مهم‌ترین خواص آجیل چهار مغز

خواص آجیل چهار مغز

یکی از آجیل‌های خوشمزه و پرطرفدار که در مراسم‌های مختلف مصرف می‌شه آجیل چهار مغزه. خواص آجیل چهار مغز اونقدر زیاده که تقریبا به همه افراد در هربازه سنی توصیه میشه تا اون رو حتما توی رژیم غذاییشون بزارن. چون مغز‌های موجود توی این آجیل تمام نیاز بدن شما به املاح و ویتامین‌ها رو تامین می‌کنن. شما با مصرف چهار مغز فسفر ، آهن، منگنز، مس، روی، کلسیم، پتاسیم، انواع ویتامین A ،B ،E و املاح ضروری و اسیدهای چرب غیر اشباع مورد نیاز بدن رو تامین می‌کنین. چهار مغز به دو صورت خام و شور ارائه میشه. که نوع مصرف به سلیقه افراد بستگی داره. این آجیل خوشمزه می‌تونه نیاز شما رو به مواد مغذی برطرف کنه و از عوارضی که در اثر کمبود این مواد مغذی رخ می‌ده، مثل ریزش مو، بی‌حالی، مشکلات قلبی و غیره، جلوگیری کنه.

مغزهای تشکیل دهنده چهار مغز

و اما چهار مغز چی هست و از چه مغز‌هایی تشکیل شده؟ ابتدا باید اشاره کنم که چهار مغز دارای ترکیبات متفاوتیه و در شهر‌های مختلف سبک چهار مغز فرق می‌کنه. از همه مهمتر که با طعم‌های مختلفی در بازار وجود داره که شما با دیدن این خوشمزه‌ها محاله بی تفاوت از کنارشون رد بشین. ترکیبات آجیل چهار مغز ناتژی شامل:

  • پسته

  • بادام درختی

  • بادام هندی

  • فندق

    بعضی از مغزهای آجیل چهار مغز

مهم‌ترین فواید چهار مغز

خواص آجیل چهار مغز باعث شده که برای تمام افراد مفید باشه و نیازهای بدن رو فارغ از جنسیت یا سن، تامین کنه. ما سعی می‌کنیم گوشه‌ای از خواص آجیل 4 مغز رو برای شما بیان کنیم تا شما هم یکی از طرفداران چهار مغز بشین و اون رو توی رژیم روزانتون بگنجونین. فواید آجیل 4 مغز انقدر زیاده که هم برای بچه‌ها و هم برای افراد مسن قابل استفاده است. آجیل چهار مغز منبع غنی از انواع ویتامین، آنتی‌اکسیدان، فیبر، کلسیم، املاح و مواد معدنیه که برای بدن فوایدی داره که هرکدام از مغزهاش به طور مجزا خواص خودشون دارند. در ادامه خواص هر کدام رو میتونید بخونید. خواص این آجیل آنقدر زیاده که میتونین با خرید آجیل چهار مغز از این خواص بهره مند بشین.

1- خواص چهار مغز برای مردان

چهار مغز برای مردان به خاطر داشتن انواع ویتامین‌ها و املاح بسیار مفیده. از خواص چهار مغز برای مردان میشه به افزایش تعداد اسپرم اشاره کرد. آقایان می‌تونن هر روز از آجیل چهار مغز میل کنن و احتمال باروری رو افزایش بدن.
از دیگر فواید چهار مغز برای مردان می‌تونیم به افزایش انرژی اشاره کنیم. آقایانی که در خارج از منزل طولانی کار می‌کنن، باشگاه میرن یا فشارخون دارن، بهتره بدونن تنظیم فشار خون، افزاش انرژی و بهبود عملکرد قلب از خواص چهار مغز برای مردان هست که به واسطه ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذیش اتفاق میوفته.
از دیگر از خواص چهار مغز برای مردان می‌توان به افزایش قدرت باروری به دلیل داشتن مواد معدنی مثل روی، منیزیم و مس اشاره کرد. از مهمترین خاصیت آجیل چهار مغز برای آقایان هم باید به تقویت قوای جنسی و نعوظ در مردان اشاره کرد.

خواص آجیل چهار مغز برای مردان

2- خواص چهار مغز برای زنان

فواید 4 مغز برای زنان هم خیلی زیاده. خانم‌هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارن با استفاده و مصرف چهار مغز می‌تونن به برطرف شدن این موضوع کمک کنن. همچنین خوبه که بدونین ویتامین E موجود توی آجیل چهار مغز به بهبود کیست‌های سینه و کاهش درد اون‌ها هم خیلی کمک میکنه. چهار مغز طبع گرمی داره و برای دردهای قاعدگی هم بهترین گزینه است. آجیل چهار مغز، یک ترکیب عالی به عنوان بهترین آجیل برای کم خونی هست و به همین خاطر خانم‎‌ها بهتره از اون توی رژیم روزانشون استفاده کنن.

3- خواص چهار مغز برای چاقی صورت

اگر شما دوست دارید که صورت صاف و بدون افتادگی داشته باشید می‌تونین با خوردن چهار مغز از فواید و خواص آن نهایت استفاده رو ببرین. چهار مغز شامل پسته، بادام، فندق و بادام هندی هست که به دلیل دارا بودن کالری، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی، بهترین آجیل برای چاقی صورت شماست. دلیلش هم اینه که چهار مغز کالری بالایی داره و مصرف روزانه آن می‌تونه به افزایش کالری دریافتی و چاقی صورت منجر بشه.
چهار مغز منبع غنی از ویتامین‌های E، A، B و مواد معدنی مثل روی، منیزیم و سلنیومه و یکی از موثرترین راه‌ها برای چاقی صورته. بهتره که روزانه 30 تا 50 گرم چهار مغز به صورت خام و بدون نمک همراه با صبحانه یا میان وعده میل کنین و از تاثیرات شگفت انگیزش لذت ببرین.

خواص چهار مغز برای چاقی صورت

4- خواص چهار مغز برای کودکان

چهار مغز یکی از بهترین مکمل‌های غذایی و آجیل مناسب برای کودکانه. آجیل چهار مغز برای کودکان فواید زیادی داره و یک منبع غنی تامین انرژی برای کودکان به حساب میاد. اگر به صورت روزانه از چهار مغز در برنامه تغذیه کودکتون استفاده کنین، باعث استحکام استخوان‌های کودک می‌شود و عملکرد قلب کودک رو هم بهبود میده.
این تغذیه سالم در دوران کودکی سلامت جسمی رو به همراه داره و کیفیت زندگی در بزرگسالی رو بالا می‌بره. از فواید چهار مغز برای کودکان اینه که به دلیل داشتن مقادیر زیاد فراوان آهن، کلسیم، پروتئین، منیزم، اسید‌های چرب و آنتی اکسیدان‌های مختلف سبب تقویت سیستم ایمنی بدن هم میشه. آجیل چهار مغز علاوه برفواید زیادی که برای کودکان داره به دلیل داشتن مقادیر مناسب ملاتونین سبب تنظیم و ایجاد خواب شبانه میشه که به تکامل مغز و تقویت نیروی ذهنی کودکان کمک می‌کنه.

خواص چهار مغز برای کودکان

5- خواص چهار مغز در طب سنتی

از خواص چهار مغز در طب سنتی میشه به طبع درمانی اشاره کرد. چرا که پسته، بادام هندی، بادام درختی و فندق عنوان خوراکی‌های گرم و خشک شناخته می‌شوند که فواید بسیاری برای سلامتی دارن. برخی از خواص آجیل چهار مغز دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فسفر، منیزیم و ویتامین B6 هست که به باور طب سنتی به تقویت مغز و حافظه کمک می‌کنه. سیستم ایمنی رو تقویت می‌کنه و باعث قوی شدن بدن دربرابر بیماری‌ها می‌شه.
چهار مغز سرشار از چربی‌های غیراشباعه که به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کرده و به دلیل داشتن پتاسیم موجود در چهار مغز به تنظیم فشار خون نقش داره. البته توجه داشته باشید که آجیل چهار مغز خام برای تنظیم فشار خون نقش مثبت داره و آجیل چهار مغز شور ممکنه نقش منفی ایفا کنه.
از نظر طب سنتی یکی دیگر از خواص 4 مغز تقویت قوای جنسیه که به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند روی و منیزیم به تقویت قوای جنسی در مردان و زنان کمک می‌کنه. خواص آجیل برای سلامتی زیاده اما چهار مغز میتونه علاوه بر سلامتی به زیبایی هم کمک کنه. مثلا آجیل چهار مغز برای چاقی صورت بهترینه. در طب چینی آورده شده که برای چاق شدن صورت 4 عدد از هر کدام مغزها با دو عدد خرما ترکیب و به صورت گلوله کوچک در آورده و به عنوان میان وعده میل کنین.
بهتره برای بهره‌مند شدن از خواص آجیل چهار مغز، اون رو به صورت خام و بدون نمک مصرف کنین تا ارزش غذاییش حفظ بشه. مصرف بیش از حد چهار مغز می‌تونه باعث گرمی مزاج و بروز عوارضی مانند جوش صورت، سردرد و یبوست بشه. افراد دارای مزاج گرم و خشک باید چهار مغز رو با مصلحاتی مانند سکنجبین و خیار مصرف کنن.

خواص چهار مغز در طب سنتی

5- خواص چهار مغز برای زنان باردار

اگر باردار هستین و سلامت خودتون و جنینتون براتون حائز اهمیته، بزارین براتون از خواص آجیل در بارداری بگیم تا ببینین که چقدر مهمه. آجیل‌ها انواع مختلفی دارن که همه اون‌ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای سلامت مادر و تکامل جنین هستن. آجیل چهار مغز یکی از آجیل‌های مهمه که در اینجا به بررسیش می‌پردازیم.
از خواص چهار مغز برای زنان باردار تامین کلسیم و مواد مغذی برای زنان باردار و رشد کامل جنینه. خواص چهارمغز در دوران بارداری بسیاره و در شکل گیری و رشد جنین تاثیر داره اگر شما دوست دارید که در دوران بارداری تمام مواد مغذی و املاح خودتون و جنینتون تامین بشه، برسد بهترن گزینه آجیل چهار مغزه.
آجیل چهار مغز برای بدن شما تامین کننده ویتامین‌هاست و به دلیل فیبر بالایی که آجیل چهار مغز داره برای زنان باردار مفیده و باعث بهبود رشد جنین می‌شه. همچنین کلسیم بدن زنان باردار رو تامین می‌کنه و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنه.
فواید چهار مغز برای جنین می‌تونیم به تامین کامل مواد معدنی، ویتامین‌ها و املاح اشاره کنیم که در صورت مصرف صحیح و اصولی چهار مغز توسط مادر اتفاق میوفته.
از دیگر فواید چهار مغز در بارداری اینه که به خانم‌ها کمک می‌کنه تا زیبایی و شادابی خودشون رو حفظ کنن و پوست بدن و صورتشان دچار افتادگی نشه. بهتره که زنان باردار از آجیل چهار مغز بدون نمک استفاده کنن تا دچار مشکل نشن.

خواص چهار مغز برای زنان باردار

6- خواص آجیل چهار مغز برای ورزشکاران و بدنسازان

اگر ورزشکار و بدنساز هستین، بهتره از فواید چهار مغز در بدنسازی غافل نشین. خوردن چهار مغز در بدنسازی و ورزش به دلیل داشتن فیبر و پروتئین از اهمیت زیادی برخورداره. اگر به دنبال یک اندام متناسب هستین، می‌تونین در کنار رژیم‌ها با مصرف آجیل چهار مغز انرژی لازم رو تامین کنین. یکی از خواص آجیل چهار مغز، انرژی‌زا بودنه که به خاطر داشتن مقادیر بالای کربوهیدراته. همچنین در صورتی که بعد از تمرینات ورزشی با گرفتگی عضلات مواجه شدید پتاسیم موجود در چهار مغز این مشکل رو برطرف می‌کنه، باعث تقویت عضلات می‌شه و از خستگی زیاد جلوگیری می‌کنه.

 

فواید مغزهای تشکیل دهنده آجیل چهارمغز

1- پسته؛ سرشار از آهن

پسته،. این خوشمزه سبز رنگ سرشار از آهن و چربی‌های مفیده و این چربی‌ها باعث بهبود سلامت قلب شده و به افرادی که دیابت دارند کمک می‌کنه. همچنین خطر سکته رو در افراد کاهش می‌ده. اگر مبتلا به فشارخون هستید این مغز برای شما دوست خوبیه و به کاهش فشارخون شما کمک می‌کنه. اگر هم بدن شما با کمبود ویتامین روبرو هست اصلا نگران نباشید پسته سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و کاروتنوئید‌ها و ویتامین E هست که به برطرف کردن این مشکل عالیه. اگر قصد خرید پسته رو دارین، پیشنهاد می‌کنم سری به وبسایت ناتژی بزنین و خریدتون رو با بهترین قیمت و کیفیت از این وبسایت انجام بدین.

خواص مغز پسته‌ی آجیل چهار مغز

2- بادام هندی؛ حفظ سلامت معده

بادام هندی، دانه‌ای خوشمزه و محبوبه که به دلیل طعم و مزه دلچسب و فواید سلامتی متعدد، در سراسر جهان طرفداران زیادی داره. این بادام سرشار از چربی‌های غیراشباع تک و چندگانه، منبع عالی پروتئین و فیبر و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین E، منیزیم، مس، فسفر و روی که برای سلامتی بدن خیلی مهم هستند. فیبر موجود توی این مغز پرخاصیت به شما کمک می‌کنه تا مدت طولانی‌تری سیر بمونین و میل پرخوری رو در شما کم می‌کنه. مثلا بادام هندی خام دارای چربی‌های مفید هم هست که به کاهش کلسترول بد و افزایش چربی مفید خون کمک می‌کنن.

خواص بادام هندی موجود در آجیل چهار مغز

3- بادام درختی؛ سرشار از ویتامین

بادام درختی منبع پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنیه. همچنین منبع خوبی از چربی‌های سالم، از جمله چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع هم هست. اگر شما می‌خواهید قلبی سالم داشته باشین، می‌تونین مغز بادام درختی رو بیشتر مصرف کنین. یکی از مهمترین خواص مغز بادام درختی کاهش بیماری‌های قلبیه و این به خاطر خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانیه که شما رو در برابر بیماری قلبی بیمه می‌کنه. البته در مقاله خواص بادام درختی بیشتر میتونین راجع به فواید شگفت انگیز این مغز بخونین.

خواص بادام درختی موجود در آجیل چهار مغز

4- فندق؛ سرشار از فسفر

مغز فندق یک مغز خوشمزه و پر از خاصیته. این مغز یک منبع کامل فیبر غذاییه مغز فندق سرشار از ویتامینه که بدن شما رو در برابر آسیب‌های سلولی و سرطان محافظت می‌کنه. فندق یک سم زدای قوی هم هست و می‌تونه سموم بدن رو از بین ببره. در طب سنتی این باور وجود داره که فندق آرامش بخشه و می‌تونه برای کاهش اضطراب استفاده بشه. برای خرید مغز فندق پیشنهاد میکنم سری به وبسایت ناتژی بزنین.

فواید فندق موجود در آجیل چهار مغز

ترکیب آجیل چهار مغز با دیگر خوراکی‌ها

خواص چهار مغز بسیاره خصوصا اگر با خوراکی‌های غنی دیگه مثل خرما، شیر یا عسل ترکیب بشه. این ترکیب‌ها معجونی شگفت انگیزن که تمام قوای از دست رفته بدن رو تامین می‌کنن.

  • خواص ترکیب چهار مغز با عسل: از خواص چهار مغز با عسل میشه به مصلح بودن و خنثی کردن سردی بدن و افزایش میل جنسی اشاره کرد.
  • خواص ترکیب چهار مغز با خرما: از خواص چهار مغز با خرما هم میشه به بهبود سردی بدن، تقویت قوای جنسی و بهبود خلق و خو اشاره کرد.
  • خواص ترکیب چهار مغز با شیر: چون طبع چهار مغز گرمه بعضی از افراد اون رو با شیر میل می‌کنن که باعث بروز جوش و دیگر عوارض گرمی بالای بدن نشن. از خواص چهار مغز با شیر هم میشه به تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.
  • خواص معجون چهار مغز: معجون چهار مغز هم ترکیبی از چهار مغز، شیر، عسل و خرماست که ممکنه در کنارش از پودر نارگیل، کنجد، بستنی و … هم استفاده بشه. خواص معجون چهار مغز هم تقویت قوای جنسی، افزایش تعداد اسپرم و افزایش انرژیه.

ترکیب چهار مغز با سایر خوراکی ها

 

میزان مصرف چهار مغز در روز

اگر شما بتونین روزانه یک مشت آجیل چهار مغز در فواصل مختلف روز مصرف کنین بهترین نتیجه رو خواهید دید. چهار مغز یکی از سالم‌ترین تنقلاتیه که می‌تونین در اوقات فراغت میل کنین. توجه داشته باشین که درسته خواص آجیل چهار مغز زیاده، اما کالری بالایی هم داره و مصرف بیش از حد اون می‌تونه باعث اضافه وزن بشه.

بهترین زمان خوردن 4 مغز

فرقی نمیکنه که توی چه سنی هستین یا شرایط زندگیتون چجوریه، آجیل چهار مغز در هر حالتی برای شما مفیده و به بدنتون کمک می‌کنه. بهترین زمان خوردن 4 مغز، عصرها یا صبح ناشتاست. چراکه چهار مغز هم قند خون رو تنظیم می‌کنه و هم تامین کننده این انرژیه. به همین خاطر تا وعده غذایی اصلی شما میل به غذا و تنقلات نخواهید داشت. این خاصیت چهار مغز اون رو برای جلوگیری از پرخوری‌های بی‎‌مورد کودکان، تنظیم قند خون زنان باردار، تامین انرژی ورزشکاران و … مناسب می‌کنه.

خوردن چهار مغز به چه افرادی توصیه میشه؟

آجیل چهار مغز یه آجیل خوشمزه و فوق العاده مقویه و نمی‌شه گفت که بیشتر برای کیا مفیده اما به افرادی که مشکل کم خونی دارن خیلی توصیه میشه. این آجیل در هر برهه‌ای از زندگی می‌تونه نیازهای بدن شما رو تامین کنه. از خواص خوردن چهار مغز میشه به جلوگیری از بروز مشکلات مختلف که از در کمبود ویتامین، املاح و مواد معدنی رخ می‌ده اشاره کرد. فقط اگر سابقه حساسیت به فندق، پسته، بادام هندی یا بادام درختی دارین حتما قبل مصرف از چهار مغز با پزشکتون مشورت کنین.

سوالات متداول درباره خواص چهار مغز

1- روزانه چه مقدار چهار مغز برای بدن مفیده؟

مقدار مصرف روزانه چهار مغز بستگی به شرایط جسمی شما داره اما به صورت کلی روزانه 30 تا 40 گرم آجیل چهار مغز برای بدن مفیده.

2- خواص چهار مغز چیست؟
بهبود عملکرد گوارش، افزایش گرمی بدن، تقویت قوای جنسی، تکمیل جنین، استحکام استخوان بندی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از خواص آجیل چهارمغز هست.

3- مصرف آجیل چهار مغز برای کودکان چه مقدار باید باشد؟
روزانه یک مشت، حدود 20 تا 40 گرم آجیل چهار مغز برای کودک بهترین مقداره.

4- آجیل چهار مغز شامل چه چیز‌هایی است؟
آجیل چهار مغز ناتژی حاوی پسته، فندق، بادام درختی و بادام هندی هست.

5- آجیل چهار مغز برای افراد مسن مفیده؟
بله، افراد مسن می‌تونن با خیال راحت از خواص آجیل چهار مغز، اون رو توی رژیم غذایی روزانشون قرار بدن.

6- فواید چهار مغز با عسل چیه؟
تقویت قوای جنسی، از بین بردن سردی بدن، بهبود عملکرد مغز و حافظه و کاهش دردهای قاعدگی از خواص چهار مغز و عسل هست.

7- بهترین زمان خوردن 4 مغز کیه؟
بهترین زمان مصرف آجیل چهار مغز صبح ناشتا یا به عنوان عصرانه است. شما می‌تونین یک مشت آجیل چهار مغز، حدود 30-40 گرم، رو در یکی از این دو وعده میل کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *