خواص آجیل در بارداری ( معرفی مغزهای مفید + نحوه مصرف)

خواص آجیل در بارداری

اگر باردار هستین و برای سلامت جنینتون مطالعه کردین، قطعا از فواید آجیل در بارداری خبر دارین. توی این مطلب قراره بهتون درباره تاثیر مغزیجات و خواص آجیل چهار مغز برای این دوران صحبت کنیم و بهتون بگیم که فواید مصرف آجیل در بارداری چیه و چرا بهتره که آجیل خوردن در بارداری رو جدی بگیرین و بخشی از رژیم غذاییتون رو به آجیل‌ها اختصاص بدین.

خواص خوردن آجیل در بارداری

بارداری یه دوره خاص و مهمه که باید حسابی به خودتون و جنینتون برسید. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، خوردن خوراکی‌های سالم و مغذیه. آجیل‌ یکی از تنقلاتی هست که پر از مواد مغذی مفید برای شما و فرزندتونه. در بین آجیل های مفید، چهار مغز یکی از مقوی ترین آجیل ها در دوران بارداری هست. اما اگر براتون سواله که خواص آجیل در بارداری چیه و چقدر باید مصرف بشه ادامه این مقاله رو بخونین.

خواص خوردن آجیل در بارداری

بهترین آجیل در دوران بارداری

حتما شما هم درباره مصرف آجیل و بارداری زیاد شنیدین و میدونین که فواید خوردن آجیل در بارداری چقدر زیاده. بهترین آجیل‌هایی که در بارداری میتونین مصرف کنین پسته، فندق، بادام هندی، بادام زمینی و سویاست که مواد معدنی و ویتامین‌های بدن شما رو تامین میکنن و اجازه نمی‌دن که بدن شما با کمبود مواجه بشه. این موضوع باعث میشه تا رشد و تکامل جنین هم به بهترین نحو ممکن صورت بگیره.
بهترین زمان خوردن آجیل در بارداری هم به صورت ناشتا یا به عنوان میان وعده و عصرانه است که از پرخوری بی‌مورد و بیش از حد جلوگیری می‌کنه. به همین خاطر خوردن مغزیجات در ماه آخر بارداری خیلی توصیه میشه تا میزان فشار به بدن و معده کم بشه تا دچار تنگی نفس و احساس سنگینی نشین.

خواص چهار مغز در بارداری

چهار مغز یک آجیل مناسب بارداری محسوب میشه. چراکه مغزها خواص بسیار زیادی برای بدن دارن و تاثیر آجیل در بارداری راحت بسیار مشهوده و به همین خاطر مصرفشون در دوران بارداری و حتی قبل از اون خیلی توصیه می‌شه. آجیل چهار مغز (شامل مغز پسته مغز بادام درختی، بادام هندی و مغز فندق ایرانی) یکی از اون دسته آجیل هاییه که بهتره خانم های باردار مصرف چهار مغز در بارداری رو جدی بگیرن و توی رژیم غذاییشون قرار بدن تا بارداری خوبی داشته باشن و عوارض این دوره رو به سبک‌ترین حالت ممکن بگذرونن.
تنظیم فشار خون و قند، کنترل وزن و چربی خون و جلوگیری از بیماری از خواص آجیل برای بارداری هست و مصرف نمک و فرآورده‌های شور این موارد رو تشدید می‌کنن. به همین خاطر آجیل چهار مغز خام رو به عنوان آجیل بارداری میشناسن چراکه سرشار از خاصیت برای خانم‌های بارداره، افزودنی‌های نمکی نداره و خواص مغزها رو کامل و بدون افزودنی به بدن شما می‌رسونه. توی این بخش درباره چهارمغز پرخاصیت برای دوران بارداری توضیح می‌دم.

خواص چهار مغز در بارداری

1- پسته؛ سرشار از آهن

اگر باردار هستین بهتره از خواص پسته در بارداری غافل نشین! این میوه خوشمزه یه عالمه فایده داره که اینجا برات میگم. پسته کم خونی رو جبران می‌کنه. چرا که پر از آهنه که باعث می‌شه گلبول‌های قرمز خون بیشتر بشن و کم خونی که تو بارداری خیلی هم رایجه، سراغت نیاد. از طرفی پسته ویتامین B6، اسید فولیک و ویتامین E داره که برای رشد و تکامل جنین، مخصوصا مغز و سیستم عصبیش، خیلی ضروریه. مریض شدن توی بارداری نه تنها خطرناکه، بلکه خیلی هم سخته! پس خوبه که بدونی آنتی اکسیدان‌های موجود توی پسته سیستم ایمنی بدنت رو قوی می‌کنه و ازت در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنه.
پسته پتاسیم داره که باعث می‌شه فشار خونت تو دوران بارداری بالا نره و منیزیمش هم اضطراب‌های این دوران رو کاهش میده. فیبر هم داره که قند خون رو تنظیم می‌کنه و خطر ابتلا به دیابت بارداری رو که اکثر مادران در معرض اون هستن رو کاهش می‌ده. تازه فیبر پسته به هضم غذا کمک می‌کنه و یبوست که تو بارداری خیلی شایع هست رو از بین می‌بره و باعث میشه کمتر اذیت بشین. به همین خاطر میگن که پسته بهترین آجیل دوران بارداری هست.
فقط یادت باشه که درسته پسته خواص زیادی داره ،اما بهتره توی مصرفش زیاده روی نکنی! روزی 20 تا 30 تا پسته کافیه. بهتره پسته رو در دوران بارداری خام و ترجیحا تازه مصرف کنی تا برات ضرری نداشته باشه. اگر سابقه سقط داری هم قبل مصرف پسته حتما با پزشکت مشورت کن. اگر میخوای پسته بخری، پیشنهاد من خرید پسته احمد آقایی هست، چراکه نسبت به پسته‌های دیگه خیلی خوشمزه‌تره و قیمت مناسبی هم داره.

خواص پسته در بارداری

2- بادام هندی؛ کمک به رشد جنین

بادام هندی یه خوراکی پرطرفدار و سرشار از مواد مغذیه. خواص بادام هندی در بارداری خیلی زیاده و می‌تونه یه میان وعده عالی برای خانم‌های باردار باشه. فواید بادام هندی در بارداری خیلی زیاده. بادام هندی منبع خوبیه از منیزیم که به رشد و تکامل سیستم عصبی و عضلات جنین کمک می‌کنه و مس موجود توی بادام هندی به رشد و تکامل مغز و سیستم عصبی جنین کمک می‌کنه که هردوی اون‌ها خیلی مهمن. بادام هندی منبع خوبیه از چربی‌های سالم که به جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن مادر کمک می‌کنه و فیبرش هم به هضم غذا و جلوگیری از یبوست در دوران بارداری کمک می‌کنه.
آنتی اکسیدان‌های موجود در بادام هندی به تقویت سیستم ایمنی، آهنش هم به جلوگیری از کم خونی و منیزیم هم به کاهش استرس و اضطراب در دوران بارداری کمک می‌کنه و به همین خاطر مصرفش در دوران بارداری خیلی پیشنهاد می‌شه. حالا که خواص این مغز پرخاصیت رو میدونین، اگر در دوره بارداری هستین قصد خرید بادام هندی دارین، پیشنهاد می‌کنم به ناتژی یه سر بزنین.

خواص بادام هندی در بارداری

3- بادام درختی؛ مغز معجزه‌گر

بادام درختی یک خوراکی مغذی و بهترین آجیل برای زن باردار هست چراکه یکی از از خواص بادام درختی در بارداری کمک به شکل‌گیری جنینه و به همین خاطر و خرید بادام درختی برای زنان باردار یک اولویته. چراکه بادام درختی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن مادر و تکمیل جنین رو کامل می‌کنه و آنتی اکسیدان‌های اون هم به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیمار شدن و ضعیف شدن بدن مادر در دوران بارداری منجر می‌شه. بادام درختی همچنین سرشار از کلسیمه که از پوکی استخوان مادر جلوگیری می‌کنه و تکمیل غضروف‌های جنین رو تقویت می‌کنه.
فشار خون و بالا پایین شدن قند خون هم یکی از مشکلات اساسی دوران بارداریه که منیزیم بادام درختی تنظیمش می‌کنه و اینجوری از ابتلا به دیابت بارداری و پرخوری هم جلوگیری می‌کنه. این یکی از مهم ترین خواص بادام محسوب می‌شه. حالا شاید بپرسین که روزی چند عدد بادام در بارداری بخوریم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که بهتره حداقل روزی 10-20 بادام بخورین.

خواص بادام درختی در بارداری

4- فندق؛ گرد خوشمزه

فندق منبع خوبی از مواد مغذی ضروری برای زنان بارداره. این میوه سرشار از ویتامین E هست که یه آنتی اکسیدان طبیعیه و سیستم ایمنی رو تقویت می‌کنه. همچنین فولات که نوعی ویتامین B هست هم توی فندق وجود داره که با تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنه و اکسیژن رسانی رو بهبود می‌ده و باعث عملکرد بهتر بدن مادر و رشد بهتر جنین میشه. کنترل قند خون و فشار خون کمک از خواص فندق در بارداری هست که بخاطر وجود منیزیم اتفاق میوفته. منیزیم گرفتگی عضلات رو هم کاهش می‌ده و هم برای رشد و تکمیل استخوان‌های جنین و کاهش اضطراب مادر بسیار مفیده. فیبر موجود توی فندق هم به هضم و دفع راحت غذا خیلی کمک می‌کنه و گوارش مادر رو تسکین میده و از نوسان قند خون و پرخوری جلوگیری می‌کنه. پروتئین موجود توی فندق برای رشد و تکامل بافت‌های جنین ضروریه و به به مادر کمک می‌کنه تا احساس سیری داشته باشه و سطح انرژی خودش رو حفظ کنه.

خواص فندق در بارداری

خواص آجیل سویا در بارداری

حتما در جستجوهاتون به خواص آجیل سویا برای بارداری هم برخوردین، اما آجیل سویا و بارداری چه ارتباطی با هم دارن؟ درواقع آجیل سویا پر از چیزای خوبه که هم برای زنان باردار و هم جنین مفیده. این آجیل یه عالمه پروتئین داره که برای رشد جنین ضروریه. جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین از خواص سویا آجیلی در بارداری هست. سویا ویتامین‌های گروه B هم داره برای سلامتی مادر و جنین خیلی مهمه.
از دیگر خواص آجیل سویا میشه گفت که فیبر موجود در آجیل سویا که به هضم غذا و جلوگیری از یبوست در بارداری کمک می‌کنه و آهنش هم از کم‌خونی در بارداری جلوگیری می‌کنه. سویا کلسیم هم داره که برای رشد و نمو استخوان‌های جنین ضروریه.

خواص آجیل خام در بارداری

خواص آجیل ها در بارداری اونقدر زیاده که بهتره نادیده نگیرینش و برای استفاده از خواصش حتما آجیل خام رو توی رژیمتون قرار بدین. آجیل خام منبعی غنی از مواد مغذی ضروری برای مادر و جنینه و مصرف متعادل آجیل خام در دوران بارداری فواید زیادی داره. مهمترین فایده مصرف آجیل‌های خام، تامین مواد معدنی و مغذی مادر و جنین هست. آجیل‌ها سرشار از ویتامین‌های گروه ب، ویتامین E، منیزیم و فولیک اسید هستن که اساسی ترین مشکلات مادران باردار مثل نوسان قند و فشار خون، کم خونی و بی‌حالی رو برطرف می‌کنن. اسیدهای چرب مفید توی آجیل‌ هم از زایمان زودرس و افسردگی بعد زایمان جلوگیری می‌کنه و رشد بهتر چشم و مغز هم تاثیر آجیل بر جنین محسوب می‌شه. پس بهتره که اگر باردار هستین حتما بخشی از رژیم غذاییتون شامل آجیل‌ باشه تا بارداری خوبی داشته باشین و خودتون و فرزندتون بدون مشکل این دوران رو طی کنین. بد نیست اینم بدونید که قیمت آجیل چه به صورت خام چه به صورت شور تفاوتی نداره. اما اگر دغدغه هزینه و قیمت رو دارید میتونید نوع خارجی مغزیجات رو انتخاب کنید یا آجیل اقتصادی ناتژی رو بخرید. این آجیل ها فقط از لحاظ ظاهری یکم متفاوت هستن و از لحاظ کیفی کاملا مناسب اند.

خواص آجیل خام قبل بارداری

خواص آجیل قبل بارداری

آجیل‌ها از دسته خوراکی‌های سالم و بسیار مقوی هستن که می‌تونن مواد مورد نیاز بدن رو تامین کنن. اگر قصد دارین که باردار بشین، بهتره خوردن آجیل قبل از بارداری و رو جدی بگیرین تا بدنتون کمبودی نداشته باشه و شانس بارداری رو هم بالا ببرید. البته این به این معنی نیست که آجیل اوایل بارداری نباید مصرف بشه. چون ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهم در عملکرد کلی بدن دارن و کمبود اون‌ها می‌تونه خطرات زیادی مثل سقط و جنین ناقص رو به همراه داشته باشه. بهترین آجیل برای بارداری، آجیل مخلوط چهارمغز خام هست که چند مغز بسیار پرخاصیت داره و نیازهای شما رو تامین می‌کنه.

خوردن آجیل در سه ماه اول بارداری

خوردن آجیل در سه ماه اول بارداری فواید متعددی برای مادر و جنین داره. آجیل منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا 3 و فیبره که برای رشد و تکامل جنین ضروریه. خوردن آجیل‌ کمک می‌کنه تا مواد مغذی مورد نیاز بدن مادر و جنین بدون هیچ مشکلی تامین بشه و بدن بتونه ساز و کار کامل خودش رو حفظ کنه. آجیل منبعی غنی از کالری و چربی‌های سالمه که به شما انرژی می‌ده و از خستگی در دوران بارداری جلوگیری می‌کنه و تکمیل اصولی رشد جنین طبق نمودار رشد از فواید آجیل برای جنین محسوب می‌شه.

آجیل برای دیابت بارداری

مصرف آجیل و دیابت بارداری ارتباط نزدیکی باهم دارن. دیابت در دوران بارداری یکی از شایع ترین مشکلاتیه که مادران با اون مواجه هستن و می‌تونه یکم مشکل ساز باشه. اما مغزها و آجیل‌ ها به واسطه داشتن فیبر بالا و منیزیم که قند خون رو کنترل می‌کنن و حس سیری طولانی مدت به مادر می‌دن، می‌تونن از این مشکل جلوگیری کنن.
پرخوری و هوس بیش از اندازه یکی از مشکلاتی است که زنان باردار باهاش مواجه هستن و این باعث افزایش قند خون میشه. اما در صورتی که آجیل‌ها رو توی رژیمشون داشته باشن، فیبر باعث بروز حس سیری میشه و نوسان نداشتن قند خون هم باعث کم شدن هوس می‌شه که در جلوگیری از دیابت به شدت موثره. فندق، بادام درختی و پسته از جمله آجیل‌هایین که به کنترل قند خون بارداری کمک می‌کنن.

آجیل برای دیابت بارداری

چه مقدار آجیل در بارداری بخوریم

مقدار آجیل مورد نیاز در دوران بارداری به عوامل مختلف مثل سن، وزن، فعالیت بدنی و وضعیت سلامتی شما بستگی داره، اما به طور کلی، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنن که به خاطر خاصیت آجیل در بارداری بهتره که زنان باردار روزانه 30 تا 50 گرم آجیل مصرف کنن. این مقدار معادل یک مشت کوچک آجیله. خواص آجیل در ماه آخر بارداری خیلی مهم‌تره و نیاز بدن به این مواد بیشتره. به همین خاطر باید در هر سه ماه یکم مقدار مصرف آجیل رو بیشتر کنین. در ادامه مصرف منصفانه آجیل در دوران‌های مختلف بارداری رو براتون نوشتیم.

  • سه ماهه اول: 30 تا 40 گرم در روز
  • سه ماهه دوم: 40 تا 50 گرم در روز
  • سه ماهه سوم: 50 تا 60 گرم در روز

بهترین زمان مصرف آجیل در بارداری هم صبح ناشتا یا به عنوان میان‌وعده بین صبحانه و ناهار یا ناهار و شامه که ممکنه قند خونتون پایین بیاد و گرسنتون بشه.

مضرات آجیل در دوران بارداری

مصرف آجیل در دوران بارداری فواید متعددی داره، اما در صورت عدم رعایت نکات لازم، می‌تونه مضراتی هم به همراه داشته باشه.

  • چاقی: آجیل کالری و چربی بالایی داره و مصرف بیش از حدش می‌تونه منجر به افزایش وزن ناخواسته در دوران بارداری بشه.
  • مشکلات گوارشی: مصرف بیش از حد آجیل هم می‌تونه منجر به مشکلات گوارشی مثل نفخ، یبوست و اسهال بشه.
  • سطق جنین: مصرف بیش از حد آجیل‌ها، به خصوص آجیل شور می‌تونه باعث بروز مشکلات جدی مثل سقط جنین بشه.
  • آلرژی: در صورت داشتن سابقه آلرژی به آجیل، مصرفش در دوران بارداری می‌تونه خطر واکنش آلرژیک رو افزایش بده.
    پس حتما اعتدال رو در مصرف آجیل به خرج بدین. همچنین آجیل‌های بی‎‌‍‍‌کیفیت ممکنه شمارو دچار مسمویت کنن. پس اگر قصد خرید آنلاین آجیل و سویا رو دارین، برای اطمینان از سلامت و کیفیت محصول، می‌تونین خرید خودتون رو از ناتژی انجام بدین که در وزن‌های مخلتف و بسته‌بندی‌های متنوع زیپ‌کیف و قوطی فلزی محصولات رو براتون ارسال می‌کنه.

سوالات متداول درباره خواص آجیل در بارداری

1- چه آجیل هایی در بارداری بخوریم؟

آجیل خوردن در بارداری اهمیت زیادی داره. به همین خاطر بهتره که از یک آجیل پرخاصیت مثل آجیل چهار مغز استفاده کنین تا همه نیازهاتون رو تامین کنه.

2- چه مقدار آجیل در بارداری بخوریم؟

بهتره که در سه ماهه اول؛ 30 تا 40 گرم، سه ماهه دوم؛ 40 تا 50 گرم و سه ماهه سوم؛ 50 تا 60 گرم آجیل در روز آجیل بخورید. توجه داشته باشین که بهتره برای مصرف آجیل از پزشکتون هم مشورت بگیرین.

3- در دوران بارداری آجیل خام بخوریم یا آجیل شور؟

آجیل خام بهترین گزینه برای مصرف در زمان بارداریه و آجیل شور باعث جمع شدن آب در بدن و افزایش فشار خون خواهد شد.

4- بهترین زمان مصرف آجیل در بارداری کیه؟

بهترین زمان مصرف آجیل بارداری صبح ناشتا یا بین وعده‌های اصلیه.

5- آجیل برای بارداری مضر است؟

خیر، آجیل در صورتی که به حد اعتدال و با تایید پزشک مصرف بشه خیلی هم فایده برای شما و جنینتون داره. در صورتی که سابقه حساسیت و سقط دارین بهتره قبل مصرف از پزشکتون مشورت بگیرین.

6- خوردن آجیل در ماه چندم بارداری مهم تره؟

کلا که بهتره از آجیل در تمام طول بارداریتون به حد اعتدال استفاده کنین، اما فواید خوردن آجیل در بارداری سه ماه اول مهمترینه. همچنین خوردن آجیل در ماه هشتم بارداری هم خیلی مهمه و فواید زیادی برای مادر و جنین داره چون جنین به سرعت در حال رشده و نیاز به مواد مغذی ضروری داره.

7- چه آجیلی برای بارداری خوب است؟

اگر دوست دارین یه آجیل جامع برای دوران بارداری انتخاب کنین از خواص هفت مغز در بارداری و چهار مغز اصلا غافل نشین. از کلمه چهارمغز (بدون اسپیس) هم یکی دوبار استفاده کن. خود چهار مغز (با اسپیس رو هم تو مقدمه ای که گفتم استفاده کن) اینطوری که مثلا بگی که چهار مغز و .. برای بارداری خوبه ولی پایین دقیق تر گفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *