر کدوم از اون‌ها برای مصارف متفاوتی کاربرد داشته باشن. از شما می‌خوایم ما رو در ادامه همراهی کنین تا با گردو آمریکایی و تفاوت‌های اون با گردو معمولی آشنا بشیم.

گردو پکان چیست؟

پکان یه نوع آجیل درختی با بافتی ترد و طعمی شیرینه. این نوع گردو در برخی از مناطق گرم ایران مثل جنوب کرمان و دزفول کشت می‌شه. گردو آمریکایی ظاهری مشابه گردو معمولی داره و از انواع مواد مغذی و ضروری برای سلامتی برخورداره. این مغز مفید در کنار چربی‌های سالم و مفید، حاوی انواعی از مواد معدنی مفید هم هست. این مغز با مقدار بالایی از چربی غیر اشباع، فواید بسیاری برای سلامت افراد داره. این گردو مفید آمریکایی کاهش وزن رو آسون می‌کنه و احتمال بیماری‌های قلبی رو پایین می‌آره.

               گردو پکان چیست؟

مشخصات گردو پکان

همان‌طور که دیدین گردو آمریکایی هم فواید بسیاری برای بدن داره و می‌تونه تاثیرات شگفت‌انگیزی روی بدن بزاره؛ اما اگه می‌خواین گردو پکان رو دقیق‌تر بشناسین با ما همراه باشین تا مشخصات ظاهری، طعم و جنس این مغز مغذی رو بررسی کنیم:

1- ظاهر

درختان گردو آمریکایی دارای قد بلندی هستن که در سنین بلوغ به 15 متر می‌رسن. درخت این نوع گردو شاخ و برگ متراکم و به‌هم پیوسته‌ای داره. معمولا این گردو شکل منسجم و ساختار مشخصی داره. میوه نهال گردو به طول 2 الی 4 سانتی‌متر به‌صورت کشیده و مستطیل‌شکله. این گردو با رگه‌ها و لکه‌های قوه‌ای تیره، صاف و یک‌دسته که به‌راحتی شکسته می‌شه و استفاده از اون بسیار راحته.

ظاهر گردو پکان

2- طعم

گردو آمریکایی با منبعی غنی از چربی، به‌عنوان یه آجیل خوش‌طعم به‌حساب می‌آد که بسیار لذیذه و به‌دلیل بافت نرمش راحت‌تر جویده می‌شه. این نوع آجیل کره‌ای در تهیه غذاهای شیرین کاربرد داره که علاوه‌بر خواص بسیار، به طعم بهتر و شیرین‌تر اون‌ها کمک می‌کنه. خوشمزگی این مغز برای کودکان بد ذائقه هم دلچسبه و از این طریق ویتامین‌های لازم رو می‌تونین به بدن اون‌ها برسونین.

3- جنس

گردو آمریکایی حدود 16 گرمه که بیش از 90 درصد وزن گردو رو مغز اون تشکیل می‌ده. رنگ مغز این گردو قهوه‌ای تیره و ضخامت پوسته چوبی اون بسیار کمه و به‌راحتی از مغز جدا می‌شه. مغز گردو آمریکایی رو به شکل مستطیلی و ظاهری صاف می‌بینین که بسیار لذیذ و نرمه.

جنس گردو پکان

گردو پکان کجا استفاده میشه؟

گردو آمریکایی مثل گردو معمولی به‌صورت خام و طعم‌دار به‌عنوان تنقلات مصرف می‌شه. پکان به‌دلیل بافت کره‌ای با طعم شیرین و مطبوع در تهیه غذاها کاربرد بسیاری داره. شما می‌تونین در تهیه کارامل‌ها، پای‌ها، باقلوا و کیک‌های اسفنجی استفاده کنین. همچنین مغز آسیاب‌شده و پودرشده این نوع گردو هم برای روی دسرها، بستنی‌ها و … کاربرد داره.

خواص گردو پکان

گردو آمریکایی خواص بی‌نظیری برای بدن داره که علاوه‌بر حفاظت از سلامت بدن به جلوگیری از بیماری‌ها هم می‌پردازه. از کاهش وزن تا سلامت قلب و درمان دیابت رو می‌تونین با مصرف گردو پکان آمریکایی به‌دست بیارین. برای آشنایی بیشتر با این نوع گردو در ادامه ما رو همراهی کنین:

1- کاهش وزن

جالبه بدونین حذف چربی در وعده‌های غذایی، نه‌تنها برای بدن و کاهش وزن مفید نیست؛ بلکه به ایجاد گرسنگی و افزایش اشتها کمک می‌کنه. چربی فراوان موجود در این گردو آمریکایی، تولید هورمون گرهلین رو در بدن کاهش می‌ده؛ این هورمون در بدن باعث افزایش حس اضطراب و افزایش شدید اشتها می‌شه. همین‌طور وجود منگنز در این خوراکی مغذی هم می‌تونه در کاهش وزن موثر باشه. مغز گردو پکان با مقادیر بالایی از عنصر مس، حفظ سطح بالای سوخت‌وساز و تولید آدنوزین تری فسفات در بدن رو برعهده داره. در واقع آدنوزین تری فسفات انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن رو تامین می‌کنه.

کاهش وزن یکی از خواص گردو پکان

2- سلامت قلب

گردو آمریکایی منبع خوبی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک می‌کنه. عمده چربی موجود در پکان از نوع سالمه که با نام چربی تک غیر اشباع شناخته می‌شه. خوردن غذاهای حاوی چربی تک غیر اشباع به جای غذاهای حاوی چربی‌های اشباع‌شده مثل چیپس سیب‌زمینی، می‌تونه به کاهش سطح نوع بد کلسترول، کلسترول لیپروتئین (LDL) کمک کنه. در واقع پایین نگه‌داشتن کلسترول بد، خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی رو کاهش می‌ده.

3- مدیریت دیابت

بر اساس مطالعات انجام‌شده، از فواید گردو پکان آمریکایی برای بدن می‌توان به پیشگیری از احتمال بروز بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت اشاره کرد. مصرف یه اونس آجیل آمریکایی در زمان گرسنگی باعث ایجاد احساس سیری و جلوگیری از پرخوری و مصرف غذاهای پر کربوهیدرات می‌شه. در واقع با پرهیز از مصرف کربوهیدرات‌ها، قند خون کنترل می‌شه. شاخص پایین گلیسمی پکان، به این معنیه که مصرف اون در افراد دیابتی باعث افزایش قند خون نمی‌شه. علاوه‌بر این مصرف این نوع گردو می‌تونه اثرات غذاهای با شاخص گلیسمی بالاتر رو خنثی کنه.

مدیریت دیابت از خواص گردو پکان

4- تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین A، ویتامین E و روی، همگی در گردو آمریکایی یافت می‌شن. این نوع ویتامین‌ها از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می‌کنن تا بدن بتونه با عفونت‌ها به مبارزه بپردازه و آسیب‌ها رو ترمیم کنه. این نوع گردو با مقادیر بالایی از فولات می‌تونه مانع از بروز سرطان بشه. آنتی‌اکسیدان‌های این مغز گردو از بدن در برابر آسیب‌های سلولی مثل آلزایمر، بیماری پارکینسون و سرطان محافظت می‌کنه. جالبه بدونین این گردو آمریکایی از نظر سطح آنتی‌اکسیدان در بین 20 مورد برتر قرار گرفته؛ برای همین خواص بسیاری برای بدن داره.

5- تسکین آرتریت

گردو آمریکایی حاوی مقادیر بالایی از چربی‌های امگا 3 هست که با کاهش التهاب بدن به کاهش درد آرتریت کمک می‌کنه. همین‌طور منیزیم، کلسیم، فیبر، ویتامین E و روی موجود در این آجیل خوشمزه، خواص ضد التهابی داره. مصرف این نوع گردو برای کاهش عوارض آرتروز توصیه می‌شه؛ اگه از درد آرتروز رنج می‌برین بهتره حتما مصرف گردو آمریکایی رو در برنامه غذاییتون داشته باشین.

تسکین آرتریت از خواص گردو پکان

6- کاهش التهاب

رادیکال‌های آزاد در بدن یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در التهابات بدن محسوب می‌شه؛ آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر ویتامین‌هایی که خاصیت مقابله با رادیکال‌های آزاد و التهابات رو دارن در گردو آمریکایی به‌وفور یافت می‌شه. سوپراکسید دیسموتاز از آنزیم‌های کنترل‌کننده توزیع رادیکال‌های آزاده؛ تولید این نوع آنزیم نیازمند منگنزه و منگنز از عناصری محسوب می‌شه که مقادیر بالایی از آن در این نوع گردو وجود داره.

7- بهبود عملکرد مغز

بسیاری از ویتامین‌های موجود در گردو آمریکایی در بهبود عملکرد مغز نقش دارن. کمبود ویتامین B1 اختلالات مغزی سندرم ورنیک کورساکف رو به‌وجود می‌آره که با مصرف گردو آمریکایی می‌تونین از بروز اون جلوگیری کنین. همین‌طور مس هم از عناصری به‌حساب می‌آد که برای بهبود عملکرد مغز ضروریه و شما می‌تونین با مصرف گردو اون رو به‌دست بیارین مس با اثرگذاری روی مسیرهای مربوط به دوپامین گالاکتوز در مغز و همین‌طور با مقابله با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، می‌تونه احتمال بروز بیماری‌هایی مثل پارکینسون و آلزایمر رو کاهش بده. کمبود منگنز افراد رو با اختلالات روحیه‌ای، مشکل در تمرکز، ناتوانی در یادگیری، ناراحتی‌های ذهنی و حملات صرع روبه‌رو می‌کنه؛ مصرف مغز این نوع گردو می‌تونه مانع از این اتفاقات در مغز شما بشه.

تفاوت گردو پکان و گردو معمولی

تفاوت گردو پکان با گردو معمولی

احتمالاً هیچ جفتی از آجیل‌ها بیشتر از گردو معمولی و گردو آمریکایی باهم اشتباه گرفته نمی‌شن. اون‌ها تقریباً در نگاه اول رنگ، اندازه و بافت یکسانی دارن و نقش مشابهی رو به‌عنوان یه افزودنی ترد در سالادها، دسرها و میان‌وعده‌ها ایفا می‌کنن. با وجود این شباهت‌ها، تفاوت‌های کلیدی در ظاهر، طعم، ارزش غذایی و کاربرد اون‌ها در آشپزی وجود داره که در ادامه به بررسی تک‌تکشون می‌پردازیم:

  • ظاهر

گردو معمولی و گردو آمریکایی با ترک‌خوردن پوسته‌ها، تفاوت‌های خودشون رو نشون می‌دن. همان‌طور که از شکل پوسته گردو آمریکایی مشخصه، مغز اون مستطیلی‌تره؛ اما گردو با پوسته گرد، مغزی دایره‌ای‌تر داره. مغز گردو آمریکایی با رنگ قهوه‌ای تیره‌تر و ظاهر صاف‌تر، در مقایسه با رنگ قهوه‌ای روشن و برجستگی‌ها و خطوط پیچیده گردو، کاملا قابل تشخیصه.

تفاوت ظاهر گردو پکان و گردو معمولی

  • مواد مغذی

گردو معمولی و گردو آمریکایی سرشار از مواد مغذی و کالری متراکم هستن که در عین حال ماندگاری بالایی دارن. این دو نوع آجیل سرشار از چربی‌های سالم و قند پایین هستن؛ به این معنی که سطح قند خون رو افزایش نمی‌دن. با این اوصاف گرد وآمریکایی و گردو معمولی ترکیب غذایی بسیار مشابهی دارن؛ اون‌ها از نظر کالری خیلی به هم نزدیک هستن.

  • طعم

گردو آمریکایی طعمی شیرین، آجیلی و کره‌ای داره و برای استفاده در دسرها و غذاهای شیرین استفاده می‌شه؛ اما گردو معمولی شیرینی کمتری در مقایسه با اون داره. از اون‌جایی که مغز گردو ملایمه؛ بهتره اون رو به‌صورت خام مصرف کرد. از نظر ارزش خرید، گردو کمی گران‌تر از قیمت گردو پکان به‌حساب می‌آد؛ اما جالبه بدونین زمانی که گردو معمولی در کنار گردو آمریکایی چیده بشه ماندگاری بیشتری پیدا می‌کنه.

تفاوت طعم گردو پکان و گردو معمولی

  • ویتامین‌ها و مواد معدنی و پروتئین

گردو آمریکایی و گردو معمولی علاوه‌بر چربی‌های سالم، منابعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستن. گردو آمریکایی ویتامین‌های بسیاری مثل ویتامین A و B رو در خودش داره، در مقابل گردو معمولی با منبعی از ویتامین E، منیزیم و اسید فولیک مکملی برای گردو آمریکایی محسوب می‌شه. علاوه‌بر این مواد مغذی، گردو معمولی در مقایسه با گردو آمریکایی، تانن بیشتری داره. طعم گس موجود در گردو معمولی به دلیل حضور تانن‌هاست. تانن‌ها با رادیکال‌های آزادا مبارزه می‌کنن و در نتیجه التهاب رو در بدن کاهش می‌دن.

  • پخت‌وپز

گردو آمریکایی و گردو معمولی در دنیا آشپزی بسیار مفید هستن؛ طعم و تطبیق‌پذیری اون‌ها باعث‌شده که در انواع غذاها و دسرها استفاده بشن. از اون‌جایی که طعم گردو آمریکایی در مقایسه با گردو معمولی شیرین‌تره، برای استفاده در غذاها و دسرها مناسب‌تره. برای مصرف گردو آمریکایی در غذاها کافیه که اون رو توی ماهیتابه برشته کنین و روی سالاد بپاشین. گردو معمولی به‌عنوان چاشنی در ترکیب با پنیر مفید و خوش‌طعمه.

گردو معمولی بهتره یا پکان

گردو معمولی و گردو آمریکایی هر دو با ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های مفید، خواص و فواید بسیاری برای بدن دارن. گردو معمولی با اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 به حذف چربی‌های مضر و پیشگیری از بیماری‌های قلب‌وعروق کمک می‌کنه و گردو آمریکایی با چربی تک غیر اشباع، کاهش کلسترول بد و حفظ سلامت قلب رو برعهده داره. گردو آمریکایی با کالری کمتر و کربوهیدرات پایین‌تر بسیار سالمه و گردو معمولی با منبعی غنی از آهن و کلسیم، نیازهای بدن رو تامین می‌کنه. با این اوصاف گردو معمولی و گردو آمریکایی هر دو در نوع خود بهترین هستن و فواید خاص خود را دارن؛ شما می‌تونین متناسب با نیاز بدن خودتون از گردو معمولی یا آمریکایی استفاده کنین.

گردو معمولی بهتره یا پکان

تفاوت قیمت گردو پکان و معمولی

در قیمت هر کیلو گردو پکان و گردو معمولی تفاوت چندانی وجود نداره. این دو مغز خوشمزه با ویتامین‌ها و خواص مشابه، تفاوت ناچیزی در قیمت دارن. قیمت مغز گردو معمولی کمی گران‌تر از گردو آمریکاییه؛ شما می‌تونین برای جذب چربی تک غیر اشباع یا دریافت مس و منگنز فراوان از خرید گردو آمریکایی بهره ببرین و مبلغ کمتری رو پرداخت کنین.

درخت گردو آمریکایی

جالبه بدونین درخت گردو پکان در واقع نوعی از گردو آمریکایی محسوب می‌شه؛ این گونه به تحمل کمی در برابر سرما داره و در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کنه. معمولا گردو پکان آمریکایی علاوه‌بر مغز مغذی، دارای چوب‌های گران‌قیمتی هم هستن که در صنایع مختلف کاربرد داره. اگه در منطقه سردسیری قصد کاشت درخت گردو آمریکایی رو دارین باید بدونین این نوع نهال در این مناطق رشد نمی‌کنه؛ بنابراین بهتره نهال‌های دیگه گردو رو برای کاشت انتخاب کنین. نهال گردو آمریکایی در دومین سال کاشت شروع به باردهی می‌رسه و در سال نهم نتایج مطلوبی رو به‌دست می‌آره. کشاورزان باید در هرس، کوددهی، آبیاری و … دقت به‌خرج بدن تا موقع کاشت، محصول پربارتری رو دریافت کنن. اگه عکس درخت گردو پکان رو دیده باشین، باید بدونین که این نهال با برگ‌های پیچ‌خورده و پهن، گونه‌ای خاص و منحصربه‌فرد از درخت‌های گردو آمریکایی محسوب می‌شه. جالبه بدونین گرمای زیاد تابستان باعث چرب‌شدن مغز این نوع گردو می‌شه؛ بنابراین از ضروریات این نهال کاشت در مناطق گرمسیریه. برای آشنایی بیشتر عکس درخت گردو آمریکایی رو در زیر براتون آوردیم.

درخت گردو آمریکایی

خرید گردو پکان از ناتژی

گردو پکان آمریکایی یکی دیگه از آجیل‌های مفید و ضروری برای بدن محسوب می‌شه که با انواع املاح معدنی، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های تک غیر اشباع بهترین در نوع خودشه. مصرف این مغز مفید و مغذی در سلامت قلب، مغز و کنترل سطح کلسترول بدن موثره؛ همچنین در پیشگیری از بیماری سرطان و دیگر مشکلات موفقه. شما با مصرف این نوع گردو مفید می‌تونین به بهبود عملکرد بدن خودتون کمک کنین. بهتره برای مصرف این مغز، بهترین و تازه‌ترین گردو آمریکایی رو خریداری و در برنامه غذاییتون قرار بدین. شما می‌تونین از فروشگاه آنلاین آجیل و خشکبار ناتژی، بهترین و مرغوب‌ترین گردو آمریکایی رو تهیه کنین و از مصرف اون لذت ببرین.

سوالات متداول

1- فرق گردو پکان با گردو معمولی چیه؟
گردو خوشمزه آمریکایی و گردو معمولی از نظر شکل، طعم و مواد مغذی تفاوت‌هایی دارن؛ اما هر دو اون‌ها خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارن.

2- گردو پکان بعد از چند سال بار میدهد؟
نهال گردو آمریکایی در دومین سال کاشت شروع به باردهی می‌رسه و در سال نهم نتایج مطلوبی رو به‌دست می‌آره. کشاورزان باید در هرس، کوددهی، آبیاری و … دقت به‌خرج بدن تا موقع کاشت، محصول پربارتری رو دریافت کنن.

3- خواص گردو آمریکایی پکان چیه؟
گردو آمریکایی خواص بی‌نظیری برای بدن داره که علاوه‌بر حفاظت از سلامت بدن به جلوگیری از بیماری‌ها هم می‌پردازه. از کاهش وزن تا سلامت قلب و درمان دیابت رو می‌تونین با مصرف گردو آمریکایی به‌دست بیارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *