تاثیر مصرف آجیل برای کبد چرب

خواص آجیل برای کبد چرب

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی در کبد ایجاد میشه و از اون جایی که این عضو حیاتی مسئول پاکسازی سموم خونه در نتیجه اختلال در عملکردش تاثیرات غیر قابل جبرانی بر سلامت بدن میگذاره. داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم تاثیر زیادی بر بهبود بیماری کبد چرب داره؛ آجیل یکی از مفیدترین مواد غذایی که باید در رژیم غذایی‌تون قرار بگیره. آجیل‌های مفید برای کبد چرب با بالا بردن چربی‌های مفید و پایین آوردن چربی‌های مضر، چربی کبد رو تا حد زیادی کاهش میده. در ادامه این مطلب خواص آجیل برای کبد چرب و مغزیجات مفید برای این اختلال رو با هم بررسی می‌کنیم.

خوردن آجیل برای کبد چرب

تحقیقات نشون میده که بین آجیل و کبد چرب رابطه مستقیمی وجود داره و قرار دادنش در رژیم غذایی روزانه یکی از راه‌های کنترل این بیماریه. تو مقاله خواص آجیل گفتیم که فواید آجیل برای کبد یکی از 4 خاصیت مهم آجیل برای سلامتیه. زیرا در بسیاری از مغز ها مقادیر بالایی اسیدهای چرب غیراشباع از جمله امگا ۳ و امگا ۶ وجود داره که میزان چربی انباشته شده در کبد رو به شکل موثری کاهش میدن. مغزهای مفید برای کبد چرب بر کاهش وزن هم تاثیر بسزایی می گذارند که به نوبه خودش باعث کنترل کبد چرب و بهبود عملکرد این ارگان حیاتی میشه.

چرا آجیل برای کبد چرب خوبه؟

آجیل میتونه به کم کردن تجمع چربی در کبد کمک کنه. در ادامه این خواص رو با هم بررسی می‌کنیم:

  • بعضی از آجیل‌ها از جمله گردو در سم زدایی از بدن نقش دارند در نتیجه می تونن اختلال عدم سم زدایی که توسط بیماری کبد چرب ایجاد میشه رو تا حدی حل می‌کنند.
  • فیبر موجود در انواع مغزیجات مفید برای کبد چرب، باعث بهبود حرکات روده بزرگ میشه و در نهایت بر لاغری تاثیر میگذاره. کاهش وزن یکی از راه‌هایی میتونه بیماری کبد چرب رو تا حد زیادی کنترل کنه
  • یکی از مشکلاتی که کبد چرب در بدن ایجاد میکنه انسداد عروق خونی کبده. تنقلات مفید برای کبد چرب با بهبود گردش خون و باز کردن عروق، تا حد زیادی عوارض بیماری رو کاهش میدن.
  • یکی دیگه از خواص آجیل برای کبد چرب کاهش چربی‌های مضر خون و جلوگیری از تجمع این چربی ها در کبد، با داشتن مقادیر زیاد چربی های غیراشباع از جمله امگا 3 و امگا 6 است.

    چرا آجیل برای کبد چرب خوبه

مغزهای مفید برای کبد چرب

از میان انواع مغزهای مفید برای کبد چرب میتونیم به گردو، بادام درختی، بادام زمینی و … اشاره کنیم. در ادامه توضیح مفصل تری درباره هر کدام از این مغزیجات و تاثیرشون بر کبد چرب میدیم.

1. بادام درختی

بادام درختی یکی از بهترین مغزیجات خوراکی برای کبد چرب به حساب میاد. این آجیل سرشار از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی با رادیکال‌های آزاد مبارزه و به کبد برای دفع سموم کمک میکنه. در یک مطالعه مشخص شده که شرکت کنندگانی که شش ماه به شکل منظم از بادام درختی در رژیم غذایی روزانه‌ استفاده کردند، در تعداد آنزیم‌های کبدشون بهبود قابل توجهی مشاهده شده. همچنین در بادام درختی مقادیر قابل توجهی فیبر وجود داره که به کاهش وزن کمک میکنه. افزایش وزن یکی از علل ایجاد و تشدید بیماری کبد چربه.

خوردن بادام درختی برای کبد چرب

2. گردو

مغز گردو فواید بسیار زیادی داره که یکی از اونا کمک به بهبود اختلالات کبده پس مبتلایان به بیماری‌هایی مثل کبد چرب باید این خوراکی مغذی رو در برنامه غذاییشون قرار بدن. گردو نسبت به سایر مغزیجات خوراکی بیشترین مقدار آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب غیراشباع از جمله امگا 3 و امگا 6 رو داره. آنتی‌اکسیدان پلی‌فنل و گلوتاتیون نقش مهمی در سم زدایی از بدن ایفا می کنند.
در تحقیقاتی که به تازگی انجام شده به شرکت کنندگان به عنوان بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای، گردو داده شد. نتیجه تحقیقات نشان داد چربی کبد در افرادی که در هفته بین 5 تا 6 وعده گردو مصرف می‌کردند به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد. که این کاهش چربی التهاب کبد رو هم کم کرد. با این اوصاف از خواص گردو برای کبد چرب غافل نشید و اگه قصد خرید گردو دارید، برای اطلاع از قیمت مغز گردو درجه یک میتونید به وب سایت ناتژی مراجعه کنید.

3. بادام زمینی

بادام زمینی به عنوان بهترین آجیل برای کبد چرب حاوی چربی‌های تک غیر اشباع، فیتواسترول ها، رسوراترول، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی است. چربی‌های موجود در بادام زمینی در بافت کبد رسوب نمیکنه و به همین دلیل هم اگه از بیماری کبد چرب رنج میبرید پیشنهاد می‌کنیم بادام زمینی رو به شکل منظم در رژیم غذایی‌تون داشته باشید.

بادام زمینی برای کبد چرب

4. آجیل برزیلی

آجیل برزیلی منبع خوبی از پروتئین، مس، نیاسین، منیزیم، فیبر، ویتامین E و سلنیوم به حساب میاد. در میان همه مغزیجات خوراکی آجیل برزیلی بیش ترین مقدار سلنیوم رو در خودش داره. سلنیوم به ویژه برای مبتلایان به بیماری‌های کبدی ارزشمنده چون یک آنتی اکسیدانه که به محافظت در برابر آسیب سلول‌های کبدی کمک، ایمنی رو تقویت و به کشش بافت کمک میکنه که برای بافت سالم کبد ضروریه.

بادام برزیلی برای کبد چرب

مضرات آجیل برای کبد چرب

در این مقاله بیش‌تر درباره خواص آجیل برای کبد چرب صحبت کردیم و گفتیم که بر کاهش چربی کبد، سم زدایی و کاهش وزن تاثیر دارند و خرید آجیل مخلوط و استفاده از اون گزینه ایده‌آلی برای کنترل این بیماری به حساب میاد. با این همه، مصرف افراطی هر خوراکی میتونه اثرات سوئی بر بدن بگذاره و آجیل هم از این قاعده مستثنا نیست. مصرف بیش از حد بعضی آجیل‌ها از جمله بادام زمینی به دلیل کالری بالا، باعث بروز مشکلاتی از جمله چاقی میشه که یکی از دلایل ایجاد بیماری کبد چربه.
در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف این مغزهای خوراکی با پزشکتون مشورت کنید و بعد از اطمینان از خواص و مضراتشون، اونا را در رژیم غذایی روزانه تون بگنجانید.

مضرات آجیل برای کبد چرب

خشکبار مفید برای کبد چرب

در این مطلب توضیح دادیم که مصرف آجیل برای کبد چرب مفیده اما آیا این مورد درباره خشکبار و میوه‌های خشک هم صدق میکنه؟ اگه مبتلا به بیماری کبد چرب هستید باید در مصرف خشکبار نهایت احتیاط رو به خرج بدید تا بتونید از خواصش برای این بیماری بهره ببرید. میوه‌ها بعد از خشک شدن حاوی مقادیر زیادی قندِ فروکتوز میشن که در صورت مصرف افراطی چربی‌های غیرطبیعی در خون ایجاد میکنند که بیماری کبد چرب رو تشدید میکنه. در نتیجه سعی کنید بیشتر از میوه‌های خشکی مثل آلو استفاده کنید که خیلی شیرین نیستند. همچنین مصرف مقدار کم خرما و انجیر هم به دلیل محتوای فیبر و آنتی اکسیدان بالا بر بهبود کبد چرب نقش داره.

خشکبار مفید برای کبد چرب

چه میزان آجیل برای بهبود کبد چرب بخوریم؟

مقدار دقیق مصرف آجیل برای کنترل بیماری کبد چرب دقیقا مشخص نیست و با توجه به شرایط بدنی هر فرد و میزان گستردگی بیماری‌اش متفاوته اما در مجموع توصیه میشه روزانه یک مشت کوچک آجیل مصرف کنید تا از خواص آن برای کبد چرب بهره ببرید. با این حال توصیه می‌کنیم برای داشتن بیشترین تاثیر آجیل بر کبد چرب حتما با پزشک متخصص کبد و تغذیه مشورت کنید تا این مقدار به صورت دقیق برای شما مشخص بشه.

سوالات رایج درباره آجیل برای کبد چرب

1- آیا فندق برای کبد چرب مضر است؟
مصرف به اندازه فندق باعث پاکسازی کبد میشه اما از جمله آجیل‌هایی که مصرف بیش از اندازه ش میتونه به صورت عکس عمل کنه و عوارض بیماری رو تشدید کنه. پس قبل از مصرف اون حتما با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید.

2- آیا بادام درختی برای کبد چرب مضر است؟
خیر بادام درختی یکی از مغزهایی که سرشار از فیبر و آنتی اکسیدانه و در لاغری و پاکسازی سموم نقش داره اما حتما باید به اندازه مصرف بشه.

3- آیا آجیل برای کبد چرب مضره؟
خیر مصرف به اندازه آجیل و خشکبار نه تنها برای کبد مضر نیست بلکه باعث بهبود علائم کبد چرب هم میشه.

4- اگر کبد چرب داریم چه آجیلی بخوریم؟
اگه به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، میتونید از مغزهای خوراکی مثل گردو، بادام درختی و بادام زمینی به میزان متعادل استفاده کنید.

5- آیا چهار مغز برای کبد چرب مضر است؟
خیر مصرف متعادل چهار مغز برای کبد چرب مفیده اما باید از مصرف افراطیش خودداری کنید، به ویژه مغزیجاتی مثل فندق.

6- آیا پسته برای کبد چرب مضر است؟
خیر پسته و بادام برای کبد چرب مضر نیستند. پسته حاوی فیبر و آنتی اکسیدان فراوانی است و در صورت مصرف متعادل در سم زدایی از کبد نقش داره.

منبع: liversupport – naturesbest – sometimetraveller

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *